Men alltså, hade Sälen gått under och haft noll intäkter/utveckling om flygplatsen aldrig hade byggts? Är Sälen ”ett offer”? Möjligtvis när det inte längre finns stabila vintrar att sko sig på, och då är det ju synd att vara med och driva på den utvecklingen.
Vår skillnad i resonemang tror jag grundar sig i att du ser till befolkningen som kan nyttja/tjäna på/njuta av flygplatsen i Sälen, jag vill inkludera mänskligheten i stort (framtida generationer och människor på andra platser) i resonemanget eftersom de är de som får betala priset. Så ”att sätta människan först” kan falla ut lite olika beroende på vilka människor vi pratar om.
Klimatfrågan är en rättvisefråga, det går inte att komma ifrån. Det är också en global fråga med globala konsekvenser - precis som du nämner behöver vi globala åtgärder (lagar och andra styrmedel). Men med det misslyckade COP25 färskt i minnet så känns det ganska långt bort och då kanske vi kan göra vad vi kan, i länder där vi kan så länge (såklart parallellt med att driva på i EU, handelsavtal, globala förhandlingar etc). Vi kan inte bara sitta och vänta på att någon annan ska lösa problemet, alla åtgärder behövs och de behövs nu. Det är min personliga åsikt med grund i vad klimatforskningen kan tala om för oss.