[Artikel] På glaciär i Österrike: grym skidåkning långt före jul

Redaktionen

Aktiv medlem
8-_-Pitztal-Cafe-Hinterer-Brunnekogel-3440-moh-1000x667.jpg

Längtar du efter skidåkning när sommaren är över och den långa hösten tar vid – varför vänta ända till vintern? Vi tog en tur ner till de österrikiska skidorterna Kaunertal och Pitztal som med sina glaciärerna ger vinter långt före jul.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Härligt! Man blir riktigt, riktigt sugen.

En snabb fråga: Kör ni alltid via Fernpass? Har fastnat i köer där nån gång men kanske är det större risk för köer via München? Fast med dagens bränslepriser börjar det kanske väga allt mer över till fördel för flyg+hyrbil även för oss skåningar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Härligt! Man blir riktigt, riktigt sugen.

En snabb fråga: Kör ni alltid via Fernpass? Har fastnat i köer där nån gång men kanske är det större risk för köer via München? Fast med dagens bränslepriser börjar det kanske väga allt mer över till fördel för flyg+hyrbil även för oss skåningar.
Fernpass kan ha köer precis som alla andra vägar som leder in i Österrike.
Det gäller egentligen bara på lördagar (stora hotellbytardagen) under högsäsong.
Mest problem med trafikköer har vi haft när vi ska köra till Zillertal via Achenpass.

Fernpass är tyvärr vägen till de flesta skidorter i Tirol, men det är ofta mer kö vid Kufstein och Achenpass.

Senast ändrad:
Ja glaciäråkningen är bäst mitten oktober och frammåt,vi åker från 1/10 då våra Snowcard Tirol börjar gälla tom 15/4.Ett bra tips är om du ska göra en säsong här nere är att skaffa Snowcard Tirol då kan du åka på 92 skiorter i Tirolen på samma kort.Vi har haft det ända sedan vi flyttade hi för 5 år sedan.
Man bör ju ha tillgång till bil,men det är ju inga avstånd här nere så man når dom flesta inom20 mil och c:a 2,5 timmar.Vi bor i Mayrhofen så åker mest på Hintetux och Stubai,på försäsongen.Hintertux har en superbra snowboardpark,och bra offpist då det har dumpat.
Trevlig säsong!!!!

Ja glaciäråkningen är bäst mitten oktober och frammåt,vi åker från 1/10 då våra Snowcard Tirol börjar gälla tom 15/4.Ett bra tips är om du ska göra en säsong här nere är att skaffa Snowcard Tirol då kan du åka på 92 skiorter i Tirolen på samma kort.Vi har haft det ända sedan vi flyttade hi för 5 år sedan.
Man bör ju ha tillgång till bil,men det är ju inga avstånd här nere så man når dom flesta inom20 mil och c:a 2,5 timmar.Vi bor i Mayrhofen så åker mest på Hintetux och Stubai,på försäsongen.Hintertux har en superbra snowboardpark,och bra offpist då det har dumpat.
Trevlig säsong!!!!

fredw

Aktiv medlem
Trevlig säsong!!!!
Jag har en bil. Återstår bara att fixa Snowcard Tirol och emigration :ROFLMAO:

fredw

Aktiv medlem
Du behöver inte emigrera som jag har gjort,du kan köpa Snowcard i allafall(dock lite dyrare som ej emigrant)(y)(y)
Jo det är inte utan att man funderar på det. Kanske bättre bo här hemma med mitt vanliga jobb och skidpendla till Tyrolen så ofta som möjligt än att stå i en bar i Finkelberg halva natten. Fast du kanske inte är bartender i Finkelberg.

fredw

Aktiv medlem
Nej jag bor i Mayrhofen ,skidlärare på vintern(deltid)ledig på sommaren!
De påstår att jag åker skidor som en österrikisk skidlärare, men i just mitt fall vet jag inte om det är en komplimang. Jag tror de mer refererar till hur man åkte på 1960-talet... :rolleyes: :ROFLMAO: Behöver nog en uppdatering till "skidlärare 2.0". Kanske också hör av mig!

PisteCarver

Aktiv medlem
De påstår att jag åker skidor som en österrikisk skidlärare, men i just mitt fall vet jag inte om det är en komplimang. Jag tror de mer refererar till hur man åkte på 1960-talet... :rolleyes: :ROFLMAO: Behöver nog en uppdatering till "skidlärare 2.0". Kanske också hör av mig!
På Pitztal Gletscher häromveckan åkte skidlärarna fortfarande snyggt med skidorna ihop.;)

Vår chef har "bara" 8 år i Österikiska A-landslaget.......så åker du som honom är du "hyfsad",ha ha!!!

fredw

Aktiv medlem
Vår chef har "bara" 8 år i Österikiska A-landslaget.......så åker du som honom är du "hyfsad",ha ha!!!
Tyvärr tror jag mer att man i mitt fall syftar på den typ av klassisk österrikisk skidteknik som ses i filmen nedan. Gissar att din chef har passerat det stadiet. Mina barn oroar sig för min "pungsvett", vilka illbattingar. 😩 :ROFLMAO:

1637140744301.png

Hawk100

Aktiv medlem
Kolla också pjäxorna o filmen!!!
Det vore något för alla er som tycker att man behöver minst 130 i flex för att kunna åka….. 😉

Ja då man började åka var det skruvade stålkanter och träskidor,kabelbindnig med låg fästpunkt,och läderpjäxor med i bästa fall dubbelremmning.
Those were the days!!!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Äntligen hittat tid att läsa. Mycket trevligt skrivet @PisteCarver ! Blir ju nästan avundsjuk trots 10 skiddagar på Titlis lilla glaciär sen början av oktober. 👍🏻

PisteCarver

Aktiv medlem
Äntligen hittat tid att läsa. Mycket trevligt skrivet @PisteCarver ! Blir ju nästan avundsjuk trots 10 skiddagar på Titlis lilla glaciär sen början av oktober. 👍🏻
Tack Kalle,
Det var en sagolikt bra vecka fullt i klass med en bra vintervecka (förutom att det inte var öppet för åkning på lägre höjd).
Jag tror att det får bli standard framöver med en höstvecka (förra året i oktober i Stubai var också bra), en vintervecka och en sommarskidvecka.:)
Kanske kryddat med någon kortresa till Norge.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp