[Artikel] Lista: Svenska skidanläggningarna med flest antal skiddagar

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC_6316_1200x627-1000x523.jpg

Vi åker mer och mer skidor och branschen lämnar en rekordsäsong bakom sig. Men vart åker vi svenskar mest skidor? Här är en komplett lista gällande vilka skidorter som haft flest antal skiddagar under de senaste säsongerna.

Läs hela artikeln:

Anzom

Aktiv medlem
Skapligt stark vinter för Skistar i Sälen!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
När jag läste rubriken tänkte jag först att det gällde den anläggning med flest öppna dagar. Men naturligtvis gällde det flest sålda liftkort. dvs skidanläggningarna där det är mest folk

Vill man åka orört puder, åka manchester eller slippa liftkö, ska man alltså undvika de översta på listan...

PisteCarver

Aktiv medlem
När jag läste rubriken tänkte jag först att det gällde den anläggning med flest öppna dagar. Men naturligtvis gällde det flest sålda liftkort. dvs skidanläggningarna där det är mest folk

Vill man åka orört puder, åka manchester eller slippa liftkö, ska man alltså undvika de översta på listan...
Och jag som trodde att Lindvallen var ditt favorit skidområde, Ivo….:unsure:;)

erik_lagg

Aktiv medlem

Det stämmer nog bra men förstås för lite information för att dra den slutsatsen egentligen.
Man kunde börja med att räkna ut medelantalet skidåkare per öppen dag (då behöver vi veta just hur många dagar det är öppet). Sedan medelantalet skidåkare dividerat med liftkapicitet, kilometer pist, eller area (det sista finns nog inte men kan kanske uppskattas).

Tobbe Gävle

Ny medlem
Det stämmer nog bra men förstås för lite information för att dra den slutsatsen egentligen.
Man kunde börja med att räkna ut medelantalet skidåkare per öppen dag (då behöver vi veta just hur många dagar det är öppet). Sedan medelantalet skidåkare dividerat med liftkapicitet, kilometer pist, eller area (det sista finns nog inte men kan kanske uppskattas).
Bland

Av de 10 största anläggningarna hade Skistar 60,4 % av antalet skiddagar de tre senaste säsongerna! Det är för stor andel tycker jag. Skistar styr hela prisbilden i Sverige./Tobbe Nilsson

steglund

Aktiv medlem
Riksgränsen kommer först på 36:e plats, med 37000 sålda skiddagar säsongen 21/22. Romme Alpin på 8:e plats har mer än tio gånger så många och Skistar Sälen sålde mer än 50 gånger så många. Det kan vara en stor del av förklaringen till bristen på investeringar i och utveckling av Riksgränsens liftsystem.
Rent känslomässigt för mig är Riksgränsen betydligt större än vad de siffrorna säger, men den stora massan verkar inte hålla med mig.

PisteCarver

Aktiv medlem
Riksgränsen kommer först på 36:e plats, med 37000 sålda skiddagar säsongen 21/22. Romme Alpin på 8:e plats har mer än tio gånger så många och Skistar Sälen sålde mer än 50 gånger så många. Det kan vara en stor del av förklaringen till bristen på investeringar i och utveckling av Riksgränsens liftsystem.
Rent känslomässigt för mig är Riksgränsen betydligt större än vad de siffrorna säger, men den stora massan verkar inte hålla med mig.
Är väl inte så konstigt, Riksgränsen ligger halvvägs till Nordpolen och lika långt ifrån södra Sverige som Rom i Italien. Väldigt få turistbäddar tillgängliga och ett fåtal skruttiga lågkapacitetsliftar att erbjuda. Romme har moderna högkapacitetsliftar och befolkningscentra inom några timmars bilavstånd, så det är ju inte konstigt att de säljer många fler liftkort.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Är väl inte så konstigt, Riksgränsen ligger halvvägs till Nordpolen och lika långt ifrån södra Sverige som Rom i Italien. Väldigt få turistbäddar tillgängliga och ett fåtal skruttiga lågkapacitetsliftar att erbjuda. Romme har modena högkapacitetsliftar och befolkningscentra inom några timmars bilavstånd, så det är ju inte konstigt att de säljer många fler liftkort.
Det må så vara. Icke desto mindre har Riksgränsen ett av Sveriges bästa liftburna skidberg, vilket bekräftas av att orten prenumererar på utmärkelsen "Sveriges bästa offpistberg" här på Freeride. Liftarna är antika och sorgligt eftersatta, men Riksgränsen har ändå något speciellt som inte går att få någon annan stans. De är värda mer än en 36:e plats på den här listan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det må så vara. Icke desto mindre har Riksgränsen ett av Sveriges bästa liftburna skidberg, vilket bekräftas av att orten prenumererar på utmärkelsen "Sveriges bästa offpistberg" här på Freeride. Liftarna är antika och sorgligt eftersatta, men Riksgränsen har ändå något speciellt som inte går att få någon annan stans. De är värda mer än en 36:e plats på den här listan.
Undersökningen handlade ju inte om hur bra skidområdet är, utan om hur många liftkort som säljs. Hade det kommit lika många besökare och köpt liftkort i Riksgränsen, som det kommer till Sälen och Romme, så skulle det bildas en liftkö som sträcker sig till Björkliden. ;)

PS. Den vanligaste skidåkaren är inte en duktig freeride-åkare, utan en 1-gång-om-året-sportlovet-åka-pist-åkare som säkert tycker att Lindvallen är bättre än Riksgränsen.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Undersökningen handlade ju inte om hur bra skidområdet är, utan om hur många liftkort som säljs. Hade det kommit lika många besökare och köpt liftkort i Riksgränsen, som det kommer till Sälen och Romme, så skulle det bildas en liftkö som sträcker sig till Björkliden. ;)

PS. Den vanligaste skidåkaren är inte en duktig freeride-åkare, utan en 1-gång-om-året-sportlovet-åka-pist-åkare som säkert tycker att Lindvallen är bättre än Riksgränsen.
Jag tycker ändå att de är värda bättre! Så det så. 😤😉
...men det är väl lite av en ond cirkel. Eftersom liftarna är så skruttiga kommer folk inte dit och eftersom folk inte kommer dit har de inte råd att investera i nya liftar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp