[Artikel] POC lanserar futuristiska goggles "Cornea Solar Switch" som ändrar lins med solkraft

Redaktionen

Aktiv medlem

Världens första goggles som ändrar linsen med kraft från solen kommer från svenska POC. Deras nya modell "Cornea Solar Switch" kommer i höst och förväntas gå lös på cirka 4000 kronor.

Läs hela artikeln:

FMA

Medlem
Hoppas att något liknande kommer från ett märke som är mindre Jerry än POC.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag håller med om att det är rätt pinsamt hur POC går ut med informationen och försöker "PRa" till det hela, men det är inte samma teknik som fotokromatiska gogglar. Fotokromatiska glas bygger på en fotokemisk reaktion, som är förhållandevis långsam. Den här gogglen använder flytande kristaller, dvs samma grundteknik som du har i en vanlig LCD-TV.

Fanns väl nåt märke som gjorde försök på det innan, men då batteridrivet och med manuell inställning av mörkheten vill jag minnas? POC vill ju kalla det för nytt och häftigt genom att ha slängt på en solcellsdriven apparatur och sen en liten ljussensor. I praktiken tror jag personligen den automatiska ljusinställningen kommer vara skitstörig. Våra ögon gillar generellt inte full så drastiska omställningar, utan vill gärna iaf ha några sekunder på sig att ställa om.

VickeLang

Aktiv medlem

Samma teknik som dessa? Verkar bli nån trend. Läste dock om dessa innan artikeln om POC glajjorna publicerades här. Kanske är de inte först ut trors allt 😉

Christiam

Aktiv medlem
Vårdande olja för skägg?! Med doft av whiskey och vanilj.... Jag vet inte ens vart jag ska börja. Känns som en produkt som Fabio Lanzoni skulle kunna göra reklam för om han blev hipster. Ja, jag är fördomsfull, otroligt fördomsfull.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp