[Artikel] Nytt skandinaviskt liftkort som gäller i 10 skidorter

Redaktionen

Aktiv medlem
Scandinavian-skipass-1000x530.jpg

Nya säsongs-liftkortet Scandinavian SkiPass kostar 5500 kronor och gäller obegränsat i åtta svenska skidorter som bland annat Riksgränsen, Trillevallen och Borgafjäll.

Läs hela artikeln:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Bra och kul initiativ! Hoppas det blir succé och utökas med fler skandinaviska orter allt eftersom!! 👍
Tack! Din ”favoritort” Kläppen var helt omöjlig att ens få ett möte med…
men å andra sidan blev det en samling skidanläggningar som ligger i direkt anslutning till riktigt bra toppturer. Passar oss som vill kombinera liftåkning och topptur utan massturism 😉🎿

pd

Aktiv medlem
Tack! Din ”favoritort” Kläppen var helt omöjlig att ens få ett möte med…

Då blir det upp till oss konsumenter att fråga dem varför de inte är med. Det kan nog ta en del tid innan det går att ändra mindset hos en del aktörer så jag hoppas att ni har uthålligheten.

På tal om Kläppen så en fråga till redaktionen. Vad kommer det sig att fem orter finns med under "Tjänster" i sajtens sidfot? Är det ett köpt annonsutrymme?

Anzom

Aktiv medlem
Funderade på det om man själv hade haft en skidanläggning. Vad har man att vinna på att sälja det här säsongskortet istället för att sälja sin egna orts? Istället för att få 100% av intäkterna så får man sannolikt en mindre del av kakan även om personen bara åker i ex. Trillevallen.

Man riskerar att tappa de vanliga säsongskorten/stugägarna till den här varianten. Vinsten däremot, ligger i att få dagsturisterna från Östersund att istället för 5 dagar per år, välja Bydalen 10 dagar per år för att man har säsongskort där.

Kul koncept, och förstår att de minsta anläggningarna är med. Eller har lösningar som Stranda eller Solheisen med 5 dagar för att inte tappa stugägarnas säsongskort.

fredw

Aktiv medlem
Funderade på det om man själv hade haft en skidanläggning. Vad har man att vinna på att sälja det här säsongskortet istället för att sälja sin egna orts? Istället för att få 100% av intäkterna så får man sannolikt en mindre del av kakan även om personen bara åker i ex. Trillevallen.

Man riskerar att tappa de vanliga säsongskorten/stugägarna till den här varianten. Vinsten däremot, ligger i att få dagsturisterna från Östersund att istället för 5 dagar per år, välja Bydalen 10 dagar per år för att man har säsongskort där.

Kul koncept, och förstår att de minsta anläggningarna är med. Eller har lösningar som Stranda eller Solheisen med 5 dagar för att inte tappa stugägarnas säsongskort.

Det naturligt att operatörer vars anläggningar är överbelastade (enligt filosofin att frånvaro av liftköer innebär "överkapacitet") inte hittar någon plats i ett sådant samarbete.

Tanken är väl att det blir en win/win om detta kort leder till att "fler åker mer" totalt under en säsong. Vilket jag tror/hoppas kan bli fallet. Sedan fördelar man "ökade intäkter" och "ökad liftåkning" så att både liftägare och liftåkare vinner på det (jämfört med om kortet ej funnits), och vips så har man fått igång en "god cirkel".

Egentligen en naturlig fortsatt utveckling från den tiden när man betalade kontant för varje tur vid varje enskild lift. Inom golfen ser man också att denna typ av lösningar äntligen vinner mark.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem

Visst är det så. Tanken är att skidanläggningarna ska fortsätta sälja sina egna säsongskort (som ligger lägre i pris).
Det är i princip enbart stugägare/vintercampare som köper säsongskort på den "egna" anläggningen. Förhoppningen är att det här kortet kan locka andra kundgrupper att åka mer skidor. (helst Skistar kunder :devilish:

Min personliga kalkyl: 3500kr i Friskvårdsbidrag från arbetsgivaren som måste användas innan årsskiftet. Vilka liftkort är attraktiva att köpa för den pengen?
Ett säsongskort som enbart gäller på någon av småorterna känns inte lockande.

Alternativet står då till: Skistar All för 8000kr (men jag är less på trängseln i Åre/Vemdalen) eller ScandinavianSkipass för 5500kr (pris i förmånsportalen Benify 4950kr direkt mot friskvårdsbidraget + lön = 1450kr ).

Men det bästa är att man kan köra argumentet:
"men vi har ju redan betalat liftkortet. Klart vi ska dra till Riksgränsen/Stranda/Borgafjäll..." när frugan föreslår resa till Kanarieöarna, Vemdalen eller annan massturistort

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Känns som fler borde haka på. Icke-Skistar och Icke-Branäsgruppen typ Stöten, Kläppen, Näsfjället, Grövelsjön och Lofsdalen tex.

Lovande.
Ett problem är att många skidanläggningar har märklig prissättning på säsongskort: ex Kläppen och Stöten har listpris på 6000kr. I verkligheten är det mest stugägare som köper till "stugägarrabatt" för kanske 4000kr.

Stöten var mer intresserade av att få till ett samarbete mellan Sälen -anläggningarna inkl Skistar! (jag säger bara: lycka till).

Kläppen: jag har pratat med marknadschefen men omöjligt att få till möte eller ens kontakt med ägaren (trots ganska ihärdiga försök)

Branäsgruppen har inte ens ett eget "all-kort" för sina 5 anläggningar (och: "varför skulle vi vara intresserade av att slussa våra gäster till andra anläggningar?")

Lofsdalen svarade som flera andra anläggningar: intressant, lyckas ni med detta kanske vi är intresserade nästa år.

Näsfjället: jag har försökt undvika att ha en-lifts anläggningar (Huså är undantaget då liften serverar fantastisk skogsåkning och access till storslagna toppturer)

Grövelsjön: för klen fallhöjd

PisteCarver

Aktiv medlem
Ett problem är att många skidanläggningar har märklig prissättning på säsongskort: ex Kläppen och Stöten har listpris på 6000kr. I verkligheten är det mest stugägare som köper till "stugägarrabatt" för kanske 4000kr.

Stöten var mer intresserade av att få till ett samarbete mellan Sälen -anläggningarna inkl Skistar! (jag säger bara: lycka till).

Kläppen: jag har pratat med marknadschefen men omöjligt att få till möte eller ens kontakt med ägaren (trots ganska ihärdiga försök)

Branäsgruppen har inte ens ett eget "all-kort" för sina 5 anläggningar (och: "varför skulle vi vara intresserade av att slussa våra gäster till andra anläggningar?")

Lofsdalen svarade som flera andra anläggningar: intressant, lyckas ni med detta kanske vi är intresserade nästa år.

Näsfjället: jag har försökt undvika att ha en-lifts anläggningar (Huså är undantaget då liften serverar fantastisk skogsåkning och access till storslagna toppturer)

Grövelsjön: för klen fallhöjd
För att vara uppstarten är det ändå ett imponerande utbud som ingår i kortet. Nästa säsong lär det vara ännu bättre!:)
Mycket bra att det drivs av någon som sätter skidåkningen först, för att ge kunderna den upplevelse som de betalar för, och också rätt att du inte tar med anläggningar som inte uppfyller detta egentligen självklara krav.
Liftköskidorter av typen åk skidor 1 min och stå liftkö 30 min, innan man kan åka ner igen är vi inte intresserade av.
Precis som @fredw sa, vi söder om Hallandsåsen tillhör tyvärr inte den möjliga kundgruppen. Men vi gör (y) för projektet!

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Ju mer jag tänker på det. Desto mer hoppas jag det här projektet slår igenom. För att förändra maktbalansen till den stora draken och att alla som åker 2 veckor eller mer och inte vill åka Skistar får chansen att välja mellan Sveriges andra skidorter.

Angående Stöten gissar jag det är deras arv som dagsanläggning till Lindvallen som slår igenom och önskan om Skistar, även om förutsättningen för det är låg.

Hoppas det går att få igenom ett kluster av anläggningar kring Sälen och ett kring Funäsdalen. 40% alla lifkort säljs i Dalarna. Folk som bor i städer som Karlstad, Örebro och kring Siljan lär vara målgrupp. Tillsammans med skidåkare som åker mkt i Sverige. Alpinklubbar, entusiaster osv.

fredw

Aktiv medlem

De måste ha dåligt självförtroende om de inte ens kan tänka sig att flödet av åkare från andra ställen till den egna anläggningen skulle kunna vara högre än vice versa.
Dessutom är det ju inget nollsummespel. Tanken är väl att intäkterna totalt ska öka för de anläggningar som deltar, och det verkar sannolikt.

Branäs får gärna tänka ett varv till. Om Göteborgarna nappar på detta kort så… Särskilt de norska orterna lär locka göteborgare. De är vana att åka åt det hållet och gamla riksväg 45 genom Dalsland är inte rolig. Numera full av epatraktorer dessutom.

steglund

Aktiv medlem
Ett lovvärt initiativ! Epic och Ikon Pass verkar ha blivit en succé i USA, så varför kan det inte bli samma sak i Skandinavien? Tyvärr bor även jag i de delar av Sverige som en gång i tiden varit danska, så för personlig del har jag inte speciellt bra förutsättningar att utnyttja det som erbjuds.
Kittelfjäll? Hur har deras inställning varit? Någon gång i framtiden planerar jag att flytta norrut och med Kittelfjäll som en del av utbudet skulle jag inte tveka. 🙂

localhost

Medlem
Dessutom är det ju inget nollsummespel. Tanken är väl att intäkterna totalt ska öka för de anläggningar som deltar, och det verkar sannolikt.

Det är nog här jag inte förstår... Åker inte folk redan så mycket skidor som de har möjlighet till? Är det verkligen bristen på liftkorts-produkter som begränsar antalet skidåkare i systemen?

Resonerar folk "Om jag redan hade köpt ett liftkort i Bydalen skulle jag åka dit i helgen, men nu verkar det svårt." ? Det är väl rimligtvis fortfarande boendet som är den trånga - och kostsamma - sektorn när man ska välja skidort.

Men med det sagt så verkar ju denna typ av produkter (Ikon pass, Epic pass osv) ha en marknad i det övre skidorts-segmentet åtminstone, så det kanske funkar omvänt från hur jag resonerar - folk kanske överinvesterar i liftkort tidigt på säsongen och prioriterar mer skidåkning när de redan köpt korten.

Jag tycker att det är positivt att sätta mindre orter på kartan men det är nog de stora drakarna som skulle göra det riktigt intressant, hoppas att det lyfter!

fredw

Aktiv medlem
Det är nog här jag inte förstår... Åker inte folk redan så mycket skidor som de har möjlighet till? Är det verkligen bristen på liftkorts-produkter som begränsar antalet skidåkare i systemen?
Det är ju en bra fråga. De flesta lär väl bete sig precis som förut och detta är väl mer ett sätt att bredda utbudet, att skapa en nisch.
För egen del, om jag i början av säsongen betalar en klumpsumma så känner jag nog en viss uppmuntran att utnyttja det som jag redan betalat för under hela säsongen. Och därmed åka totalt mer (och/eller på ett mer varierat utbud av orter) än jag annars hade gjort. Lite som att köpa ett gym-kort eller Friskis och Svettis kort för ett år - det gör skillnad. Den tanken och det konceptet är ju väl beprövat, även i liftkortsammanhang på andra håll som sagt. "Problemet" i norra Skandinavien är väl avstånden och det glesa befolkningsunderlaget i norr, men det är ju ett generellt problem som kanske inte belastar just detta liftkortskoncept mer än andra.
Visst finns det konkurrens mellan de svenska skidorterna, men detta är ju ett sätt för dem att tillsammans möta deras gemensamma konkurrens från helt andra fritidsaktiviteter som alperna, längdskidåkning, garagestädning och TV-sofflocket mm.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Hade varit super om fler anläggningar i Funäs hade hakat på. Särskilt som de redan har ett samarbete. Kanske var inne på det någonstans men missade isåfall. 😇

farsan56

Aktiv medlem
@Ivo del Scandi hur känns det att äntligen få komma ur garderoben med ditt riktiga namn. Måste vara en lättnad 😁
Du vet ju sen förut att jag tror på ditt projekt som är ett lovvärt initiativ i en annars likriktad bransch.
Men med tanke på vart jag bor så är jag inte på just nu, men vem vet det kanske på sikt leder till nya grepp hos liftbolagen.
Lycka till!
Imorrn blir det en tur på hudar i snön som har kommit högre upp.
Utan liftkort 😁 ⛷️

MarkusO

Aktiv medlem

Till viss del är det nog ändå det. Multisäsongskort lockar till att spendera mer på liftkort än man annars gjort tror jag. Iaf har det varit så för mig. De vintrar som jag slått till på ett sådant utan att det uttryckligen varit en säsongarvinter (i mitt fall har det då handlat om Tirol Snowcard och Graubunden Snowpass) så har jag både spenderat mer på liftkort - och åkt mer - än jag gjort andra vintrar.

Finns det ett bra deal på ett säsongskort som inkluderar många bra orter inom räckhåll så skulle jag säga att chansen att jag, eller nästan "man", slår till på ett sådant och oftast därmed ökar sina utlägg på liftkort den vintern är klart större än om det inte gör det.

Om man säger så här. Sannolikheten att jag skulle köpa ett säsongskort på en enskild Branäsgruppsort är exakt lika med noll. Och precis som alla andra vintrar skulle jag spendera kanske en dag i deras anläggningar. Nån strödag i Branäs typ. Men om det skulle finnas ett liftkort där deras orter ingick + typ ett gäng dalafjäll, lite Lofs- och Funäsdalen och så kanske Kittel, Borga och lite lulllull så är chansen tvärt om väldigt väldigt stor. Och om jag väl hade sässekortet - nog fan skulle jag dra fler dagar i Branäs, åka ner och skava lite Vallåsen osv. De skulle garanterat få in mer cash från mig en sån vinter.

För övrigt hade Norefjell passat bra i sammanhanget.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Hade varit super om fler anläggningar i Funäs hade hakat på. Särskilt som de redan har ett samarbete. Kanske var inne på det någonstans men missade isåfall. 😇
Funäsfjällen har ju redan sitt gemensamma kort.
Det hade blivit för "Härjedalstungt" om alla dessa var med. Dessutom kostar Funäspasset 6000kr vilket hade tvingat upp priset på ScandinavianSkipass mot Skistar All nivåer.

Kul att Tännäskröket ingår - funäsfjällens okända pärla (som dessutom har mer fallhöjd än Ramundberget och Tänndalen ;)

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Funäsfjällen har ju redan sitt gemensamma kort.
Det hade blivit för "Härjedalstungt" om alla dessa var med. Dessutom kostar deras kort 6000kr vilket hade tvingat upp priset på ScandinavianSkipass mot Skistar All nivåer.

Kul att Tännäskröket ingår - funäsfjällens okända pärla (som dessutom har mer fallhöjd än Ramundberget och Tänndalen ;)
Ah ok. Det förklarar saken. Vi brukar åka till Tännäskröket men också köra några dagar i de andra systemen då vi har kompisar som hänger där. men man kan ju lösa dagsbiljett. :)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
@Ivo del Scandi Var du i kontakt med Narvik något? Skulle ju definitivt komplettera resan till de mest nordliga orterna!

Ps. Ska du justera din forumsignatur? ;)

nope. jag har inte haft kontakt med Narvik (visst är det en kommunal anläggning? tror att det blir svårt då..).

jo, det var dax att göra mig mig av med mitt gamla smeknam som @STORPOTATEN gav mig för 25 år sedan. Kan ju inte vara namne med en sportaffär i Aostadalen hela livet...

Nu är vi nästan "kusiner" här på Freeride :LOL:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
nope. jag har inte haft kontakt med Narvik (visst är det en kommunal anläggning? tror att det blir svårt då..).

jo, det var dax att göra mig mig av med mitt gamla smeknam som @STORPOTATEN gav mig för 25 år sedan. Kan ju inte vara namne med en sportaffär i Aostadalen hela livet...

Nu är vi nästan "kusiner" här på Freeride :LOL:
AFAIK är det delägt av kommunen (~18%), men i övrigt ett fristående aktiebolag som "vilket som helst". Som vanligt massa bolagsstrukturer runt det som gör det ganska oöversiktligt för en annan vanlig dödlig - men så långt jag kan se ska inte kommunen vara inblandad i något annat än de "ganska genomskinliga" 18%:en.

steglund

Aktiv medlem
Eftersom du frågar....
Kittelfjäll var naturligtvis på min wish-list. Lift VDn Janne besvarade inte mina mail så åkte jag dit. Boende hade jag ordnat efter kontakt med @JoarP och @FilipNorin här på Freerideforumet. I brist på alperna så hade grabbarna begett sig till Kittelfjäll för att göra lite "halvsäsong". Jag fick bo och leva säsongarliv några dagar med grabbarna (det visade sig att jag var jämngammal med deras föräldrar ;).

Liftbolagets VD Janne var positiv till idén om ScandinavianSkipass och sa att de absolut var intresserade om jag skulle lyckas dra ihop det här projektet. Tacksam över Kittelfjälls positiva svar kunde jag jobba vidare med projektet vilket även bidrog till att få med fler anläggningar.

Vi hade löpande kontakt under sommaren och när bitarna började falla på plats så kontaktade Kittelfjäll igen för att säkerställa att de var med och ställde även frågan om det var ok att Borgafjäll var med. Positivt svar.

Vad som hände sen vet nog bara ägarna av Kittelfjäll; jag fick besked att vårt avtal "låg hos styrelsen". Inget hände så jag jagade rätt på ordföranden i styrelsen för liftarna). Han var helt ointresserad av att delta.

Visst hade vi gärna haft med Kittelfjäll men då kan vi göra en liten jämförelse med Borgafjäll (som borde locka samma typ av gäster):

Kittelfjäll:
+420 fallhöjdmeter
+ravinerna, rolig, brant terräng
+skogsåkning (rankas som Sveriges näst bästa..)
+nära till toppturer på 800 fhm

- trist by
- usel åkning om det inte kommit massor med snö
- inga vettiga pister
- åkningen sker på samma "face"
- restid från Sthlm: 9,20, Östersund 4,40, Umeå: 4,40

Borgafjäll:
+ fantastisk skogsåkning (rankas som landets bästa)
+ åkning på två sidor om berget,
+obegränsad åkyta, (det går "alltid" att hitta orört puder om man bara skråar)
+ mysig by. Speciell känsla när byn ligger vid vägs ände.
+ bra matställen. bl.a med legendariska Erskine hotellet
+ bra pister
+ nära till fler toppturer med 800fhm (som sägs vara snäppet bättre än Kittel)
+ restid: Sthlm: 8,10, Östersund: 3,30, Umeå:3,50

- mindre liftburen fallhöjd: 290m

Berätta gärna vad som lockar med Kittel (jämfört med Borga)
Då kanske Kittelfjäll kan sättas upp på listan med "möjligtvis bearbetningsbara i framtiden"? 😁
Jag kan hålla med om mycket i din jämförelse Kittel/Borga, men inte allt. T ex tycker jag att Kittelfjälls pistade backar är suveräna. Granbacken, Åsen, Nationella och Morgonzoo är underbara att blåsa nedför i stora, svepande carvingsvängar. Men precis som du skriver behöver Kittelfjäll mycket snö för att bli bra och mycket snö kommer det inte varje säsong.
Fallhöjden, storleken på det ordinarie skidområdet och tänkbara utvecklingsmöjligheter är det jag främst saknar i Borga. För mig känns Borgafjäll lite som ett Kittelfjäll i miniatyr, även om det går att se andra värden.
...och så dramatisk skillnad tycker jag inte att det är på de båda byarna, även om Borgafjäll har en liten dos mer charm. Erskine-hotellet känns tyvärr bedagat nuförtiden. En och annan tvivelaktig ägare har passerat genom åren och det är svårt att få en omsättning som ger lönsamhet. Å andra sidan är hotellet i Kittelfjäll verkligen inte något att stoltsera med heller.
Oavsett vilket skulle det vara trevligt om det går att få med Kittelfjäll också, så småningom. 🙂

farsan56

Aktiv medlem
Jag och hustrun tog oss en tur som jag utlovade. Allt medan ni styr upp Ivos projekt, kul att det finns engagemang och idéer. Hoppas det leder till förändring och nytänkande.
Turen då: gillar man bristande skare var det kanon. Kryddat med en molnbas som var väldigt låg. Och mörkret som kom lagom till att det var dags att åka ner.
Men där är Moonlight lamporna bra att ha. (Nej, har inget med dom att göra)
Tycker bara att dom är jäkligt bra till skidåkning.
Ha de C
0ADBCB26-83DB-4996-9FFE-2FD354B90BF4.jpeg

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag och hustrun tog oss en tur som jag utlovade. Allt medan ni styr upp Ivos projekt, kul att det finns engagemang och idéer. Hoppas det leder till förändring och nytänkande.
Turen då: gillar man bristande skare var det kanon. Kryddat med en molnbas som var väldigt låg. Och mörkret som kom lagom till att det var dags att åka ner.
Men där är Moonlight lamporna bra att ha. (Nej, har inget med dom att göra)
Tycker bara att dom är jäkligt bra till skidåkning.
Ha de C Visa bilaga 13237
Härligt!
Du är en sann inspirationskälla 💪❄️

farsan56

Aktiv medlem
🙏 Ivo
Jag är ju numera bara en gammal man som åker hellre än fort. Och hade turen att hitta en hustru som är minst lika dedikerad till allt som har med berg att göra. Speciellt när dom är snötäckta.
Blir du sugen på att huda lite så vet du ju vart snön finns, och inget liftkort behövs.
H C

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Ah ok. Det förklarar saken. Vi brukar åka till Tännäskröket men också köra några dagar i de andra systemen då vi har kompisar som hänger där. men man kan ju lösa dagsbiljett. :)
Jag har aldrig åkt i Tännäskröket men det ser ut att kunna vara riktigt bra skogsåkning på båda bergen..? (Hyfsat gles tallskog)

Har du utforskat något på baksidan av bergen?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag har aldrig åkt i Tännäskröket men det ser ut att kunna vara riktigt bra skogsåkning på båda bergen..? (Hyfsat gles tallskog)

Jon glesade ut för för något år sedan men vet inte om det har vuxit igen igen. Men då var det oki skogsplantering där.

StefanAaroe

Aktiv medlem

Lite bara. Har varit lite dåligt snötäcke de gånger vi varit där. Nu ska de ha byggt ut snökanonerna på K2 så det kanske smittar av sig lite på terrängen..? 😊 I övrigt så är det ett väldigt trevligt område. Det går snabbt att komma ner men också snabbt att komma upp. 😊

MKOL

Aktiv medlem
Kalasbra initiativ! Nästa säsong lär jag definitivt köpa detta kort. Eftersom jag (under någon slags pandemi-psykos) spontanköpte en kåk i Jämtland i somras så hade jag inte blivit jätteledsen om Almåsa och Blåsjön hade varit med.

Tänker att både i Offerdal och uppe i Blåsjöns trakter så finns livaktiga och ambitiösa projekt för att utveckla bygden. Projekt Kaxås i Offerdal runt hörnet från Almåsa t.ex. Inbillar mig att Almåsa som ägs gemensamt av det lokala näringslivet således borde vara intresserade.

Men som sagt, riktigt jävla bra initiativ som kan bli en succe. Gäller bara att lyckas nå ut! Med lite trevlig försäljningsstatistik kommer ju dessutom möjligheter till andra parallella inkomstströmmar.

Hoppas du inte halshugger mig för lite konstruktiv kritik :cool: Ni skulle behöva korra webbsidan, kanske bara jag som är så anal men att skicka 5 lök till ett företag som skriver att kortet gäller i Riksgräsen och Tänneskröket. Dessutom har ni glömt Huså på sidan för öppningsdatum, skriver i FAQ'n att kortet ger tillträde till 12 anläggningar och några andra texter som saknar ord och känns lite ofärdiga. Jag har självklart ingen anledning att misstro er och jag är som sagt kanske aningens anal men jag hade nog dessutom velat ha kortets villkor publicerade på era publika webbsidor.

Nu ska jag sluta gnälla :) eftersom jag helt ärligt tycker att det är en kalasidé.

larchii

Aktiv medlem
Alltså, tänk er följande "semipudder"-roadtrip nästa säsong. :love:

@Ivo del Scandi Du får jobba på Vassfjellet, Meråker, Tusten och Bjorli till nästa år med andra ord. :LOL:

Oppdal kanske blir svåra att få med på tåget nu när de har fått ny offpiste-stolslift?

PS. Miljarders turmöjligheter på den tripen också btw!

1641246648780.png

Snödjup

Topp