[Artikel] Marcel Hirscher startar eget skidmärke - Van Deer

Redaktionen

Aktiv medlem
vd_man_01_1500x-1000x540.jpg

Nu står det klart att den österrikiska skidstjärnan Marcel Hirscher startar ett eget skidmärke vid namn Van Deer. Freeride har luskat lite kring detta lite mystiska företag.

Läs hela artikeln:

Hawk100

Aktiv medlem
”säger Marcel Hirscher till Newsbeezer som själv vunnit den totala världscupen åtta gånger.”

Vem är den här Newsbeezee som vunnit världscupen åtta gånger???
Jag har aldrig hört talas om människan….. 😉

PetterElfsberg

Aktiv medlem
”säger Marcel Hirscher till Newsbeezer som själv vunnit den totala världscupen åtta gånger.”

Vem är den här Newsbeezee som vunnit världscupen åtta gånger???
Jag har aldrig hört talas om människan….. 😉
Va!? Har ni inte hört talas om honom? Läge för ett djupgående reportage😃

Nåja, tack för uppmärksammandet(y)

Senast ändrad:

socket

Medlem
Hirscher är ju ett så pass starkt varumärke och rullar bättre på tungan så varför krångla till det att skapa ett nytt namn när Hirscher i mitt tycke skulle vara ett klockrent namn på ett skidmärke.

STE-77

Medlem
Hirscher är ju ett så pass starkt varumärke och rullar bättre på tungan så varför krångla till det att skapa ett nytt namn när Hirscher i mitt tycke skulle vara ett klockrent namn på ett skidmärke.
Ur ett rent kännedomsperspektiv håller jag med dig. Samtidigt gillar jag ordleken/kopplingen till Marcel.
Kan det vara så att han distanserar sig något för att i framtiden kunna göra en exit? Finns många exempel på personer som fått sitt namn ”fläckat” efter att de inte längre är med i bolaget som bär deras namn.

pd

Aktiv medlem
"I juni i år togs det slutgiltiga beslutet att starta skidmärket och nu några månader senare så ser projektet dagens ljus."

Nu finns det väl förvisso en och annan i Österrike som kan bygga skidor men det känns som en väldigt kort process om man inte bara skall ta en befintlig konstruktion, göra lite branding och ha Marcel som poster boy.

HDTV

Medlem
En till före detta elitidrottare som startar eget bolag inom sin indrott, hur får de ekonomi i detta? Måste säljas en massa skidor i detta fallet för att få det att gå runt om man ska leva på det.

fredw

Aktiv medlem
Visst, många av dessa misslyckas ju, särskilt om det inte finns substans bakom, eller bara som offer för ett överdrivet utbud i konkurrensen. Å andra sidan, avseende marketing så är väl detta ett optimalt sätt att dra igång ett nytt märke?

Då har jag svårare att förstå detta med Börje Salmings och Björn Borgs kalsonger, som ju båda verkar ha vunnit i det långa loppet.

HDTV

Medlem
Visst, många av dessa misslyckas ju, särskilt om det inte finns substans bakom, eller bara som offer för ett överdrivet utbud i konkurrensen. Å andra sidan, avseende marketing så är väl detta ett optimalt sätt att dra igång ett nytt märke?

Då har jag svårare att förstå detta med Börje Salmings och Björn Borgs kalsonger, som ju båda verkar ha vunnit i det långa loppet.

Bara de senaste året har jag sett 4 nya skidmärken blir bara förundrad på hur man kan få ekonomi att gå runt.

socket

Medlem
Ur ett rent kännedomsperspektiv håller jag med dig. Samtidigt gillar jag ordleken/kopplingen till Marcel.
Kan det vara så att han distanserar sig något för att i framtiden kunna göra en exit? Finns många exempel på personer som fått sitt namn ”fläckat” efter att de inte längre är med i bolaget som bär deras namn.
Ordleken går mig tyvärr helt förbi men förklara gärna 😀.

Tänker att om man ska lyckas på en redan rätt så konkurrensutsatt marknad så borde ju varumärkeskännedomen med Hirschel vara en fördel för att nå genom bruset istället för att marknadsföra Van Deer som backas av Hirschel.

Någon som har domänkunskaper än mina bristfälliga får gärna förklara för detta var det första som slog mig när jag läste artikeln 😀

jaksu

Aktiv medlem
Nu finns det väl förvisso en och annan i Österrike som kan bygga skidor men det känns som en väldigt kort process om man inte bara skall ta en befintlig konstruktion, göra lite branding och ha Marcel som poster boy.
Skidorna tillverkas i Augments fabrik i Österrike. Inte behövs det nån större investering att komma igång och Bogner/Colmar/Napapijri/Kjus/Moncler gänget kommer att köpa laggen enbart baserat på prislappen och Marcels namn.

Senast ändrad:

socket

Medlem
Bara de senaste året har jag sett 4 nya skidmärken blir bara förundrad på hur man kan få ekonomi att gå runt
Marcels mamma kommer från Nederländerna -> Van
Hirscher --> Hirsch (DE) --> Deer (EN)
Tack! 😀

Känns onödigt krångligt och något som kommer att gå de flesta helt förbi. Kanske en kul grej längre fram eller om man skall förklara varför man valt namnet.

En av få saker jag lärt mig och något som återspeglas i topplistan på den globala varumärkesvärderingen är att ettordsnamn dominerar vilket borde vara en fingervisning.

Namnvalet ger mig känslan att detta inte helt skapas utifrån bästa möjliga kunskapskälla tyvärr då oavsett hur bra produkt du må ha aldrig kommer att sälja på bred front om du inte når igenom bruset.

STE-77

Medlem
En annan viktig aspekt gällande namnet är att det ska vara så unikt att det är ledigt på webb och sociala media. Än så länge verkar företaget enbart ha en webbsida. På Instagram finns det ett privat konto med namnet @vandeer Det lustiga är att kontot har postat 78 inlägg med 0 följare och 0 följer. Min spekulation är att marknadsteamet försöker skapa ett konto som känns mer etablerat än vad det är den dagen det lanseras.

jaksu

Aktiv medlem
Namnvalet ger mig känslan att detta inte helt skapas utifrån bästa möjliga kunskapskälla tyvärr då oavsett hur bra produkt du må ha aldrig kommer att sälja på bred front om du inte når igenom bruset.
Men kanske det inte är ens meningen? Marcel håller sig sysselsatt med lite roliga projekt och inte blir en alkis som nån ex-hockeylirare :)

steglund

Aktiv medlem
Bara de senaste året har jag sett 4 nya skidmärken blir bara förundrad på hur man kan få ekonomi att gå runt.
Ja, det känns onekligen som att det finns en överetablering av skidmärken på marknaden. När jag var ung på 80/90-tal fanns en handfull stora drakar (Atomic, Rossignol, Elan, K2, Salomon (började med alpinskidor först 89/90), Völkl, Blizzard, Fischer, Head, Dynastar) och ett fåtal halvstora eller mer nischade bolag (Kästle, Kneissl, Pre, Olin, Stöckli, Voile, Tua (framför allt telemarksskidor), Wagner och säkert några till som jag inte känner till). Nästan alla de finns kvar fortfarande. Ett fåtal av de mindre har försvunnit (Pre, Kneissl, Olin, Tua och Voile ser jag inte längre). Därutöver har det tillkommit en hel uppsjö av nya märken, varav ett flertal har kapat åt sig en icke oansenlig marknadsandel (Armada, Black Crows, Line, Nordica (har för mig att de bara höll på med pjäxor på 80/90-tal), Black Diamond, DPS, Extrem, 4FRNT, Faction, Icelantic, Moment, Dynafit, Norse...). Små märken som drivs av entusiaster verkar ploppa upp överallt (Praxis, Skevik, Moonlight, G3, J skis, Hendryx (får nog klassas i den kategorin numera) och en hel massa till som jag inte orkar räkna upp).
Totala antalet märken har mer än fördubblats eller rentav tredubblats. Hur många finns det plats för?

jaksu

Aktiv medlem
Fact checking:
  • Att kategorisera Elan som en stor drake och samtidigt skriva att tex. Kästle var ett nischat bolag är nog inte helt rätt :D
  • Benetton köpte Kästle i början av 90-talet och de blev Nordica skidor.
  • Norse eller Extreme i samma klass som DPS medan G3 och J Skis hamnar i klassen av "entusiaster" - det finns inga fakta bakom detta.
---

Det är självklart att många små (och även stora) har det ekonomiskt tufft. Samtidigt är det inte jätterelevant att räkna antalet brands som finns och jämföra den siffran mot 80-talet.

Det finns helt andra, billiga och effektiva, möjligheter att nå konsumenter idag tack vare Internet och sociala medier. Det går att bygga hela GTM runt direct-to-consumer modellen och din leveranskedja blir betydligt kortare. Och det finns helt andra möjligheter att bygga skidor via olika OEM:s utan att du behöver investera i egen produktionskapacitet. Allt detta gör processer att bygga, marknadsföra, sälja och leverera skidor betydligt mera lean än vad det var tex. på 80-talet.

fredw

Aktiv medlem
Gick förbi en ölbutik i Brygge häromveckan, med 120 olika ölsorter, alla från Belgien. Gissar att de flesta av dessa producenter lyckas leva på sin produkt även om inte alla blir miljardärer. Det är nya tider. Marknadsföring, skött på rätt sätt genom sociala medier och ”viral” effekter kan numera vara extremt billig. Många gillar att ha ett ovanligt namn på skidorna - ger intryck av att som köpare vara en insider, en trendsättare, en ”early adopter”, en som går sin egen väg. Vilket sitter fint hos många av oss. Och Van Deer låter litet exklusivt och spännande åtminstone i mina öron. Van Damme, Van Halen, Van Helsing, Van Deer.

steglund

Aktiv medlem
Fact checking:
  • Att kategorisera Elan som en stor drake och samtidigt skriva att tex. Kästle var ett nischat bolag är nog inte helt rätt :D
  • Benetton köpte Kästle i början av 90-talet och de blev Nordica skidor.
  • Norse eller Extreme i samma klass som DPS medan G3 och J Skis hamnar i klassen av "entusiaster" - det finns inga fakta bakom detta.
---

Det är självklart att många små (och även stora) har det ekonomiskt tufft. Samtidigt är det inte jätterelevant att räkna antalet brands som finns och jämföra den siffran mot 80-talet.

Det finns helt andra, billiga och effektiva, möjligheter att nå konsumenter idag tack vare Internet och sociala medier. Det går att bygga hela GTM runt direct-to-consumer modellen och din leveranskedja blir betydligt kortare. Och det finns helt andra möjligheter att bygga skidor via olika OEM:s utan att du behöver investera i egen produktionskapacitet. Allt detta gör processer att bygga, marknadsföra, sälja och leverera skidor betydligt mera lean än vad det var tex. på 80-talet.
Nej, det var ingen fakta bakom de väldigt godtyckliga kategoriseringarna. Det erkänner jag utan omsvep. Det var inte kategoriseringen i sig som var poängen heller. Poängen var att det finns många fler märken som ska dela på kakan idag, men det kan finnas förklaringar till det. Utöver de faktorer du nämner, finns det dessutom större anledningar att ha en uppsättning skidor idag och inte bara ett eller två par. Marknaden är större. Ändå kan jag undra om det verkligen finns underlag för den mängden av märken som finns och det är nog en sann utmaning att etablera ytterligare ett nytt märke, även med draghjälp av ett namn som Marcel Hirscher.

steglund

Aktiv medlem
Benetton köpte Kästle i början av 90-talet och de blev Nordica skidor.
Det förklarar varför jag inte kommer ihåg Nordica skidor från 80-talet, utan bara pjäxor. Men ändå finns Kästle kvar som skidmärke - hur hänger det ihop? Nystart av varumärket, mot en mer exklusiv målgrupp?

pd

Aktiv medlem
Ändå kan jag undra om det verkligen finns underlag för den mängden av märken som finns och det är nog en sann utmaning att etablera ytterligare ett nytt märke, även med draghjälp av ett namn som Marcel Hirscher.

Det är alltid en utmaning, men utöver Hirscher - säkert enligt österrikarna den bästa skidåkare som någonsin existerat - så har de även en stor sportbutikskedja bakom sig. En kedja med 31 butiker på nio orter i Österrike. Och den där flaggskeppsbutiken i Kaprun är stor på riktigt.
Jag skulle säga att det är rätt så goda förutsättningar om man siktar in sig på att sälja till det där gänget som vill köpa dyra märken kopplade till kända namn och det kommer säkert att komma fler produkter under samma varumärke.

STE-77

Medlem
så har de även en stor sportbutikskedja bakom sig. En kedja med 31 butiker på nio orter i Österrike. Och den där flaggskeppsbutiken i Kaprun är stor på riktigt.
Är det inte ett liknande upplägg Eric Pollard har med det nya skidmärke Season Equipment, ett semi-private-brand tillsammans med en stor sportkedja? I det fallet är det EVO i USA och Blue Tomato i Europa som garanterar försäljningen mot att de blir exklusiva återförsäljare.

jaksu

Aktiv medlem
Det förklarar varför jag inte kommer ihåg Nordica skidor från 80-talet, utan bara pjäxor. Men ändå finns Kästle kvar som skidmärke - hur hänger det ihop? Nystart av varumärket, mot en mer exklusiv målgrupp?
Japp, nu kommer entusiasterna in i bilden :) Benetton sålde rättigheter för Kästle brand i mitten av 00-talet till några österrikare. Jag fick gräva fram att idag ägs Kästle mestadels av ConsilSport s.r.o. som har sitt huvudkontor i Tjeckien men skidorna tillverkas i Österrike :)

jarnebring

Aktiv medlem
Hur skapar man en liten förmögenhet i skidbranchen?
Börja med en stor.
Det är djävulskt svårt att göra pengar på alpina skidor. Enklare då med bredare idrottsgrejer som kläder etc. Frågan är också hur gångbar Hirscher är utanför Österrike och den hårdaste kärnan av race-fans. I USA blir det troligen ”Hirsherwho?”.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp