[Artikel] Låt oss presentera juryn som ska utse Sveriges bästa skidort

Redaktionen

Aktiv medlem
markus_alatalo_japan-14-66_6320-LR-1000x664.jpg

Omröstningen är i full gång och det har blivit dags att presentera juryn som ska vara med och utse Sveriges bästa skidort.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Kul att ni uppdaterar formatet. Känns som en berest jury om än med en viss underrepresentation av kvinnor.

MnO

Aktiv medlem
Jag kan vara med i juryn nästa år. Jag behöver dock komplettera med tre kontinenter och något 80-tal orter för att kvala in, men det hinner jag med om ni skickar över ett American Express Black med no limit på stubben. Jag drar ett mail när jag är klar. Hörs.

Anzom

Aktiv medlem
Känns som allt fler skidorter tar den här omröstningen på allvar, vilket är kul!

fredw

Aktiv medlem
Jag kan vara med i juryn nästa år. Jag behöver dock komplettera med tre kontinenter och något 80-tal orter för att kvala in, men det hinner jag med om ni skickar över ett American Express Black med no limit på stubben. Jag drar ett mail när jag är klar. Hörs.

Jag kan gärna komplettera juryn i en annan nisch, den för oss framtunga tunnhåriga soffsurfare som aldrig speedcarvat baklänges nedför Bec des Rosses. Pjäxflex max 110. Bindningarna på DIN 8 utan tjuvutlösning. Tvåsiffrigt i både bänkpress och marklyft. Gjort säsonger i Ulricehamn och på gamla tippen i Vällingby. Accepterar lunchkuponger som ersättning (alt. fria märzen).

MnO

Aktiv medlem
Jag kan gärna komplettera juryn i en annan nisch, den för oss framtunga tunnhåriga soffsurfare som aldrig speedcarvat baklänges nedför Bec des Rosses. Pjäxflex max 110. Bindningarna på DIN 8 utan tjuvutlösning. Tvåsiffrigt i både bänkpress och marklyft. Gjort säsonger i Ulricehamn och på gamla tippen i Vällingby. Accepterar lunchkuponger som ersättning (alt. fria märzen).
Fan. Jag trodde jag låg bra till. Har ju INGET att komma med när eliten börjar vifta med meriter.

tmlarsson

Aktiv medlem
Inte för att vara sådan, men vad exakt gör det för skillnad i utfall (inte i symboliskt värde) om du måste kvotera in någon baserat på faktorer som inte har med skidåkandet i sig att göra?
Det är väl mer rimligt att fokusera på distinkta karaktärer inom skidåkningen som bidrag till en diversitet i åksikter kring vad som är viktigt för den bästa skidorten? E.g. en offpiståkare, en piståkare, en parkåkare eller andra egenskaper så som en ung ski bum och en förälder? Utifrån dessa kravprofiler välja ut den bästa kanditaten för respektive egenskap?

Men jag kanske är helt out of touch med verkligheten då jag vill eftersträva kompetens framför representation :)

(Hade ni klagat om det var tre tjejer i juryn?)

MarkusO

Aktiv medlem

Trovärdigt. Starkt. Förstår att uppskatta en jordhög förmodligen, vilket inte är lika självklart om det har "säsongats i Kicking Horse", "top heli pro guide Mr Fancy" o allt sånt därnt skryt som stod där uppe. Med dig i juryn seglar ju Bollekollen och nedlagda Tolvmannabacken plötsligt upp som favoriter. Sly eller ej, här ska fanimej åkas.

Ersättning i Märzen gäller tyvärr bara Märzen Radler.

tmlarsson

Aktiv medlem
Omröstningen i säg tycker jag förövrigt är intressant då jag upplever en förändring av vad mitt umgänge uppskattar för skidåkning. Fler, och kanske framförallt jag själv, som uppskatter de mindre orterna framför de stora mastodonterna där man mest får trängas med turister. Ska bli intressant att se utfallet!

Bindningarna på DIN 8 utan tjuvutlösning.
Damn! Där har vi någon som vet hur man åker! Inte många freeriders som hade tagit sig ner för VM8an på DIN 8a utan att hamnat på ÅreMemes! 😂

pd

Aktiv medlem
(Hade ni klagat om det var tre tjejer i juryn?)
Japp, så vida juryn inte skall utse "Sveriges bästa tjejbacke" eller något annat fånigt. Helt ärligt så tror jag inte att det spelar någon roll för resultatet om det sitter tre killar eller tre tjejer i juryn. Deras bakgrund spelar större roll för vilken de utser till vinnare. Däremot så spelar det roll dels för hur legitimt resultatet ses som och dels så påverkas vi av vilka bilder vi matas med och jag tycker att både killar och tjejer kan få ha förebilder i olika sammanhang. Sen är det förstås inte alla gånger det går att uppfylla, men man kan försöka.

fredw

Aktiv medlem
Trovärdigt. Starkt. Förstår att uppskatta en jordhög förmodligen, vilket inte är lika självklart om det har "säsongats i Kicking Horse", "top heli pro guide Mr Fancy" o allt sånt därnt skryt som stod där uppe. Med dig i juryn seglar ju Bollekollen och nedlagda Tolvmannabacken plötsligt upp som favoriter. Sly eller ej, här ska fanimej åkas.

Har faktiskt också ett tvåsiffrigt antal åkdagar i Bollekollen i knäna, plus några dagar i Alebacken på den tid dess fallhöjd var ännu mer patetisk och liften bestod av ett tjockt blått flisigt rep av polyester.
Skämt åsido, jag är inte bitter, bara snällt avundsjuk. Respekt till alla er som lyckats få in mer skidåkning i ert liv än jag själv - FR är ju en chans för drömmare som jag att ta en sorts del av det. Och inte bara sitta och dregla över en utsliten ADAC Ski Atlas. Jag är övertygad om att riktig erfarenhet - allt annat lika - är ovärderligt, oavsett kön. Och Märzen Radler kan nog också slinka ner. Blev litet sugen nu faktiskt.

Edit PS https://member.fis-ski.com/skicalc.htm

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem

Tycker ändå det är skönt att det på 10 år gått ifrån att jag behövde försvara mig på forumet eftersom jag inte ansågs vara en tillräckligt true skidåkare, till att behöva göra precis tvärtom :)

Bultfeber

Aktiv medlem
Åre är väll klassad som Sveriges största turistort redan i massa trådar här. Vilket nästa gör att den inte kan komma speciellt högt som skidort trots backar och lift ?
Speciellt om man tar hänsyn till att högzonen är stäng som så oftast

kappakomplett

Aktiv medlem
Vafan, inga pensionärer? Inga barn? Vad skall ni ha fram egentligen?

Eftersom Åre är Sveriges enda skidort, jag menar de andra ställena är enbart backar med en eller annan lift, så är resultatet redan klart.
Ändå ska det finns jury och medlemsröster, varför?

Och man undrar: hur fungerar röstningssystemet?
Vi medlemmar ska få rösta, och så finns en jury på tre personer.
Hur fördelas makten mellan medlemsrösterna och juryn?
Har juryn all makt i själva verket, ska vi rösta då för att få vinna ett par skidor?
Har medlemmarna all makt, och juryn tillsatt bara för att, ja varför.

Minns hur snett det blev när vi skulle rösta om bästa klippet på krascher.
Fel klipp vann, kan man säga!!
Givet att medlemsrösterna alls har någon betydelse då borde kanske medlemsröstena viktas i ålderskategorier som du säger.
I mellon har vi sju åldersgrupper där den för de yngsta rymmer barn mellan 3 och 9 år och de äldsta får samsas i en grupp för personer över 75 år.

Sannerligen skiljer sig upplevelsen av Åre mellan dessa gruppers medlemmar.
Pensionären kanske röstar på Åre därför att det är bra korvkiosker? Om det finns sådana i Åre? Och barnen gillar skogen i Björnen osv.

Senast ändrad:

ByB3rg

Aktiv medlem
Eftersom Åre är Sveriges enda skidort, jag menar de andra ställena är enbart backar med en eller annan lift, så är resultatet redan klart.
Ändå ska det finns jury och medlemsröster, varför?
Hmm nja är ju en del mer ställen än Åre som kan räknas som skidort enligt mitt tycke.

Frågan är ens vad som kan räknas som skidort? Är det en levande by förutom skidanläggning?
Att byn endast har skidåkning, och inget annat? Om inte, kan väll Stockholm klassas som skidort?..

kappakomplett

Aktiv medlem
Hmm nja är ju en del mer ställen än Åre som kan räknas som skidort enligt mitt tycke.

Frågan är ens vad som kan räknas som skidort? Är det en levande by förutom skidanläggning?
Att byn endast har skidåkning, och inget annat? Om inte, kan väll Stockholm klassas som skidort?..
Åre är en skidort, vad man än må tycka om stället. Dundret är ingen skidort och inte heller Kåbdalis eller Isaberg.
St Anton är en skidort etc

kappakomplett

Aktiv medlem
Det vore kul om juryn också presenterade "Den bästa skilodgen för heliskiing i Kanada", ser att juryn till åtminstone två tredjedelar har en stor kompetens därvidlag!

kappakomplett

Aktiv medlem
Och 40km mellan byn och Stöten.
Sälen har ju inga backar vad jag vet?
Och hur många bofasta bor det i Lindvallen. Högfjällshotellet, Tandådalen eller Hundfjället?
Man kunde slå ihop följande "skidorter"
Aboda Klint
Rödeby
Dackestupet
Och kalla det för "Höglandsalperna". Det skulle öka chanserna i Freerides tävling!

Glisseur

Aktiv medlem
Det vore kul om juryn också presenterade "Den bästa skilodgen för heliskiing i Kanada", ser att juryn till åtminstone två tredjedelar har en stor kompetens därvidlag!
Vi kanske skulle nominera kandidater till bittrast på forumet genom tiderna när vi ändå är igång...

kappakomplett

Aktiv medlem
Vi kanske skulle nominera kandidater till bittrast på forumet genom tiderna när vi ändå är igång...

Nej, vad säger du? "ja e inte bitter"! Du minns väl att jag brukade berömma dig för att du tog dig tid att svara och ställde upp i forumet i diverse trådar om CMH, tidningen (som du fick ordning på), Skiers Accredited mm! Höjdpunkter i Freerides trådsamling!

I den här tråden borde ni berätta hur det blir med medlemmarna röster visavi juryns!

När det gällde bästa kraschen gick det helt snett...

Glisseur

Aktiv medlem
Nej, vad säger du? "ja e inte bitter"! Du minns väl att jag brukade berömma dig för att du tog dig tid att svara och ställde upp i forumet i diverse trådar om CMH, tidningen (som du fick ordning på), Skiers Accredited mm! Höjdpunkter i Freerides trådsamling!

I den här tråden borde ni berätta hur det blir med medlemmarna röster visavi juryns!

Vad alla har höga tankar om att svensk skidmedia har en plan med saker och ting? Det enda jag vet är att jag och Ehrner utkrävt en niorätters på Berliner Schnitzelstube i Ytterån som arvode men fått nobben på det kravet.

johan

Administrator
Från artikeln:
"Omröstningen är öppen fram till den 31 januari, därefter utses topp tio i samtliga kategorier. Juryn kan därefter rösta på toppkandidaterna. Juryn röster räknas till 40 procent och läsarnas till 60 procent. Därefter sammanställs resultatet och vinnarna kan koras."

Nu måste jag missat något? Kan inte dra mig till minnes att du skrivit något kring Årets krasch. Vad har gått helt snett?

kappakomplett

Aktiv medlem
Från artikeln:
"Omröstningen är öppen fram till den 31 januari, därefter utses topp tio i samtliga kategorier. Juryn kan därefter rösta på toppkandidaterna. Juryn röster räknas till 40 procent och läsarnas till 60 procent. Därefter sammanställs resultatet och vinnarna kan koras."

Nu måste jag missat något? Kan inte dra mig till minnes att du skrivit något kring Årets krasch. Vad har gått helt snett?
Okej, men hur ska man förstå det där med 60-40?

Antag att 5000 av medlemmarna röstar på Åre och juryn röstar Tandådalen (ja, bara ett exempel). Men har juryn en röst, eller har varje medlem i juryn en röst?
Antag att alla tre i juryn röstar på Tandådalen, eller om juryn har en röst då faller den på Tandådalen.
Nu blir det då en viktning med 60-40 så det blir 3000 medlemsröster på Åre och lite mer eller mindre än en röst på Tandådalen? Hur fungerar det?

Christiam

Aktiv medlem
Det är väl bara köpa valfritt nummer av Åka skidor så finns det ett reportage om heliskiing i Kanada.
Eller har det blivit ändring på den fronten? Många år sen jag slutade prenumerera.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är väl bara köpa valfritt nummer av Åka skidor så finns det ett reportage om heliskiing i Kanada.
Eller har det blivit ändring på den fronten? Många år sen jag slutade prenumerera.
Nej, det blev lite skiften på redaktionen och på ngt sätt så ebbade CMH reportagen ut, det var i alla fall mitt intryck.
Det vore kul med en uppdatering om lodgerna där!

Glisseur

Aktiv medlem
En nyfiken fråga: vad har gamla artiklar om heliskiing i ÅS med en omröstning om svenska skidorter år 2023 på Freeride att göra?

Christiam

Aktiv medlem
En nyfiken fråga: vad har gamla artiklar om heliskiing i ÅS med en omröstning om svenska skidorter år 2023 på Freeride att göra?
Om du ser inlägget jag besvarade där det efterfrågades tips/utnämning av bästa heliskiilodge i Kanada så tipsade jag om tidningen där det enligt min uppfattning varit ett flertal reportage om heliskiing och skilodger i Kanada.
Heliskiing i Kanada har absolut noll att göra med Svenska skidorter men det dök upp en fråga/förslag i tråden och jag besvarade den.

Topp