[Artikel] Kungsörnar viktigare än en ny skidort i Örndalen

luddeckens

Ny medlem
Kollar man på kartan som anger höjdskillnad, så ser man att den längre liften täcker in ganska exakt 300 fallhöjdsmeter. I kombination med den kortare liften längre ned, får man åkning med drygt 400 meters fallhöjd. Få liftar förstås, men det ser ut att vara lutning i paritet med den under grizzly express, eventuellt något mindre lutning. Ett antal sköna carvingbackar i blått/rött med något kortare brant parti och 400 meters fallhöjd - tycker jag låter som en vettig ide. Jag måste missat något, varför det är en sån enorm ovilja mot ett nytt ställe?

simhall

Medlem
Förövrigt intressant det där om liftkort. Känns som att halva poängen är att det blir som en utvidgning av det befintliga Björnrike? Eller? På grafiken i artikeln ser det ju ut som om den existerande liften och den som ska byggas upp från andra sidan kommer hamna ett halvdant snöbollskast från varandra – segt då om det är olika liftkort.
Ja, man kan ju tänka sig den lite lätt besvikna känslan hos en barnfamilj som åker ner på fel sida och inser att deras liftkort inte gäller för att komma hem igen....

zanoii

Medlem
Godwins lag.

en frihetligt sinnad person blir provocerad utav skribenter som talar negativt om kapitalister, som om de vore något annat än hjältar i denna värld
😂 Troll.

För övrigt - för att hålla sig on topic - så instämmer jag med övriga, det ser ut att bli en okej backe och konstigt vore om den inte ingick i Skistars liftkort. Fast personligen så önskar jag att den inte gjorde det och klarade sig bra ändå.

Heddious

Aktiv medlem
Men hur funkar det egentligen med Skistar och majoritetsgrejen? De får inte köpa in sig i fler svenska skidanläggningar eftersom de äger en för stor marknadsandel, eller hur? Borde det inte innebära krångel med eventuellt samarbete med Björnrike Syd?
Skistar bör väl få utvidga de skidområden de själva redan äger, men att samarbeta med någon annan? Känns lite luddigt, eller?

steglund

Aktiv medlem
Jag har också lite svårt att förstå det rabiata motståndet mot etableringen av en ny skidort. Det är väl trevligt? ...även om jag personligen ser andra berg som känns mer spännande för en nyetablering. Å andra sidan har jag inte heller någon som helst respekt för libertarianer som anser att det är "självklart" att var och en ska få göra exakt vad den vill med sin egendom. Råkapitalismen innehåller inget skydd för t ex naturvärden. Värdefullt djurliv kan förintas för all framtid. Då måste staten gå in och ge ett skydd. DET tycker jag är självklart.
Den nuvarande kompromissen känns ganska bra. Örnarna får ha kvar sin dal och vi andra får ett nytt skidområde, om än lite mindre än det var tänkt från början.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp