[Artikel] Norges största skidort Trysil stänger på grund av corona

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

GoranC

Aktiv medlem
Alla skidanläggning är stängda tills vidare information kommer.
Alla universitet, gymnasieskolor- grundskolor och förskolor stänger
Alla restauranger, pubar mm
Bara läsa innantill,
dvs det mesta i Norge stänger igen.
Beslutet gäller fram till 26 mars. Dvs efter det kanske även skidanläggningarna öppnar och påsken är räddad.

Sun

Medlem
Känns meningslöst att stänga 2veckor före påsk o sedan kommer det tusentals med gäster veckan efter.

GoranC

Aktiv medlem
Känns meningslöst att stänga 2veckor före påsk o sedan kommer det tusentals med gäster veckan efter.
Inkubationstiden för smittan är upp till två veckor. Sprids inte smittan under den tiden så stoppar ju spridningen och ”dör ut”
Är det som vi nu ser resultatet av i Kina.
Så det är inget illasinnat tilltag mot skidåkare utan en väl genomtänkt strategi för att stoppa smittspridningen. Så tänk efter lite så är det inte så meningslöst som du tror.

Sun

Medlem
Inkubationstiden för smittan är upp till två veckor. Sprids inte smittan under den tiden så stoppar ju spridningen och ”dör ut”
Är det som vi nu ser resultatet av i Kina.
Så det är inget illasinnat tilltag mot skidåkare utan en väl genomtänkt strategi för att stoppa smittspridningen. Så tänk efter lite så är det inte så meningslöst som du tror.
Det tycker jag att det är!! Borde stänga för resten av säsongen.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Ja det kan vi. Man får inte vara mer än 50 personer på samma ställe vilket man antagligen inte kan garantera i ett skidsystem
Njaäeaäe, det har väl inte sagts några specifika tal så? Det enda jag hört är att kyrkor och moskéer väljer att avlysa samlingar med mer än 50 personer, men det är väl inget förbud mot det i sig från regeringshåll? Eller har jag missat nånting?

Lenz

Aktiv medlem
Några orter här är fortfarande igång och kommunala beslut ligger bakom stängningarna av bla Hemsedal. Än så länge finns alltså inga generella krav på att stänga alla anläggningar.
Trysil, Hemsedal, Hafjell/kvittfjell är nog bara en början. Jag tror att fler kommer att följa dem närmsta dagarna.

johan

Administrator
Myrkdalen stänger ner 12-26 mars
Skisenteret er stengt frå 12. - 26. mars
Status per 12. mars 2020 kl. 21.47
Me har over ein lengre periode hatt svært god dialog med kommuneoverlege i Voss Herad, Eystein Hauge, og har kl. 21.48 motteke ein beslutning frå kommunalt hald om å stenga skisenteret frå i kveld, torsdag 12. mars 2020 til 26. mars 2020. Dette er ei beslutning me har forståing for. Me ber om at gjester ikkje kontaktar oss per telefon då me for tida jobbar med å få full oversikt. Ver venleg å henvend dykk til post@myrkdalen.no. Me svarar så fort me kan, men ber dykk visa tolmod i denne situasjonen.
Skisenteret er stengt frå 12. mars - 26. mars
Myrkdalen Hotel er ope komande helg og me har tilpassa drifta med diverse tiltak for å redusera smittefaren ihht nasjonale retningslinjer. Meir informasjon om status for Myrkdalen Hotel kjem sundag 15. mars. Ver venleg å henvend dykk til post@myrkdalenhotel.no. Me svarar så fort me kan, men ber dykk visa tolmod i denne situasjonen.
Når det gjeld spørsmål kring refusjonar avventar me svar frå bransjen sentralt. Inntil vidare forheld me oss til avbestillingsreglane me har i dag. Me ynskjer også at de kontaktar eventuell reiseforsikring.
Me beklagar dette på det sterkaste.

Sarastro

Medlem
Ärligt talat har jag svårt att se en rimlig proportion mellan denna drastiska åtgärd (att stänga alla skidanläggningar i Norge) och de negativa konsekvenserna. Detta inte bara för de som bokat, utan i lika hög grad för de som äger de olika anläggningarna, butiker, turarrangörer, anställda, osv. Dessutom är det väl kommunerna som beslutat (så står det i alla fall på Skistars hemsida), så regeringsbeslutet verkar inte vara tvingande.

