[Artikel] Rekordintresse för Idre Himmelfjäll inför vintern

Redaktionen

Aktiv medlem

Det är knappt en månad kvar till jul och intresset för skidåkning i fjällen har kanske aldrig varit större än just nu. På Idre Himmelfjäll skjuter både tomtförsäljning och bokningar i höjden och inför vintern lanserar denna spännande skidort ett flertal nyheter.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Med ett antal tusen kubikkilometer fyll så hade det kunnat bli ett riktigt trevligt berg det där.

pd

Aktiv medlem
Med ett antal tusen kubikkilometer fyll så hade det kunnat bli ett riktigt trevligt berg det där.
Nu blir det triggervarning för trigonometri! :geek:

För en pyramid gäller

volymen = basytans area x höjden / 3​

Om basen görs cirkulär och vi siktar på en genomsnittlig lutning på strax över 30 grader (60 %) så fås

volymen = (pi x radien ^ 2) x (60% x radien) / 3​

Pi avrundas till 3 så har vi kvar

volymen = 0,6 x radien ^ 3​

Tusen kubikmeter räcker då till en nätt liten kulle med en diameter i basen på 24 km och en fallhöjd på runt 7 km.

MnO

Aktiv medlem
Nu blir det triggervarning för trigonometri! :geek:

För en pyramid gäller

volymen = basytans area x höjden / 3​

Om basen görs cirkulär och vi siktar på en genomsnittlig lutning på strax över 30 grader (60 %) så fås

volymen = (pi x radien ^ 2) x (60% x radien) / 3​

Pi avrundas till 3 så har vi kvar

volymen = 0,6 x radien ^ 3​

Tusen kubikmeter räcker då till en nätt liten kulle med en diameter i basen på 24 km och en fallhöjd på runt 7 km.
Rätt räknat, men fel slutsats. Tusen kubikmeter räcker till en 1km x 1m av den basen du har räknat fram. Tusen kubikkilometer däremot blir precis som jag nämnde ett ansenligt berg. 7km fallhöjd låter som ett statement av rang för nordvästra Dalarna ;)

Pillard

Aktiv medlem
Rätt räknat, men fel slutsats. Tusen kubikmeter räcker till en 1km x 1m av den basen du har räknat fram. Tusen kubikkilometer däremot blir precis som jag nämnde ett ansenligt berg. 7km fallhöjd låter som ett statement av rang för nordvästra Dalarna ;)
"Sätta orten på kartan" är ju populärt. 7km fallhöjd med 30 graders jämn ihållande lutning skulle ju onekligen lösa det :)

Det vore ju också intressant att veta hur kallt det blir på 7000möh i nordvästra Dalarna. Det är ju ett rejält köldhål redan som det är :)

pd

Aktiv medlem
I det här fallet så kommer väl i och för sig orten snarare att försvinna från kartan efter att vi dumpat tusen kubikkilometer fyllnadsmassor över den. Vad det kommer att kosta att dumpa av den sista kubikkilometern på toppen vill jag inte ens tänka på.

Temperaturen sjunker i snitt 0,6 grader per 100 meter så runt 40 grader kallare än på marken. Och då spelar den lokala marktemperaturen inte någon roll utan det är helt andra processer som styr.

Frågan är hur mycket man kan lasta på innan jordskorpan börjar ge med sig.

Pillard

Aktiv medlem
I det här fallet så kommer väl i och för sig orten snarare att försvinna från kartan efter att vi dumpat tusen kubikkilometer fyllnadsmassor över den. Vad det kommer att kosta att dumpa av den sista kubikkilometern på toppen vill jag inte ens tänka på.

Temperaturen sjunker i snitt 0,6 grader per 100 meter så runt 40 grader kallare än på marken. Och då spelar den lokala marktemperaturen inte någon roll utan det är helt andra processer som styr.

Nja, orten kvarstår väl rent karttekniskt, bara att det utifrån ett tredimensionellt perspektiv förändrats radikalt.

Hawk100

Aktiv medlem

Fast som det är nu blir det ju ofta betydligt kallare längs ner i dalen och varmare högre upp på berget, åtminstone i januari/februari, så temperaturutvecklingen är inte linjär, åtminstone inte till en början. Men med en fallhöjd på 7 km kanske den lilla variationen längs ner blir försumbar?? 🤔

skidmannen

Aktiv medlem
Området är vackert, liftarna väldigt bra, bra med snö, trevlig gles skog som går att åka i, och utsikten fantastisk. På de punkterna ligger Himmelfjäll på topp. Det enda som saknas är lutning, en stor del av anläggningen är No Turn Zone, om man ska ha någorlunda fart. Men längdspåren kanske blir bra, dom har jag inte testat.

fredw

Aktiv medlem
Området är vackert, liftarna väldigt bra, bra med snö, trevlig gles skog som går att åka i, och utsikten fantastisk. På de punkterna ligger Himmelfjäll på topp. Det enda som saknas är lutning, en stor del av anläggningen är No Turn Zone, om man ska ha någorlunda fart. Men längdspåren kanske blir bra, dom har jag inte testat.
Iofs praktiskt med backar som lutar så litet att man kan åka dem åt båda hållen. Och så korta att man utan att höja rösten nämnvärt kan föra en diskussion med dem på toppen medan man ännu står i liftkön.

pd

Aktiv medlem
Fast som det är nu blir det ju ofta betydligt kallare längs ner i dalen och varmare högre upp på berget, åtminstone i januari/februari, så temperaturutvecklingen är inte linjär, åtminstone inte till en början. Men med en fallhöjd på 7 km kanske den lilla variationen längs ner blir försumbar?? 🤔
Att det blir kallare i botten av en dal beror på att kall luft har högre densitet än varm luft vid samma lufttryck och därför sjunker. Att det blir kallare på högre höjd beror på att lufttrycket sjunker. Ännu längre upp, på höjder ovanför där trafikplanen flyger, händer det sedan något intressant för där ökar tydligen temperaturen igen. Har dock inte förstått riktigt varför.

skidmannen

Aktiv medlem
Så extremt korta är backarna inte, i alla fall inte värre än det mesta annat i Sverige. Och man kan ha väldigt kul i korta backar om det är annan utmaning än volofarsa-carving med tillhörande dyrkan av mjölksyra i pisten man är ute efter. Men lutar det inte så är det svårt att få till nån utmaning alls utom möjligen att glida på rails och några såna såg jag inte till när jag var där.
Men det verkar inte ha någon större betydelse, folk köper stugor som galningar. Kanske är dom intresserade av annat än utmanande utförsåkning? Utsikten, mysa i backen, längdåkning, närheten till Idrefjäll eller så är det en förhoppning om att tjäna pengar på uthyrning och värdestegring. Alla har olika behov.

fredw

Aktiv medlem
Så extremt korta är backarna inte, i alla fall inte värre än det mesta annat i Sverige. Och man kan ha väldigt kul i korta backar om det är annan utmaning än volofarsa-carving med tillhörande dyrkan av mjölksyra i pisten man är ute efter. Men lutar det inte så är det svårt att få till nån utmaning alls utom möjligen att glida på rails och några såna såg jag inte till när jag var där.
Men det verkar inte ha någon större betydelse, folk köper stugor som galningar. Kanske är dom intresserade av annat än utmanande utförsåkning? Utsikten, mysa i backen, längdåkning, närheten till Idrefjäll eller så är det en förhoppning om att tjäna pengar på uthyrning och värdestegring. Alla har olika behov.
Du har rätt, jag tror att en stor del av svenska skidturister efterfrågar mer av breda, flacka, snälla backar. För att inte tala om danskarna!
Plus att viss gubbcarving ju faktiskt kan utövas där också.

fredw

Aktiv medlem
... Att det blir kallare på högre höjd beror på att lufttrycket sjunker. Ännu längre upp, på höjder ovanför där trafikplanen flyger, händer det sedan något intressant för där ökar tydligen temperaturen igen. Har dock inte förstått riktigt varför.
UV-strålningen blir där så stark (ofiltrerad) att atmosfärens molekyler joniseras. Fast det är så glest mellan dessa molekyler att den högre temperaturen inte går att mäta med en vanlig termometer. Det blir alltså ingen ”värme” som en ev modig skidåkare på 100 km över havet skulle kunna känna av. Däremot skulle du bli ganska solbränd.

• Gilla
Reactions: pd

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp