[Artikel] Salomons nya guldklimp

Redaktionen

Aktiv medlem
l37816200_mtn_lab_semelle_hi_144143-750x380.jpg

Sen ett par år har vi sett en rusch av samma magnitud liknande den i Klondike mot slutet av 1800-talet. Kapplöpningen har bestått av pjäxtillverkare som velat göra en verkligen multifunktionell pjäxa utan utrymme för kompromisser.
Med andra ord en s

Läs hela artikeln:

mmarcus

Medlem
Största frågan är ändå om den så kallade 120-flexen stämmer överens med känslan och styvheten i pjäxan?

Jajjemän det är Salomons nya lättvikts-touring-(plumliknande)bindning. Det var exakt det den gjorde. Flexen stämde väl överens känslan och styvheten.

Synd att den inte är kompatibel med vanliga alpinbindningar också. Hade varit kul att se fler tillverkare med samma sullösning som Scarpa har på sin freedompjäxa.

Carled

Aktiv medlem

@JKampe den var ett stycke på de lösa padsen iaf, ser inte varför man skulle göra separerade på denna värsting. Ingenting är kommunicerat om ämnet i fråga iaf.

mmarcus

Medlem
Sula: Gummi, som är kompatibel med alpinbindning
Läst: 98 mm men känns bredare
Bindningskompatibilitet: Dynafit, och MNC bindningar (touringbindning typ Guardian och Tracker). Ej alpinbindningar.

Hur kan en sula både vara kompatibel med alpinbindning men ändå inte? Eller klassar ni Guardian som alpin?

PNyberg

Aktiv medlem

@mmarcus Ställbar AFD som har en platta som kan röra på sig. Marker Lord kommer att fungera med denna pjäxa..men det är väl de enda "godkända" vanliga bindning som kommer göra det?

JKampe

Medlem

@Carled Questpjäxans tådel var också i ett stycke. Det gick ju sådär... Väntar med spänning på att TGR-nördarna skall analysera denna version.

Carled

Aktiv medlem

@JKampe De initiala katastrof-techpadsen är inte jämförbara med de som säljs idag... De gjorde ju sin hemläxa under några års tid. De techpads som finns idag vet jag har blivit "dissekerade" av någon jänkare, tror jag har sett det på TGR någonstans...

Carled

Aktiv medlem
Säg inte det du
@PNyberg... Den är inte pjåkig. Häl från STH2 och tån är mer eller mindre Guardian. Funtar ev. på att växla över något par om MTN verkligen inte går ner i mina uppskruvade STH2 (vilket Quest med plus-pads faktiskt gör...).

Hawk100

Aktiv medlem
Spännande pjäxor, men shit så fula de är!!!!!!
Å andra sidan stämmer det ju bra med Salomons tradition. Minns med glädje och fasa tex de hubba bubba- rosa bakistigspjäxorna jag hade på 90-talet. Ack så sköna, men ack så risig kvalitet....

gubbfan

Aktiv medlem
Kanske ett alternativ. Men 2 spännen? Och att ha en tunga som plös i stället för traditionellt instag kan ge problem vid hög fot.

Corin

Aktiv medlem
Vilka pjäxor har du provat om alla gett med sig bakåt? Mina Vulcan är då helt stumma bakåt, flex: nej alltså. Mycket styvare än mina gamla Patron Pro.

cinramn

Ny medlem
Tån ser lite hög ut, dessa kommer antagligen inte funka med Marker Kingpin. Mina Quest BC slår ned walkmode lock i kick turns och om jag glider ned på tå. Även vissa dynafit bindningar har samma problem med mina pjäxor. Mindre kul och förlora en skida när man går uppför :(

OleK

Aktiv medlem
Skoen er testet med kingpin og funker perfekt i følge tester. Har ikke testet de med annet en Vipec Selv. Skoen er grym hva gjelder flex! Passformen er smal hele veien og spesielt i tåen. Dog er plasten lett å jobbe med. Vi har tre par vi tester ut nå og har uten problemer laget tåpartiet på ene paret mere "firkantet" for å passe en bredere framfot.

Helt klart en meget god kjøre og gå sko,men den krever tilgang på dyktige bootfittere om man ikke har en smal og rak fot. Den har allerede blitt en favoritt hos flere av salomon sine team kjørere og vil nok konkurerer med Dynafit når den kommer på markedet neste vinter.

Udesen

Medlem
Någon som provat/vet hur dessa pjuck fungerar med ett par Dynafit Beast? Iomed att i stort sett varenda annan salomonpjuck har haft lite problem.

Pillard

Aktiv medlem

@gubbfan Kan lova att insteget är helt fantastiskt för oss med hög fot, då det saknas överlapp över fotryggen som kan nypa åt. (ja jag vet att det är en asgammal tråd...)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp