[Artikel] Nu kan du gå i lära hos en bergsguide

xviggenx

Aktiv medlem
Det här är verkligen en grej jag skulle vilja göra! Dels för att Christian är extremt trevlig och bra på alla sätt och vis, men också för att höja mitt eget kunnande. Efter att ha gått Svelav pro 1 & 2 så känns väl det här som ett naturligt steg vidare, kanske inte hoppa på alla delar från deras steg 1. Men det kan ju kanske gå att prata med Christian och utbildarna att kunna kliva in där ens egen kunskap/kunnande/nivå liksom "tar slut" :)

Jag lyckades ju tyvärr inte lika bra med svelav 2:an/lavintekniker-kursen som @Vattendroppe, godkänd praktiskt men floppade på den teoretiska delen. Svårt att vara "50% certad lavintekniker"...

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Det här är verkligen en grej jag skulle vilja göra! Dels för att Christian är extremt trevlig och bra på alla sätt och vis, men också för att höja mitt eget kunnande. Efter att ha gått Svelav pro 1 & 2 så känns väl det här som ett naturligt steg vidare, kanske inte hoppa på alla delar från deras steg 1. Men det kan ju kanske gå att prata med Christian och utbildarna att kunna kliva in där ens egen kunskap/kunnande/nivå liksom "tar slut" :)
Tror nog det kan vara en av de bättre vägarna in i skidalpinismens värld! :)

xviggenx

Aktiv medlem
Kan också tänka mig ett träningsläger i Vattendroppe:s Radical Tromsø Toppturscamp™

Hawk100

Aktiv medlem
Läckert upplägg! Hade gärna gått detta redan för 30 år sedan!
Men hade iofs nog inte haft pengarna då.....

Hawk100

Aktiv medlem
Någon som kommit fram till vad totalpriset för hela utbildningen blir??
Jag har inte lyckats läsa mig till det....

Någon som kommit fram till vad totalpriset för hela utbildningen blir??
Jag har inte lyckats läsa mig till det....
Ca 30’ kr plus två offpistkurser i Kittelfjäll samt den sista veckolånga resan till Chamonix som inte är prissatta.

Lär landa på minst 70’ totalt plus eventuell obligatorisk utrustning som du saknar.

@Vattendroppe Instämmer där om Christian, aka den enarmade banditen (den historien sparar vi). Han lärde mig ett och annat i Japan till exempel: https://www.freeride.se/pa-tur-japan-dos-donts/ En artikel i den lättsammare skolan, mest mina försök att var lustig i skrift med inslag av Christians riktiga kunnande.
Ja, kul när du var med oss i Japan Anders! Och instämmer, det var ett enkelt beslut att utse Christian till skolans rektor - helt rätt person på rätt plats.

Tror nog det kan vara en av de bättre vägarna in i skidalpinismens värld! :)
Kul att läsa era kommentarer och jag är jätteglad att höra att ni gillar konceptet. Målsättningen är att Pure Academy ska vara rätt väg för att bli en mer självgående topptursskidåkare. I vårt samarbete med SBO, SVELAV och Lavinprognoser har vi satt academyns olika moment/kurser och det känns som att vi hamnat rätt.

Ca 30’ kr plus två offpistkurser i Kittelfjäll samt den sista veckolånga resan till Chamonix som inte är prissatta.

Lär landa på minst 70’ totalt plus eventuell obligatorisk utrustning som du saknar.
Hej!
Gällande priset så ligger Pure Academy One från 9700 sek/person (4 dgr), Pure Academy Two från 12 200 sek/person (5 dgr) och Pure Academy Three kommer landa på ca från 19 900 sek/person. Sen tillkommer kursmomenten där Träningskvällar nivå 1 + 2 och Teori nivå 1 + 2 + 3 ingår kostnadsfritt om man går Academyn. Offpisthelgerna tillkommer likasom Wilderness First Aid och Grundkurs klippklättring. Dessa kan bokas på egen hand alternativt kan man följa med på våra arrangerade tillfällen. Samtliga kursmoment kan valideras och valideringsmatrisen släpps efter jul- och nyårshelgerna.

Bara börja spara så man kan skicka dit frugan då.....

Ni är båda varmt välkomna!

Jag lyckades ju tyvärr inte lika bra med svelav 2:an/lavintekniker-kursen som @Vattendroppe, godkänd praktiskt men floppade på den teoretiska delen. Svårt att vara "50% certad lavintekniker"...

Hej!

Absolut, man kan validera varje kursmoment om man redan till exempel har gått Grundkurs klippklättring eller behärskar offpistskidåkning enligt de krav som academyn kräver. Då behöver man inte göra dem igen så att säga. Valideringsmatrisen kommer publiceras på hemsidan efter jul- och nyårshelgen. Det betyder att om man kan visa att man har erfarenhet, kunskap, samt gått lavinkursen SVELAV friåkning 1 så kan man hoppa in och börja delta på Pure Academy Two. Likaså kan man enbart välja att gå Pure Academy One och därefter vara nöjd. Dvs att inte gå hela academy-stegen. Alternativt kan man enbart välja att delta på några av kursmomenten och då boka in sig på dem - allt efter vad man själv önskar bli bättre i.

Hela kursen landar på från ca 58 800 sek (exkl. resor t&r, samt beroende på logival) Fördelat på tre år.

Läckert upplägg! Hade gärna gått detta redan för 30 år sedan!
Men hade iofs nog inte haft pengarna då.....
Ja, och precis som du skriver så är topptursskolan efterfrågad och jag är stolt och glad för det koncept vi nu kan presentera och erbjuda topptursåkare. Ett koncept väl utvecklat med de samarbetspartner vi har i Pure Academy.

Hawk100

Aktiv medlem
@PureSkiTouring
Kul att intresset är så stort att det redan är fullbokat!
Men synd för oss som inte hann med att boka in frugan (eller oss själva) innan det blev fullt!
Har ni några planer på fler kurstillfällen för första steget redan denna säsong?
Smart också att man kan hoppa på längre in i kursen om man redan har (eller i alla fall tror sig ha) hyfsade grundkunskaper.....
Tack för besked om kostnaderna. Mycket pengar, men det verkar vara ett mycket väl genomtänkt koncept som ger gedigna kunskaper!!

Micke_P76

Medlem
Roligt hoppas det går bra. Hur stora är grupperna? Hur går ni igenom linje och vägval uppåt är det mer i praktiskt än tex lavin kurserna som nu finns? Tips ock knep på vad man bör tänka på när man lägger stighudspår? Tex hur man optimerar spåren för att maximera hur man får ut mest åkning? Och hur mycket är teoretiskt kontra praktik?

Priset är helt rätt tycker jag, är ju inte mer än en japanresa + alpresa 😀

Storleken på grupperna skiljer sig åt beroende på nivå. Academy One är 8 deltagare/bergsguide, Academy Two är 6 deltagare/ bergsguide och Academy Three är 5 deltagare/bergsguide. Momenten gällande vägval diskuteras teoretiskt men utförs mest praktiskt ute på berget under dagarna. De mesta genom Academyn görs utomhus ute på berget och där vi har den bäst arenan för att praktisera olika händelser/moment.

Absolut får du tips och råd för att lägga spår och ta rätt vägval. Bergsguiden visar och informerar kontinuerligt under dagarna. Ca 80 % är utomhus och ca 20 % inomhus.

Varmt välkommen med!

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp