[Artikel] Lista: 20 skidtermer som alla bör känna till

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_7594-2000x1125-2000x1125-1-1000x563.jpg

Skidvärlden kryllar av begrepp och termer, vissa är av största betydelse och andra är oviktiga, och en del betyder till och med samma sak. Freeride reder ut de 20 viktigaste begreppen som kan vara bra att ha koll på nästa gång du ska köpa skidor.

Läs hela artikeln:

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hm. Titanal har inget med metallen Titan (Engelska Titianium) att göra. Det är en aluminiumlegering med 85% aluminium och resten är zink, magnesium och koppar.

Däremot ett fantastiskt bra varumärkesnamn på legeringen som marknadsföringsnissarna kan gå all in och låsats att det är Titan i skidan.

rabbit

Aktiv medlem
Eftersom vi ändå korrekturläser så borde meningen; "På senare år har det experimenterats hejvilt med olika metalförstärkningar i skidorna" ändras till; "Det har alltid experimenterats hejvilt med olika metalförstärkningar i skidorna"
;)
#snö

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Hm. Titanal har inget med metallen Titan (Engelska Titianium) att göra. Det är en aluminiumlegering med 85% aluminium och resten är zink, magnesium och koppar.

Däremot ett fantastiskt bra varumärkesnamn på legeringen som marknadsföringsnissarna kan gå all in och låsats att det är Titan i skidan.
Helt rätt! Slarvfel av mig. Tack för påpekandet(y)

RWD

Aktiv medlem

Undrar hur länge t.ex Völkl kan komma undan med att kalla det Titan (Titanium)
1625557119244.png

1625557045050.png

pd

Aktiv medlem
Det där borde platsa in som falsk marknadsföring. För det är inte i närheten av samma sak.

Ja, absolut. Det och mycket annat kring försäljning av skidor. Men spelar det någon roll egentligen? Folk vill köpa ett par plankor med magiskt innehåll för att stärka självförtroendet när de skall hasa sig ner med bakvikt för sönderkörda pister mellan maskotar och äventyrsbad under nån vecka om året istället för att satsa på att utveckla det som står på skidorna.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Ja, absolut. Det och mycket annat kring försäljning av skidor. Men spelar det någon roll egentligen? Folk vill köpa ett par plankor med magiskt innehåll för att stärka självförtroendet när de skall hasa sig ner med bakvikt för sönderkörda pister mellan maskotar och äventyrsbad under nån vecka om året istället för att satsa på att utveckla det som står på skidorna.
Det är principen, Månsson.

Gustav

Aktiv medlem
Eftersom vi ändå korrekturläser så borde meningen; "På senare år har det experimenterats hejvilt med olika metalförstärkningar i skidorna" ändras till; "Det har alltid experimenterats hejvilt med olika metalförstärkningar i skidorna"
;)
#snö
Och när vi ändå håller på så kan vi passa på att ändra "metalförstärkningar" till metallförstärkningar. Kan ju iofs ha något med rockers att göra...

Mulle-Lagge

Medlem
Tack för en lista som ger oss skidåkare en början till gemensamma ordval - underlättar alltid snacket i liften ;-)
Jag är dock osäker på om vi ställer oss eniga bakom förklaringen till ordet "Brätte".
För mig är det skidspetsen (och ibland även bakändan av skidan " från brätte till brätte") men i artikeln anges betydelsen som "Skidans bredaste del, som oftast sitter strax innan skidspetsen." Jag ser gärna en utveckling av förklaringen till ordet. //Go4Snow

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Tack för en lista som ger oss skidåkare en början till gemensamma ordval - underlättar alltid snacket i liften ;-)
Jag är dock osäker på om vi ställer oss eniga bakom förklaringen till ordet "Brätte".
För mig är det skidspetsen (och ibland även bakändan av skidan " från brätte till brätte") men i artikeln anges betydelsen som "Skidans bredaste del, som oftast sitter strax innan skidspetsen." Jag ser gärna en utveckling av förklaringen till ordet. //Go4Snow
Ja, detta kanske är en tolkningsfråga? Tradionella skidor är ju oftast bredast vid skidspetsen men nu är ju ibland bredaste punkten en bit ned på vissa friåkningsskidor.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp