[Artikel] Så blir du skidlärare

Redaktionen

Aktiv medlem

Här är de svenska vägarna till att bli skidlärare för att kunna jobba både i Sverige och utomlands. Ett yrke som ger dig rikligt med skidåkning och en väg in om du vill arbeta med något i skidbranschen.

Läs hela artikeln:

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Bra och utförlig artikel! Tilläggas i aspekten om lönen är ju att backarna under första delen av säsongen har kortare öppettider, vilket även om garantitimmar finns i kontraktet, så blir det under 6 arbetstimmar per dag efter lunchrast dec/Jan/delar av feb.. Tyvärr blir ekonomin också kärv när det förväntas att man ska stå för egen utrustning och betala boende och mat på dyra orter. Inte många yrken där så dyr utrustning krävs och som arbetsgivaren inte alltid står för. Lönen blir inte marknadsmässig relaterat till levnadskostnaderna på orten. Men det kompenseras väl av att yngre inte har några boenden på hemmaorten utan många bor fortfarande hemma hos mor och far.

Ett nytt avtal med en nyskapad fackorganisation likt SLAO i ryggen, istället för hotell och restaurang, så kanske det skulle bli bättre förhållanden och fler skulle kunna satsa mer på karriären och skapa en status likt den som finns kring instruktörer utomlands, det vore något för Sverige. Men SLAO ägs väl av skidanläggningarna och att skapa nya avtal med högre löner kanske inte de vill bidra till, samtidigt som de kliar sig i skägget och är oförstående över att folk gör för få säsonger så de tappar kontinuitet i sin personalgrupper.. Oavsett så är det ett härligt yrke, säsongslivet är fantastiskt, även om lönen kanske inte är den bästa sett till den insats som man gör avseende utbildning!

Hawk100

Aktiv medlem
Visst är det riktiga skitlöner i skidskolorna i Sverige, speciellt för de mer erfarna skidlärarnas (inte konstigt att det därmed mest blir ett jobb för ungdomar under några år.) Men efter några år i Svenska skidskolor har man en rätt gedigen utbildning och erfarenhet och har då möjlighet att få riktigt välbetalda skidlärarjobb utomlands. Och då kan det handla om ca dubbla löner mot de svenska skidlärarlönerna......

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
@jonaslukarlsson SLAO är ju branschorganisationen för skidanläggningarna i Sverige, det vill säga arbetsgivarsidan.
Jo precis, försökte väl få fram att en sådan organisation, eller motsvarande, borde vara drivande för att få fram kollektivavtal som är modernt anpassade efter situationen som är på fjällen idag. Även arbetsgivare som bryr sig om sina anställda borde vara på hugget med att ha bra villkor för sina anställda. Hur många av de större skidanläggningarna idag drivs av hotellföretag? Är ingen expert på området men skulle säga väldigt få. Där jag arbetade, Skistar Åre, fanns det lokala förhandlingsprotokoll som fortfarande var gällande, inscannade dokument från 1988. Inte för att det är fel, men man kan tycka att det borde skett något nytt på 30 år.. Just det dokumentet innebar att man som anställd accepterade att arbeta utan övertidsersättning ifall man fick frågan att arbeta mer än schemalagd tid.

Håller med @Hawk100, dock tycker jag att vi i Sverige skulle sträva efter att den lönen(kanske inte dubbla) skulle kunna fungera här och att statusen höjs för yrket. I alperna är instruktör en karriär och en yrkesval, i Sverige snarare något kul man gör ett par år(generellt).

carl_couloir

Aktiv medlem
Bra artikel om ett fantastiskt roligt jobb som tyvärr betalar allt för dåligt i relation till det värde som vi skapar och som kunderna är villiga att betala för. Som så mycket annat i Sverige så handlar det om kollektivavtal och då är det Hotell & Restaurang som gäller och det kan bara finnas ett kollektivavtal per arbetsplats (googla på hamnkonflikten i Göteborg.....). Sedan är just skidskolan en väldigt liten del av en skidorts (läs Skistars) verksamhet, merparten av omsättningen ligger i liftkort, boende och mat, så tyvärr tycker jag att skidskolan kanske inte alltid får den uppskattning som den förtjänar "uppifrån".

Samtidigt är tyvärr skidskolan i Sverige/Norden till största del fokuserad kring barn och ungdomar och då grupplektioner på ngn timma åt gången vilket är en klar skillnad mot nere i alperna. Tror tyvärr tror jag det är ett lite av ett moment 22 där vare sig skidskolan marknadsför vuxenskidskola och/eller heldagar samtidigt som kunderna inte aktivt efterfrågar detta vilket kan antingen bero på det förstnämnda eller den svenska modellen "jag kan själv". Många har åsikter om Skiers men jag tycker att dom har bevisat att det finns en marknad även här och gör ett bra jobb för sin målgrupp.

Helt klart har man som skidlärare/instruktör en annan status och arbetssituation i alperna, min gånga vinter i Verbier jobbade jag nästan uteslutande heldagar med en och samma kund under flera dagar. Helt klart tjänade jag mer än vad jag hade gjort jämfört med hemma i Sverige men omkostnaderna var ju också betydligt högre, bara boendet för en säsong kan utan problem ligga på 30.000 - 40.000 för en person....... Sedan skadar det ju inte heller att det var lite mer vanligt med dricks än vad jag har upplevt "här hemma" :)
men sammantaget så var det nog ändå en "förlustaffär" mot att vara hemma och knega som vanligt, men det var ju inte för pengarna jag gjorde det!! Skulle jag göra det igen absolut!! :cool:

/C

pd

Aktiv medlem
En avgörande strukturell skillnad som garanterat påverkar lönenivån är att det i fjällvärlden finns en stor och helt dominerande aktör som nästintill har monopol medan det i alpvärlden ofta är flera mindre skidskolor som konkurrerar med varandra om såväl kunder som instruktörer.

Visst är det riktiga skitlöner i skidskolorna i Sverige, speciellt för de mer erfarna skidlärarnas (inte konstigt att det därmed mest blir ett jobb för ungdomar under några år.) Men efter några år i Svenska skidskolor har man en rätt gedigen utbildning och erfarenhet och har då möjlighet att få riktigt välbetalda skidlärarjobb utomlands. Och då kan det handla om ca dubbla löner mot de svenska skidlärarlönerna......
Hej
Svenska skidlärare är mycket populära här nere, jag jobbar och är bosatt i Mayrhofen sedan 3 år.
Dessutom är statusen på skidläraryrket högre här(och lönen).Väljer man sedan Schweiz är betalningen ändå bättre,speciellt om man har ”stammkunder” typ en hel familj.
Men tveklöst det roligaste jobb som finns!( i min smak)!

carl_couloir

Aktiv medlem
En avgörande strukturell skillnad som garanterat påverkar lönenivån är att det i fjällvärlden finns en stor och helt dominerande aktör som nästintill har monopol medan det i alpvärlden ofta är flera mindre skidskolor som konkurrerar med varandra om såväl kunder som instruktörer.
Så är det men det finns orter i norden som exempelvis Trysil där Skistar även om dom driver anläggningen inte har skidskolan och vad jag har förstått så är det bättre villkor där och klart fler examinerade lärare

/C

• Gilla
Reactions: pd

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp