[Artikel] Norges största skidort Trysil stänger på grund av corona

Sarastro

Medlem
Varför ska staten behöva tänka åt människor i Sverige? När det gäller besök på Afterski, folksamlingar och restauranger o.s.v.
Visst har du en poäng här, men i så fall gäller väl detta i än högre grad våra grannländer, där ju stat och kommun "tänkt" (=bestämt) i än högre grad åt människor i gemen (åtminstone i detta fall)?

Sarastro

Medlem
Det är ju inte bara restaurangerna och afterskin som är problemet, det är ju inte direkt så att det 1meter säkerhetsradie i en liftkö......

Jag kan varken förstå mig på skidanläggningarna eller än mindre alla de som åker dit och trängs i liftköer osv.......

/C
Förlåt, jag menar inte att vara dryg eller provokativ, men jag kan ändå konstatera följande:

- Samtliga fall av smittöverföring på skidanläggning i Sverige (vilket inte är samma som insjuknande på skidanläggning) har kunnat kopplas till afterski eller motsv (som sedan ev förts vidare inom sällskapet). Förmodligen finns det ett och annat undantag i andra länder, där någon blivit direkt smittad i liftkö eller "utomhuslift", men knappast värre än om man går på gatan eller åker kollektivt i en storstad (snarare tvärtom).

- Igår och idag var jag inne i centrala Stockholm, där SL på plakat uppmanar resenärer att sprida ut sig och hålla avstånd. Detta fungerade alldeles utmärkt, så varför inte i liftkön? I själva liften tror jag heller inte att folk har svårt att förstå, och följa, en skyltad uppmaning om att lämna en (eller två) stolar lediga mellan sällskap. Visst, kapaciteten går ned en del, men av webkameror att döma är liftköerna minimala (nästan obefintliga) på de svenska skidorterna nu.

- Jag citerar Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog: "Skidåkning ute i den fria luften är inte farligt, men after ski bör man se upp med, säger han till SvD".

Hade man (gemom beslut av myndighet eller av anläggningarna själva) på ett tidigt stadium stängt de verkliga riskaktiviteterna hade nog situationen varit ganska annorlunda, åtminstone vad avser opinion och därmed tryck på total stängning.

.

Sarastro

Medlem
Nu överväger Folkhälsomyndigheten att förbjuda afterski och liknande aktiviteter: https://www.expressen.se/nyheter/co...a-efter-afterskin-i-fjallen-bilderna-inifran/.

Äntligen ett beslut (om det nu blir så) som ger rejäl "bang for the buck" (dvs mesta möjliga effekt, till priset av minsta möjliga olägenhet). Detta borde ha varit beslutet redan för en vecka sedan, men man hoppades väl att anläggningarna/arangörerna själva skulle ta sitt ansvar, i och med att man gav dessa lite självbestämmande (istället för att, som i Norge, tvinga dessa att stänga helt).

Nu kan vi ju diskutera vem som varit mest naiv; —Folkhälsomyndigheten (som trodde att man skulle ta sitt ansvar lokalt) eller anläggningar/arrangörer (som satte kortsiktiga mål före risken att sprida smitta, samt risken att tvingas stänga helt inför årets viktigaste skidhelg).

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Förlåt, jag menar inte att vara dryg eller provokativ, men jag kan ändå konstatera följande:

- Samtliga fall av smittöverföring på skidanläggning i Sverige (vilket inte är samma som insjuknande på skidanläggning) har kunnat kopplas till afterski eller motsv (som sedan ev förts vidare inom sällskapet). Förmodligen finns det ett och annat undantag i andra länder, där någon blivit direkt smittad i liftkö eller "utomhuslift", men knappast värre än om man går på gatan eller åker kollektivt i en storstad (snarare tvärtom).

- Igår och idag var jag inne i centrala Stockholm, där SL på plakat uppmanar resenärer att sprida ut sig och hålla avstånd. Detta fungerade alldeles utmärkt, så varför inte i liftkön? I själva liften tror jag heller inte att folk har svårt att förstå, och följa, en skyltad uppmaning om att lämna en (eller två) stolar lediga mellan sällskap. Visst, kapaciteten går ned en del, men av webkameror att döma är liftköerna minimala (nästan obefintliga) på de svenska skidorterna nu.

- Jag citerar Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog: "Skidåkning ute i den fria luften är inte farligt, men after ski bör man se upp med, säger han till SvD".

Hade man (gemom beslut av myndighet eller av anläggningarna själva) på ett tidigt stadium stängt de verkliga riskaktiviteterna hade nog situationen varit ganska annorlunda, åtminstone vad avser opinion och därmed tryck på total stängning.

.

Jag tror det är svårt att skilja på var/vilken plats en person smittas på en skidort, afterski är väldigt uppenbart där alla trängs, skålar och brölar, men jag tror tyvärr att det är svårt med att hålla tillräcklig distans i just liftkön, därav min kommentar, kul att folk sköter sig i Stockholms lokaltrafik, hoppas att det beteendet sprider sig.

/C

Sarastro

Medlem
Jag tror det är svårt att skilja på var/vilken plats en person smittas på en skidort, afterski är väldigt uppenbart där alla trängs, skålar och brölar, men jag tror tyvärr att det är svårt med att hålla tillräcklig distans i just liftkön, därav min kommentar, kul att folk sköter sig i Stockholms lokaltrafik, hoppas att det beteendet sprider sig.

/C
Absolut kan det vara så, men jag tror att man i flertalet fall ganska väl lyckats identifiera källan (trängsel, bröl och skålande inomhus), från vilket man ju kan extrapolera statistiskt. Till detta kommer givetvis allmän kunskap om smittspridning.

Se'n är det ju en väldig skillnad på om X antal personer samlas utomhus (i synnerhet om man är i rörelse) eller inomhus.

Jag hoppas, precis som du, att folk beter sig vettigt i liftar och liftköer, även om jag ibland ifrågasätter det allmänna omdömet. I detta fall tror jag dock att man insett allvaret och håller avstånd, i synnerhet om kösituationen inte värre än vad som framgår av webkameror just nu (förmodligen väsenskilt från de större anläggningarna nere i Alperna under högsäsong).

TailGunnar

Aktiv medlem
Danger zone.
IMG_20200322_105035.jpg

Sarastro

Medlem
Tycker inte bilden är rättvis då det ser ut så på alla skidorter, oavsett corona eller inte, när det inte är sport- eller påsklov
I detta avseende har du ju obestridligen rätt, men här borde ju anläggningarna kunna tillhandahålla en tämligen korrekt prognos genom (av)bokningsläget....

Cool-Hinken

Medlem
Det är inte utan att man förundras över de beslut som tas på båda sidan gränsen. När Norge tar till oproportionerligt drastiska åtgärder (stänga de flesta skidanläggningar helt), så skall vi i Sverige nödvändigtvis visa oss på styva linan och köra på precis som vanligt, inkl de inomhusaktiviteter som utgör den verkliga risken (afterski, nattklubb, restauranger, slutna gondol/kabinbanor, spa, etc).

Nu, men först nu, tycks man inse vari problemet ligger, innebärande att många anläggningar nu stänger just dessa delar (se: t ex https://www.svd.se/kritik-mot-skidorter-har-vi-inte-lart-oss-fran-italien), eller övergår till avhämtning/utomhusservering. Hade man gjort detta från början, så hade man förmodligen inte bara undvikit de fall som nu rapporteras från bl a Åre (samtliga kopplade till afterski, eller liknande), utan dessutom byggt förtroende genom ansvarstagande.

Mycket sansat och balanserat inlägg. Jag hoppas att Skistar och lokala entreprenörer inser allvaret och vidtar de åtgärder som är möjliga och inte bara hänvisar till att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

Sarastro

Medlem
Mycket sansat och balanserat inlägg. Jag hoppas att Skistar och lokala entreprenörer inser allvaret och vidtar de åtgärder som är möjliga och inte bara hänvisar till att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
Enl de flesta hemsidor (Skistar och andra) har man nu (äntligen) vidtagit dessa åtgärder, men tyvärr för sent. Man hade en möjlighet att visa att man tar ansvar, utan att staten nödvändigtvis måste detaljstyra och "peka med hela handen" (=bestämma), men dessvärre visade man sig inte mogen detta förtroende.....

Sarastro

Medlem
Att maximera inkomsten under några få dagar, inte bara till priset av människors hälsa och sitt eget rykte, utan även att man därigenom riskerar resterande intäkter för året (inkl årets största skidhelg), är inte bara dumt och ansvarslöst; —det är att vara en riktigt dålig affärsman/kvinna.

Senaste inläggen

Topp