[Artikel] Ny funktion: Håll koll på var snön kommer falla

Redaktionen

Aktiv medlem
puff_skidorter-750x380.jpg

Freerides nya funktion hjälper dig hålla koll på var snön kommer falla. Det och mycket mycket annat.

Läs hela artikeln:

erik_lagg

Aktiv medlem
Strålande, bra initiativ! Kommer informationen från SMHI för Sverige? Skulle vara intressant att veta vilka orter som täcks av snöfallstoppen - är det alla skidorter som finns på kartan som man kommer till via länken på den sidan?

richie_sthlm

Ny medlem
Hej,

Grym ny funk till sajten! Dessvärre så fick jag problem när jag försöker skapa ett puderlarm från en skidorts översikts sida, genom att klicka på "skapa puderlarm".
Jag får följande felmeddelande:

Not Found

The requested URL /skidorter/st-anton/vader/settings.php was not found on this server.

Apache/2.2.22 (Debian) Server at www.freeride.se Port 80

johan

Administrator

@richie_sthlm Kul att du gillar funktionen och bra att du rapporterade in felet! Nu ska länkarna peka rätt, så gör gärna ett nytt försök!

johan

Administrator

@erik_lagg Tack! kul att du gillar. Detta är ju något som jag vill fortsätta utveckla med hjälp av feedback.

Grunddata för prognoserna kommer från YR till alla skidorterna.

Snöfallstoppen består just nu av de 699 populäraste skidorterna på Freeride, det kommer till nya hela tiden, men vi har ingen översikt över vilka exakt som ingår. Men om du besöker en enskild skidort och ser fliken "väder" så är den orten med, och saknas fliken kan du kommentera här eller skicka ett PM så lägger jag till den orten.

erik_lagg

Aktiv medlem
Det vore intressant att spara prognosdata och snörapporter från orterna och se hur de förhåller sig till varandra. Finns felkällor i bägge förstås. Sparar ni äldre snörapporter förresten? Ibland är det ju diskussioner om den perfekta tidpunkten för olika resmål, då vore det ju kanon med historiska data - tänker mig en funktion där man kan rita ett diagram och välja orter och år med snömängd på y och veckonummer på x.

johan

Administrator

@erik_lagg Snörapporter sparar vi. Från Åre har vi statistik sen 2003/2004, men det skiljer sig per ort:
http://www.freeride.se/snodjup/are/
Prognosdata sparas inte, men det är helt klart en utveckling som jag tycker är intressant.
Jämförelse diagrammet låter ju som en väldigt bra idé! Så man får fram den ultimata veckan =)

Anzom

Aktiv medlem
Nu när Skiinfo har gått ner för räkning har jag börjat använda Freerides egen sammanställda snöfallstopp och prognos 72 timmar framåt. Uppskattar att det finns en sammanställning för både Sverige och Norge med flera skidorter och inte bara toppen på snörapporten. Eller Fnugg som har 0 intresse av att sätta samman en topplista. När det gäller alperna finns det ju alltid mer att göra, men förstår att det kan vara svårt att jämföra med tanke på olika höjdskillnader osv.

Men oavsett, tack!

johan

Administrator
Lite nyheter för våra snöprognoser.

Väder och snöprognossidan för en enskild skidort har nu fått en sammanställning av kommande snömängd de närmsta 7 dagarna

Skärmavbild 2022-01-17 kl. 11.57.28.png

Snöfallstoppen har även fått snömängden för 7 kommande dagar i en ny kolumn
Skärmavbild 2022-01-17 kl. 11.59.51.png

rommedahl

Ny medlem
Lite nyheter för våra snöprognoser.

Väder och snöprognossidan för en enskild skidort har nu fått en sammanställning av kommande snömängd de närmsta 7 dagarna

Visa bilaga 15365

Snöfallstoppen har även fått snömängden för 7 kommande dagar i en ny kolumn
Visa bilaga 15366
Toppen!

Skulle det att gå att få samma info för de orter som man har markerat som sina favoriter?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp