[Artikel] Lista: Alla lavinolyckor med dödlig utgång i Sverige

Redaktionen

Aktiv medlem
laviner-i-fjallen-hogupplost-2000x1331-1-1000x666.jpeg

Sedan millenieskiftet har 13 personer omkommit i lavinolyckor i Sverige. Den allvarligaste olyckan i Sverige skedde 1957 i närheten av Snasahögarna.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Finns en olycka som jag tycker saknas i sammanställningen, även om den inte gör anspråk på att vara komplett. 30 december 1973 omkommer två personer i en lavin i Åre. Magnus Granhed som var vän till en av dem och deltog i sökarbetet tyckte att det borde finnas en snabbare sätt att leta än med sond. Tio års forskning senare introducerades RECCO.

gelkasnubbe

Ny medlem
Det saknas en lavinolycka på Dundret / Gällivare. 1 skidåkare omkommer. Troligen vintern 1990 eller 1991. Grupp skidåkare bygger hopp i en brant ränna och lavin utlöses högre upp (troligen av renar som gått genom en hängdriva). Jag är lite osäker på själva förloppet men ett tragiskt dödsfall resulterade det i.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
"30 mars 2006, Åre: En person omkom i samband med en lavin på Mörvikshummeln i Åre."

Jäklar, tror jag var där bara någon vecka innan.
Var skedde denna? Typ vid Hummelstugan med snö kommandes ovanifrån?
Eller rent av nedanför Hummelliften?

Stentele

Ny medlem
Har för mig att det stod i en gammal Åka Skidor om en lavinolycka på andra sidan Torneträsk. Om var några säsongare som drogs med och en som inte överlevde…
Minns inte riktigt

Hugobugo

Ny medlem
"30 mars 2006, Åre: En person omkom i samband med en lavin på Mörvikshummeln i Åre."

Om jag minns rätt var det mellan WC-liften berg och WCbacken/Månbranten

pd

Aktiv medlem

Bild efter en rejäl dump i januari förra året. När jag kom fram till Gästrappet började jag faktiskt fundera på risken för att det skulle släppa och tog fram lutningskartan. VM8 hade varit stängd hela dan så det blev bästa svängarna jag någonsin har fått i den backen.

lavinfara.jpg

Topp