[Artikel] Lavinen i Åre - begravd i 10 minuter 70 cm under snön

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_97201-1000x750.jpg

Det står nu klart att lavinen på Hällfjället i Åre var mänskligt utlöst och att mannen som begravdes hittades cirka 70 centimeter under snön efter tio minuter med hjälp av transceiver och kamraträddning. 

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Utan att skuldbelägga, och utan att vara efterklok... Skulle någon med rimlig lavinkunskap/erfarenhet ha gett sig ut över/på/under en sådan driva en sådan dag?
Mest för att en okunnig som jag ska förstå hur svårt det ev. är att förutse/förebygga/undvika laviner.

nickehed

Medlem
Utan att skuldbelägga, och utan att vara efterklok... Skulle någon med rimlig lavinkunskap/erfarenhet ha gett sig ut över/på/under en sådan driva en sådan dag?
Mest för att en okunnig som jag ska förstå hur svårt det ev. är att förutse/förebygga/undvika laviner.
Då har man iaf väldigt hög riskacceptans. Nu vet inte jag var sällskapet som befann sig nedanför drivan exakt befann sig när det rasade och vilken riskbedömning de gjorde om avståndet. Men snowboardåkaren åkte ensam, utan transciever och dessutom klättrade upp på hänget vilket sammantaget är svårare att förstå. Medvetet eller okunskap kan vi inte veta.
Hursomhelst var vi i området fredag lördag och drivan hade växt sig jäkligt stor och väger man in årstiden och det lavinproblem som gällde så höll vi oss långt därifrån.

BlackDow

Ny medlem
Enligt Åka Skidor var det en grupp om fyra skidåkare där åkare 4 utlöste lavinen. Åkare 2 och 3, som befann sig under hängdrivan, åkte med i lavinen.

Vilket stämmer?

SvanteX

Ny medlem
Utifrån beskrivningen i artikeln (som förstås kan skilja sig markant från verkligheten) hade snowboard-åkaren nästan säkert blivit åtalad i t.ex. Italien och troligen i många andra länder. Sverige har en oväntat fri syn på ansvar i naturen. I Sverige kan jag guida betalande gäster i stort sett varsomhelst utanför pister, i alla alpländer måste jag vara minst freeride-instruktör, eller UIGAM bergsguide.

Märkligt att Sverige som i så många andra aspekter håller så hårt på lagar och regler fortfarande är som vilda västern i naturen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utifrån beskrivningen i artikeln (som förstås kan skilja sig markant från verkligheten) hade snowboard-åkaren nästan säkert blivit åtalad i t.ex. Italien och troligen i många andra länder. Sverige har en oväntat fri syn på ansvar i naturen. I Sverige kan jag guida betalande gäster i stort sett varsomhelst utanför pister, i alla alpländer måste jag vara minst freeride-instruktör, eller UIGAM bergsguide.

Märkligt att Sverige som i så många andra aspekter håller så hårt på lagar och regler fortfarande är som vilda västern i naturen.
Hänger det inte lite ihop med att det är ganska få ställen som har lavinrisk i Sverige?
I Italien kan ju varje skidort få laviner, medan de i Sverige kan räknas på en eller kanske två händer?

fredw

Aktiv medlem
Sverige har väl en tradition dels med låga straff i allmänhet, dels färre åtal mot typ slarv och negligering, dels mindre av skadeståndsanspråk etc.

JKampe

Medlem
Det
Enligt Åka Skidor var det en grupp om fyra skidåkare där åkare 4 utlöste lavinen. Åkare 2 och 3, som befann sig under hängdrivan, åkte med i lavinen.

Vilket stämmer?

VÄLDIGT stor skillnad. Beskriver de ens samma händelse?

PetterElfsberg

Aktiv medlem

Vilket stämmer?

Vår källa är skidpatrullen i Åre.
Texterna skiljer sig något, men fortfarande är förloppet att en person löser ut drivan ovanifrån som skapar raset och en grupp står nedanför. Den begravda personer söktes upp med sändare och grävdes upp lyckligtvis.

Glisseur

Aktiv medlem

Vilket stämmer?

Jag har uppdaterat artikeln på Åka Skidor med uppgifter från de som var med i lavinen. Men precis som @PetterElfsberg skriver, grunden är att en person knäckt drivan samtidigt som personer befunnit sig under den. Drivans tyngd har sedan aktiverat ett djupt liggande svagt lager i snön och skapat en flaklavin modell större.

https://www.akaskidor.se/artiklar/a...orsak-till-den-300-meter-breda-lavinen-i-are/

Senast ändrad:

Zoubolo

Medlem

Det är ju en sanning med modifikation ang guidandet.
Enligt konsumentverket:
"För att erbjuda säkra guidade turer på fjället bedömer vi att guidens kompetens lägst bör motsvara kraven i Naturvårdsverkets utbildningsnorm för fjälledare".
Samt att det finns ett förebyggande säkerhetsarbete.
De har även lagt till att färdledaren bör har lavinkunskap (konstigt formulerat).

Så länge ingen olycka inträffar kan du utan fjälledarnorm göra vad du vill. Men vid en olycka och stämning eller liknande är du ute på djupt vatten om du inte innehar (minst) en fjälledarnorm.

SvanteX

Ny medlem
Det är ju en sanning med modifikation ang guidandet.
Helt rätt, jag förenklade det lite. Är medveten om det du skriver. Huvudpoängen här var dessutom egentligen vilket man ansvar man har i terrängen, oavsett om man guidar eller inte. Nämnde det mest för att ytterligare exemplifiera det faktum att Sverige avviker från det vanliga förhållningssättet med hårda reglar, lagar och certifieringskrav, när man vistas i naturen, till skillnad från stora delar av Europa ffa alpländerna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp