[Artikel] Montera skidorna med Reine Barkered

Redaktionen

Aktiv medlem
reinebiff2-750x380.jpg

Att montera sina egna skidor är något varje skidåkare bör bemästra. Vi följde med Reine Barkered för att se hur han monterar vinstplankorna till i vinter.

Läs hela artikeln:

Carled

Aktiv medlem
2 disclaimers... Vad gäller Pivot-montering har jag för mig att det rekommenderas 5mm kortare än angiven sullängd om jag minns rätt från någon manual (på mallen har det ju faktiskt skrivits -8mm!). Så om det mot förmodan är någon privatperson som monterar PIvot/FKS själv med mall, tänk på detta!
Den andra grejen är att devisen framåt = jibb och bakåt = BM börjar lösas upp så smått. Jibb är alltid framåt, men framåt kan även vara mer ladda bajset och bakåt mer lugnt och svängigt, iaf. på en del moderna rockerskidor.

TStyle

Aktiv medlem
Ser tyvärr inget coolt med den gamla devisen att dra bindningen i botten, speciellt inte på en av världens bästa bindningar. Men efter en korsbandsoperation lr dyl så lär sig de flesta :)
(Släng batterierna från trancivern också)

Blidee

Medlem
Nej nu får ni skämmas Freeride! En bindningsmonteringsguide där man utgår ifrån att alla bara kan knata in på närmsta skidbutik och låna mallar till alla tänkbara bindningar? Ett hjälpsamt repotage för den som vill montera själv hade varit att tala om var man får tag på pappersmallar och sen gå igenom hur man enklast får mallen rak och sätter den på rätt sulmått. Det är väl trots allt pappersmallar som de flesta privatpersoner får stå och jobba med.

Hawk100

Aktiv medlem
Varför ett halvt varv tillbaka???
Är det för oss tunnisar med kycklingben......

Enligt klassiskt hearsay ska fjädern vara tåligare om man drar tillbaka den ett halvt varv och den inte är helt ihoptryckt. Den löser alltså ut mer sällan om du drar den i botten och ett halvt varv tillbaka. En klassiker.
@Hawk100

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp