Eftersom du frågar....
Kittelfjäll var naturligtvis på min wish-list. Lift VDn Janne besvarade inte mina mail så åkte jag dit. Boende hade jag ordnat efter kontakt med
@JoarP och
@FilipNorin här på Freerideforumet. I brist på alperna så hade grabbarna begett sig till Kittelfjäll för att göra lite "halvsäsong". Jag fick bo och leva säsongarliv några dagar med grabbarna (det visade sig att jag var jämngammal med deras föräldrar

.
Liftbolagets VD Janne var positiv till idén om ScandinavianSkipass och sa att de absolut var intresserade om jag skulle lyckas dra ihop det här projektet. Tacksam över Kittelfjälls positiva svar kunde jag jobba vidare med projektet vilket även bidrog till att få med fler anläggningar.
Vi hade löpande kontakt under sommaren och när bitarna började falla på plats så kontaktade Kittelfjäll igen för att säkerställa att de var med och ställde även frågan om det var ok att Borgafjäll var med. Positivt svar.
Vad som hände sen vet nog bara ägarna av Kittelfjäll; jag fick besked att vårt avtal "låg hos styrelsen". Inget hände så jag jagade rätt på ordföranden i styrelsen för liftarna). Han var helt ointresserad av att delta.
Visst hade vi gärna haft med Kittelfjäll men då kan vi göra en liten jämförelse med Borgafjäll (som borde locka samma typ av gäster):
Kittelfjäll:
+420 fallhöjdmeter
+ravinerna, rolig, brant terräng
+skogsåkning (rankas som Sveriges näst bästa..)
+nära till toppturer på 800 fhm
- trist by
- usel åkning om det inte kommit massor med snö
- inga vettiga pister
- åkningen sker på samma "face"
- restid från Sthlm: 9,20, Östersund 4,40, Umeå: 4,40
Borgafjäll:
+ fantastisk skogsåkning (rankas som landets bästa)
+ åkning på två sidor om berget,
+obegränsad åkyta, (det går "alltid" att hitta orört puder om man bara skråar)
+ mysig by. Speciell känsla när byn ligger vid vägs ände.
+ bra matställen. bl.a med legendariska Erskine hotellet
+ bra pister
+ nära till fler toppturer med 800fhm (som sägs vara snäppet bättre än Kittel)
+ restid: Sthlm: 8,10, Östersund: 3,30, Umeå:3,50
- mindre liftburen fallhöjd: 290m
Berätta gärna vad som lockar med Kittel (jämfört med Borga)