Kul! Lycka till.
Erinrade mig artikeln i DN om förskolesituationen i Åre (
https://www.dn.se/sverige/turister-...er-pa-bostader-i-are-leder-till-forskolekris/, 11 sept). I artikeln luftas ytterligare en möjlighet till ökade kommunala inkomster (genom sänkt skatt...):
"
I Åre är kommunalskatten 33,92 procent vilket kan jämföras med skatten i Danderyd på 30,43 och rikssnittet på 32,24. Även få säsongsarbetare skriver sig i kommunen.
– Det är nära 2000 personer som vi inte får in skatteintäkter ifrån under ett halvår, varje år. Det rör sig om miljoners miljoner, som vi ändå måste tillhandahålla kommunal service åt. (Carl Savran, ordf samhällsbyggnadsnämnden)".
Ställer mig helt klart tveksam till det Carl Savran säger om folk som bor där i ett halvår men inte vill skriva sig i kommunen pga skatt. Är det så att de är skrivna i Danderyd, Vellinge eller Båstad så är det sannolikt för att de har sina jobb där, och har de det så är det knappast så att de tillbringar ett halvår i Åre.
De där 2000 han snackar om är sannolikt unga säsongare och inte rikingar som drivit upp bostadspriserna. Vill de få in skatteintäkter från de som säsongar får de lobba för att ändra i folkbokföringslagen. Som den ser ut idag är det frivilligt att adressändra om man är borta mindre än ett år enligt §8.
Men ja, det rör sig säkert om en massa miljoner i skatteintäkter som de "förlorar" på säsongarna, en överslagsräkning ger ungefär 50 miljoner efter att jag tagit bort regionskatt. Samtidigt så är det inte så mycket kommunal service som en säsongare förbrukar då de oftast är unga och barnlösa. Över 80% av en typisk kommunbudget går till skola samt vård och omsorg, och av det förbrukar ju säsongare inget.
I mitt tycke är förövrigt "miljoners miljoner" minst en biljon (
) och inget seriöst sätt för en politiker att uttrycka sig.
Jag håller med Reine och övriga i tråden om att det vore rimligt om Åre börjar ta ut en turistskatt. Ögnade igenom kommunens och Årehus årsredovisningar, och investeringstakten verkar vara ganska hög. Se bifogad bild ur Åre kommuns årsredovisning för 2021.
Åre hade större inflyttning än beräknat under 2021 och man får inte glömma att det är väldigt mycket bättre för en kommun att många vill flytta till en kommun än flytta från den, även om det såklart leder till högre huspriser.