[Artikel] Romme Alpin bygger Sveriges längsta stolslift för 70 miljoner kronor

Redaktionen

Aktiv medlem
pistkarta-romme-ny-lift-1000x562.jpg

Romme Alpin utanför Borlänge är minst sagt välutrustat med moderna stolsliftar. Till nästa vinter bygger man sin sjätte sittlift. Det blir en sexstolare som får namnet Snöberget direkt.  

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem

Romme Alpin utanför Borlänge är minst sagt välutrustat med moderna stolsliftar. Till nästa vinter bygger man sin sjätte sittlift. Det blir en sexstolare som får namnet Snöberget direkt.

Läs hela artikeln:
Se och lär Skistar!

LilleDexter

Medlem
Kul att se utveckling, Men.

Romme har för mycket kapacitet gentemot antal backar och fallhöjd. När det är som mest folk blir det nästan kö i backarna.

Christiam

Aktiv medlem
Kul att se utveckling, Men.

Romme har för mycket kapacitet gentemot antal backar och fallhöjd. När det är som mest folk blir det nästan kö i backarna.
Ytterligare en anledning till att endast hänga i Dalarnas Schweiz om man ska åka i liftburet i Dalarna : )

Tycker Romme gör allt rätt, kanske som någon säger så borde man överväga att bredda backarna i samband med att man ökar liftkapaciteten. Lite av Rommes charm med smala och slingrande pister kanske försvinner då?

Jämför man med övriga skidorter söder om fjällen är Romme ett föredöme.Och så dålig är inte fallhöjden? Inte sämre än Sälen (Stöten exkluderat).

Christiam

Aktiv medlem
Tror inte det blir någon breddning, dom ser nog hellre över möjligheten att göra fler nedfarter med enstaka träd mellan pisterna.
Det har varit otroligt häftigt att sett utvecklingen, ni som endast varit där senaste 5-8 åren skulle inte tro på vad ni såg om ni såg 30 år gamla bilder.

Neoh

Medlem
Tror inte det blir någon breddning, dom ser nog hellre över möjligheten att göra fler nedfarter med enstaka träd mellan pisterna.
Det har varit otroligt häftigt att sett utvecklingen, ni som endast varit där senaste 5-8 åren skulle inte tro på vad ni såg om ni såg 30 år gamla bilder.

Nä, och det är värt att tänka på vad Bo Funcke skrev som avslutning i årets kundtidning: "Vi är bara halvvägs!"

fredw

Aktiv medlem
Ja Romme är väl inte helt perfekt men det är märkligt att det ska vara så svårt att få till något liknande på annan plats. Största "problemet" är tydligen att så många vill dit... Maken till välutvecklat skidberg får man leta efter, åtminstone norr om Bornholm.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ja Romme är väl inte helt perfekt men det är märkligt att det ska vara så svårt att få till något liknande på annan plats. Största "problemet" är tydligen att så många vill dit... Maken till välutvecklat skidberg får man leta efter, åtminstone norr om Bornholm.
Han sökte ju oxå ett tag efter det perfekta berget för sin vision..

zel

Medlem
Romme har utvecklats enormt senaste 10 åren. De har satsat på allt, backar, liftar, men digitalt också. Rommes snöläggning är ganska unikt också.

Börjar de bygga lägenheter nära backen så blir jag först i kö för att köpa.

Dubbis

Aktiv medlem

Läs hela artikeln:
Familjen Funcke går från klarhet till klarhet med sin vision. Tänk om de hade haft t ex Ryfjället att leka med. En liten kommentar till artikeln - Romme har redan idag lika många stolliftar som Åre by centralt ;).

MKOL

Aktiv medlem

Mjo, det är ju just det. "Problemet" är ju även en grundförutsättning för att Romme ska ha muskler att utvecklas i den omfattning och takt det gör.

Med reservation för att jag bara åkt sedan 2018 och bara hunnit med två alp-destinationer och fyra-fem svenska destinationer så är jag ändå imponerad över vilken bra produkt Romme lyckas leverera givet förutsättningarna.

Sen ska man ju komma ihåg att för att driva en kvalitativ skidanläggning så är det egna drivet, intresset etc. bara en liten del i ekvationen. Om jag har för avsikt att starta en verksamhet inom dom flesta andra branscher så beror ev. framgång i betydligt större utsträckning på mig själv till skillnad från en skidanläggning som är svårt beroende av kommun, traktens markägare, lokalsamhället etc. Inbillar mig att en betydande del av Rommes framgång beror på den lokala förankringen. Men det är lite off topic ...........

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Mjo, det är ju just det. "Problemet" är ju även en grundförutsättning för att Romme ska ha muskler att utvecklas i den omfattning och takt det gör.

Med reservation för att jag bara åkt sedan 2018 och bara hunnit med två alp-destinationer och fyra-fem svenska destinationer så är jag ändå imponerad över vilken bra produkt Romme lyckas leverera givet förutsättningarna.

Sen ska man ju komma ihåg att för att driva en kvalitativ skidanläggning så är det egna drivet, intresset etc. bara en liten del i ekvationen. Om jag har för avsikt att starta en verksamhet inom dom flesta andra branscher så beror ev. framgång i betydligt större utsträckning på mig själv till skillnad från en skidanläggning som är svårt beroende av kommun, traktens markägare, lokalsamhället etc. Inbillar mig att en betydande del av Rommes framgång beror på den lokala förankringen. Men det är lite off topic ...........
Nja lokal förankring delvis kanske. Men till exempel skolorna får ju ingen rabatt på liftkort som ett exempel. Snowboard och skidåkarna som vill ha park hänger i Källviken. Men som sagt delvis förankring finns det men inte som i Funäsdalen till exempel.

Aspen58

Medlem
Kan bara hålla med. Har hängt här de senaste 30 åren och lärt bägge ungarna åka. Var där nu i fredags med sonen och hans flickvän. Hårt/isigt i backarna efter töväder tidigare i veckan som sen fryst på men det är ju inget att göra åt. På det hela taget en fantastisk dag med strålande sol och noll liftkö vilket gjorde skidåkningen enormt effektiv med plats för mkt carving. Blåste dock en del men då var det bara att leta på backar i lä eftersom systemet nu är så stort. Är förundrad över Bo,s fingertoppskänsla att så fort det blir en flaskhals någonstans så är den bortbyggd året därpå. Är dock lite förundrad över att han inte har dragit ngn backe på baksidan ända ned till sjön. Är det pga äganderätten till marken eller är det för flackt ? (Ser inte så ut när man tittar nedåt backarna)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Att det är mycket folk beror såklart på närheten till stora städer. Ser inte hur trängseln blir värre av fler liftar och nerfarter.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag bugar djupt inför familjen Funckes skicklighet att bygga skidanläggning.

Snälla Bo Funcke, kan du inte bygga ett nytt Åre av Ryfjället (Tärnaby).
Eller ett svenskt Whistler med 1600 höjdmeter i Akka..?
Kommer aldrig att hända tyvärr. För långt borta den folket. Han letade när han byggde Romme efter ett ställe med cirka 2-2,5 resa den Sthlm.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Kommer aldrig att hända tyvärr. För långt borta den folket. Han letade när han byggde Romme efter ett ställe med cirka 2-2,5 resa den Sthlm.
Tja, det är i norr som Sverige ska växa. Kanske dax att börja leta berg att bygga skidort på som ligger 3 Tim från Skellefteå/Umeå/ Luleå/ Gällivare..?

Sarastro

Medlem
Tja, man kan ju inte annat än lyfta på hatten för familjen Funcke och dess visioäre patriark :). Vad jag förstår finansierar man dessutom allt själva, dvs man behöver inte längre ta lån för alla investeringar.

Är det nå'n som vet om det (rent fysiskt) finns utrymme för ytterligare expansion? Just nu har man ju täckt in två berg (eller kullar, om då så vill), men finns det det ytterligare bergsknallar av någorlunda höjd, vilka på ett meningsfullt sätt skulle kunna kopplas till anläggningen?

KarinLager

Aktiv medlem
Var på skidresa till Romme med skolan för 30 år sen, kanske dags för ett nytt besök 😊

fredw

Aktiv medlem
Är det nå'n som vet om det (rent fysiskt) finns utrymme för ytterligare expansion? Just nu har man ju täckt in två berg (eller kullar, om då så vill), men finns det det ytterligare bergsknallar av någorlunda höjd, vilka på ett meningsfullt sätt skulle kunna kopplas till anläggningen?

Man anar ju vissa möjligheter.

1642432611086.png

Christiam

Aktiv medlem
Kan det finnas regleringar runt hur mycket vatten de kan ta från Stora Ulvsjön?
Vill minnas att det har varit åsikter från länstyrelsen eller naturvårdsverket för länge sen.
Annars så finns det en väst sida att kolla över.

Sarastro

Medlem
Kan det finnas regleringar runt hur mycket vatten de kan ta från Stora Ulvsjön?
Vill minnas att det har varit åsikter från länstyrelsen eller naturvårdsverket för länge sen.
Annars så finns det en väst sida att kolla över.
Skall man ta vatten ur sjö eller vattendrag så måste det ju alltid till en vattendom. Vanligen räknar man då till en början teoretiskt/konservativt. Ofta visar sig se'n att man kan höja vattenuttaget, men om man nått gränsen för de nuvarande vattentäkterna är väl oklart.

Från början tog man ju vatten från den lilla bäcken intill anläggningen, men det räckte inte långt. Därför utökade man till Dammsjön och sedan även Stora Ulvsjön (https://issuu.com/rommealpin/docs/magasin_romme_141105_sidor). Den sistnämna är ju störst, så förmodligen är det därifrån det mesta vattnet pumpas.

Vad gäller ytterligare bergknallar så är det ju svårt att se någon omedelbar kandidat. Däremot finns det måhända möjlighet till ytterligare nedfarter på västra sidan av Solklinten?

Säkert inte färdiga ännu, ramlade över denna intervju med Herr Funcke.

Någon förlust har det dock aldrig varit fråga om sedan starten för 35 år sedan.
– Och de vinster vi gjort har vi återinvesterat i företaget. Vi har gjort stora investeringar med tre-fyra års mellanrum, säger vd:n.

Vad har ni för planer framåt?
– Romme Alpin har möjlighet att bygga fler liftar, fler backar, fler restauranger och mer boende inom vår egen mark. Jag brukar säga till personalen att vi bara är halvvägs.

Sarastro

Medlem
Säkert inte färdiga ännu, ramlade över denna intervju med Herr Funcke.

Någon förlust har det dock aldrig varit fråga om sedan starten för 35 år sedan.
– Och de vinster vi gjort har vi återinvesterat i företaget. Vi har gjort stora investeringar med tre-fyra års mellanrum, säger vd:n.

Vad har ni för planer framåt?
– Romme Alpin har möjlighet att bygga fler liftar, fler backar, fler restauranger och mer boende inom vår egen mark. Jag brukar säga till personalen att vi bara är halvvägs.
Jo, det var faktiskt just detta uttalande som fick mig att börja spekulera i möjliga utbyggnader. Ska bli fortsatt spännande att se vad som händer....

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Man anar ju vissa möjligheter.

Visa bilaga 15374
Ser ut att finnas fin lutning rakt söderut mot St. Dammsjön. Förlängning av vägen från Karlstens hade kunnat skapa en alternativ basby med parkering etc.

Intressant artikel; stället har helt klart vuxit. Jag minns när jag var där i gymnasiet och det bara var i princip en parkering och några liftar. Sen åkte jag dit med syskonbarn för kanske 5 år sen för första gången och wow vilken förändring!

Wangler

Aktiv medlem
Härligt :) Romme är med de förutsättningar ett fantastiskt alternativ för både dagsbesök och weekendresor från sthlm. och snart kanske också en vecka med barnen istället för Sälen..
Nämner inte ens Åre då det är uteslutet pga restiden i just det jag tänker på. Visst jag åker till Åre och till Sälen och alperna för den delen men nu tänker jag alternativa resor med kort inställelse.. och jag jämför då mest med Kungsberget..

Det Romme förlorar i mot Kungsberget är egentligen bara 20 min i bilen OCH... Gävle... Gävle är en fantastisk stad med fina restauranger och härliga hotell..
BORLÄNGE däremot.. nää ett par handgranter och några grävmaskiner i Borlänge skulle göra susen.. bättre hotell och bättre restauranger i Borlänge så skulle Romme även kunna funka om man då också vill dela upp resan med skidåkning och lite mer myshotell och stadskänsla som Gävle och Kungsberget kan erbjuda..

Ja Romme är långt mycket bättre än Kungsberget så jag hoppas som tidigare nämnde.. Dvs liftnära hotell och ski in lägenheter känns bra att investera i.. Politiker i Borlänge hoppas jag också på.. Om de hakar på och toppar upp Borlänge lite så kan iallfall jag sudda ut Sälen å köpa i Romme istället..
( har en andelslägenhet i Högfjället som jag gillar som fan, men det är fortfarande halva restiden till Romme)

När sedan trenden med Downhillcykling också sätter spår i Romme så är både sommar och vinter klar :)

flocky

Ny medlem
Skulle man dra en förbindelselift till Gethällsklack så kan man ganska enkelt bygga samman systemet med Nybroberget. Berget till väster om Nybroberget har också stora ytor. Mer troligt är dock att västsidan på Solklinten bebyggs då man idag äger marken där. Marken ner mot Dammsjän ägs av två andra markägare men gissningsvis jobbas det nog på en lösning, det berget är inte lika brant som Solklinten och bättre för familjer. Oavsett så finns potentialen att göra anläggningen dubbelt så stor om kundunderlaget finns.

Christiam

Aktiv medlem
Mitt i all berömmelse kan jag inte låta bli att fundera över varför Borlänge Alpina håller till i Nybrobacken ( där dom vissa år knappt får åkbart) och paraskidåkarna har varit i Källviken senaste åren istället för Nybro.

Finns det inget intresse för samarbete från något håll eller är det ena parten som säger nej?
Finns det inget ekonomiskt intresse ( vinning) i att släppa in en alpin klubb och paraåkarn?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Mitt i all berömmelse kan jag inte låta bli att fundera över varför Borlänge Alpina håller till i Nybrobacken ( där dom vissa år knappt får åkbart) och paraskidåkarna har varit i Källviken senaste åren istället för Nybro.

Finns det inget intresse för samarbete från något håll eller är det ena parten som säger nej?
Finns det inget ekonomiskt intresse ( vinning) i att släppa in en alpin klubb och paraåkarn?
Och parkåkarna är oxå i källviken..

Christiam

Aktiv medlem
Och parkåkarna är oxå i källviken..
Och där kan man fråga sig varför parken är den delen som blir klar sist när det är parken som drar folk.
Sveriges bästa fritidsgård.
Förr var parkåkarna i Bjurs, en gång i tiden framröstad till Sveriges bästa park.

JAndersB

Aktiv medlem
Jo den frågan har man slitigt med som f.d. regiontränare. Ju mer kommersiell anläggning, desto svårare att se den långsiktiga nyttan av t.ex. banåkning och svenskt landslag för stora massans intresse, verkar det som. Även lokal goodwill verkar svår att kalkylera in.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp