[Artikel] Romme Alpin bygger Sveriges längsta stolslift för 70 miljoner kronor

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jo den frågan har man slitigt med som f.d. regiontränare. Ju mer kommersiell anläggning, desto svårare att se den långsiktiga nyttan av t.ex. banåkning och svenskt landslag för stora massans intresse, verkar det som. Även lokal goodwill verkar svår att kalkylera in.
Ja. Hörde ryktas om att i Andermatt så fick klubben lite mera problem efter övertagande av de nya ägarna fast de har en landslaget som tränar aktivt där… Och då skall man tänka på att det mycket mera religon med alpinskidåkning där nere..

Dubbis

Aktiv medlem
Säkert inte färdiga ännu, ramlade över denna intervju med Herr Funcke.

Någon förlust har det dock aldrig varit fråga om sedan starten för 35 år sedan.
– Och de vinster vi gjort har vi återinvesterat i företaget. Vi har gjort stora investeringar med tre-fyra års mellanrum, säger vd:n.

Vad har ni för planer framåt?
– Romme Alpin har möjlighet att bygga fler liftar, fler backar, fler restauranger och mer boende inom vår egen mark. Jag brukar säga till personalen att vi bara är halvvägs.
Romme.jpg

Ok... halvvägs alltså. Med tre större liftar och en kortare släplift är Nybrobacken inlemmad i systemet. En del flacka transportsträckor sure, men på nordsidan av Hesseberget går det att få till åtminstone lite rött i de övre delarna. Och eftersom det inte gick att få till de mera utmanande backarna i Nybroprojektet så varför inte fixa den biten mot Karlstens och St Dammsjön. Naturligtvis ska det vara fler nedfarter på Hessebergets nordsida men jag nöjde mig med att markera hur man tar sig mellan de två dalstationerna. Och en andra dalstation med parkering, uthyrning och restaurang vid Nybrobacken kanske skulle vara en välkommen avlastning.
ps. Man kan verkligen ha lekstuga på Min Karta hos Lantmäteriet

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jo den frågan har man slitigt med som f.d. regiontränare. Ju mer kommersiell anläggning, desto svårare att se den långsiktiga nyttan av t.ex. banåkning och svenskt landslag för stora massans intresse, verkar det som. Även lokal goodwill verkar svår att kalkylera in.
Är inte problemet med lagträningar att de tar upp mycket åkyta? Det gör inget på större anläggningar men i Romme skulle väl ganska mycket yta vara reserverad.

I Åre kan ju VM-området vara avstängt då och då. Tunnlar under gör att man ändå kommer fram. Svårt för det i Romme.

Christiam

Aktiv medlem
Är inte problemet med lagträningar att de tar upp mycket åkyta? Det gör inget på större anläggningar men i Romme skulle väl ganska mycket yta vara reserverad.

I Åre kan ju VM-området vara avstängt då och då. Tunnlar under gör att man ändå kommer fram. Svårt för det i Romme.
Svårt att se att det är ett problem att Borlänge alpina skulle bedriva träning där.
Falu Alpina tränar i en anläggning med en park och väldigt snällt räknat två nedfarter. IFK Mora tränar i Gopshus, nedfarterna där räknar man på en halv hand.
Jag tror tyvärr det handlar om pengar. Romme har ingen kvällsåkning, vilket högst troligen också beror på att det inte ger ekonomisk vinst. När Bjurs har kvällsåkning så är det ibland 15 pers där.
Finns det pengar att hämta så hade Funcke gjort det.
Men samtidigt så har dom valt att inte sälja, vilket ändå kan ses som en kärlek till skidåkning eller pengar eller utmaningar eller liftköer.
Jaja, vad vet jag.

JAndersB

Aktiv medlem

Visst tar det plats, men ofta på kvällstid. Men smakar det så kostar det.

Topp