[Artikel] Så bygger du din egen äventyrsbil

Redaktionen

Aktiv medlem
aventyrsbil-750x380.jpg

Oscar Frick har spenderat sin sommarsemester med ett projekt som ska underlätta för honom att få mer tid med snö under sina belag i vinter. Häng med och få en inblick i vad skapandet av en äventyrsbil.

Läs hela artikeln:

JBook

Medlem
Vår skidbuss ligger på köp&sälj för den som fick ett enormt sug på en äventyrsbil. löp och köp!

Dronken

Ny medlem
Kul läsning då jag byggt lite själv. Har du registrerat den som husbil? Att du fått den godkänd vad gäller ventilation och gasförvaring?

Dronken

Ny medlem

@Vattendroppe ja det värsta är att du måste riva ur den vid besiktning bara, har åkt på den niten några gånger så nu tänkte jag försöka husbilsregga min.

Husbil

Ny medlem
Vid Husbilsbygge gällande inredning: ingen förankring i chassit med skruv.
Se till att det finns förankringsögglor i golvet. Skruva fast ögglor på bänk, säng, etc Använd sedan spännband till all inredning då räknas det som last och fordonet behöver ej typbesiktigas igen. med högre vikt och med det högre skatt.

Vid Gasolanvändning VIKTIGT se till att ha till och frånluft, Det sker fler gasolrelaterade kvävningsolyckor än gasolbränder i Husvagnar o Husbilar se www.husvagnocamping.se>gasol. Var noga för Din egen säkerhet med ventilation dvs till o frånluft.

Registrering: Se till att registrera som Lätt lastbil. Då kan fordonnet ställas av och på som man vill utan kostnad obs avställning måste vara x antal dagar. Vid avställning återbetalas då skatt o Försäkring förutsatt att det finns dagar kvar på perioden.

Lastskydd plåt mellan förarplats o lastutrymme. Här vet man inte riktigt själva på bilprovningen. Själv tog jag bort den och typbesiktigade om fordonet utan plåten.
Det var det värt genom att få bättre inställningar på förarstol kan variera på fordon.

Ett sista tips
Själv isolerade jag först med platonmatta för luftcirkulation därefter isolering och på med orginal skivor. Lämnade lite luftutrymme vid vägg. Lycka till med ditt bygge T.Hellström

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp