[Artikel] Riksgränsen och Björkliden håller öppet i påsk, men tar inga nya bokningar

Redaktionen

Aktiv medlem

De riktigt stora svenska skidorterna längre söderut stänger sina anläggningar efter söndag på grund av situationen med covid-19 och Folkhälsomyndighetens råd. Längst norrut gör man annorlunda.

Läs hela artikeln:

Tumme upp.
Men till allt folk så är det kanske smart att inte sitta och snora i gemensamma bastun/hosta i frukostbuffen

HannesNystrom

Ny medlem
Till en 19årig grabb som hypat riksgränsen hela vintern och äntligen hade möjlighet att åka, finns det något sätt att åka ändå? Typ bo i tält eller näraliggande vandrarhem? Försäljning av skipass har ännu inte upphört.

farsan56

Aktiv medlem
Helt i linje med FHM rekommendationer sen ett par veckor tillbaka att undvika onödiga resor👍

Frelin02

Medlem
Jag gillar kommentaren ”De flesta gästerna är lokala”. Som Kirunabo och skidfantast har jag gjort ett medvetet beslut att undvika belasta sjukvårdssystemet ( det finns 2 IVA platser i Kiruna) i år. Mina föräldrar är 80+, överlever inte Covid-19.
Att det är bra med snö är ingen anledning att ignorera statens rekommendationer.

herrgard

Medlem
Till en 19årig grabb som hypat riksgränsen hela vintern och äntligen hade möjlighet att åka, finns det något sätt att åka ändå? Typ bo i tält eller näraliggande vandrarhem? Försäljning av skipass har ännu inte upphört.
Finns STF vandrarhem i Katterjokk, vet ej om de tar emot besökare. Vandrarhemmet i riksgränsen tillhör hotellet så gissar att de inte tar emot bokningar heller. Tält, husvagn eller husbil går bra kring Icaparkeringen. Se upp för skoteråkare :giggle:

J-P

Medlem
Hur motiverar du att gå emot rekommendationerna om icke-nödvändig resor?
Bor du i tält eller vandrarhem kommer du nyttja gemensamma faciliteter där du kan smitta andra. Sen ska du ju ta dig hit med (om du inte åker egen bil).
Också kommit nya rön att långt fler än tidigare trott helt saknar symptom efter smitta vilket är ytterligare en till anledning att inte åka.

emjayshred

Ny medlem
Jag tycker Riksgränsen agerar ansvarslöst, när resten av Sverige stänger och drar sitt strå till stacken så håller dom öppet. Det som gör det extra frustrerande för mig som redan betalat och bokat för längesedan är att dom har riktigt dåliga avbokningsvillkor. Jag är student och är inte sugen att förlora flera tusen kronor. Samtidigt känner jag ett ansvar och solidaritet till sjukvård och medmänniskor, både i Stockholm där jag bor och i Kiruna. Om Riksgränsen vill upplevas som bjussiga som håller öppet trots omständigheterna så tycker jag att dom misslyckas och istället tvingar individer att välja mellan solidaritet och privatekonomi.

zingo11

Aktiv medlem
Om Riksgränsen vill upplevas som bjussiga som håller öppet trots omständigheterna så tycker jag att dom misslyckas och istället tvingar individer att välja mellan solidaritet och privatekonomi.
Det är inte fråga om privatekonomi endast solidaritet, vi blir alla påverkade av detta. Ta smällen och gå vidare i livet. Du kommer inte dö för att du inte kommer till gränsen, skiter du i att åka gör du en bra sak.

Karlstad

Medlem
Jag tycker Riksgränsen agerar ansvarslöst, när resten av Sverige stänger och drar sitt strå till stacken så håller dom öppet. Det som gör det extra frustrerande för mig som redan betalat och bokat för längesedan är att dom har riktigt dåliga avbokningsvillkor. Jag är student och är inte sugen att förlora flera tusen kronor. Samtidigt känner jag ett ansvar och solidaritet till sjukvård och medmänniskor, både i Stockholm där jag bor och i Kiruna. Om Riksgränsen vill upplevas som bjussiga som håller öppet trots omständigheterna så tycker jag att dom misslyckas och istället tvingar individer att välja mellan solidaritet och privatekonomi.
Jag tror att björkis och gränsen väljer att hålla öppet för att de räknar med att mest lokalbefolkningen (kirunabor) kommer vara där.

Lokalbefolkningen har egna fritidsboenden och nyttjar bara liftsystemet vilket inte innebär folksamlingar inomhus.

Var inte bitter utan gläds åt att lokalbefolkningen får fjällen för sig själva denna påsk utan skräniga norrmän och stockholmare 😊

Rikard T

Medlem
Tänk utifrån deras synvinkel också, du tycker de har dåliga avbokningsvillkor och agerar ansvarslöst men precis som du har en privatekonomi att tänka på så har de en företagsekonomi. Jag är inte alls insatt i hur deras ekonomi ser ut och man kan tycka att de borde försöka låta folk som bokat flytta fram till nästa år men en hel nedstängning kanske i värsta fall leder till konkurs för företaget?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp