[Artikel] Kungsörnar viktigare än en ny skidort i Örndalen

Redaktionen

Aktiv medlem

Mark- och miljööverdomstolen har avslagit Örndalen Resorts överklagande. Om den sedan 2012 planerade skidorten nu fortsätter sin strävan är oklart.

Läs hela artikeln:

Skantz

Aktiv medlem
Äntligen är skrytprojektet nedlagt. Skorvdalen har och kommer fortsätta erbjuda magiskt bra skidåkning för oss skidåkare. Så länge du har hundar att tillgå. Istället för att någon rik ska bli rikare på bekostnad av människor, djur och natur som enbart hade lockat en medelklass från Söder Sverige. Alla är nu välkomna till Skorvdalen för riktig skidkörning. And det felaktiga namnet kommer en text om det här. "Hörde att 3 kungsörnar skickat in ett förslag till Lantmäteriet om att ändra namnet på platsen de bor på. De vill ändra namnet till Örndalen. Motivering: vi är örnar och vi bor i en dal"
Vi skidåkare har alltid sagt nej till kapitalistsvinens idiotprojekt.

pirrson

Aktiv medlem
Tycker ändå du sticker ut hakan lite när du säger "vi skidåkare"
@Skantz. Vet inte vad du bakar in i kapitalistsvinens idiotprojekt men om det betyder liftsystem så har du inte min röst ^^
Jag vet inte riktigt varför jag orkar bry mig men det är så provocerande när folk (pratar generellt och inte om
@Skantz) dravlar om kapitalism och miljö när man i allra högsta grad är en del av det. Ta vårt kära aplina landslag som exempel som hela existens går ut på att resa jorden runt i grupp och bruka mer resurser än dom flesta men håvar in likes för man börjat äta "klimatsmart". Lite off topic kanske men det är självklart inte dåligt att skippa köttbullarna men förstå att det inte gör någon skillnad när du bränner upp planeten med andra handen.

Jag är inte ute efter att någon ska sluta leva livet utan bara lite klädsam självmedvetenhet :D

LNyberg

Ny medlem
Blev medlem bara för att säga att jag älskar kommentarerna. Ett projekt som ingen behövde verkar gå i graven. Skönt. Jag åker själv mest liftburet, men att bryta upp oexploaterade fjäll för nya anläggningar långt från existerande infrastruktur är knas. Utveckla existerande anläggningar på ett ansvarsfullt sätt istället.

Redaktionen

Aktiv medlem

Efter storslagna miljardplaner med projektet Örndalen som drog igång 2012 har nu en nedbantad version godkänts av Länsstyrelsen. Nya skidområdet ska kallas Björnrike Syd, och får fyra liftar och sex nedfarter. 

Läs hela artikeln:

Nameless

Medlem
Jag noterar att det finns ett hat här inne som gör att admins tolererar öknamn för entreprenörer som vill satsa på skidåkning. För egen del ryser jag av att dessa kommunistsvin över huvud taget får komma till tals. Gelikarna hos dessa kommunistsvin som sitter på sina höga hästar och stoppar bygglov, dem borde sannerligen behandlas som brottslingar.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Blev det inte en bra kompromiss då, för berörda parter (om man nu bortser från örnarna som inte har fått uttala sig i frågan)? Mindre utbyggnad som inte tar så stort område i anspråk och dessutom ligger nära befintliga liftar i Björnrike. Ska bli intressant att se om det i framatiden blir ett gemensamt liftkort, Skistar kanske dock inte är lika sugna på det.

• Gilla
Reactions: Bgn

farsan56

Aktiv medlem
Jag noterar att det finns ett hat här inne som gör att admins tolererar öknamn för entreprenörer som vill satsa på skidåkning. För egen del ryser jag av att dessa kommunistsvin över huvud taget får komma till tals. Gelikarna hos dessa kommunistsvin som sitter på sina höga hästar och stoppar bygglov, dem borde sannerligen behandlas som brottslingar.
En ny bottennivå det här!
Jag ryser 😩

Heddious

Aktiv medlem
"Tyko Jonsson hörde till dem som tror att alla som frivilligt ger bort någonting är kommunister."

Förövrigt intressant det där om liftkort. Känns som att halva poängen är att det blir som en utvidgning av det befintliga Björnrike? Eller? På grafiken i artikeln ser det ju ut som om den existerande liften och den som ska byggas upp från andra sidan kommer hamna ett halvdant snöbollskast från varandra – segt då om det är olika liftkort.

Nameless

Medlem
Ni får ursäkta men demokrati är inte en ursäkt för att kränka rätten till egendom. Att med hjälp av hot och våld - vilket är själva statens och därmed politikens grundtanke - hindra människor från att åka skidor är totalt oacceptabelt. Dessa djurrättsaktivister som tagit beslutet borde matas till sina älskade rovdjur.

miol11

Medlem
Ni får ursäkta men demokrati är inte en ursäkt för att kränka rätten till egendom. Att med hjälp av hot och våld - vilket är själva statens och därmed politikens grundtanke - hindra människor från att åka skidor är totalt oacceptabelt. Dessa djurrättsaktivister som tagit beslutet borde matas till sina älskade rovdjur.
Vet natuligtvis inte, men jag har en stark känsla att affärsidén Örndalen INTE riktar in sej på skidåkning.......

• Gilla
Reactions: Ivo

Nameless

Medlem
Vet natuligtvis inte, men jag har en stark känsla att affärsidén Örndalen INTE riktar in sej på skidåkning.......
OK. Förändrar dock inte sakfrågan. Entreprenörskap bör uppmuntras. De som sitter på makten bör i själva verket inte ha någon befogenhet över andras egendom och i den mån som de vägrar bygglov osv så bör detta betraktas som extremt grov brottslighet.

Heddious

Aktiv medlem
OK. Förändrar dock inte sakfrågan. Entreprenörskap bör uppmuntras. De som sitter på makten bör i själva verket inte ha någon befogenhet över andras egendom och i den mån som de vägrar bygglov osv så bör detta betraktas som extremt grov brottslighet.
Kan inte du ta och tagga ner ett par hekto? Den delen av tråden som du upprörs över är fyra år gammal.

johan

Administrator
Förövrigt intressant det där om liftkort. Känns som att halva poängen är att det blir som en utvidgning av det befintliga Björnrike? Eller? På grafiken i artikeln ser det ju ut som om den existerande liften och den som ska byggas upp från andra sidan kommer hamna ett halvdant snöbollskast från varandra – segt då om det är olika liftkort.
Ja liftens placering förutsätter ju nästan ett gemensamt liftkort. Snopet annars om man råkar hamna i fel backe och blir tvungen att köpa ett extra liftkort för att ta sig tillbaka.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Jag blir lite nyfiken, vad baserar du din känsla på? Om inte exploateringen av det nya området skulle vara inriktat på skidåkning, vad skulle det vara då? Skoter? Längdskidor? Att det just är liftar ger ju en viss hint tycker jag...

Ivo

Aktiv medlem
Jag blir lite nyfiken, vad baserar du din känsla på? Om inte exploateringen av det nya området skulle vara inriktat på skidåkning, vad skulle det vara då? Skoter? Längdskidor? Att det just är liftar ger ju en viss hint tycker jag...
Hela affärsidén bygger på att kränga tomter med ski-in/out läge.

Heddious

Aktiv medlem
Boende är ju rätt viktigt för att kunna driva en skidanläggning. Finns väll inte så många anläggningar som klarar sig på dagsgäster. Romme är iofs ett bra undantag från det.
Sant, men svenska fjällen har väl dels historiskt sett inte varit jättebra på just ski-in/ski-out, med fristående stugor en rejäl pjäxpromenad från typ allt, och dels behövs det ju förr eller senare byggas fler backar som det går att skida till/från för att all backnära mark (som får bebyggas) redan är bebyggd, så där finns det kanske en specifik marknad att rikta sig mot? Tänker att det är det som Ivo syftar på?

Skantz

Aktiv medlem
"Hörde att 3 Kungsörnar skickat in ett förslag till Lantmäteriet om att ändra namnet på platsen de bor på. De vill ändra namnet till Örndalen. Motivering: Vi är Örnar och platsen är en dal."

Senast ändrad:

Skantz

Aktiv medlem
Jag tror moil11 syftar på att de vill tjäna pengar. Sedan vad det handlar om verkar inte vara viktigt i Örndalensprojektet & och nu Björnirike Syd. Samt verkar de bry sig föga om de ödelägger viktig natur.

Nameless

Medlem
Det finns två sätt att tjäna pengar på:

Det ena är den ekonomiska metoden. Detta medel tillför någonting till samhället. De som blir rika på detta sätt tillför någonting till samhället. De producerar. I det här fallet skapas förutsättningar för skidåkning, samt boende i anslutning till skidbackar. Det här är bra för människor.

Den andra metoden är det politiska medlet. Denna metod är parasitär och innebär att man genom hot och våld tillskansar sig resurser som tillhör andra. Det är gynnsamt överlag för människor som lever i ett samhälle om det politiska medlet inte nyttjas. Staten är endast en folkets fiende. Ondska, som alla ingrepp i den fria marknaden, gynnar i själva verket inga inbillade "klasser". Detta är i sanning en form utav girighet som jag vill bekämpa.

Precis hur man ska gå tillväga för att få bukt med problemet är en annan fråga. Det verkar inte fungera att bara gå och rösta för ingreppen i människors liv fortsätter att förvärras och för den delen finns det knappt några politiker som vågar säga emot. Viktigt är att påpeka att en majoritet aldrig har en rätt att förtrycka individer, bara för att de råkar vara fler. Jag tror att det finns ett oerhört stort problem i att man låter demokratiska processer gå före och bestämma över individuella initiativ, så som utvecklandet utav en skidort. Det är helt oförsvarligt.

zanoii

Medlem
Jag tror att det finns ett oerhört stort problem i att man låter demokratiska processer gå före och bestämma över individuella initiativ, så som utvecklandet utav en skidort. Det är helt oförsvarligt.
Antingen har du helt och hållet missförstått konceptet med demokrati, eller så trollar du hårt.

Nameless

Medlem
Antingen har du helt och hållet missförstått konceptet med demokrati, eller så trollar du hårt.
Jag är motståndare till det som du kallar demokrati, eftersom det i själva verket handlar om en majoritetens diktatur. De svenska folkvaldas beslut kan ifrågasättas och är inte ett dugg mera legitimt än exempelvis valet att tillsätta Adolf Hitler som förbundskansler i 30-talets Tyskland. Tyranni är helt enkelt inte OK oavsett hur många som hävdar motsatsen.

zanoii

Medlem
Jag är motståndare till det som du kallar demokrati, eftersom det i själva verket handlar om en majoritetens diktatur. De svenska folkvaldas beslut kan ifrågasättas och är inte ett dugg mera legitimt än exempelvis valet att tillsätta Adolf Hitler som förbundskansler i 30-talets Tyskland. Tyranni är helt enkelt inte OK oavsett hur många som hävdar motsatsen.
Dina inlägg i den här tråden känns som hämtade från Flashback forum..

Majoritetens diktatur. Det var en ny omskrivning för demokrati. Du menar alltså på fullt allvar att ett företags rätt att tjäna pengar på exploatering alltid är mer värt än ett allmänintresse av det som exploateringen kommer att förstöra? Eller menar du helt enkelt att det inte finns något värde alls i oexploaterad yta?

Du pratar om förtryck, att man skulle ha rätt till egendom och att statens och politikens grundtanke handlar om hot och våld, och att ett nekat bygglov borde betraktas som ett grovt brott. Det är inte riktigt så det fungerar i samhället. Och det är jag glad över.

farsan56

Aktiv medlem
Nu är det andra tråden på ett tag där Herr Hitler blandas in.
Jag är visserligen rätt gammal och förmodligen halvsenil men så vitt jag kommer ihåg är detta ett skidforum.
Finns det inga politiska forum där Herr H och liknande ”goa” gubbar kan diskuteras?
Är det bara jag eller?

Nameless

Medlem
Du påstår en väldigt massa saker utan att underbygga det hela med några som helst källor eller eller resonemang grundat i fakta - det skulle vara trevligt med lite mer av något dera av det :) Se t ex här, eller här!
Ursäkta men förnekar du exempelvis polisens existens? Förnekar du statens orättfärdiga våldsmonopol? Jag förstår inte riktigt vad det är som jag skulle behöva underbygga, eftersom allt som jag skrivit är så självklart.

I det här fallet är ondskan dessutom relevant på ett skidforum, eftersom det får konsekvenser för skidindustrin. Sedan är det dessutom klart att en frihetligt sinnad person blir provocerad utav skribenter som talar negativt om kapitalister, som om de vore något annat än hjältar i denna värld. Ständigt bespottade och ständigt utan anledning. Hur kommer det sig att en sådan vänsterjargong behöver finnas på ett skidforum?

Kungpulan

Medlem
Föga förvånande att en svamlande borgare börjar yla om kommunister. Men ständigt ökande priser på boende, liftkort osv så är det snart bara individualister som har råd att åka skidor ändå😀

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Ursäkta men förnekar du exempelvis polisens existens? Förnekar du statens orättfärdiga våldsmonopol? Jag förstår inte riktigt vad det är som jag skulle behöva underbygga, eftersom allt som jag skrivit är så självklart.
Jag tycker inte att något av det du skrivit är särskilt självklart, eller ens särskilt sammanhängande. Att döma av övriga svar i tråden verkar det också vara ganska många på "min" sida, så jag tänker det skulle tjäna din argumentation gott att underbygga dina påståenden lite bättre och vara tydligare i dina resonemang :)

Christiam

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se om det i framatiden blir ett gemensamt liftkort, Skistar kanske dock inte är lika sugna på det.
Jag får känslan av att Skistar är sugna på detta. Genom ett samarbete så utvidgas skistars antal pister, deras boenden i Björnriket blir attraktivare och de kan sälja mer. Skulle Skistar få bygga denna anläggning hade de nog gjort det själva.
konspirationsaktigt tänk av mig, absolut. Har jag någon som helst grund för denna tanke, absolut inte.

Senast redigerad av en moderator:

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Jag får känslan av att Skistar är sugna på detta. Genom ett samarbete så utvidgas skistars antal pister, deras boenden i Björnriket blir attraktivare och de kan sälja mer. Skulle Skistar få bygga denna anläggning hade de nog gjort det själva.
konspirationsaktigt tänk av mig, absolut. Har jag någon som helst grund för denna tanke, absolut inte.
Jag tycker inte din tanke känns omöjlig heller, blir intressant att se hur allt utvecklar sig.

Realmode

Aktiv medlem
Vilka är det som driver denna utbyggnad nu då?
Vad det gäller liftkort vore det väl synnerligen stelt om det inte är tänkt att integreras i befintligt system?

Christiam

Aktiv medlem
Vilka är det som driver denna utbyggnad nu då?
Vad det gäller liftkort vore det väl synnerligen stelt om det inte är tänkt att integreras i befintligt system?
Från början var det Håkan Vallström (markägare) , Kai Johan Jiang ( NEVS) , Christer Sundin ( tidigare vd diös), Lars Andersson ( fastighetsägare Gävle) och Bert Karlsson ( tryckt böcker med toalektyr) .
Exakt vilka som är inblandade idag är jag osäker på.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp