[Artikel] RYKTE: MARKER SLÄPPER Duke PT (inte "RESET") en UTMANARE TILL SHIFT

zerode

Medlem
Jag ligger på 11 med mina Shift, och de känns lite klent, har fått ett oönskat släpp. Låg på 12 eller 13 på mina Guardian 16 och de löste då de skulle.

Jag vägde ca. 95kg då jag åkte senast med dessa prylar. Sulan på pjäxorna ligger mellan 302mm-305mm dvs. 265 vid foten, som jag använder. X16-bindningarna har jag ställt in på 12, som jag har på mina SL-skidor.
Jag väger som sagt några kilo mer än dig, men vi har samma storlek på pjäxor. Kan ju inte garantera något såhär på ett forum, men jag är inte orolig för bindningen bara går till 13.
Av de jag träffat på som haft problem med tjuvlösningar utav de här bindningarna så har majoriteten haft slitna pjäxor, eller så kan det hamnat snö eller is i bindningen som inte syns, men en rätt inställd bindning har ytterst sällan tjuvlöst.
Har jobbat med skidor sen 2002, och har nog inte haft mer än max 5 klagomål på de där bindningarna,om ens det, och hade det varit ett problem, så hade jag fått höra det, garanterat.

Däremot kan jag säga att jag var lite sur över att de tog bort topp skidorna ur RTM serien, de har varit fantastiskt bra, men efter efter att ha kört på både Deacon 80 och 84 så kan jag säga att de verkligen fått ihop det. Deacon84 är bättre på alla sätt än både RTM84 och 86. Så du kommer få riktigt bra skidåkning på dem, det lovar jag

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Sen lurar jag på om italienska ATK kommer med något nytt på ISPO nu i februari.
2018 visade de ju "Powster" i nån slags prototyp.

Men i år (feb 2019) sa de att de hade avslutat Powster pga av legala besvär, patent etc. Men tja, de har ju liknande ambitioner...

Sen klurar man ju på om Dynafit gör ngt liknande, eller om de brände sig med hela Beast 16 och Beast 14-eran.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag väger som sagt några kilo mer än dig, men vi har samma storlek på pjäxor. Kan ju inte garantera något såhär på ett forum, men jag är inte orolig för bindningen bara går till 13.
Av de jag träffat på som haft problem med tjuvlösningar utav de här bindningarna så har majoriteten haft slitna pjäxor, eller så kan det hamnat snö eller is i bindningen som inte syns, men en rätt inställd bindning har ytterst sällan tjuvlöst.
Har jobbat med skidor sen 2002, och har nog inte haft mer än max 5 klagomål på de där bindningarna,om ens det, och hade det varit ett problem, så hade jag fått höra det, garanterat.

Däremot kan jag säga att jag var lite sur över att de tog bort topp skidorna ur RTM serien, de har varit fantastiskt bra, men efter efter att ha kört på både Deacon 80 och 84 så kan jag säga att de verkligen fått ihop det. Deacon84 är bättre på alla sätt än både RTM84 och 86. Så du kommer få riktigt bra skidåkning på dem, det lovar jag
Bra argument av dig @zerode . Pjäxor som jag använder är använda ca. 30 gånger/par under två års tid. Jag åker nog väldigt provocerad, men säkert kortare stunder än några andra. Det ända svaghetstecknet på Shiften är ju DIN-talet är, att jag vill inte spänna närmare 13 än de 11, som jag har skruvat upp nu.

iSooLi

Aktiv medlem

Men i år (feb 2019) sa de att de hade avslutat Powster pga av legala besvär, patent etc. Men tja, de har ju liknande ambitioner...

Sen klurar man ju på om Dynafit gör ngt liknande, eller om de brände sig med hela Beast 16 och Beast 14-eran.
Glöm inte BAM Pindung, de är väl fortfarande aktiva?

Corin

Aktiv medlem

Dynafit hade en CAST-grej i sin katalog till 17/18 redan. Den hette Booster och var i princip en liten och smal tådel som monterades mellan häl och tå på den vanliga bindningen. Den fälldes ned när den inte användes, och upp när det vara dags att gå. Jag har endast sett redigeringar på den, aldrig i verkligheten.

MrRedster

Medlem
Jag hade förväntat mig lite mer. Vikten lämnar lite att önska. Dessutom konstruktionen med tådelen, att ta bort den, och råka tappa den i nysnö.

MrRedster

Medlem
Dessutom tycker jag att det är märkligt att man lanserar, enligt mitt tycke, en rätt medioker bindning, med säljstart om cirka ett år. Under ett år hinner det rinna lite vatten under broarna. Mycket märkligt sätt att marknadsföra en produkt på.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Dynafit hade en CAST-grej i sin katalog till 17/18 redan. Den hette Booster och var i princip en liten och smal tådel som monterades mellan häl och tå på den vanliga bindningen. Den fälldes ned när den inte användes, och upp när det vara dags att gå. Jag har endast sett redigeringar på den, aldrig i verkligheten.
Ganska säker att jag läste nånstans att den aldrig gick i produktion pga låga beställningsvolymer.

kurono

Aktiv medlem

Tror dom kommer hålla fast vid sitt nuvarande system med roterande tå som verkar funkar riktigt bra. Däremot tror jag dom kommer släppa en kraftigare bindning med högre RV än nuvarande 12 eftersom alla pjäxor dom släppt senaste åren fram till nu har den nya robustare häldelen som tål mer påfrestningar än den gamla med skruv.

Dock ett problem för detta och var med beast är att deras pjäxkonkurrenter inte använder dessa bättre tech insatser i sina pjäxor...

Dock förutspår lou på wildsnow att tech 2.0 kommer inom snar framtid så får se vad det innebär.

Jarle

Aktiv medlem
Ganska säker att jag läste nånstans att den aldrig gick i produktion pga låga beställningsvolymer.
Det är vad jag fick höra från distributör. Synd. Jag var sjukt pepp på den. Valfri bindning med techtå, skivat bröd har inte en chans.

Varför är vikten så viktig? Ska man köra DIN >11 åker man förmodligen på matigare skidor och styva pjäxor. Personligen har jag övergett viktjaktenr edan när jag tittar på pjäxor med pu-skal.

Corin

Aktiv medlem
men skulle man använda häldelen som ständig hälhöjare?

Visa bilaga 698
Det är vad jag fick höra från distributör. Synd. Jag var sjukt pepp på den. Valfri bindning med techtå, skivat bröd har inte en chans.

Varför är vikten så viktig? Ska man köra DIN >11 åker man förmodligen på matigare skidor och styva pjäxor. Personligen har jag övergett viktjaktenr edan när jag tittar på pjäxor med pu-skal.
Hade varit sjukt kul att se den monterad. Det ska ju till en del utrymme mellan tådel och häldel, och även tillräklig ståhöjd. Hade Dynafit lagt ned lite marknadsföringsresurser på den hade den säkert kunna sälja rätt bra. Klart billigare lösning än Shift osv.

free_fall

Aktiv medlem
Sitter på en fundering här. Om man skulle göra en ordentlig vurpa/krasch/skrot och bindningen löser ut enligt önskemål. Vad är sannolikheten sen att framdelen slår i nåt och då råkar "klicka ur" tådelen. Så när man sen hittar skidan så finns ingen tådel kvar och då i princip omöjligt att åka vidare. Tankar?

zerode

Medlem
Sitter på en fundering här. Om man skulle göra en ordentlig vurpa/krasch/skrot och bindningen löser ut enligt önskemål. Vad är sannolikheten sen att framdelen slår i nåt och då råkar "klicka ur" tådelen. Så när man sen hittar skidan så finns ingen tådel kvar och då i princip omöjligt att åka vidare. Tankar?
Nu har jag inte hunnit kolla på bindningen på riktigt, så jag kommer killgissa rejält.
Men skulle tro att de tänkt till där, eftersom man teoretisk lätt kan tappa tå-delen så bör de tänkt till så att man kan justera bakbindningen så att de funkar som en vanlig tech-bindning. Dels så ser det ut på bilderna att finnas justermån, men framförallt, så är det inga idioter som tar fram de här prylarna.

free_fall

Aktiv medlem
Nu har jag inte hunnit kolla på bindningen på riktigt, så jag kommer killgissa rejält.
Men skulle tro att de tänkt till där, eftersom man teoretisk lätt kan tappa tå-delen så bör de tänkt till så att man kan justera bakbindningen så att de funkar som en vanlig tech-bindning. Dels så ser det ut på bilderna att finnas justermån, men framförallt, så är det inga idioter som tar fram de här prylarna.
Låter absolut vettigt, lite så mina funderingar gått också men kunde inte låta bli frågan.

Olangu

Medlem
Jag kan inte förstå varför man inte ska ha pin fram. Varför krångla till det? Bästa vore väl att göra en framdel med pin som kan lösa ut. Som tex tecton och vipec har.
Enda nersidan jag kan se är att eventuellt kan vara lite krångligare att komma i. Men det lär man ju sig snart. Dessutom, hur många gånger per dag tar man av skidorna?

Argumenten för traditionell häldel är ju större. Men inget som jag gråter över med mina Vipec.

steglund

Aktiv medlem
Jag tycker som många andra att det här var ett antiklimax. Shift har satt standarden. Duke PT är mycket tyngre och med lösa delar som kan tas av och tappas bort. Om Salomon har kurage nog att komma med en uppgraderad Shift med mer robust AFD och stopper som stannar pålitligt i låst läge (vilket inte bör vara så svårt), är det valet att föredra för 90 % av alla åkare. Enda tydliga fördelen med Duke PT blir då större spann på DIN-värdena.
Nu ska det sägas att jag tycker att Salomon har lyckats väldigt väl med vikten på Shift, även om många hängivna tur-fantaster rynkar på näsan. Det är väl i princip ingen renodlad alpinbindning som väger lika lite (utan att dessutom ha tech i tådelen).

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp