[Artikel] Ny undersökning: 9 av 10 svenskar väljer skidsemester i Skandinavien

Redaktionen

Aktiv medlem
salen-1000x667.jpg

Den senaste undersökningen från Kantar SIFO visar att 9 av 10 som åker på skidsemester den här säsongen väljer skidorter i Skandinavien.

Läs hela artikeln:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
"...väljer majoriteten att resa till Norge och Sverige framför Alperna när de bokar en skidsemester i fjällen."
Fjällen är ju i princip synonymt med de nordiska länderna (enligt SAOL), så vore ju konstigt att boka "i fjällen" i alperna. Men få som tänkt åka till Finland då kan man sluta sig till?:unsure:

HDTV

Aktiv medlem
"...väljer majoriteten att resa till Norge och Sverige framför Alperna när de bokar en skidsemester i fjällen."
Fjällen är ju i princip synonymt med de nordiska länderna (enligt SAOL), så vore ju konstigt att boka "i fjällen" i alperna. Men få som tänkt åka till Finland då kan man sluta sig till?:unsure:
Haha, ja precis min reaktion, inte konstigt att de får 9 av 10. Den tionde har kört vilse.

Kanske de ska visa resultatet av den österrikiska undersökningen och om den visar liknade resultat.

Jaja, jag sitter och planerar mina 3 resor till Alperna.

fredw

Aktiv medlem
Man skulle gärna vilja läsa undersökningen och se hur frågorna är ställda. Att fråga hur många svenskar som "reser till Sverige"...? Iofs tvivlar jag inte särskilt på resultatet men att detta är en beställd undersökning med en bakomliggande agenda är väl ingen hemlighet.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
WFT? det är ju en undersökning beställd av Skistar. konstigt att 9 av 10 "väljer" att åka till fjällen.....undrar om de hade haft samma fråga om Skistar inte hade kommit ur sitt fiasko i Österrike (St.Johann)?

För egen del:
1 av 13 skidresor i vinter blir till alperna, eftersom jag "måste" besöka samtliga anläggningar som ingår i ScandinavianSkipass, Hur ska jag hinna med?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Styrkekram!
Ska tänka på dig när jag åker på frusen konstsnö i Bjurs.
😂
Faktum är att jag når 5-6 av dessa skidanläggningar över dagen från Östersund (Tännäskröket, Bydalen, Trillevallen, Storlien, Huså och nästan Borgafjäll).

Men resa till Italien är inbokad över nyår, sportlovet tar vi tåget till Riksgränsen.
En långhelg i Stranda är given ❄️❄️❄️

Christiam

Aktiv medlem
Du bor bättre till, trots att jag bor i ”fjällens pärla”….
Fel lov för gränsen, påsklovet är ju guldtiden! Men inte helt ovanligt med hiskeliga dump runt sportlovet.
Jag har tyvärr inte hört nått mer om investeringar i vinkeln och Nordals liftarna. Håller tummarna för att ryktet stämmer.

DrDim

Medlem
Vill gärna åka till alperna så småningom men omständigheter som barn osv gör det betydligt lättare att köra 5h ifrån Uppsala och vara på plats i en stuga med mat hemifrån och egna skidor. Förstår att det är en annan sak för er i södra Sverige att köra ned till alperna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vill gärna åka till alperna så småningom men omständigheter som barn osv gör det betydligt lättare att köra 5h ifrån Uppsala och vara på plats i en stuga med mat hemifrån och egna skidor. Förstår att det är en annan sak för er i södra Sverige att köra ned till alperna.
Ja, det kan jag förstå.
Men det är inte dumt att på ett antal minuter kunna nå bron, och ha mindre än tre timmar till Tyskland från egna garageuppfarten.
När det gäller att ta en långweekend i fjällen har vi det nästan lika nära här som i Stockholmsområdet, sju timmar till Norefjell med 1000 fhm i skidsystemet.
Sen är det ju inte jämförbart med t ex @Kalle_Luzern eller @Henke_K som har bergen utanför farstun och kan spontanåka när de vill.
Men det är också trevligt att längta till något som inte är så lättillgängligt. Jag har bara några minuters promenad till en sandstrand, men hur ofta är jag där? Nästan aldrig.
Fast det kanske beror på att jag tycker det är roligare att åka skidor än att bada! :)

Claes_H

Medlem
Under pandemin blev jag lurad att följa med till kullarna i Funäsdalen, som av någon obegriplig anledning är hype:ade för sin offpist. Två svängar i skogen i Ramundberget och sedan är man nere. Rätt värdelöst. Nästan samma sak med Lillskarven, Storskarven osv. Alldeles för korta åk. Åker gärna till Hemavan, Kittelfjäll, Åre, Riksgränsen eller Kebnekaise-området dock. I vinter blir det Alperna för hela slanten, tack och lov.

PisteCarver

Aktiv medlem
Under pandemin blev jag lurad att följa med till kullarna i Funäsdalen, som av någon obegriplig anledning är hype:ade för sin offpist. Två svängar i skogen i Ramundberget och sedan är man nere. Rätt värdelöst. Nästan samma sak med Lillskarven, Storskarven osv. Alldeles för korta åk. Åker gärna till Hemavan, Kittelfjäll, Åre, Riksgränsen eller Kebnekaise-området dock. I vinter blir det Alperna för hela slanten, tack och lov.
Jag hamnade också i de små kullarna i Funäs pandemipåsken 2021 när alla gränser var stängda. Men det var ändå mycket bättre än skidåkningen i Skåne. ;)

Topp