[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"

termons

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Jag TROR det är mer sannolikt att det hittas på "bra" klimatkompensation, som gör det "ok" att flyga, än att alternativa lösningar blir tillräckligt bra att förändringar sker.
Om kompensering skall vara rättvist så måste ju helhets co2 för var och en beaktas.
Litet exempel.

Barnlös vegan utan egen bil som köper allt begagnat och bor i tält borde kunna flyga med gott samvete, kanske tom. åka litet skidor, och om beslutfattarna vill stöda co2 minskning kan det hända att hen kan köpa resan betydligt billigare än....
Köttätande förälder med egen bil mm...😄
 

christopherlarsson

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Hur föreslår du en bra klimatkompensation. Enfa son kan fungera är att fånga in co2 och begrava den. Tekniken finns obra i tillräcklig skala och skulle du kompensera för den får du nog räkna med många tusenlappar etnisk väg till sälen. Hur många kommer att flyga då?
Ingen aning. Något som bidrar till mindre utsläpp någon annanstans och kanske till och mer än skillnaden, så att vi kan flyga och samtidigt minskar totala utsläppen ändå.

Skulle vi ha lyxen och skala upp att vi kan fånga och lagra då får vi ta ny ställning till beslut. Möjligheterna med sådan teknik. Rent spontant om Sverige bygger något som kan göra Sverige helt neutralt så står jag ännu mer fast vid min åsikt att utveckla landet om vi kan ta hand om utsläppen.
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Jag väljer att vända på det istället. Det som hindrar folk att flyga är miljön. Hade påverkan varit låg hade man flugit. Hur ska vi sluta flyga? Elbilen gör att du med gott samvete kan ta bilen de sträckor som buss/cykel hade fungerat. Teknologin gör ju vårt liv mer bekvämt. Det är de vi betalar för. Det är de företagen utvecklar.

Jag TROR det är mer sannolikt att det hittas på "bra" klimatkompensation, som gör det "ok" att flyga, än att alternativa lösningar blir tillräckligt bra att förändringar sker.

Jag köper det. Men jag tycker inte det är lika självklart. Det är flera faktorer man måste ta hänsyn till och flera perspektiv, speciellt när det kommer till vad vi gör i Sverige, för oss.

Vad kul att du börjar fundera över hur man ska lösa problemet med flyg!
För att stoppa uppvärmningen behövs drastiska åtgärder redan igår, då kan vi inte vänta i godan ro på en mirakellösning utan måste vända oss till de lösningar vi har idag!

Bilbranschen har jobbat i många år utan att komma på ett perfekt klimatneutralt förbränningsbränsle, så för flyget som är många gånger bränsletörstigare kommer det dröja ännu längre. Tid som vi inte har. Klimatkompensering är bra men det viktigaste är att sluta flyga.
Allra helst kan man ju såklart ta tåget och dessutom donera till miljöorganisationer så ska du se att temperaturen snart kommer ligga under -5 norr om Dalälven från Oktober till April med regelbundna 1-metersdumpar ;)

Skämt åsido, att bygga en flygplats på en skidort motverkar ju ovanstående ambitioner fullständigt, och istället borde man satsa på alternativa lösningar!

Genom att själv välja att låta bli att flyga (och politiskt inskränka möjligheterna) tvingar man flyget att antingen ta fram klimatneutrala alternativ, samt sätter mer press på att de hållbara alternativ som redan finns utvecklas mycket mer! Om man fortsätter ha samma inställning till flyget som för 30 år sedan kommer inte heller flyget ändra sin inställning.

Och som visas av @Vattendroppe i den andra tråden om Sälens flygplats syns redan positiva trender i flygminskningen:
Enligt Swedavia har iaf antalet landningar på deras flygplatser i Sverige minskat under 2019.
www.swedavia.se

Statistik inom Swedavia
Här kan du läsa om Swedavias flygstatistik
www.swedavia.se
www.swedavia.se
Beroende på kategori, mellan 5% och 10% minskning jämfört med samma perioder tidigare år.

Ingen aning. Något som bidrar till mindre utsläpp någon annanstans och kanske till och mer än skillnaden, så att vi kan flyga och samtidigt minskar totala utsläppen ändå.

Skulle vi ha lyxen och skala upp att vi kan fånga och lagra då får vi ta ny ställning till beslut. Möjligheterna med sådan teknik. Rent spontant om Sverige bygger något som kan göra Sverige helt neutralt så står jag ännu mer fast vid min åsikt att utveckla landet om vi kan ta hand om utsläppen.

Ingen på sidan som vill minska flygandet är emot att utveckla landet. De vill bara utveckla landet på ett annat sätt. Med teknik som vi har idag, eftersom vi inte har tid att vänta.

Berätta gärna vilka fler faktorer du ser som hinder så ska jag nog kunna ingjuta lite optimism i din inställning till omställning;)
 

christopherlarsson

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Om kompensering skall vara rättvist så måste ju helhets co2 för var och en beaktas.
Litet exempel.

Barnlös vegan utan egen bil som köper allt begagnat och bor i tält borde kunna flyga med gott samvete, kanske tom. åka litet skidor, och om beslutfattarna vill stöda co2 minskning kan det hända att hen kan köpa resan betydligt billigare än....
Köttätande förälder med egen bil mm...😄
Ja, om man vill arbeta efter en mall. Som skatter typ,ish. Betala mer skatt om du tjänar mer och få pengar om du inte jobbar.
 

christopherlarsson

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Vad kul att du börjar fundera över hur man ska lösa problemet med flyg!
För att stoppa uppvärmningen behövs drastiska åtgärder redan igår, då kan vi inte vänta i godan ro på en mirakellösning utan måste vända oss till de lösningar vi har idag!

Bilbranschen har jobbat i många år utan att komma på ett perfekt klimatneutralt förbränningsbränsle, så för flyget som är många gånger bränsletörstigare kommer det dröja ännu längre. Tid som vi inte har. Klimatkompensering är bra men det viktigaste är att sluta flyga.
Allra helst kan man ju såklart ta tåget och dessutom donera till miljöorganisationer så ska du se att temperaturen snart kommer ligga under -5 norr om Dalälven från Oktober till April med regelbundna 1-metersdumpar ;)

Skämt åsido, att bygga en flygplats på en skidort motverkar ju ovanstående ambitioner fullständigt, och istället borde man satsa på alternativa lösningar!

Genom att själv välja att låta bli att flyga (och politiskt inskränka möjligheterna) tvingar man flyget att antingen ta fram klimatneutrala alternativ, samt sätter mer press på att de hållbara alternativ som redan finns utvecklas mycket mer! Om man fortsätter ha samma inställning till flyget som för 30 år sedan kommer inte heller flyget ändra sin inställning.

Och som visas av @Vattendroppe i den andra tråden om Sälens flygplats syns redan positiva trender i flygminskningen:




Ingen på sidan som vill minska flygandet är emot att utveckla landet. De vill bara utveckla landet på ett annat sätt. Med teknik som vi har idag, eftersom vi inte har tid att vänta.

Berätta gärna vilka fler faktorer du ser som hinder så ska jag nog kunna ingjuta lite optimism i din inställning till omställning;)
*Repetering*
Återigen. Som alla redan sagt. De drastiska åtgärderna behövs sättas mot företag och land som står för orimligt höga utsläpp. "Ni" får det låta som att om inte JAG gör något så går världen under. Vilket egentligen bara resulterar i MER ångest för Svensson.
Det är inte Svensson som väntar på mirakellösning. Det är företagen som väntar så de kan fortsätta hålla på utan förändring.

Återigen får du det låta som att flyger du, är du en ond människa. Bra jobbat!

Miljöambitioner ja. Men det finns också andra ambitioner vilket jag nämnt tidigare och det är upp till var och en att bilda sin åsikt om man tycker det är värt eller ej.

Ja det är så man hoppas det fungerar men vi måste väl vara realistiska och inse att i detta fall så fungerar det inte riktigt så.

Jättepositivt för miljö. Sen är jag övertygad att det beror på flygskam och tycker synd om de människor som bär den ångesten. Helt oförtjänt också.

Förklara gärna vad det andra sättet är?

Du kan ju svara på de klassiska som tiden, transport från busshållplats/tågstation typ samma sak som från en flygplats, bekvämligheten, priset, avgångar.
 

christopherlarsson

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Jag stöder ingen mall, men hur skall du göra kompensations system om du inte beaktar totala personliga co2 bördan?
Jag tänker något i stil med landet. Desto mer välfungerande att ta hand om utsläpp desto mer får invånarna använda bekvämligheterna som finns.

Man får räkna på något genomsnittligt beteende av svenskarna och sedan kanske ta avgift för lyxliv? Givetvis investeras detta i Sverige och desto bättre vi arbetar för miljön desto mer kan vi utnyttja. Rättvist.

Helt öppen för förslag.
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
*Repetering*
Återigen. Som alla redan sagt. De drastiska åtgärderna behövs sättas mot företag och land som står för orimligt höga utsläpp. "Ni" får det låta som att om inte JAG gör något så går världen under. Vilket egentligen bara resulterar i MER ångest för Svensson.
Det är inte Svensson som väntar på mirakellösning. Det är företagen som väntar så de kan fortsätta hålla på utan förändring.

Återigen får du det låta som att flyger du, är du en ond människa. Bra jobbat!

Miljöambitioner ja. Men det finns också andra ambitioner vilket jag nämnt tidigare och det är upp till var och en att bilda sin åsikt om man tycker det är värt eller ej.

Ja det är så man hoppas det fungerar men vi måste väl vara realistiska och inse att i detta fall så fungerar det inte riktigt så.

Jättepositivt för miljö. Sen är jag övertygad att det beror på flygskam och tycker synd om de människor som bär den ångesten. Helt oförtjänt också.

Förklara gärna vad det andra sättet är?

Du kan ju svara på de klassiska som tiden, transport från busshållplats/tågstation typ samma sak som från en flygplats bekvämligheten, priset, avgångar.

VERKLIGEN inte meningen att få dig att känna miljöångest, förlåt! Om än är det bra att du tillstår att klimatet är något att oroas över! Som jag skrivit tidigare ska man fokusera på att känna stolthet och glädje när man väljer miljösmarta alternativ!

Tolkar ditt svar som det tidigare "sila mygg och svälja elefanter"-inlägget som jag också svarat på tidigare. Självklart behövs drastiska åtgärder mot företag och länder. Detta kan man åstadkomma via sina politiska valmöjligheter och är något som man som skidälskare i min mening bör överväga :)
I tillägg till det kan med sina egna val påverka så mycket som möjligt genom att försöka styra marknader genom smart konsumtion.
Det är ju individers vanor och värderingar som styr marknader och politik, därför är det viktigt att individer ändrar sig!

Och OM man känner flygskam är det ju i det flesta fall (i alla fall om vill åka till Sälen) lätt att avstå flyget :)

Men om vi återgår till trådens huvudfråga "Bra/Dåligt med flygplats i Sälen" verkar du ju i alla fall hålla med om att flyg inte är bra för miljön - och i förlängningen vintersport. Då måste du ju också hålla med om att klimatsmarta alternativ så som buss/utbyggt tågnät istället för flyg är en winwin-situation? :)

(Roade mig med att göra en snabb sammanställning för restider Sthlm - Sälen via bil/flyg/kollektivt. Då jag inte hittade några direktflyg utan endast mellanlandning i GBG tog det 30 min snabbare med flyg (Borträknat bytestid)) Inte jätteimponerande i min mening)
 

Bilagor

  • Sthlm.pdf
    70.8 KB · Besök: 245

christopherlarsson

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
VERKLIGEN inte meningen att få dig att känna miljöångest, förlåt! Om än är det bra att du tillstår att klimatet är något att oroas över! Som jag skrivit tidigare ska man fokusera på att känna stolthet och glädje när man väljer miljösmarta alternativ!

Tolkar ditt svar som det tidigare "sila mygg och svälja elefanter"-inlägget som jag också svarat på tidigare. Självklart behövs drastiska åtgärder mot företag och länder. Detta kan man åstadkomma via sina politiska valmöjligheter och är något som man som skidälskare i min mening bör överväga :)
I tillägg till det kan med sina egna val påverka så mycket som möjligt genom att försöka styra marknader genom smart konsumtion.
Det är ju individers vanor och värderingar som styr marknader och politik, därför är det viktigt att individer ändrar sig!

Och OM man känner flygskam är det ju i det flesta fall (i alla fall om vill åka till Sälen) lätt att avstå flyget :)

Men om vi återgår till trådens huvudfråga "Bra/Dåligt med flygplats i Sälen" verkar du ju i alla fall hålla med om att flyg inte är bra för miljön - och i förlängningen vintersport. Då måste du ju också hålla med om att klimatsmarta alternativ så som buss/utbyggt tågnät istället för flyg är en winwin-situation? :)

(Roade mig med att göra en snabb sammanställning för restider Sthlm - Sälen via bil/flyg/kollektivt. Då jag inte hittade några direktflyg utan endast mellanlandning i GBG tog det 30 min snabbare med flyg (Borträknat bytestid)) Inte jätteimponerande i min mening)
Okej. Men alla dina inlägg har 1 budskap och det är sluta flyg. Vi vet alla att vi ska sluta flyga om vi vill göra "rätt val". Jag försöker ta diskussionen till något vardagligt och mer hur det faktiskt ligger till.

Om du vill tolka det som "sila mygg och svälja elefanter" får du göra det. Jag tycker att jag har sagt

Nej. För ingen presenterar hur utbyggning av tåg och buss ska se ut eller hur det fungerar så man kan få en bild. Ingen presenterar hur det går in i våra vardagliga liv och för Svensson.

Fint att du tog dig tid och sammanställde. Men trovärdigheten försvinner när du inte "hittar" direktflyg. Jämförelsen sker ju med direktflyg? 1:05 från Bromma. 1:25 från Malmö. Samt enda du svarar på är restid som då blir felaktig med enligt mig fel uppgifter och orättvis jämförelse.
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Okej. Men alla dina inlägg har 1 budskap och det är sluta flyg. Vi vet alla att vi ska sluta flyga om vi vill göra "rätt val". Jag försöker ta diskussionen till något vardagligt och mer hur det faktiskt ligger till.

Om du vill tolka det som "sila mygg och svälja elefanter" får du göra det. Jag tycker att jag har sagt

Nej. För ingen presenterar hur utbyggning av tåg och buss ska se ut eller hur det fungerar så man kan få en bild. Ingen presenterar hur det går in i våra vardagliga liv och för Svensson.

Fint att du tog dig tid och sammanställde. Men trovärdigheten försvinner när du inte "hittar" direktflyg. Jämförelsen sker ju med direktflyg? 1:05 från Bromma. 1:25 från Malmö. Samt enda du svarar på är restid som då blir felaktig med enligt mig fel uppgifter och orättvis jämförelse.
Om jag förstår dig rätt undrar du alltså mer konkret vad alternativet är?
Ja, jag sitter inte inne på några samhällsingenjörs/ekonomi-kunskaper, utan kan bara ge förslag men som jag sagt tidigare, istället för en flygplats kunde man satsat pengar på utbyggnad av busslinjer och tågnät :)
Exv vägarna, som du ju var orolig för var för dåliga, eller fler tåg/mötespunkter/räls som går direkt för att undvika byten/eller vad som nu krävs för att det ska gå smidigare.

Men jag hymlar inte med att jag tycker att man ska flyga i minsta möjliga mån, vilket bl a kräver politiska satsningar och insatser från individens sida. T. ex. att individen är medveten om vilka konsekvenser vissa val får, samt vad hen har för alternativ :)

Hade missat att det var direktflyg från Bromma, isf blir det enligt mina sammanställningar ca 3h med flyg vilket innebär ca 2h tid sparade, eller 1% av en skidvecka. Vad ska man göra med all tid som sparas? Hur klarade vi oss innan vi kunde spara dessa timmar?
 

christopherlarsson

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Om jag förstår dig rätt undrar du alltså mer konkret vad alternativet är?
Ja, jag sitter inte inne på några samhällsingenjörs/ekonomi-kunskaper, utan kan bara ge förslag men som jag sagt tidigare, istället för en flygplats kunde man satsat pengar på utbyggnad av busslinjer och tågnät :)
Exv vägarna, som du ju var orolig för var för dåliga, eller fler tåg/mötespunkter/räls som går direkt för att undvika byten/eller vad som nu krävs för att det ska gå smidigare.

Men jag hymlar inte med att jag tycker att man ska flyga i minsta möjliga mån, vilket bl a kräver politiska satsningar och insatser från individens sida. T. ex. att individen är medveten om vilka konsekvenser vissa val får, samt vad hen har för alternativ :)

Hade missat att det var direktflyg från Bromma, isf blir det enligt mina sammanställningar ca 3h med flyg vilket innebär ca 2h tid sparade, eller 1% av en skidvecka. Vad ska man göra med all tid som sparas? Hur klarade vi oss innan vi kunde spara dessa timmar?
Ja. Det går ju inte och säga satsa på busslinjer och tågnät. Det måste vara rätt satsningar som får folk att välja de. Hur ser en sådan satsning ut som gör att folk väljer annat än flyg/bil?

Med vägarna menar jag att köra i eventuellt kassa förhållanden i flera timmar.

Ja. Och jag tycker det är skevt att normal Svensson inte ska kunna använda sig av flyget av bekvämlighetsskäl med sin familj till Sälen utan att riskera flygskam. De blir rånade på möjligheten för att andra inte kan sköta sig. Speciellt om de gör smarta val annars.

Återigen nämner du endast restid. Missat alla andra saker?
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Folk vill göra miljömedvetna val! Det är en större morot för fler än du tror. Som du sett har flygresorna minskat och försäljningen av interrail-kort har ökat med 100%. Ekologiskt tänk är trendigare än någonsin ;)
Men det måste såklart vara så lätt och tillgängligt som möjligt. Tåg- och bussresorna ska göras så smidiga och tillgängliga som möjligt.
Söker du ytterligare satsningar kan man ju såklart subventionera buss och tåg.
"Svensson" kan välja tåg eller buss (eller bil i det här fallet) och känna positiva känslor inför det, istället för att fokusera på negativa känslor inför att flyga. Som vi verkar vara överrens om är det ju objektivt dåligt för miljön att flyga och för att göra någonting åt det behöver man bl a informera (det är ju omjöligt att situationen förbättras annars). Om man då ska låta bli för att folk känner ångest över sina val, då är det svårt att nå förändring.

Ska vi komma på rätsida med miljö-problemet måste alla ändra sitt beteende. Både Svensson och "andra som inte sköter sig".
Om alla resonerar att det inte är någon ide att ändra sig för att det finns någon som är värre kommer det det inte bli någon skillnad.

Och återigen, hur mycket bekvämlighet är 2 timmar?
 

Micke_P76

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Först och främst återigen vem vill till Sälen och åka skidor? 😂 Skämt å sido

Bra att folk slutat flyga. Då kan jag flyga med gott samvete iofs jag personligen får då ingen skam eller ångest över mitt flygande. Jag har redan gjort så många miljöval så jag kan gott flyga. Jag följer POWs linje där. Gör det man kan och vill för att förbättra utifrån sin situation. När Mike D och andra POW atleter slutar helt med flyg ska även jag överväga det, men tills dess så följer jag deras beteende utan ångest eller skam. Jag vill åka bästa pudret under min livstid och det finns tyvärr inte i Sverige så jag måste ju flyga, jag vill ju åka mycket också så transport måste ju gå fort.

Men jag skulle aldrig flyga till Sälen men enbart pga restid längre än 2h är det inte värt och flyget på 3500kr är ju för dyrt för Sälen. Bil 6h från Stockholm gud bevare mig 😂 Bättre då flyga åt andra hållet.

Förslag är ju höj flygpriserna till Japan med 100% så slipper det bli konkurrens om snön där. Då blir ju färre som har råd, bra för miljön och bra för mig personligen.
 

Pillard

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Först och främst återigen vem vill till Sälen och åka skidor? 😂 Skämt å sido

Bra att folk slutat flyga. Då kan jag flyga med gott samvete iofs jag personligen får då ingen skam eller ångest över mitt flygande. Jag har redan gjort så många miljöval så jag kan gott flyga. Jag följer POWs linje där. Gör det man kan och vill för att förbättra utifrån sin situation. När Mike D och andra POW atleter slutar helt med flyg ska även jag överväga det, men tills dess så följer jag deras beteende utan ångest eller skam. Jag vill åka bästa pudret under min livstid och det finns tyvärr inte i Sverige så jag måste ju flyga, jag vill ju åka mycket också så transport måste ju gå fort.

Men jag skulle aldrig flyga till Sälen men enbart pga restid längre än 2h är det inte värt och flyget på 3500kr är ju för dyrt för Sälen. Bil 6h från Stockholm gud bevare mig 😂 Bättre då flyga åt andra hållet.

Förslag är ju höj flygpriserna till Japan med 100% så slipper det bli konkurrens om snön där. Då blir ju färre som har råd, bra för miljön och bra för mig personligen.
det här fångar ändå något viktigt. Hela klimathetsen i Sverige påminner om problemet med att svenska tonåringar mår psykiskt sämre och sämre. Vi har fått det bättre och bättre i sådan takt att vi skapar ångest över helt sjuka grejer. Sure, jag köper att människan påverkar klimatet och att det är fullt sannolikt att det går åt helvete med jorden inom X antal hundra/tusen år. MEN, jag lever nu och har ett liv att uppleva och göra saker. Jag kan välja att leva asketliv under den tiden, med totalt noll påverkan på klimatet, eller så lever jag. Så länge staten importerar kolkraft, istället för effektiv kärnkraft, så tänker jag inte känna ångest för nån flygresa här och var. Eller så länge Kina producerar kolkraft som om det inte fanns nån morgondag över huvud taget. Man får ju ställa sig frågan till slut, står mitt försakande i relation till nyttan?
 

jaksu

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Sure, jag köper att människan påverkar klimatet och att det är fullt sannolikt att det går åt helvete med jorden inom X antal hundra/tusen år. MEN, jag lever nu och har ett liv att uppleva och göra saker. Jag kan välja att leva asketliv under den tiden, med totalt noll påverkan på klimatet, eller så lever jag.

mao tycker du att du har större rättighet att "uppleva och göra saker" än kommande generationer? "(y)"
 

termons

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Har heller inte det minsta flygskam. Bäst sättet då man skall åka litet längre. Kompenserar helt tillräckligt på andra sätt.

Låt vara att jag hellre åker tåg om det är en bra förbindelse på säg under 6 timmar. Kanske kunde ta övernattentåg till alperna om bra sovkupe och resturang och inga byten om också priset konkurenskraftigt mot flyget.

Det som jag iriterar mig på är då instanser som Pow och Freeride och andra seriösa skidåkare börjar kritisera byggda flygplatser och indirekt eller direkt också de människor som flyger. Tycker det är riktigt svagt.
Kan det bero på det som Pillard beskrev som
"Vi har fått det bättre och bättre i sådan takt att vi skapar ångest över helt sjuka grejer."


Kom igen. Ni håller på med utförsåkning.
Otrolig lyxkonsumtion som resulterar i co2 utsläpp.

Närmast ok bergen och väderförhållande på vintern finns i alperna Det hjälper inte att ni gör reklam för backar med 100m fallhöjd. Alla vill inte åka park. Vill man åka puder i litet bättre förhållande skall man till Japan eller Kanada. Det vet alla.
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Det finns helt enkelt för många faktorer att väga in i den typen av fråga så jag som individ känner att jag inte kan ta optimala beslut. Titta på konsumtion tex. Vi borde inte kommunicera billiga varor producerade i sydostasien, för att de sliter på klimatet (som drabbar fattiga i första hand) men genom att inte konsumera de varorna blir arbetskraften i länderna i fråga fattigare (drabbar återigen samma fattiga) vi har för många utvecklingar som pågår parallellt och som är beroende av varandra.
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Först och främst återigen vem vill till Sälen och åka skidor? 😂 Skämt å sido

Bra att folk slutat flyga. Då kan jag flyga med gott samvete iofs jag personligen får då ingen skam eller ångest över mitt flygande. Jag har redan gjort så många miljöval så jag kan gott flyga. Jag följer POWs linje där. Gör det man kan och vill för att förbättra utifrån sin situation. När Mike D och andra POW atleter slutar helt med flyg ska även jag överväga det, men tills dess så följer jag deras beteende utan ångest eller skam. Jag vill åka bästa pudret under min livstid och det finns tyvärr inte i Sverige så jag måste ju flyga, jag vill ju åka mycket också så transport måste ju gå fort.

Men jag skulle aldrig flyga till Sälen men enbart pga restid längre än 2h är det inte värt och flyget på 3500kr är ju för dyrt för Sälen. Bil 6h från Stockholm gud bevare mig 😂 Bättre då flyga åt andra hållet.

Förslag är ju höj flygpriserna till Japan med 100% så slipper det bli konkurrens om snön där. Då blir ju färre som har råd, bra för miljön och bra för mig personligen.
Vad synd att du känner att du inte vill bevara någonting som du verkar tycka om så mycket!
Den här artikeln handlar ju dock om att folk INTE slutat flyga, så finns fortfarande skäl för dig att sluta.
Jag förstår att det är svårt att lägga undan en livsstil som innefattar bottenlöst puder bara några timmar bort. Jag förstår det VERKLIGEN. Men om detta puder ska vara kvar för både nuvarande och kommande generationer måste det ske förändringar!
En tur och retur-resa till Japan generar ca 2 ton koldioixd i utsläpp. Krävs mycket kompensation då om man ska nå målet om 1-2 ton/år.

Vad bra att du ser att det är dåligt att ex Mike D behöver ta flyget, då förstår du ju själv varför du ska låta bli :)
det här fångar ändå något viktigt. Hela klimathetsen i Sverige påminner om problemet med att svenska tonåringar mår psykiskt sämre och sämre. Vi har fått det bättre och bättre i sådan takt att vi skapar ångest över helt sjuka grejer. Sure, jag köper att människan påverkar klimatet och att det är fullt sannolikt att det går åt helvete med jorden inom X antal hundra/tusen år. MEN, jag lever nu och har ett liv att uppleva och göra saker. Jag kan välja att leva asketliv under den tiden, med totalt noll påverkan på klimatet, eller så lever jag. Så länge staten importerar kolkraft, istället för effektiv kärnkraft, så tänker jag inte känna ångest för nån flygresa här och var. Eller så länge Kina producerar kolkraft som om det inte fanns nån morgondag över huvud taget. Man får ju ställa sig frågan till slut, står mitt försakande i relation till nyttan?
Jajjemän, vi har det bra. Vi har det väldigt bra. Och det goda livet har tyvärr konsekvenser. Konsekvenser som vi i Sverige med många högutbildade och goda ekonomiska resurser kan åtgärda för att sedan trycka på andra länder och vara föredöme.

Japp, visst är det ett problem att Kina släpper ut så mycket. Att påverka stora företag och andra länder kräver politiska åtgärder. Politik och företag formar sig efter individers intressen. Därför måste man börja med att se vad man kan själv kan ändra och sedan visa det för sina människor omkring sig, precis som ett land med små utsläpp kan vara föredöme för andra länder.

Det går att leva ett gott liv utan utsläpp.
Staten importerar inte kolkraft, se tidigare i tråden.
Har heller inte det minsta flygskam. Bäst sättet då man skall åka litet längre. Kompenserar helt tillräckligt på andra sätt.

Låt vara att jag hellre åker tåg om det är en bra förbindelse på säg under 6 timmar. Kanske kunde ta övernattentåg till alperna om bra sovkupe och resturang och inga byten om också priset konkurenskraftigt mot flyget.

Det som jag iriterar mig på är då instanser som Pow och Freeride och andra seriösa skidåkare börjar kritisera byggda flygplatser och indirekt eller direkt också de människor som flyger. Tycker det är riktigt svagt.
Kan det bero på det som Pillard beskrev som
"Vi har fått det bättre och bättre i sådan takt att vi skapar ångest över helt sjuka grejer."


Kom igen. Ni håller på med utförsåkning.
Otrolig lyxkonsumtion som resulterar i co2 utsläpp.

Närmast ok bergen och väderförhållande på vintern finns i alperna Det hjälper inte att ni gör reklam för backar med 100m fallhöjd. Alla vill inte åka park. Vill man åka puder i litet bättre förhållande skall man till Japan eller Kanada. Det vet alla.
Är det "en sjuk grej" att våra barn/barnbarn kanske inte kommer kunna åka skidor?
Det finns helt enkelt för många faktorer att väga in i den typen av fråga så jag som individ känner att jag inte kan ta optimala beslut. Titta på konsumtion tex. Vi borde inte kommunicera billiga varor producerade i sydostasien, för att de sliter på klimatet (som drabbar fattiga i första hand) men genom att inte konsumera de varorna blir arbetskraften i länderna i fråga fattigare (drabbar återigen samma fattiga) vi har för många utvecklingar som pågår parallellt och som är beroende av varandra.
Om du känner att det är svårt att ta beslut får du koncis information här :)


(Genom att inte konsumera det varorna kanske de istället riktar om sin arbetskraft till något annat och blir ekonomiskt starka av det. Eller så leder det till revolution och Kina får demokrati. 10 år senare har det stängt ner alla kolkraftverk och är självförsörjande på, och exporterar, solkraft ;). Skämt åsido. Lite off topic med konsumtion, gäller väl ändå framför allt flyg den här tråden :) )
 

Pillard

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Vad synd att du känner att du inte vill bevara någonting som du verkar tycka om så mycket!
Den här artikeln handlar ju dock om att folk INTE slutat flyga, så finns fortfarande skäl för dig att sluta.
Jag förstår att det är svårt att lägga undan en livsstil som innefattar bottenlöst puder bara några timmar bort. Jag förstår det VERKLIGEN. Men om detta puder ska vara kvar för både nuvarande och kommande generationer måste det ske förändringar!
En tur och retur-resa till Japan generar ca 2 ton koldioixd i utsläpp. Krävs mycket kompensation då om man ska nå målet om 1-2 ton/år.

Vad bra att du ser att det är dåligt att ex Mike D behöver ta flyget, då förstår du ju själv varför du ska låta bli :)

Jajjemän, vi har det bra. Vi har det väldigt bra. Och det goda livet har tyvärr konsekvenser. Konsekvenser som vi i Sverige med många högutbildade och goda ekonomiska resurser kan åtgärda för att sedan trycka på andra länder och vara föredöme.

Japp, visst är det ett problem att Kina släpper ut så mycket. Att påverka stora företag och andra länder kräver politiska åtgärder. Politik och företag formar sig efter individers intressen. Därför måste man börja med att se vad man kan själv kan ändra och sedan visa det för sina människor omkring sig, precis som ett land med små utsläpp kan vara föredöme för andra länder.

Det går att leva ett gott liv utan utsläpp.
Staten importerar inte kolkraft, se tidigare i tråden.

Är det "en sjuk grej" att våra barn/barnbarn kanske inte kommer kunna åka skidor?

Om du känner att det är svårt att ta beslut får du koncis information här :)


(Genom att inte konsumera det varorna kanske de istället riktar om sin arbetskraft till något annat och blir ekonomiskt starka av det. Eller så leder det till revolution och Kina får demokrati. 10 år senare har det stängt ner alla kolkraftverk och är självförsörjande på, och exporterar, solkraft ;). Skämt åsido. Lite off topic med konsumtion, gäller väl ändå framför allt flyg den här tråden :) )
Det finns fler källor. Om vi får effekttoppar kommer vi importera el. Den kan mycket väl vara kolproducerad. http://www.ystadsallehanda.se/ledare/grona-skygglappar-haller-kolkraften-vid-liv/ Hade vi haft fungerande kärnkraft hade vi sluppit det.

Det här med konsumtion är visst relevant. Just för att belysa det larviga i att vi har hakat upp oss på flyget. Även sett till bara transportsystemet är det en liten liten del i Sverige. Bygg ut järnvägen istället så transporterna kan flytta från lastbil till tåg. Men nej, det vill inte staten. Shamea oss individer för att vi flyger på 2-3 resor per år det går däremot kalas. Folk får för sig att de ska leva på veg pga klimatet. I majoriteten av Sverige kan man inte ens odla mat som räcker till till oss. Det enda man kan odla är djurfoder. Så om vi ska odla vår egen mat, utan klimatovänliga transporter, behöver vi äta kött. Sorry, men vi är för korkade. Och Naturvårdsverket? Really? Statliga myndigheter är ju notoriskt usla på att presentera nyanserade fakta och underlag gällande nånting öht. Det är väl inte ens så länge sen som Livsmedelsverket tyckte att mat med transfetter och massa socker var fantastiskt. Eller Billströms klassiska ”myter om invandring”. Men sure, vi räddar världen genom att sluta med sugrör. Alla tänker ”wow, nu jäklar gör jag nytta när jag dricker direkt ur pappersmuggen istället för sugrör.” Jaha, drunknade valarna av plast pga att några floder används som soptippar? Jaha, gjorde mitt sugrör noll skillnad? Sen handlar vi med bomullskassar, ”jaha, var den värre för klimatet än plastkassen? Å fan!” Det är i ljuset av detta jag ser på flygskam.

Åter till konsumtionen, det är ju den billiga arbetskraften och produktionen som kan lyfta dem. Produceras den på samma sätt där som här kan man ju lika gärna plocka hem produktionen och den minsta fattigdomen vi nånsin haft i världen är ett minne blott
 

Micke_P76

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
"Men om detta puder ska vara kvar för både nuvarande och kommande generationer måste det ske förändringar!" no friends on a powder day. Så synd om det försvinner men jag avstår inte för att nån ev kan tänkas åka istället för mig i en ev framtid. Lika lite som jag vaknar upp och ser det snöat och tänker jo jag går nog ut kl 12.00 så nån annan kan få åka pudret.

Håller med termons är helt klart en av de minsta bekymren är puder åkning för framtida generationer. Är betydligt större problem.

"En tur och retur-resa till Japan generar ca 2 ton koldioixd i utsläpp. Krävs mycket kompensation då om man ska nå målet om 1-2 ton/år."

Japp, fixar det genom miljökompensation . Och därför tycker jag man kan öka priset till Japan med 100% som miljö kompensation. Färre som har råd och resa och blir ju bra för alla som sagt.

Inte ens POW verkar förespråkar den linje du förespråkar de förespråkar ju en betydligt mildare hållning till flyg och miljökompensation kan göras om man nu flyger om man nu ser till deras atleter. Där av hänvisning till Mike Douglas.

Man gör det man kan och vill.

Som sagt detta har inge med klimatförnekande. Utan den sker och är ett problem som människan skapat.
 
Senast ändrad:

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Det finns fler källor. Om vi får effekttoppar kommer vi importera el. Den kan mycket väl vara kolproducerad. http://www.ystadsallehanda.se/ledare/grona-skygglappar-haller-kolkraften-vid-liv/ Hade vi haft fungerande kärnkraft hade vi sluppit det.

Det här med konsumtion är visst relevant. Just för att belysa det larviga i att vi har hakat upp oss på flyget. Även sett till bara transportsystemet är det en liten liten del i Sverige. Bygg ut järnvägen istället så transporterna kan flytta från lastbil till tåg. Men nej, det vill inte staten. Shamea oss individer för att vi flyger på 2-3 resor per år det går däremot kalas. Folk får för sig att de ska leva på veg pga klimatet. I majoriteten av Sverige kan man inte ens odla mat som räcker till till oss. Det enda man kan odla är djurfoder. Så om vi ska odla vår egen mat, utan klimatovänliga transporter, behöver vi äta kött. Sorry, men vi är för korkade. Och Naturvårdsverket? Really? Statliga myndigheter är ju notoriskt usla på att presentera nyanserade fakta och underlag gällande nånting öht. Det är väl inte ens så länge sen som Livsmedelsverket tyckte att mat med transfetter och massa socker var fantastiskt. Eller Billströms klassiska ”myter om invandring”. Men sure, vi räddar världen genom att sluta med sugrör. Alla tänker ”wow, nu jäklar gör jag nytta när jag dricker direkt ur pappersmuggen istället för sugrör.” Jaha, drunknade valarna av plast pga att några floder används som soptippar? Jaha, gjorde mitt sugrör noll skillnad? Sen handlar vi med bomullskassar, ”jaha, var den värre för klimatet än plastkassen? Å fan!” Det är i ljuset av detta jag ser på flygskam.

Åter till konsumtionen, det är ju den billiga arbetskraften och produktionen som kan lyfta dem. Produceras den på samma sätt där som här kan man ju lika gärna plocka hem produktionen och den minsta fattigdomen vi nånsin haft i världen är ett minne blott
Snyggt att du tycker förbränning av fossila bränslen är strunt! Precis som du skriver finns det ibland behov att importera men inget som sker regelbundet. Sveriges elkonsumtion utgörs i allra högst grad av utsläppsfria källor. Jag håller med dig om att vi hellre ska använda kärnkraft än kolkraft innan vi kan fasa ut de båda till helt förnyelsebara källor.

Och snyggt att du ser att vi behöver ändra våra konsumtionsvanor för att komma på rätt köl med klimatfrågan!

Precis som du, jag, och författarna av artikeln förespråkar, borde man satsa mer på tågnätet!

Den som känner skam för att den flyger har det allt som oftast i sin egna händer att kunna ändra sina resvanor och istället känna en stolthet och glädje över att de gör skillnad!

Vegetariska alternativ är faktiskt långt mycket bättre än kött, även om det är importerat :)

Det var synd att du inte hade förtroende för våra myndigheter, men oavsett verkar du ju hålla med om några viktiga punkter i länken (om att minska på flygandet och (kött-)konsumtion är bra :))

Det man kan göra som individ är att ändra sina vanor och påverka politiker för att det ska ske förändring. Sedan kan man visa sina vänner respektive andra länder att förändring är möjligt!

Alla åtgärder för att rädda klimatet är bra, stora som små! Men frågar du mig tycker jag det är viktigare att sluta flyga, snarare än att sluta med plastsugrör :)
"Men om detta puder ska vara kvar för både nuvarande och kommande generationer måste det ske förändringar!" no friends on a powder day. Så synd om det försvinner men jag avstår inte för att nån ev kan tänkas åka istället för mig i en ev framtid. Lika lite som jag vaknar upp och ser det snöat och tänker jo jag går nog ut kl 12.00 så nån annan kan få åka pudret.

Håller med termons är helt klart en av de minsta bekymren är puder åkning för framtida generationer. Är betydligt större problem.

"En tur och retur-resa till Japan generar ca 2 ton koldioixd i utsläpp. Krävs mycket kompensation då om man ska nå målet om 1-2 ton/år."

Japp, fixar det genom miljökompensation . Och därför tycker jag man kan öka priset till Japan med 100% som miljö kompensation. Färre som har råd och resa och blir ju bra för alla som sagt.

Inte ens POW verkar förespråkar den linje du förespråkar de förespråkar ju en betydligt mildare hållning till flyg och miljökompensation kan göras om man nu flyger om man nu ser till deras atleter. Där av hänvisning till Mike Douglas.

Man gör det man kan och vill.

Som sagt detta har inge med klimatförnekande. Utan den sker och är ett problem som människan skapat.
Grymt att du också erkänner att det finns fler anledningar att sluta flyga, än bara för att rädda pudret!
Och fan va najs att du klimatkompenserar!
 

Micke_P76

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Snyggt att du tycker förbränning av fossila bränslen är strunt! Precis som du skriver finns det ibland behov att importera men inget som sker regelbundet. Sveriges elkonsumtion utgörs i allra högst grad av utsläppsfria källor. Jag håller med dig om att vi hellre ska använda kärnkraft än kolkraft innan vi kan fasa ut de båda till helt förnyelsebara källor.

Och snyggt att du ser att vi behöver ändra våra konsumtionsvanor för att komma på rätt köl med klimatfrågan!

Precis som du, jag, och författarna av artikeln förespråkar, borde man satsa mer på tågnätet!

Den som känner skam för att den flyger har det allt som oftast i sin egna händer att kunna ändra sina resvanor och istället känna en stolthet och glädje över att de gör skillnad!

Vegetariska alternativ är faktiskt långt mycket bättre än kött, även om det är importerat :)

Det var synd att du inte hade förtroende för våra myndigheter, men oavsett verkar du ju hålla med om några viktiga punkter i länken (om att minska på flygandet och (kött-)konsumtion är bra :))

Det man kan göra som individ är att ändra sina vanor och påverka politiker för att det ska ske förändring. Sedan kan man visa sina vänner respektive andra länder att förändring är möjligt!

Alla åtgärder för att rädda klimatet är bra, stora som små! Men frågar du mig tycker jag det är viktigare att sluta flyga, snarare än att sluta med plastsugrör :)

Grymt att du också erkänner att det finns fler anledningar att sluta flyga, än bara för att rädda pudret!
Och fan va najs att du klimatkompenserar!

Lol. Jag har aldrig förnekat att det inte finns anledningar att sluta flyga. Enda är att jag sannolikt aldrig kommer göra det.

Tycker det är bra du inte flyger, det som sagt ger ju mig möjligheten att flyga. Med din hjälp och insats så kan jag flyga och miljön mår bättre så tack jag hoppas mer gör som du som sagt och pudret räcker längre. Då behöver ju inte jag avstå.

Kul att vi är överens om att alla kan göra vad de kan för miljön och inte behöver ha skam för om man inte gör allt. Och som vi är överens om finns ju massor med andra sätt att ta sitt miljöansvar genom.
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Lol. Jag har aldrig förnekat att det inte finns anledningar att sluta flyga. Enda är att jag sannolikt aldrig kommer göra det.

Tycker det är bra du inte flyger, det som sagt ger ju mig möjligheten att flyga. Med din hjälp och insats så kan jag flyga och miljön mår bättre så tack jag hoppas mer gör som du som sagt och pudret räcker längre. Då behöver ju inte jag avstå.

Kul att vi är överens om att alla kan göra vad de kan för miljön och inte behöver ha skam för om man inte gör allt. Och som vi är överens om finns ju massor med andra sätt att ta sitt miljöansvar genom.
Som sagt, grymt att du håller med om att vi behöver sluta flyga. Även om jag har slutat så behövs fler flygavhoppare, du är alltid välkommen! Men till dess fortsätt klimatkompensera 👊
 

Realmode

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Det vore skojj att veta (om vi nu ska titta enbart till flygning) hur många "konferensflygningar" det går på en "skidflygning" och ordentligt intressant att veta hur många sådana 1-2dagars i slumpmässig storstad det går på en flygstol till dalarna.
 

jakeplisken

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Det vore skojj att veta (om vi nu ska titta enbart till flygning) hur många "konferensflygningar" det går på en "skidflygning" och ordentligt intressant att veta hur många sådana 1-2dagars i slumpmässig storstad det går på en flygstol till dalarna.
Kul att du också är klimatintresserad! Den statistiken går säkert att finna med lite googlingar, eller mailningar!
Precis som du antyder är det ju ett större problem med flyget, ju mer man flyger. Att då bygga en flygplats som ytterligare ökar möjligheterna att flyga är ju såklart helt fel!
 

MrRedster

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Kan inte @jakeplisken förklara för oss vanliga vad det största klimathotet är?
Och är det inte märkligt att det är samma typ av personer som 2015 stod på barikaderderna för att rädda alla "flyktingar" nu har övergivit det skeppet, för att hoppa på ett annat. Är inte det märkligt?

Och för att nyansera det hela lite, för att tillverka ett batteri till en tesla skapas det lika mycket utsläpp som en golf släpper ut på 20.000 mil, och då är batteriet inte ens laddat. Sedan skall det laddas, tills det blir uttjänt, och sedermera destrueras. Och vem skall destuera alla dessa batterier, och vilken miljöpåverkan har det?

Att det byggs en flygplats i Sälen är således ovidkommande, till den grad att det ens inte borde diskuteras. Pinsamt är ordet.

 
Senast ändrad:
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Jag anser att det är höjden av egoism att inte ta till sig att vi måste göra något åt klimatförändringarna nu. Vi kan inte vänta tio, eller tjugo år till, då är det redan försent. Det handlar trots allt om vår egen, och inte minst om våra barns framtid!

Att framhålla att Kina mfl använder smutsig kolkraft, och att vi i Sverige därför inte ska ta ansvar för våra utsläpp är dumt, för vi måste ju börja någonstans eller hur? Jag tror att förändringen måste ske just på individnivå, då politikerna visar att de saknar handlingskraft och allt som oftast är påverkade av lobbyism från t ex flygindustrin. Det är först när folket börjar kräva förändringar som politikerna kommer att lyssna.

För att hålla mig till ämnet flyg i allmänhet och flygplatsen i Sälen i synnerhet, så finns det många argument mot flyget.

1. Flyget släpper ut mest koldioxid per person av alla transportmedel, samt släpper ut föroreningar på hög höjd vilket har större påverkan på klimatet än något annat, beräkningar visar att flyget har upp till fyra ggr högre påverkan än bilen per kilometer. https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/es9039693 https://www.theguardian.com/environment/blog/2010/sep/09/carbon-emissions-planes-shipping

2. Jamen biobränsle då!? Biobränsle är begränsat, det finns helt enkelt inte tillräckligt för att täcka flygets behov av bränsle, och vad ska man använda för att framställa bränslet? Ska vi använda palmolja, hugga ned skog? Använda åkermark som behövs för att odla livsmedel? Det finns alternativ och allt som minskar utsläppen är bra, men biobränsle till flyget är knappast hållbart, och ingen långsiktig lösning. https://www.natursidan.se/nyheter/h...eutredning-biobransle-en-falsk-klimatlosning/

3. Jag klimatkompenserar! Bra, men det förutsätter att handeln med utsläppsrätter fungerar som tänkt, vilket den av allt att döma inte gör, det är helt enkelt för billigt att släppa ut koldioxid.

4. Elflyg, hurra! Jättebra, men bred kommersiell elektrfierad passagerartrafik på annat än experimentstadiet ligger minst femton år framåt i tiden. Så det är inget alternativ för närvarande.

5. Minskad biltrafik på vägen till Sälen framhålls av många som den stora vinsten med flygplatsen, men det återstår att se hur mycket, och om den kommer att minska överhuvudtaget. Jag har svårt att se hur flyglinjer från Stockholm, Danmark och Storbritannien minskar biltrafiken till Sälen i någon större utsträckning.

6. En parantes. Det spelar ingen roll om det blir varmare, vi kan göra snö ändå! Jaha i plusgrader? Jag vet att det går, men hur blir kvaliteten på den snön, och vad skulle det kosta i koldioxidutsläpp att göra konstsnö för att täcka alla backar i Sälen?

Summa summarum, jag tycker att man ska flyga så lite som möjligt för klimatets skull, det finns naturligtvis annat man kan göra för att minska sina koldioxidutsläpp, men eftersom flyget är en av de värsta utsläppsbovarna som du eller jag som individer kan påverka så tycker jag att man kan låta bli! Vi måste agera nu, för inom tio år kan det vara försent! Jag har väldigt svårt att förstå att en klimatberoende verksamhet som skistar mfl med statligt bidrag på 250 miljoner, väljer att satsa på flyget då klimatpåverkan är så stor, istället borde man ha lagt pengarna på att rusta västerdalbanan och göra det möjligt att åka tåg till Sälen, det om något hade skapat sysselsättning för många. Kanske är man så cynisk att man vill passa på att mjölka ur så mycket pengar som möjligt ur skidturismen innan klimatförändringarna gör det omöjligt, den som lever får se, jag kommer dock att välja bort Sälen och Skistars anläggningar som skiddestination och välja något mer hållbart istället!
 

pd

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Fascinerande vilket ENORMT engagemang som denna pyttepyttelilla flygplats väcker. Vi pratar alltså om en flygplats som har en handfull starter och landningar två dagar i veckan. Förmodligen under bara knappt fyra månader om året. Sett till de flygningar som startar från svenska flygplatser så pratar vi inte ens om en tiondels promille av de totala utsläppen, snarare ner mot en hundradels promille. I jämförelse med Swedavias flygplatser så skulle den med mycket god marginal vara absolut minst. Det ena flygbolaget som kommer att flyga fem av den kommande veckas totalt åtta avgångar klimatkompenserar samtliga sina flygningar och erbjuder dessutom ett enkelt sätt för resenärerna att köpa biobränsle.

Och till viss del kan resorna dit rent av innebära minskade utsläpp. Själv sätter / lägger jag mig gärna på nattåget till Åre här från landets södra utposter men jag har faktiskt full förståelse för de skånska och danska barnfamiljer som väljer att ta flyget istället för att ta sig igenom en möjligen sömnlös natt med gråtande barn på ett skakande och gnisslande tåg. För dem blir Sälen/Trysil faktiskt den kortaste flygningen de kan göra för att komma till snö och innebär alltså mindre utsläpp jämfört med om de flugit längre norrut eller söderut till Alperna.

Det råder ingen som helst tvekan om att klimatförändringen är på riktigt, att det är vi människor som till största delen orsakar den och att vi måste minska våra utsläpp drastiskt om vi skall kunna åka skidor i framtiden. På väldigt många områden går det att minska utsläppen utan att göra några som helst avkall på livskvalité. Exempelvis att välja det betydligt smidigare tåget Göteborg - Stockholm än att flyga. Eller att ha välisolerade hus med fjärrvärme istället för att elda för kråkorna med olja - en 30-40 år gammal omställning som förmodligen sparar in mer utsläpp än hela transportsektorns utsläpp. Eller att välja andra proteinkällor än nötkött. Eller att ha med sig det klassiska reduce, reuse, repair, recycle. Men att lägga all denna energi på en så ytterst marginell företeelse som Sälen/Trysil tyder bara på en fullständig brist på perspektiv.
 

MrRedster

Medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Fortfarande ingen som kan förklara det största klimathotet? Jag tänker att det finns så många kunniga personer här, pragmatiska och välvilliga.
 
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Den som ligger närmast, i mitt fall Romme Alpin, har tjugo minuter med bil dit, sen vet jag inte hur deras hållbarhetsarbete ser ut, utöver att de gör biogas av sopor och har ett flisvärmeverk för uppvärmning av fastigheterna. Annars skulle jag välja en anläggning dit man kan ta sig med tåg. Jag gissar att vi kommer att se fler anläggningar som kommer att profilera sig som hållbara i framtiden.
 

Mountain_Man

Aktiv medlem
[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"
Fortfarande ingen som kan förklara det största klimathotet? Jag tänker att det finns så många kunniga personer här, pragmatiska och välvilliga.

Jo ... vi är helt enkelt för många som konsumerar på tok för mycket! Och om vi inte blir färre måste vi konsumera mindre, åtminstone med den teknik vi använder idag.

/MM
 

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp