[Artikel] Så bra är nya Salomon QST 106

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG-5089-1000x708.jpg

Franska Salomon fortsätter att tweaka sin omåttligt populära friåkningsserie QST. Vi har teståkt uppdaterade QST 106, eller "One O Six" som de numera lite snärtigt säger. 

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack för ett trevligt reportage, Anders.
Då var det alltså en "tjänsteresa" när du skulle till Gausta över Påskhelgen. Du verkar ha ett roligt jobb!
Jag får väl glädja mig med att några mil längre västerut från Gausta (där vi var samtidigt), fanns det mer snö.;)

Jag har funderat på det där med bredd och bärighet på offpist skidor (har själv QST 99 och 92), och det måste ju rent matematiskt vara minst lika påverkande hur mycket man väger som hur breda skidorna är?
Om du med drygt 70 kg kör på 106 mm skidor, så måste du ju ha bättre flyt på dina lagg än en 100 kg person kan få oavsett vilka skidor denna väljer?

Jag tycker att mina QST 99 är väldigt trevliga i offpist (har iofs inte mycket att jämföra med) och de är 7 mm smalare på mitten och endast 1 mm smalare i tippen än QST 106. Ger alltså bara ca 4-5% sämre bärighet, och jag har med mina 79 kg då motsvarande bärighet på 99:or som en 83 kg person har på 106:or, och en skida som är lite smidigare i pisten.
En 100 kg person (är ju inte helt ovanligt) skulle då teoretiskt behöva gå upp i 125 mm bredd för att få samma bärighet som jag på mina 99:or.

Tänker jag fel?

Summa summarum, jag försöker väl bara hitta argument för att undvika att köpa ett par skidor till...🤔
Hur som helst, QST skidorna får också följa med till sommar-slushet i Hintertux igen.🙂

AndersWingqvist

Aktiv medlem
@PisteCarver Ja Røldal har nog haft en bättre säsong snömässigt jmf med Gausta. Skoj att du tog dig dit!

Gällande bredd tror jag att du resonerar helt korrekt. Man kan även hysta in längd i ekvationen, samt i viss mån rockerprofil. Längden tänker jag exakt som du kring bredd, alltså hur många cm2 blir det totalt och mer yta = mer flyt.
Rocker handlar om hur åkkänslan blir, en rejäl rocker fram ger känslan av flyt och 0 risk att man dyker neråt med spetsarna som back in the days. Rocker bak gör att man kommer ur sväng lätt i puder/stök, skidan blir totalt sett mer surfig och lättare att sladda vilket man oftast gör lite mer i puder.
Och Yepp: flera av puderegenskaperna står i kontrast mot prestanda på hårt underlag.

Jag tror att du ligger bra till med dina skidor utifrån din åkning. Men visst, är det tokmycket snö så hade så klart ett par QST blank, Atomic Bent 110, K2 Reckonerr 112 eller liknande från annat märke, varit 👌🏻🥳👍. Men en 100-skida klara det jobbet grymt också! Så lägg cashen på fler skidresor enligt mig 😁

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp