Vilken icke-nyhet. Det är ju självklart att det är kallare då det blåser, om vinden är under din kroppstemperatur. Det handlar bara om hur många partiklar som träffar dig per sekund.
För att kommentera tidigare inlägg: Markus: Ja du har helt rätt, det tas med i våra prognoser också. Nyslipadekanter: Jag vet inte var du kollar dina väderprognoser, men vi ser också hur temperaturen upplevs med vinden som den är.
Tänk er luften i partiklar, vilket det är. Om vindhastigheten är högre så träffas du av fler partiklar gentermot om det inte är någon vind alls så känner du bara av de partiklar som är runtom din kropp. Vilket t.o.m. kan kännas varmt om du är i lä.
Svårt att förklara... Du är 36.5C. Är du i ett utrymme var luften är t.ex. 60C, innan en bastu blir varm, så är det ganska gemytligt. Du har varma luftpartiklar kring din kropp. Däremot, om du blåser på din hud så träffas din hud av många gånger fler antalet partiklar per sekund, tillräckligt fort så kan du t.o.m. bränna dig. Det känns som att jag är hemskt dålig på att förklara... Man omges av luft- och fuktpartiklar, som har en viss temperatur. Ju oftare de träffare dig, desto större inverkan har de. Är det dessutom på minusgrader, så känns det många gånger kallare om det blåser starka vindar på dig än om det är vindstilla.
Nej nu ska jag gå o lägga mig. Är allt för trött för att försöka pedagogiskt förklara detta. Hoppas ni förstår vad jag menar. (Är inte detta allmänbildning? Jag är förvånad att det finns en artikel om detta ÖHT.)