Man blir knappast smittad av att vara på fjället, eller åtminstone är inte risken större än på gatan i Stockholm eller Oslo (eller för den delen Säffle eller Bergen). Smittad blir man främst man när man tränger ihop många människor på ett litet inomhusutrymme, t ex på restauranger, kollektivtrafik, eller (måhända i synnerhet) aktiviteter typ afterski (då ju själva idén är att umgås på "nära" håll och man eventuellt, kanske under alkoholens inverkan, sänker garden något).

En rimligare åtgärd hade väl varit att annonsera att all servering i restauranger upphör (inkl afterski), men att de som bor på hotell kan beställa och hämta mat utanför restaurangen? De som bor i "hytte" hade nog huvudsakligen tänkt sig självhushåll ändå, så där torde problemet vara ytterst marginellt.

Möjligen skulle man se'n kunna komplettera med att köra liftar "varannat säte" för ökat avstånd mellan två personer från olika sällskap. En sexstolslift blir då i praktiken en trestolslift (eller lite mer, om personer i samma sällskap sitter bredvid varandra), och en ankarlift blir en knapplift, medan en knapplift inte påverkas alls. Utöver detta uppmaning att hålla avstånd i liftkön. Funkar det i kön till matbutiken i Italien (trots att italienare ju inte är världens mest välorganiserade folk; - jag vet eftersom jag jobbar åt ett italienskt bolag), så borde det funka i Norge.

Visst skulle en del avboka (i synnerhet om just afterski är den viktigate delen av resan), men jag tror ändå att de flesta värderar skidåkning och fjällvistelse tillräckligt högt för att avbokningarna skulla vara ytterst begränsade.

Senast ändrad:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
I Sverige verkar man tänka lite annorlunda från branschen som driver anläggningar. Vi kommer snart ut med en nyhetsartikel om det.

Neoh

Medlem
Som jag tolkar det vill kommunerna tömma anläggningarna för att den lokala sjukvården inte är anpassad för den stora mängden infektionssjuka som kan bli följden av ett lokalt utbrott.

Sarastro

Medlem
Jag tror nog att alla vill förhindra smittspridning (kommuner liksom andra), men att tömma anläggningara är ju väldigt drastiskt. Detta i synnerhet som samma smittbegränsande effekt rimligen kan uppnås med betydligt enklare åtgärder, men utan samma negativa konsekvenser.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Ärligt talat har jag svårt att se en rimlig proportion mellan denna drastiska åtgärd (att stänga alla skidanläggningar i Norge) och de negativa konsekvenserna. Detta inte bara för de som bokat, utan i lika hög grad för de som äger de olika anläggningarna, butiker, turarrangörer, anställda, osv. Dessutom är det väl kommunerna som beslutat (så står det i alla fall på Skistars hemsida), så regeringsbeslutet verkar inte vara tvingande.

Man blir knappast smittad av att vara på fjället, eller åtminstone är inte risken större än på gatan i Stockholm eller Oslo (eller för den delen Säffle eller Bergen). Smittad blir man främst man när man tränger ihop många människor på ett litet inomhusutrymme, t ex på restauranger, kollektivtrafik, eller (måhända i synnerhet) aktiviteter typ afterski (då ju själva idén är att umgås på "nära" håll och man eventuellt, kanske under alkoholens inverkan, sänker garden något).

En rimligare åtgärd hade väl varit att annonsera att all servering i restauranger upphör (inkl afterski), men att de som bor på hotell kan beställa och hämta mat utanför restaurangen? De som bor i "hytte" hade nog huvudsakligen tänkt sig självhushåll ändå, så där torde problemet vara ytterst marginellt.

Möjligen skulle man se'n kunna komplettera med att köra liftar "varannat säte" för ökat avstånd mellan två personer från olika sällskap. En sexstolslift blir då i praktiken en trestolslift (eller lite mer, om personer i samma sällskap sitter bredvid varandra), och en ankarlift blir en knapplift, medan en knapplift inte påverkas alls. Utöver detta uppmaning att hålla avstånd i liftkön. Funkar det i kön till matbutiken i Italien (trots att italienare ju inte är världens mest välorganiserade folk; - jag vet eftersom jag jobbar åt ett italienskt bolag), så borde det funka i Norge.

Visst skulle en del avboka (i synnerhet om just afterski är den viktigate delen av resan), men jag tror ändå att de flesta värderar skidåkning och fjällvistelse tillräckligt högt för att avbokningarna skulla vara ytterst begränsade.
Bättre du läser lite på Norska medier istället för att killgissa. I Norge har man en helt annan inställning. Hela Samhället har nu beslutat om att sätta sig i ett par veckors karantän som en åtgärd för att hindra spridningen. Hela Norska samhället stänger ner, skolor, restauranger, pubar, arbetsplatser, gym ja alla platser där smittan kan spridas. Kungen har manat om nationell ”dugnad”, ett okänt begrepp i Sverige, dvs att jobba helt gratis för ett gemensamt intresse.
I Sverige är vi ta mig tusan lika naiva som vid 2015 års flyktingkris.
På mitt jobb, i Norge, är vi anmodade att jobba hemifrån.
Framtiden får utvisa om Norsk eller Svensk modell är den riktiga.

Sarastro

Medlem
Killgissa? —Det var ett nytt uttryck (direktöversättning från norska?). Visst förstår jag vad du menar, men varför detta nedsättande uttryck på ett i övrigt alltid hövligt och vänligt forum?

Att det är kommunerna som fattat beslutet framgår av resp skidorts hemsida (både på norska, svenska och engelska). Att den största smittorisken föreligger när många människor samlas inomhus nära varandra torde vara oomtvistligt, liksom att fjället knappast är smittfarligare än gatan i Oslo eller Stockholm (snarare tvärtom).

Se'n må det ju vara mig förlåtet om jag har en åsikt om att de norska åtgärderna är alltför drastiska, men någon jämförelse med de svenska gjorde jag inte. Detta helt enkelt för att de sistnämnda inte publicerats när jag skrev mitt ursprungliga inlägg.

Nu när SLAO de facto publicerat sina riktlinjer kan jag dock konstatera att jag anser att dessa är alldeles för milda (dvs nästan ingenting alls). Detta av precis samma skäl som jag angav när jag uttryckte min åsikt att de norska var för drastiska.

Hoppas att detta återför debatten till en något sakligare nivå.

Bättre du läser lite på Norska medier istället för att killgissa. I Norge har man en helt annan inställning. Hela Samhället har nu beslutat om att sätta sig i ett par veckors karantän som en åtgärd för att hindra spridningen. Hela Norska samhället stänger ner, skolor, restauranger, pubar, arbetsplatser, gym ja alla platser där smittan kan spridas. Kungen har manat om nationell ”dugnad”, ett okänt begrepp i Sverige, dvs att jobba helt gratis för ett gemensamt intresse.
I Sverige är vi ta mig tusan lika naiva som vid 2015 års flyktingkris.
På mitt jobb, i Norge, är vi anmodade att jobba hemifrån.
Framtiden får utvisa om Norsk eller Svensk modell är den riktiga.
Samma gäller på mitt jobb i Oslo, jobba hemma undvik onödig kontakt och hoppas att siffrorna går ner inom 2 veckor. Våra barns skola är stängd då lärare har bekräftats med Corona virus. Norge tar detta på fullaste allvar och de åtgärder som görs kommer förhoppningsvis få resultat så alla verksamheter snart kan öppnas igen.

Tråkigt att skidorna får stå i förrådet just nu men de vänder nog innan säsongen är över.

Sarastro

Medlem
Det är inte utan att man förundras över de beslut som tas på båda sidan gränsen. När Norge tar till oproportionerligt drastiska åtgärder (stänga de flesta skidanläggningar helt), så skall vi i Sverige nödvändigtvis visa oss på styva linan och köra på precis som vanligt, inkl de inomhusaktiviteter som utgör den verkliga risken (afterski, nattklubb, restauranger, slutna gondol/kabinbanor, spa, etc).

Nu, men först nu, tycks man inse vari problemet ligger, innebärande att många anläggningar nu stänger just dessa delar (se: t ex https://www.svd.se/kritik-mot-skidorter-har-vi-inte-lart-oss-fran-italien), eller övergår till avhämtning/utomhusservering. Hade man gjort detta från början, så hade man förmodligen inte bara undvikit de fall som nu rapporteras från bl a Åre (samtliga kopplade till afterski, eller liknande), utan dessutom byggt förtroende genom ansvarstagande.

Lenz

Aktiv medlem
Varför ska staten behöva tänka åt människor i Sverige? När det gäller besök på Afterski, folksamlingar och restauranger o.s.v.

carl_couloir

Aktiv medlem
Det är ju inte bara restaurangerna och afterskin som är problemet, det är ju inte direkt så att det 1meter säkerhetsradie i en liftkö......

Jag kan varken förstå mig på skidanläggningarna eller än mindre alla de som åker dit och trängs i liftköer osv.......

/C

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp