[Artikel] RYKTE: MARKER SLÄPPER Duke PT (inte "RESET") en UTMANARE TILL SHIFT

Redaktionen

Aktiv medlem

Utifrån en färsk teaser verkar Marker äntligen komma med ett svar på Salomon Shift. Det svaret verkar heta "Reset" och ha DIN 16.

Läs hela artikeln:

johan

Administrator
Med tanke på den stora tådelen måste det väll vara ett helt alpinläge nedför.

MnO

Aktiv medlem
Intressant helt klart. Shift version 2 skulle kunna bli riktigt bra, men tyvärr är ju Salomon för stolta för att ändra även fullständigt uppenbara missar så det lär väl inte hända. I alla fall inte på ett par år än. Då kan det ju vara läge för en konkurrent att smyga runt patenten och få till detaljerna bättre. Marker kan nog klämma till med något vettigt här, men det får tiden utvisa.

kurono

Aktiv medlem
Antagligen har ett antal journalister redan sett det här och vet om detaljerna men troligen så lär det ju finnas nda med i leken. Marker lär vilja ha ut artiklar så fort som möjligt när nedräkningen är klar.

Frågan är om freeride har någon nda gällande detta? 😉

kurono

Aktiv medlem
Intressant helt klart. Shift version 2 skulle kunna bli riktigt bra, men tyvärr är ju Salomon för stolta för att ändra även fullständigt uppenbara missar så det lär väl inte hända. I alla fall inte på ett par år än. Då kan det ju vara läge för en konkurrent att smyga runt patenten och få till detaljerna bättre. Marker kan nog klämma till med något vettigt här, men det får tiden utvisa.
Samt lyckas någon med att bindingen hamnar i tecton/vipec och Radical 2/rotation viktklass så blir dessa bindningar helt utspelade.

Anzom

Aktiv medlem
Kan vi räkna med att produkten kommer ut till nästa vinter eller är det redan den här vintern som det gäller? Reklam om shift:en släpptes ju ett år innan produkten kom, allt för att sabba Markers försäljning den vintern.

Frågan är om Marker väljer samma strategi nu när de är tvåa på bollen. Ser ingen större anledning till det eftersom shift är en tillräckligt komplett bindning, och därmed borde man försöka få ut det så snart som möjligt- snarare än att bygga hajp. Men antar att jag har fel och att bindningen kommer först till vintern 2020.

Heddious

Aktiv medlem
Kan vi räkna med att produkten kommer ut till nästa vinter eller är det redan den här vintern som det gäller? Reklam om shift:en släpptes ju ett år innan produkten kom, allt för att sabba Markers försäljning den vintern.

Frågan är om Marker väljer samma strategi nu när de är tvåa på bollen. Ser ingen större anledning till det eftersom shift är en tillräckligt komplett bindning, och därmed borde man försöka få ut det så snart som möjligt- snarare än att bygga hajp. Men antar att jag har fel och att bindningen kommer först till vintern 2020.
Tror du har rätt, de vinner inget på att låta Shift vara ensam i sitt lag en hel vinter till. Min gissning är att Reset kommer dyka upp i begränsad mängd och utvalda butiker nån gång efter nyår, eller när tillräckligt många skidmedia etc hunnit testa och hajpa lite, och sen fullt ös till nästa vinter.

MnO

Aktiv medlem
Den släpps 1a november så jag skulle gissa på första november?
Rimlig gissning. Känns som du har en poäng där.

Släpps som i att vi får se hur den ser ut då. Det lär ta en bra stund innan den når ut till butikerna i större numerärer.

MnO

Aktiv medlem
Bara att sätta igång på måndag då för Marker och göra M-Werks-versionen av den där... en uppföljare som är given redan ett år innan bindningen släpps på marknaden.

Vad kostar en extra lös tådel? Kan ju vara bra att ha i ryggan menar jag när man fipplar lite och tådelen far iväg ner i en isig ränna när man har knatat upp några timmar.

MnO

Aktiv medlem
Får nog ändå klassa Shift före den här, om dom bara fixar till dom störiga (och lättlösta) detaljerna som felar på den. Shift går dock inte riktigt att lita på i alla lägen tycker jag, då speciellt i hård pist, om man inte drar på nåt extra DIN. Griffon tex som har samma DIN sitter avsevärt bättre på samma inställning i slagiga förhållanden enligt min (och min rövs) erfarenhet. Kan PT:n matcha Griffon/Jester i elasticitetsbeteende kan det passa bra på vissa typer av skidor där vikten inte spelar jättestor roll.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Tror ni Salomon kommer att sikta på att göra en Shift 16 på grund av Duke PT 16? Det kan väl ändå vara rimligt eller.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Tror ni Salomon kommer att sikta på att göra en Shift 16 på grund av Duke PT 16? Det kan väl ändå vara rimligt eller.
Jag hoppas på det, eftersom jag ligger på gärsgård med DIN 13 bindningarna.
Köpte precis ett par Deacon 84:eek:r med Markers DIN 13 bindningar, vi får se om jag behöver eller kan uppgradera där sen.

Heddious

Aktiv medlem
Jävla fan, en hybridbindning med lågt DIN.. mina Guardians börjar verkligen närma sig pensionen nu. Fattar dock inte grejen med att plocka loss tådelen, det känns som att det kommer vara mer än lovligt feppligt. Vill se videotest på detta med is och tumvantar snarast. :)

Om Salomon kommer hosta upp en 16-version av Shift? Känns inte helt långsökt, men hur många åkare använder egentligen DIN över 12-13? Hur stort är behovet liksom? (Läs: Hur många köpare "ger" dom till Marker om de inte slänger i en hårdare fjäder i Shift?)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jävla fan, en hybridbindning med lågt DIN.. mina Guardians börjar verkligen närma sig pensionen nu. Fattar dock inte grejen med att plocka loss tådelen, det känns som att det kommer vara mer än lovligt feppligt. Vill se videotest på detta med is och tumvantar snarast. :)

Om Salomon kommer hosta upp en 16-version av Shift? Känns inte helt långsökt, men hur många åkare använder egentligen DIN över 12-13? Hur stort är behovet liksom? (Läs: Hur många köpare "ger" dom till Marker om de inte slänger i en hårdare fjäder i Shift?)
Jag tycker självklart att dessa bindningar ska finnas i DIN 3-10 och 6-16 t.ex.
Jag ligger på 11 med mina Shift, och de känns lite klent, har fått ett oönskat släpp. Låg på 12 eller 13 på mina Guardian 16 och de löste då de skulle.

Marboh

Medlem
Är inte Markers lösning typ vad Casten är...? fast med Casten får du en extra hälhöjare?
Känns som lösningen redan finns om man vill hålla på att fippla och byta tådelen.

MnO

Aktiv medlem
Är inte Markers lösning typ vad Casten är...? fast med Casten får du en extra hälhöjare?
Känns som lösningen redan finns om man vill hålla på att fippla och byta tådelen.
Väldigt närbesläktat i alla fall. Totalvikten blir mycket lägre dock än för Cast + p18 (som väl numera är enda alternativet). Cast plus P18 är ändå rätt mycket bindningsmassa med dagens mått mätt.

För att PT:n ska motiveras krävs att den ger en solidare åkkänsla, en tryggare fasthållning i alpinläget och mindre krångel med stoppers och hälhöjare än vad Shift presterar i gåläget som jag ser det. Om den inte har tydliga prestanda/användningsfördelar som uppväger mecket med att man har en löstagbar tådel så kommer den inte ta speciellt stora marknadsandelar när nyhetens behag har lagt sig.

Fatboy

Aktiv medlem
Varför plockar man inte hälen också om man vill spara vikt på fötterna och ändå ska fippla med bindningsdelar?

zerode

Medlem
Jag hoppas på det, eftersom jag ligger på gärsgård med DIN 13 bindningarna.
Köpte precis ett par Deacon 84:eek:r med Markers DIN 13 bindningar, vi får se om jag behöver eller kan uppgradera där sen.
Tvivlar på att du behöver uppdatera bindningen, körde förra säsongen på Deacon84 (grattis förövrigt till ett bra köp) och trots att jag väger runt 100kg så har jag sällan bindningen skruvad över 9-10, har aldrig under mina snart 20år i Åre varit med om tjuvlösning om bindningen är rätt inställd. De gånger de inte varit det har dock gjort ont.

Har du pjäxor som hängt med ett tag, så kan det vara lönt att kolla hur slitna de är, framförallt i fram på pjäxan, eller om du har relativt små fötter i förhållade till övrig kropp, då är det värt att skruva upp fjädern, men annars så är det bara köra på.

xQubeZ

Aktiv medlem
Den stora frågan är väl snarare varför man skulle välja markers nya över cast systemet? Om man ändå måste pilla med att byta/sätta ihop tådelen så tycker iaf jag att cast systemet lockar mer. Känns svårt att locka med markers nya när p18 har sånt sjukt bra rykte för att vara så säker osv...
Det hade ju vart en annan fråga ifall Duke PT’n hade vägt 700-800g men när den väger 1300g så tror jag många hellre lägger några få 100g till för det välbeprövade cast systemet istället.
Hade hoppats på något mer intressant tbh, framförallt lättare. Tror vikten kommer göra att många väljer något annat istället.

[Edit]
När du turar väger cast systemet mindre per skida och den totala vikten är endast 200g mer.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Tvivlar på att du behöver uppdatera bindningen, körde förra säsongen på Deacon84 (grattis förövrigt till ett bra köp) och trots att jag väger runt 100kg så har jag sällan bindningen skruvad över 9-10, har aldrig under mina snart 20år i Åre varit med om tjuvlösning om bindningen är rätt inställd. De gånger de inte varit det har dock gjort ont.

Har du pjäxor som hängt med ett tag, så kan det vara lönt att kolla hur slitna de är, framförallt i fram på pjäxan, eller om du har relativt små fötter i förhållade till övrig kropp, då är det värt att skruva upp fjädern, men annars så är det bara köra på.
Jag ligger på 11 med mina Shift, och de känns lite klent, har fått ett oönskat släpp. Låg på 12 eller 13 på mina Guardian 16 och de löste då de skulle.

Jag vägde ca. 95kg då jag åkte senast med dessa prylar. Sulan på pjäxorna ligger mellan 302mm-305mm dvs. 265 vid foten, som jag använder. X16-bindningarna har jag ställt in på 12, som jag har på mina SL-skidor.

Corin

Aktiv medlem
Jävla intressant detta!

Min spontana tanke är nog som många andras - lite av ett antiklimax. Den löser absolut ett problem, men det är ett problem som det börjar finnas ett gäng lösningar på.

Hade varit kul att prata med någon av ingenjörerna bakom och låta dem förklara utvecklingsprocessen. Hur stor nys hade de om Shift när detta projektet tog sin form? Hur känt var CAST när tyskarna började rita på detta?

Nu har vi alltså två bindningsjättar som har mer eller mindre utvecklat idéer som redan finns hos två olika småföretag. Vem som fick vilken idé först kan vi ju inte veta, men oavsett vilket är det en spännande utveckling.

Sen är jag jävligt sugen på att stå och pilla med den där tådelen i tumvantar och snöstorm. Eller inte.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp