[Artikel] Sälens hemliga offpist

Redaktionen

Aktiv medlem

Sälenfjällen i Dalarna är hemvist åt ett antal välsmorda familjefokuserade skidorter från Kläppen i söder till Stöten i norr. Men när snön faller över Tandådalen och Hundfjället vet Jesper Hayland och hans vänner exakt vart de ska bege sig.

Läs hela artikeln:

Karlstad

Medlem
Vad är grejen med att hålla vissa platser hemliga? Var likadant i en artikel om några åk i Åretrakten.
Tycker det bara är löjligt.

JesperHayland

Aktiv medlem
Vad är grejen med att hålla vissa platser hemliga? Var likadant i en artikel om några åk i Åretrakten.
Tycker det bara är löjligt.
Finns väldigt mycket klipp som faktiskt avslöjar alla locations för den som iakttar bakgrunden. För de som hajkar och verkligen har en ambition att åka orört vill gärna inte se allt för många på samma ställe.
Lite som att en fiskare aldrig avslöjar sina bästa fiskeställen, men jag förstår dig då jag upplevt/upplever samma sak på andra orter! :)

Karlstad

Medlem
Iofs är det väl "bara" att studera en topografisk karta och ha någorlunda koll på vart det snöar mycket eller var snön hamnar när det blåser.
Ogillar man att hajka i timmar till fina åk är det bara att hoppa på skotern 🙂

elwood2

Ny medlem
Det är Närfjället och/eller Flatfjället. Jag brukar gå upp där med skinn. Fina turer utan folk.

MnO

Aktiv medlem
Jag upplever det som att filmen är spegelvänd i vissa klipp. Det var ju finurligt för att skapa förvirring om så är fallet.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Överskattat eller inte, det finns många, många skidåkare som är på nivån att Sälen är fullt tillräckligt... De råkar dessutom bo på lagom avstånd och ha lagom mycket pengar för att Sälen skall växa ordentligt...
Så beroende på vilket perspektiv man ser det från... på flera sätt är Sälen faktiskt underskattat!
Men, för fråkande, pudertörstande och barnfria skidåkare, då finns det många orter som är bra mycket bättre.
Rätt många andra orter har t.ex sådant som vanligt folk definierar som berg... :)

Jag vet var det är, inte så hemligt för oss som bor i Dalarna och gillar offpist, men jag är glad att dom inte lagt ut en karta, det räcker så bra med dom som brukar vara där. Bra filmat.

farsan56

Aktiv medlem
Så värst hemligt var det väl inte:) har man varit i Tandådalen/Hundfjället så! Har själv åkt där ett antal gånger innan vi flyttade till Åre.
Men det behöver inte vara så stort alla gånger för att ha kul på snö. Man tager vad man haver och gör det bästa av det.

Wangler

Aktiv medlem
Om man gillar skidåkning kan ett dump i Sälen vara kul och snötorka på en alport vara mindre kul.
Precis ..+1 på det.

Att uppleva 20-40cm nysnö i sälen slår alla dagar med isskorpa i Val Thoréns.
Att få köra offpist med kompisar i perfekt underlag i skogen i flottsbrobacken är roligare än å stå i slasket i St Anton å behöva ta liften ner.

Jag har upplevt båda varianterna men oxå njutit på alla ställen jag varit på.

Sluta jämföra päron å äpplen å njut å gläds åt en bra filmad offpiståkning med ett gäng glada killar å glöm inte att det roliga är att åka skidor.
😊

Eskilno1

Medlem
Jodå, dom där fjällbjörkarna har man ansat i tjugo år och granskogen nedanför är fantastisk, vid rätt förutsättningar. Lika bra som skogsrepor i Kanada när det är som allra bäst. "Kontorssvängen" heter den, varför avslöjar jag inte ;)

Och jag håller med Wangler - 200m fhm i Sälen kan var minst lika roligt som 2000m brutala fhm i rännorna i La Grave, har prövat båda och det är bara sällskapet och förutsättningarna som är viktiga - berget kan heta vad det vill 💚☮⛷ stay safe.

Bohica

Aktiv medlem
Sluta jämföra päron å äpplen å njut å gläds åt en bra filmad offpiståkning med ett gäng glada killar å glöm inte att det roliga är att åka skidor.
😊
Ja, jag gillar både pizza och hamburgare. Inte alls samma, men minst lika gott på sitt sätt, det ene behöver inte utesluta det andre.
Och den här vintern är man ju inte bortskämd med snö precis, så bara kul att se.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp