[Artikel] Ny larmrapport: Snön är borta om 60 år

Redaktionen

Aktiv medlem

SMHI presenterade i dagarna en rapport om hur kommande vintrar kan se ut. Det är ingen rolig läsning för dig boendes i östra Svealand eller Götaland.

Läs hela artikeln:

Jibberisch

Aktiv medlem
Mitt förakt mot mänskligheten trumfas endast av mitt förakt mot politiker. Man kanske borde skriva några rader på ämnet! Skicka någonstans! Frågan är vart. Åsa Romson svarar inte på mina mail :(

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag håller med Jarle - många andra kommer antagligen att drabbas mycket hårdare än oss i södra Sverige. Förövrigt är väl Åsa Romson våran mest kompetenta politiker - objektivt sett om man ser till studieår (jaja jag vet att man kan få kunskaper på andra sätt också). Jibberish - politiker är en delmängd av mänskligheten.

Jarle

Aktiv medlem
Politiker har kostymer på sig. Politiker är medelålders människor i kostym. Inget gott kommer från det.

Jibberisch

Aktiv medlem

@erik_lagg skiter faktiskt lite i hur många studieår en människa har om människan är miljöminister och samtidigt åker runt i en dieseldriven fiskebåt. Redan där riskerar förtroendet att urholkas. Och därmed också förtroendet för vår tids kanske viktigaste fråga. Objektivt sett kan jag tycka att man är lite korkad då.

Delmängd?! Avart? =)

erik_lagg

Aktiv medlem

@jibberish jaja, jaha ...
men jag kan kosta på mig ett liknande resonemang som ditt:
mitt förakt mot pasta trumfas endast av mitt förakt mot snabbmakaroner
Nu gillar jag ju pasta med det ser lustigt ut att jämföra föraktet mot helheten av något mot en delmängd av samma sak...

Jibberisch

Aktiv medlem

@erik_lagg

Köper resonemanget! Skillnaden är att jag oftast inte gillar människor (pasta). Folk är inte kloka. Du får byta ut pastan mot snabbmakaronerna och byta ut snabbmakaronerna mot, vad som är värre än dom. Sparka upp föraktet en nivå! =)

Jarle

Aktiv medlem
Pasta och snabbmakaroners meningsinnehåll skiljer sig dock brett, precis som mänsklighet och politiker.
Det Jibberisch uttryckte var:

Ogillande av ting X
Inom ting (helhet)X finns (del)P
P är det enda som är värre än X

En del av ett problem/fenomen/ting kan rimligtvis ogillas mer än helhet, till exempel skulle en kunna uttrycka ett ogillande av skidåkning men uttrycka ett ännu större ogillande av friåkning. De implicita premisserna för olika storlek på ogillande är rimligtvis helt eller delvis olika.

Att ogilla att vistas i vatten men att mer ogilla att vistas i saltvatten har samma logiska struktur och är i sig inte konstigt, speciellt inte då det hela handlar om ett ogillande - alltså en subjektiv, och därmed relativistisk, värdering.

Bara en inflikning i flykt undan studier

erik_lagg

Aktiv medlem
Ok. Logiskt men ändå lustigt/ovanligt att jämföra helheten med dess delar, tex: det enda som är sämre än Völkl är Katana. Oj, vad skrev jag just nu.

erik_lagg

Aktiv medlem
Ok då... Det enda som är bättre än völkl är Katana... Hmm, detta tycker nog Jibberish låter rimligt.

Jarle

Aktiv medlem
Lustigt, absolut men inte fel. "Förakt" och "sämre" har väldigt olika meningsinnehåll och/eller syftanden och blir därför inte direkt rättvist att jämföra men jag förstår vad du menar.

Är nutida Katana lösningen på någonting alls?

PNyberg

Ny medlem
Lösning på den uråldriga frågan: Är någon dum nog att sätta kolfiber på UTSIDAN av en skida? Nästa steg. Völkl Double Carbon Katana WW3-Werks med "spedwall" av kolfiber och belag av KOLFIBER! ALLT ska stålsicklas!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp