[Artikel] Max Palm och pappa Stefan på magiskt svenskt topptursäventyr

Redaktionen

Aktiv medlem
StefanPalm_Hemma_i_Bergen_Goudaglacier-1000x560.jpg

Under tre dagar följer vi far och son Palm i deras jakt på det perfekta åket under midnattssolen från berget Kåtotjåkka 1991 möh. Från baslägret på Goudaglaciären, mellan Abisko och Kebnekaise, hittar de fluffigt svenskt puder.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Vackra bilder. Funderar litet på det här med laviner... Hmm. Någon?

PisteCarver

Aktiv medlem
En annan värld än vår @fredw ;)

Mängden tid och svett som investeras för varje enskild minuts skidåkning är ju enorm.
Lavinfaran finns där väl hela tiden och är en medveten risk de tar som sysslar med dessa äventyr.
En vacker film var det!

tmlarsson

Aktiv medlem
Riktigt snyggt! Sådana turer är det man drömmer om varje säsong. Fina berg, fin snö, fina vänner (familj) :)

Bara för nyfikenhetens skull, vad funderar du på kring laviner?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@jaksu Ibland går det fort 😁
Blandade ihop med lavinexperten Petter Palmgren... https://www.freeride.se/allt-fler-anvander-lavinprognoser-vid-offpistakning/ men nu vet jag bättre! Länken ovan uppdateras dock ej av ngt skäl..

Ja, sjukt snygg och bra film! Vad gäller laviner tänker jag att pappa Palmgren har koll som bergsguide. Sen finns risken alltid där om det är mer än 25 graders lutning. Mycket tankar om just risk etc från 14 min och framåt.

fredw

Aktiv medlem
Bara för nyfikenhetens skull, vad funderar du på kring laviner?
Jag funderar på åket vid ca 12 minuter, där ”små” vackra laviner löses ut i var och varannan sväng, och de verkar inte alltid självbegränsande. Vilket väl fungerar om man är ensam och inte ramlar så att någon av dessa små laviner hinner ifatt. Eller att någon av dem blir litet längre/snabbare än man gissat. Eller? Hur tänker man? Hur farligt är det? Kanske är förhållandena sådana att risken är hanterbar?

8E3ED326-6D07-47A6-8855-8D249EF825BC.jpeg

tmlarsson

Aktiv medlem
Jag funderar på åket vid ca 12 minuter, där ”små” vackra laviner löses ut i var och varannan sväng, och de verkar inte alltid självbegränsande. Vilket väl fungerar om man är ensam och inte ramlar så att någon av dessa små laviner hinner ifatt. Eller att någon av dem blir litet längre/snabbare än man gissat. Eller? Hur tänker man? Hur farligt är det? Kanske är förhållandena sådana att risken är hanterbar?

Visa bilaga 9556
Det är "sluff". När man åker brantare åk i lössnö kommer man trycka upp snö i varje sväng som kommer åka med. Ibland åker det med hela åket i hög hastighet och ibland är det, som här, lite och sådant som kommer i långsam hastighet.

På större åk måste man planera sin åkväg för att hantera snön. Om man inte gör det kan man svepas med om man t.ex. korsar sin åkväg längre ner.

Just detta åket ser ut att vara förhållandevis flackt så det är, i mitt huvud, ett icke problem denna gången :)

tmlarsson

Aktiv medlem
@jaksu Ibland går det fort 😁
Blandade ihop med lavinexperten Petter Palmgren... https://www.freeride.se/allt-fler-anvander-lavinprognoser-vid-offpistakning/ men nu vet jag bättre! Länken ovan uppdateras dock ej av ngt skäl..

Ja, sjukt snygg och bra film! Vad gäller laviner tänker jag att pappa Palmgren har koll som bergsguide. Sen finns risken alltid där om det är mer än 25 graders lutning. Mycket tankar om just risk etc från 14 min och framåt.
Det finns risk även om det är under 25*. Om än osannolikt så är det aldrig problemfritt :) Men det finns ju alltid en risk att man kör av vägen också

fredw

Aktiv medlem
Och kanske att backen verkar typ konkav? Tycker dock det verkar vara litet mer än ”sluff”, jämför med t ex åket vid 24 min, även det i hög fart och mycket snö som trycks upp i varje sväng. Men som där stannar. Förstår att det är en kalkylerad risk. Kanske i paritet med att cykla till jobbet. Fantastisk film i vilket fall. Har svårt att sluta se den.

tmlarsson

Aktiv medlem
Och kanske att backen verkar typ konkav? Tycker dock det verkar vara litet mer än ”sluff”, jämför med t ex åket vid 24 min, även det i hög fart och mycket snö som trycks upp i varje sväng. Men som där stannar. Förstår att det är en kalkylerad risk. Kanske i paritet med att cykla till jobbet. Fantastisk film i vilket fall. Har svårt att sluta se den.
Filmen var riktigt trevlig indeed!

För lite mer info kring sluff och hantering av det har Xavier en bra film :)

MagisterD

Ny medlem
Underbar film! som lärare på Äventyrsgymnasiet, pappa och "gammal i gamet" kanske man uppskattar den mer än kidsen! Det blir iallafall en smygpremiär på livet som kommer. Underbar känsla och viktigt budskap!

Pillard

Aktiv medlem
http://svelav.se/lavinkunskap/lavinkunskap/grundkurs/del-2/ Lössnölaviner är väl generellt inte vad man behöver vara rädd för. Det som oftast är farligt är ju flaklaviner och de kräver att man på något sätt kollapsar ett svagt lager under. De pratar ju faktiskt om "aktivitet" när de klättrar upp i rännan. Där avbryter de ju också av det skälet.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp