[Artikel] Så förvarar du skidor och skidprylar på sommaren

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_8157-2-1000x667.jpg

Ge din utrustning den kärlek den förtjänar. Freeride hjälper dig med förberedelserna inför sommarförvaringen.

Läs hela artikeln:

Kaskar

Aktiv medlem
Jag har för mig någon skrivit här på forumet att man ska förvara stighudar i frysen?

MarkusO

Aktiv medlem
Det kanske ändå bör nämnas att skyddsvalla över sommaren inte har nån som helst effekt mot att belaget "torkar" eller oxiderar. Dvs ett par skidor som står utan valla i 20 år "torkar" precis lika mycket som ett par som står med valla i 20 år. Om de står på samma ställe. Det som händer är primärt att mjukmedel vandrar ut och lämnar belaget, och den processen påverkas inte av ett vallalager. Däremot av värme. Sen en del oxidation också, men vallan är ingen spärr för syremolekyler, så ingen skillnad där heller. Teoretiskt skulle det kunna bli en skillnad om belaget utsätts för UV-ljus, men då är det ju mer en dålig förvaring än något annat.

Det är helt enkelt mycket viktigare att ställa dem svalt (och mörkt, som nämns) för att bromsa nämnda processer.
Sen kan möjligen ett vallalager vara bra som rent mekaniskt skydd vid långvaring lagring.

steglund

Aktiv medlem
Det kanske ändå bör nämnas att skyddsvalla över sommaren inte har nån som helst effekt mot att belaget "torkar" eller oxiderar. Dvs ett par skidor som står utan valla i 20 år "torkar" precis lika mycket som ett par som står med valla i 20 år. Om de står på samma ställe. Det som händer är primärt att mjukmedel vandrar ut och lämnar belaget, och den processen påverkas inte av ett vallalager. Däremot av värme. Sen en del oxidation också, men vallan är ingen spärr för syremolekyler, så ingen skillnad där heller. Teoretiskt skulle det kunna bli en skillnad om belaget utsätts för UV-ljus, men då är det ju mer en dålig förvaring än något annat.

Det är helt enkelt mycket viktigare att ställa dem svalt (och mörkt, som nämns) för att bromsa nämnda processer.
Sen kan möjligen ett vallalager vara bra som rent mekaniskt skydd vid långvaring lagring.
Menar du att det här med sommarvalla bara är en myt?

Christiam

Aktiv medlem

Men vafaan!
Efter varje säsong står jag en hel lördagkväll ( till småtimmarna) och sommarvallar i garaget. Black Sabbath , öl och alldeles ensam. Om min fru läser detta och det leder till att min egentid i garaget efter varje säsong försvinner så tänker jag hålla dig ansvarig!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp