[Artikel] Salomon S/Lab MTN Summit - 17 000 höjdmeter senare

Redaktionen

Aktiv medlem
salomon-slab-mtn-summit-1000x500.jpg

Turfokuserade pjäxor med lite krut i skalet fortsätter att utvecklas och Freeride fortsätter testa. Under vintern har Oscar Frick så långt hunnit lägga bakom sig 17 000 höjdmeter med Salomon S/Lab MTN Summit, så vad har han för åsikter om pjäxan?

Läs hela artikeln:

steglund

Aktiv medlem
Tack för en utförlig och gedigen genomgång!
Apropå Tecton:
Enligt Fritschi själva är Tecton kompatibel med MTN Summit-serien, men jag har sett andra källor som också har hävdat att de INTE är kompatibla med varandra.
Screenshot_20230228_181114_Adobe Acrobat.jpg

Senast ändrad:

tmlarsson

Aktiv medlem
Snyggt jobbat. En klar utveckling från X-alpen jag körde för många år sedan. Kul att det går inrätt riktning så man kan åka hårdare och hårdare med lättare pjux. Körde faktiskt NM och gick till final med den pjäxan och ett par zero g 95. Bra skit!

Den ringen som du har fångremmen i är dock inget att lita på. Den har jag slitit av på slla salomonpjäxor så snart du tappat skidan en gång.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tack för en utförlig och gedigen genomgång!
Apropå Tecton:
Enligt Fritschi själva är Tecton kompatibel med MTN Summit-serien, men jag har sett andra källor som också har hävdat att de INTE är kompatibla med varandra. Visa bilaga 23505
Intressant! Vet inte om @AndersWingqvist har något officiellt uttalande?

Jag skulle dock personligen vara tveksam. Dels använder tecton "hela" djupet på mina Radical Pro, som har fullstora klackar både fram och bak.
D74505BE-66E3-434D-9402-81EA24D556BE.jpeg

Och när jag mäter djupet på mitten av den hälklacken jämfört med S/Lab MTN Summit är den senare 2 mm tunnare (8.7 mm resp 6.7 mm).
C15948E3-C359-4B38-8B36-CD0BFA7B0743.jpeg

Det är relevant eftersom tecton har en lite speciell design, och om jag inte tänker fel gör en kortare klack att häldelen inte kan gå riktigt hela vägen "ner" i sin rörelser. Jag upplever också vid lite torrtestning här hemma att det kräver mindre rörelse att knäppa ur hälen med Salomon-skon i än med Dynafit-skon.

Sen också så är ju tecton redan från början inte helt bra på det här med rörelsefriheten framåt, något som blir klart värre med kortare klack framtill. Nu är mina förvisso första-gen, men min sockerbit fram är modifierad så att den är ungefär ekvivalent med den nya, och det blir ändå några grader skillnad i utslaget.
BF17DE16-73A6-4038-8A88-A45867ECD897.jpeg

Så kompatibel och kompatibel. Tja. Kommer den sitta fast? Förmodligen ok. Men det kommer vara betydligt sämre elasticitet i vertikal-utlösningen än vad som är designat för och gåkomforten kommer vara ganska eländig.

Snyggt jobbat. En klar utveckling från X-alpen jag körde för många år sedan. Kul att det går inrätt riktning så man kan åka hårdare och hårdare med lättare pjux. Körde faktiskt NM och gick till final med den pjäxan och ett par zero g 95. Bra skit!

Den ringen som du har fångremmen i är dock inget att lita på. Den har jag slitit av på slla salomonpjäxor så snart du tappat skidan en gång.
Bra att veta! Mina har dock hållit än så länge, men mina fångremmar går av vid max 80 kg ryck också, så de kanske ryker först för mig ändå :)

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Apropå lästbredden:
Det står "Salomon själva säger att lästen är 99/105 mm, med vilket de menar lästen mitt på foten respektive framme vid tårna..."
Jag har fått bilden av att det istället handlar om hur mycket Salomon rekommenderar att det är lämpligt att tänja på skalet med deras Custom Shell-teknik, men hittar ingen källa på den saken just nu. I det här fallet skulle det alltså innebära att lästen är 99 mm som standard, men att det genom en värmning av skalet går att tänja lästen till 105 mm - endast genom att stoppa ner innersko och fot i det värmda skalet och låta det stelna.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Apropå lästbredden:
Det står "Salomon själva säger att lästen är 99/105 mm, med vilket de menar lästen mitt på foten respektive framme vid tårna..."
Jag har fått bilden av att det istället handlar om hur mycket Salomon rekommenderar att det är lämpligt att tänja på skalet med deras Custom Shell-teknik, men hittar ingen källa på den saken just nu. I det här fallet skulle det alltså innebära att lästen är 99 mm som standard, men att det genom en värmning av skalet går att tänja lästen till 105 mm - endast genom att stoppa ner innersko och fot i det värmda skalet och låta det stelna.
Det som står i artikeln var informationen jag fick från Salomon Sverige i alla fall!

steglund

Aktiv medlem
Det som står i artikeln var informationen jag fick från Salomon Sverige i alla fall!
Salomon-folket borde förvisso ha koll på det själva, men det stämmer inte överens med informationen som finns på andra ställen. På Salomons egna hemsida kan jag inte hitta någon mer utförlig information om Custom Shell och lästbredder för närvarande, men det som står t ex här tolkar jag som att det övre värdet är gränsen för hur mycket det är lämpligt att expandera skalet.

snej

Aktiv medlem
@steglund @RandoScando Har under mina år på Salomon aldrig hört talas om ngt annat än att det har handlat om lästbredd inför formning och hur bred man har lovat att den kan bli. Sen har den ju gått att få ännu bredare men det är iaf vad värdena stod för förr i tiden. Låter tveksamt att man skulle ha ändrat en sån sak, utan snarare ngt i kommunikationen som brustit.

//Jens

steglund

Aktiv medlem
Jag skrev för övrigt till Fritschi och bad dem förtydliga angående kompatibiliteten mellan Tecton och MTN Summit-serien, i och med att det finns tvetydig information från olika källor om den saken.

De svarade följande:

"We had the Salomon MTN Summit on the compatibility list and we didn't realized that they changed the soles. The soles doesn't have enough nubs. We were in contact with Salomon. They will change their sole.

For the releases, vertical and lateral, there is no problem with the boot. It might be during step-in that the boot pushes the heel unit back into the length compensation and you can't step-in."

De menar med andra ord att Tecton ska lösa ut korrekt tillsammans med de pjäxorna, men det som @RandoScando skrev låter ändå rimligt. Den något kortare läppen vid hälen borde göra att pjäxan släpps loss tidigare än vid en normallång läpp.
Däremot ska det finnas ett annat problem, som Salomon tydligen ska åtgärda. Yttersulan innehåller för få knoppar vid hälen och kan leda till att det blir problem när pjäxan ska klickas i bindningen. Det verkar ha att göra med att den senaste versionen av skistopper-plattan kan haka fast i sulan och skjuta bindningen bakåt. Den äldre versionen av skistoppern ska fungera bättre.
Följande åtgärd på sulan ska lösa det problemet:
image-Mar-03-2023-07-23-39-0324-AM.png

Topp