[Artikel] Nerför Helags på två hjul

Redaktionen

Aktiv medlem

Att utforska fjällen från cykelsadeln blir allt mer populärt. Följ med frilansaren Bengt Luthman när han tillsammans med Henrik blev blev först med att cykla mountainbike nedför Helags topp på 1 796 meter. 

Läs hela artikeln:

Fridolfsson

Ny medlem
Lutande min cykel mot toppröset i oktober 2016 och tänkte då, precis som ni, att jag kanske var först. Mäktig känsla! Minns det som kul och ibland lite väl trixig cykling ner. Blev lite nostalgisk när jag läste :) Fint skrivet och bra jobbat!

Skantz

Ny medlem
Toppturscykling är kul och enbart för de som gillar teknisk cykling. Andra lite enklare toppar är. Stora Anahögen. Hottögsfjället, Suljätten, Västerfjället. Bästa topparna ligger i Sösjöfjällen OCH offerdalsfjällen där det är mycket ren klipphäll och just ingen blockteräng. Ajabaja toppar får ni upptäckta själva...
Bra att tänka på vid toppturscykling är en lätt mtb max 11kg annars är det blir det mer gå med cykeln än cykla till topps. Sedan bygg ett bärsystem för att fästa cykel ramen med en krok på höger sida vid midjebälte ungefär sedan håller du ramen med vänster arm antingen upp till eller vid sidan. Vet att Dynafit har sålt ryggsäckar med bärsystem för mtb.

Luuuthman

Ny medlem
Den här turen gjorde vi i juli 2016 så vi var iaf före dig Fridolfsson :)

Skantz: Det är inte lätt att hitta en vettig hoj som trivs med att åka fort utför som väger under 11kg. Jag skulle gissa att de cyklar vi använde på den här turen låg runt 14-15 kilo. Visst blir det mer vikt att bära uppför, men det blir desto roligare utför och det är det viktigaste för min del. Uppför är det ju mest slit i vilket fall :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp