[Artikel] Reine Barkered tar en plats i kommunfullmäktige i Åre: "Vi håller på att bygga bort den här byn"

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Reine Barkered tar en plats i kommunfullmäktige i Åre: "Vi håller på att bygga bort den här byn"
unnamed-25-1000x667.jpg

Reine Barkered är sedan ett år tillbaka politiskt aktiv inom partiet Västjämtlands Väl. I valet fick han flest personröster av alla politiker i Åre och tar därmed en plats i kommunfullmäktige. Freeride har tagit ett snack med den forna världsmästaren.

Läs hela artikeln:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Bra intervju; Barkered verkar vara en ytterst rimlig och kompetent människa. Jag delar hans syn på Åre att det exploateras för fult och sterilt. Hans intervju i Åka Skidor var mer uttömmande; han tog Verbier som exempel att där byn är tokexploaterad men vacker då byns alpstil är bevarad.
Förstår faktiskt inte hur Åre kommun kan ha sagt ja till viss bebyggelse man ser i byn idag.
Man har liksom det urvackra Sporthotellet, så låter man det byggas in av en ful låda. Suck.
Håller tummarna att Reine & Co. lyckas vända på skutan!

fredw

Aktiv medlem
Kul! Sätter fokus på viktiga frågor.
Antar att detta med turistskatt hänger på en del krux. Hur och var tas den ut? Ska den gälla storstäder också? Var går gränsen? Ska den gälla boende i köpta lägenheter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Kul! Sätter fokus på viktiga frågor.
Antar att detta med turistskatt hänger på en del krux. Hur och var tas den ut? Ska den gälla storstäder också? Var går gränsen? Ska den gälla boende i köpta lägenheter?
Turistskatt tar många tyska städer ut.
Tas ut på hotellövernattningar med 2-3 Euro per natt och person. Gör alla skidorter i Österrike också (kallas ”Kurtaxe”).

Haktussen

Medlem
Kul! Lycka till.

Erinrade mig artikeln i DN om förskolesituationen i Åre (https://www.dn.se/sverige/turister-...er-pa-bostader-i-are-leder-till-forskolekris/, 11 sept). I artikeln luftas ytterligare en möjlighet till ökade kommunala inkomster (genom sänkt skatt...):

"I Åre är kommunalskatten 33,92 procent vilket kan jämföras med skatten i Danderyd på 30,43 och rikssnittet på 32,24. Även få säsongsarbetare skriver sig i kommunen.
– Det är nära 2000 personer som vi inte får in skatteintäkter ifrån under ett halvår, varje år. Det rör sig om miljoners miljoner, som vi ändå måste tillhandahålla kommunal service åt. (Carl Savran, ordf samhällsbyggnadsnämnden)
".

Glisseur

Aktiv medlem
Bra intervju; Barkered verkar vara en ytterst rimlig och kompetent människa. Jag delar hans syn på Åre att det exploateras för fult och sterilt. Hans intervju i Åka Skidor var mer uttömmande; han tog Verbier som exempel att där byn är tokexploaterad men vacker då byns alpstil är bevarad.
Förstår faktiskt inte hur Åre kommun kan ha sagt ja till viss bebyggelse man ser i byn idag.
Man har liksom det urvackra Sporthotellet, så låter man det byggas in av en ful låda. Suck.
Håller tummarna att Reine & Co. lyckas vända på skutan!
Du själv verkar ju vara för en i det närmaste ohejdad exploatering och ”utveckling” av skidsystemet, du inser inte att din post i den här tråden och den ivern går ganska rejält stick i stäv med varandra? Det är exakt av dom anledningarna Reine pekar på i sina intervjuer som vissa av Åres markägare ibland är ovilliga att släppa sin mark till exploatering, dom har ju sett vad det kan leda till.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Du själv verkar ju vara för en i det närmaste ohejdad exploatering och ”utveckling” av skidsystemet, du inser inte att din post i den här tråden och den ivern går ganska rejält stick i stäv med varandra? Det är exakt av dom anledningarna Reine pekar på i sina intervjuer som vissa av Åres markägare ibland är ovilliga att släppa sin mark till exploatering, dom har ju sett vad det kan leda till.
Nej? Som sagt; exploatering kan göras på ett bra och ett dåligt sätt.
Ser ingen motsättning mellan att underlätta för mer permanentboenden och att utveckla liftsystemet?

Glisseur

Aktiv medlem
Nej? Som sagt; exploatering kan göras på ett bra och ett dåligt sätt.
Ser ingen motsättning mellan att underlätta för mer permanentboenden och att utveckla liftsystemet?
Då är det väl dags att du sätter dig in i hela frågan innan du ger dig in i diverse diskussioner. Om du hade läst på ordentligt i debatten om Rödkullen/Ullådalen så inser du ganska snabbt varför inte markägarna där kommer släppa till mark för ett bygge av en gondol till Tege. Eller motsvarande sak på andra sidan byn, varför inte markägare på Totthummeln kommer tillåta någon exploatering där. Eller hur Skutsamfälligheten ser på ytterligare exploatering i högzon på Skutan.

Visst, det kommer att byggas lite nya liftar framöver men det rör sig knappast om dom nivåerna som du och andra göra vill se och grunden till det är att många större markägare helt enkelt inte vill det, mycket på grund av just dom anledningar som Reine nämner.

Som det är nu är nu är Åre på en fasttrack till samma utveckling som många skidorter i Nordamerika där lokalbefolkningen trycks allt längre ut i periferin och i många fall inte ens har råd att bo kvar, eller har tillräcklig samhällsservice för att det ska vara praktiskt försvarbart att bo kvar. Vilket i slutändan hade varit en katastrof för Åre både som by och som turistort.

Så ja, frågan om en storskalig utbyggnad av liftsystemet hänger ihop med utvecklingen i byn/dalen. För som det är nu är en sådan utveckling till stor del beroende av att det byggs, och framförallt säljs, ännu fler kalla bäddar för att bli verklighet.

Wille1504

Aktiv medlem
Kul! Lycka till.

Erinrade mig artikeln i DN om förskolesituationen i Åre (https://www.dn.se/sverige/turister-...er-pa-bostader-i-are-leder-till-forskolekris/, 11 sept). I artikeln luftas ytterligare en möjlighet till ökade kommunala inkomster (genom sänkt skatt...):

"I Åre är kommunalskatten 33,92 procent vilket kan jämföras med skatten i Danderyd på 30,43 och rikssnittet på 32,24. Även få säsongsarbetare skriver sig i kommunen.
– Det är nära 2000 personer som vi inte får in skatteintäkter ifrån under ett halvår, varje år. Det rör sig om miljoners miljoner, som vi ändå måste tillhandahålla kommunal service åt. (Carl Savran, ordf samhällsbyggnadsnämnden)
".

Ställer mig helt klart tveksam till det Carl Savran säger om folk som bor där i ett halvår men inte vill skriva sig i kommunen pga skatt. Är det så att de är skrivna i Danderyd, Vellinge eller Båstad så är det sannolikt för att de har sina jobb där, och har de det så är det knappast så att de tillbringar ett halvår i Åre.

De där 2000 han snackar om är sannolikt unga säsongare och inte rikingar som drivit upp bostadspriserna. Vill de få in skatteintäkter från de som säsongar får de lobba för att ändra i folkbokföringslagen. Som den ser ut idag är det frivilligt att adressändra om man är borta mindre än ett år enligt §8.

Men ja, det rör sig säkert om en massa miljoner i skatteintäkter som de "förlorar" på säsongarna, en överslagsräkning ger ungefär 50 miljoner efter att jag tagit bort regionskatt. Samtidigt så är det inte så mycket kommunal service som en säsongare förbrukar då de oftast är unga och barnlösa. Över 80% av en typisk kommunbudget går till skola samt vård och omsorg, och av det förbrukar ju säsongare inget.

I mitt tycke är förövrigt "miljoners miljoner" minst en biljon (
1664881607173.png
) och inget seriöst sätt för en politiker att uttrycka sig.

Jag håller med Reine och övriga i tråden om att det vore rimligt om Åre börjar ta ut en turistskatt. Ögnade igenom kommunens och Årehus årsredovisningar, och investeringstakten verkar vara ganska hög. Se bifogad bild ur Åre kommuns årsredovisning för 2021.

Åre hade större inflyttning än beräknat under 2021 och man får inte glömma att det är väldigt mycket bättre för en kommun att många vill flytta till en kommun än flytta från den, även om det såklart leder till högre huspriser.
Screenshot_2022-10-04-14-31-06-002_com.google.android.apps.docs.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
För som det är nu är en sådan utveckling till stor del beroende av att det byggs, och framförallt säljs, ännu fler kalla bäddar för att bli verklighet.
Det finns redan alldeles för många kalla bäddar i Åre i förhållande till liftsystemets kapacitet.
Ca 5 ggr fler än i tre olika österrikiska skidorter som jag har gjort en jämförelse med.
Kanske Åre kommun borde expropriera några av Skistars kaserner, och bygga om till permanentbostäder? ;)

Glisseur

Aktiv medlem
De där 2000 han snackar om är sannolikt unga säsongare och inte rikingar som drivit upp bostadspriserna. Vill de få in skatteintäkter från de som säsongar får de lobba för att ändra i folkbokföringslagen. Som den ser ut idag är det frivilligt att adressändra om man är borta mindre än ett år enligt §8.

Men ja, det rör sig säkert om en massa miljoner i skatteintäkter som de "förlorar" på säsongarna, en överslagsräkning ger ungefär 50 miljoner efter att jag tagit bort regionskatt. Samtidigt så är det inte så mycket kommunal service som en säsongare förbrukar då de oftast är unga och barnlösa. Över 80% av en typisk kommunbudget går till skola samt vård och omsorg, och av det förbrukar ju säsongare inget.
Ja. Och nej. Visst, säsongare som inte skriver sig i Åre finns såklart men det är inte dom Reine åsyftar. Även om dom också använder sig av Åres infrastruktur och samhällsnytta till viss del, även säsongare blir ju sjuka och skadar sig.

Det här handlar om en ganska stor grupp människor som flyttat till Åre med familjen och sätter barnen i förskola eller skola. Den ena föräldern, oftast den med lägst inkomst, skriver sig i kommunen medan den andra fortfarande är skriven i sin gamla kommun där man fortfarande har kvar sitt boende. Inte sällan handlar det här om personer med hög inkomst som väldigt ofta jobbar på distans. Det finns även skräckexempel på folk som många betraktar som Årebor sen urminnes tider som inte varit skrivna i byn på årtionden, allt för att slippa betala den höga kommunalskatten.

Det här är ett fenomen som är allmänt känt i Åre och som kostar kommunen miljonbelopp varje år, pengar som verkligen hade behövts för att betala för just dom förskole- eller skolplatser som dom de facto utnyttjar. Där it är det extremt svårt att komma åt problemet och jag förstår politikernas frustration över det. Även om det inte kan se ut så på ytan så är Åre en fattig kommun på runt 12000 personer som behöver en infrastruktur för det mångdubbla, det säger sig självt att det blir ett problem om pengarna inte kommer in i kommunkassan.

Senast ändrad:

Wille1504

Aktiv medlem
Ja. Och nej. Visst, säsongare som inte skriver sig i Åre finns såklart men det är inte dom Reine åsyftar. Även om dom också använder sig av Åres infrastruktur och samhällsnytta till viss del, även säsongare blir ju sjuka och skadar sig.

Det här handlar om en ganska stor grupp människor som flyttat till Åre med familjen och sätter barnen i förskola eller skola. Den ena föräldern, oftast den med lägst inkomst, skriver sig i kommunen medan den andra fortfarande är skriven i sin gamla kommun där man fortfarande har kvar sitt boende. Inte sällan handlar det här om personer med hög inkomst som väldigt ofta jobbar på distans. Det finns även skräckexempel på folk som många betraktar som Årebor sen urminnes tider som inte varit skrivna i byn på årtionden, allt för att slippa betala den höga kommunalskatten.

Det här är ett fenomen som är allmänt känt i Åre och som kostar kommunen miljonbelopp varje år, pengar som verkligen hade behövts för att betala för just dom förskole- eller skolplatser som dom de facto utnyttjar. Där it är det extremt svårt att komma åt problemet och jag förstår politikernas frustration över det. Även om det inte kan se ut så på ytan så är Åre en fattig kommun på runt 12000 personer som behöver en infrastruktur för det mångdubbla, det säger sig självt att det blir ett problem om pengarna inte kommer in k kommunkassan.

Jag har lite svårt att tro att det är det som avses i DN-artikeln eftersom det Savran säger är att de missar skatteintäkter från 2000 som jobbar där i 6 månader på år. Det enda säsongare kan tänkas använda om de skadar sig/blir sjuka är räddningstjänsten som bekostas av kommunen. Sjukvården är regional och sjukfrånvaro drabbar först arbetsgivare och sedan försäkringskassan.

Det du beskriver har jag inte ord för. Riktigt risigt beteende som som dock är kriminaliserat. Tipsa Skatteverket är allt jag kan säga. Lär knappast leda till de döms till någon påföljd även om det kan hända, men Skatteverket gör ju en utredning och kommer fram till var de ska vara folkbokförda.

Förövrigt, var kan man läsa fler intervjuer med Reine? Var snack i tråden om en med åka skidor som jag inte kan hitta. Finns även en kortare på partiets facebook-sida såg jag.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag uppfattar också Reine som främst kritisk mot den dominerande utbyggnaden av ”kalla bäddar”, vilket nog ligger i linje med vad de flesta av oss utsocknes här också brukar påpeka. Å andra sidan är det ett dilemma som de flesta skidorter dras med.
Det som i grunden skiljer Åre från Strömsund är berget med sitt liftsystem och de turister (och mindre mån bofasta) som detta drar. Ju mer utvecklingsfokus flyttas därifrån desto mer likt Strömsund blir det. Som också har problem att få ekonomin att gå ihop.
Problemet med en punktskatt som turistskatt är att det riskerar att selektivt minska konsumtionen. Liksom skatterna på alkohol, tobak, diesel etc.

FMP

Aktiv medlem
Ett sätt att minska kalla bäddar är ju att med planmonopol och upplåtelseformer reglera hur byggnader används. Det kan ju kommunen styra relativt enkelt. Blir dock svårt att sänka priserna på bostäder då majoriteten redan är byggda och ute på marknaden. Men allt som sänker bostadspriserna är väl i grunden positivt så hoppas att förändring kan göras!

Angående utseende på nybyggena tycker jag det är en mer komplex fråga än att säga att det var bättre förr. Det förminskar på något sätt både jämtländsk arkitektur och Åres historia till en drömsk pastisch på något som knappt existerat. Åres moderna historia innehåller byggnader med en mängd olika stilar, storlekar och utseende utifrån vad som varit rådande för tiden. Det gör byn intressant och är ett tecken på ”en levande bygd”, som nån formulera sig. Ska allt se ut som när bergbanan byggdes kan vi ju börja med träskidor och utedass igen också. Därmed inte sagt att det som byggs inte ska göras med kvalité och respekt för omgivningen, men det tycker jag inte att låtsasstilar (likt hotellet i Vemdalen t ex) gör.

FMP

Aktiv medlem
Ett annat sätt att öka skatteintäkterna är ju att förmå SkiStars ledning att bosätta sig i Åre 🥴

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Då är det väl dags att du sätter dig in i hela frågan innan du ger dig in i diverse diskussioner. Om du hade läst på ordentligt i debatten om Rödkullen/Ullådalen så inser du ganska snabbt varför inte markägarna där kommer släppa till mark för ett bygge av en gondol till Tege. Eller motsvarande sak på andra sidan byn, varför inte markägare på Totthummeln kommer tillåta någon exploatering där. Eller hur Skutsamfälligheten ser på ytterligare exploatering i högzon på Skutan.

Visst, det kommer att byggas lite nya liftar framöver men det rör sig knappast om dom nivåerna som du och andra göra vill se och grunden till det är att många större markägare helt enkelt inte vill det, mycket på grund av just dom anledningar som Reine nämner.

Som det är nu är nu är Åre på en fasttrack till samma utveckling som många skidorter i Nordamerika där lokalbefolkningen trycks allt längre ut i periferin och i många fall inte ens har råd att bo kvar, eller har tillräcklig samhällsservice för att det ska vara praktiskt försvarbart att bo kvar. Vilket i slutändan hade varit en katastrof för Åre både som by och som turistort.

Så ja, frågan om en storskalig utbyggnad av liftsystemet hänger ihop med utvecklingen i byn/dalen. För som det är nu är en sådan utveckling till stor del beroende av att det byggs, och framförallt säljs, ännu fler kalla bäddar för att bli verklighet.
Jag ser återigen inte att det är samma diskussion eller motsättningarna mellan dem.
Det jag ser Reine tala om är att exploateringen har gått överstyr med ful bebyggelse med fokus på kalla bäddar istället för permanentboenden.
Att det skulle krävas ett nytt Rödkullen för att få till en topplift till Mullfjället eller förlänga Sadelexpressen till Västerskutan ser jag inte som något krav eller ens rimlig jämförelse.
Tusen kalla bäddar krävs för Tusenmetersliften? :D

Jag är mycket kritisk till Rödkullenprojektets utformning (eller vad Ullådals"stugan") ska bli. Förstår dock inte hur det rör permanentboenden eller varför det skulle vara argument mot en Peak-2-Peak till Tegefjäll?

Jag är emot utvecklingen mot nordamerikansk skidort (även om Åredalen har fördelen att det är en dal och inte en trång återvändsgränd), men ser återigen inte kopplingen du gör.

PisteCarver belyser det bra; finns massor med alporter som har betydligt större kapacitet än Åre med betydligt färre bäddar. Problemet ligger hos Skistar och deras investeringsprioriteringar.
Det finns redan alldeles för många kalla bäddar i Åre i förhållande till liftsystemets kapacitet.
Ca 5 ggr fler än i tre olika österrikiska skidorter som jag har gjort en jämförelse med.
Kanske Åre kommun borde expropriera några av Skistars kaserner, och bygga om till permanentbostäder?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Det här är ett fenomen som är allmänt känt i Åre och som kostar kommunen miljonbelopp varje år, pengar som verkligen hade behövts för att betala för just dom förskole- eller skolplatser som dom de facto utnyttjar. Där it är det extremt svårt att komma åt problemet och jag förstår politikernas frustration över det. Även om det inte kan se ut så på ytan så är Åre en fattig kommun på runt 12000 personer som behöver en infrastruktur för det mångdubbla, det säger sig självt att det blir ett problem om pengarna inte kommer in k kommunkassan.
Ett mycket tråkigt problem som kommer av att Sverige är så oerhört centraliserat.
I USA kan delstater ha egna skatter; i Florida har man t.ex. en hotellskatt för alla hotellrum man hyr ut, vilket man får in så mycket pengar på att man inte har inkomstskatt i delstaten.
Givetvis borde Åre eller iaf Jämtland kunna ta ut egna hotellskatter och givetvis borde människor som bor i kommunen behöva betala kommunalskatt där man bor.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ett sätt att minska kalla bäddar är ju att med planmonopol och upplåtelseformer reglera hur byggnader aök? Gör nvänds. Det kan ju kommunen styra relativt enkelt. Blir dock svårt att sänka priserna på bostäder då majoriteten redan är byggda och ute på marknaden. Men allt som sänker bostadspriserna är väl i grunden positivt så hoppas att förändring kan göras!

Angående utseende på nybyggena tycker jag det är en mer komplex fråga än att säga att det var bättre förr. Det förminskar på något sätt både jämtländsk arkitektur och Åres historia till en drömsk pastisch på något som knappt existerat. Åres moderna historia innehåller byggnader med en mängd olika stilar, storlekar och utseende utifrån vad som varit rådande för tiden. Det gör byn intressant och är ett tecken på ”en levande bygd”, som nån formulera sig. Ska allt se ut som när bergbanan byggdes kan vi ju börja med träskidor och utedass igen också. Därmed inte sagt att det som byggs inte ska göras med kvalité och respekt för omgivningen, men det tycker jag inte att låtsasstilar (likt hotellet i Vemdalen t ex) gör.
Varför skulle man behöva ha utedass och träskidor för att man bygger i gammal stil?
Om du renoverar ett gammalt hus och bor i det; är det förbjudet att ha rinnande vatten och ett fräscht kök? Blir det en pastich då?
En ytterst märklig motsättning som jag inte förstår mig på. Givetvis kan Åre säga att Sporthotellet, Grand Hotel, Bergbanan och de gamla villorna på Tottvägen är stilidealet som man ska följa.
Skulle Åre bli mindre levande eller mindre intressant för att vi hade fått mer av det istället för lådorna på Kabinvägen och Årevägen? Är man pastich om man inte bygger "Åre Views" gräsliga stål och glasbebyggelse vid VM8an?

Jag ogillar att använda "typiskt svensk" i negativa ordalag, men den här debatten är verkligen typisk svensk. Att bygga organiskt som man gjort i tusentals år fram till 1940/50-talet är inte pastich/dåligt. Det är ganska rimligt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
...

Förövrigt, var kan man läsa fler intervjuer med Reine? Var snack i tråden om en med åka skidor som jag inte kan hitta. Finns även en kortare på partiets facebook-sida såg jag.
I senaste nummret, dvs första för 2022/23. Tog bild så här på kvällskvisten under lampan, hoppas man ser vad det står. :)

Bilagor

• 20221005_004955.jpg
    20221005_004955.jpg
    891 KB · Besök: 75

FMP

Aktiv medlem
Varför skulle man behöva ha utedass och träskidor för att man bygger i gammal stil?
Om du renoverar ett gammalt hus och bor i det; är det förbjudet att ha rinnande vatten och ett fräscht kök? Blir det en pastich då?
En ytterst märklig motsättning som jag inte förstår mig på. Givetvis kan Åre säga att Sporthotellet, Grand Hotel, Bergbanan och de gamla villorna på Tottvägen är stilidealet som man ska följa.
Skulle Åre bli mindre levande eller mindre intressant för att vi hade fått mer av det istället för lådorna på Kabinvägen och Årevägen? Är man pastich om man inte bygger "Åre Views" gräsliga stål och glasbebyggelse vid VM8an?

Jag ogillar att använda "typiskt svensk" i negativa ordalag, men den här debatten är verkligen typisk svensk. Att bygga organiskt som man gjort i tusentals år fram till 1940/50-talet är inte pastich/dåligt. Det är ganska rimligt.
Nu är jag inte så inläst på Åre view men ser ut att vara helt osammanhängande och rörig gestaltning. Så nej, så ska det inte se ut tycker inte jag heller. Men finns oerhört mycket bra modern arkitektur som byggs med kvalité och respekt för platsen utan att man klistrar på detaljer från 1910 på huset. Bestämmer man att stilidealet ska vara sporthotellet så kommer hela byn bli full av fula dåliga kopior, där årsringarna och byns utveckling inte kommer gå att läsa av, det är min uppfattning. Det kommer kännas mer som Disneyland än en levande by där människor bor.

Ett exempel på bra villarkitektur i Åre senaste åren är Solbringen. ”Fyrkantiga lådor”, javisst, men anpassade till topografi, naturens förutsättningar och lokala material. Ser inte varför man ska tycka att det är dåligt?

Glisseur

Aktiv medlem
Nu är jag inte så inläst på Åre view men ser ut att vara helt osammanhängande och rörig gestaltning. Så nej, så ska det inte se ut tycker inte jag heller. Men finns oerhört mycket bra modern arkitektur som byggs med kvalité och respekt för platsen utan att man klistrar på detaljer från 1910 på huset. Bestämmer man att stilidealet ska vara sporthotellet så kommer hela byn bli full av fula dåliga kopior, där årsringarna och byns utveckling inte kommer gå att läsa av, det är min uppfattning. Det kommer kännas mer som Disneyland än en levande by där människor bor.

Ett exempel på bra villarkitektur i Åre senaste åren är Solbringen. ”Fyrkantiga lådor”, javisst, men anpassade till topografi, naturens förutsättningar och lokala material. Ser inte varför man ska tycka att det är dåligt?
Arkitekturen i sig är väl egentligen inte det stora problemet, mycket som byggs nu i Åre ser ganska smakfullt ut (med vissa undantag) utan det här med att man smäller upp gigantiska komplex eller stora områden med vad i princip enbart kalla bäddar. Som det horribla View, eller det totala skräckexemplet Sadeln och delar av Förberget i Björnen. Det handlar om stora områden uppe på fjället som helt och hållet skövlats för att ge plats åt hus som står tomma +90% av året. Det är ingen vacker syn där på sommaren direkt.

fredw

Aktiv medlem
Tycker att Åre centrum har blivit ganska trevligt, trots allt. Och då har jag varit där både på sommaren och på vintern.
Gillar iofs inte "Mitt-i-Åre"-stilen men eftersom själva torget med stråket/parken ner mot stationen är ganska levande så ser man inte det 80-tals schabraket längre.
Men när kabinen väl försvinner (huva, hur ska pistkartan då se ut, med ett sorgligt gapande hål i mitten...) så behöver Åre en ny ikonisk arkitektonisk symbol. Och det *går* att bygga nytt och modernt utan att det blir "för nostalgiskt".

Tänk om målområdet vid "nationalarenan" hade sett ut så här t ex, fast i ljus nordisk stil... exempel från Cortina. Dit vill man ju åka bara för att titta på byggnaden i sig. Distriktsmästerskapen i pulka för mellanstadiet eller störtlopps-WC, jag kommer... Nu har de dessutom (på ett lyckat sätt) moderniserat den.

Få bara till ett redigt liftsystem så kommer fler av oss från södern gärna upp med våra stinna penga-hinkar... 🥴 Skojar, men Åre äger trots allt nån promille av våra hjärtan.

1664952000375.png

Snödjup

Topp