[Artikel] När den extatiska och (minst) 300-procentiga skidpeppen äntligen kom tillbaka

Fabianomne

Aktiv medlem
Äntligen!!! Att tura är coolt, kul och äventyrligt - all respekt till de som föredrar't.
Men jag håller med till 100% av att en dags toppturande för ett åk kan åkmässigt likställas med det första för dagen (för det är det ju), vilket allt för ofta är knackigt, med dålig position och utan fingertoppskänsla. En klok man vid namn Staffan citerade någon ännu klokare man när vi var ute och lapade Kabinbanan i Åre:

"Den som går mest blir inte bäst, det är den som åker mest som blir bäst"
Såklart behöver man ju inte åka för att bli bäst, men fan, mina åkfärdigheter förbättras nog markant av fyra laps genom Mårtens, Östra och susarbäcken VS att gå från byn till toppen och köra baksidan till Huså under samma tidsram.

No hate, all respekt till alla som gillar att tura.

PS: Topptur suger

spademan

Medlem
Javisst, har haft den åsikten hela tiden. Kör med lift, går om jag måste (tycker helt enkelt det är tråkigt). Har kört 1 vecka heli per vinter sista tre åren också. Det är najs, men dyrt. Brukar hitta bättre puder med liftåkning och flexibilitet, så funderar just nu att satsa på lift 100% nästa vinter. Och gå om man måste. Fick just hem ett par nya pjuck på 1340 gran styck. Utifallatt! Keep on rockin’ in the Rockies!

Wangler

Medlem
det jag känner igen mig mest i är det du nämner om att vara ute.. dvs jag gillar att vara ute men jag behöver inte heller sitta i ett tält å äta påsmat... att ta liften upp och skråa ut eller gå en liten kort bit för att få ett par trevliga åk innan lunch som då intas på en restaurang med bra mat , skön stol och lite musik å kanske någon trevlig radler eller en kaffe slår i alla fall en smörgås å en dricka från ryggsäcken :) jag har också värderat in antal åk och som du säger så är pisten rätt trevlig den med när man kan finslipa lite och då också kunna åka med de vänner som ser skidåkning som lagom på ett annat sätt :) jag lärde mig även detta under sommartid på mountainbike där njutningen i och runt skogarna i sthlm ( där man också kunde ta en öl och lite mat på ett trevligt ställe... inte var sämre än de resorna man gjort långt in i de djupaste skogarna... eller bekvämligheten i att åka wakeboard på en kabelpark med både restaruang och faciliteter istället för att åka båt långt bort in på något öde ställe :) allt har sin charm men för min egen skull så vill jag få ut så mycket av möjligt av själva åkningen under den tyvärr lilla tid jag har så ja... jag håller med.. åk lift och nyttja det till max :)

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp