[Artikel] Norefjell – Skandinaviens högsta doldis

Redaktionen

Aktiv medlem
Over-molnen-1000x667.jpg

Häng med på en familjeresa till norska Norefjell som har Nordens högsta fallhöjd!

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag besökte Norefjell under några dagar för 2 1/2 år sedan. Nästan obekant för svenskar trots att där finns Skandinaviens högsta liftburna fallhöjd med 1000 m, och de kan åkas i ett svep.
Endast sju timmar från södra Skåne.
Bästa piståkningen hittar man via express-sitten upp från dalbotten. Ger drygt 600 fhm i ett lyft och fina röda/svarta pister.
Vid högsta liften Ravnås hittar man trädfri offpist terräng, när det finns bra med snö dvs, vilket inte alltid är fallet eftersom Norefjell inte är ett ”Schneeloch” som Röldal.
Fantastiskt med 1000 fhm sju timmar med bil från Skåne och väl värt en tur på några dagar.
Nackdelar:
1. Liftsystemet är dåligt planerat och hänger inte ihop på flera ställen.
2. Byn i dalen, Noresund, är ökentråkig.

Utsikt från toppen av Ravnåsheisen när jag var där i februari för ett par år sedan (härifrån har man 1010 fhm ner till dalstationen):
1664362201126.jpeg

MarkusO

Aktiv medlem
Efter fyra-fem riktigt bra snöår blev 21-22 riktigt jäkla kass i området.
LIftsystemet i sig kan jag inte bedöma, för det har jag aldrig testat, men som tur-ort tycker jag annars att det är rakt av fenomenalt. Speciellt för oss i Västsverige, då det är närmast märkligt nära dit givet hur bra det är.

Jag har faktiskt åkt upp över dagen från Göteborg några gånger (i elbil dessutom). Ok, det blir lite tidig start, men om avfärd vid femtiden och hemkomst runt 21 så har man fått en riktig heldag i klassterräng samtidigt som man både vaknar och somnar hemma. Smidigt, spontant och obokat. Om än med några timmar i bil då..,

Närmast alpklass bitvis, iaf map åk av lite mer hotlappingkaraktär upp till ett par hundra fallhöjdmeter. Med förvånande många alternativ med skiftande karaktär egentligen i alla väderstreck. Ravnås NO, Grindefjell, Högevarde O, Ranten etc. Bara radar upp bra grejer. Och sen kompletterat med möjligheten till riktigt mycket fallhöjd då om man kör ner till liftsystemets dal (för mig teoretiskt, för jag har aldrig åkt hela vägen ner...).

fredw

Aktiv medlem
Låter fint. Kanske blir det något att prova.
Ja det är bra att ha elbil när man åker genom/förbi Oslo. De skickar en massa räliga räkningar till dig annars. Trots att norrmännen får åka genom Göteborg gratis (ännu?)

Topp