[Artikel] Sameby hotar polisanmäla heliskiföretag

Redaktionen

Aktiv medlem
helicopter-g2dec7ab7b_1920-1000x515.jpg

Heliski i norra Sverige har under några års tid varit en kontroversiell sak gentemot rennäringen. Nu hotar en sameby med att stämma aktörer eftersom man inte kunnat enas om någon lösning. 

Läs hela artikeln:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Helt obegripligt att heliskiing är tillåtet i nationalparkerna runt Keb-fjällen (där det stör både renar och mängder med skidåkare som går med egen kraft).

Seriösa länder tillåter inte den här typen av rikemans-lekstuga.
I Sverige tycks Länstyrelserna ha helt olika syn: ex i Jämtland skulle det knappast vara tillåtet att flyga ens i naturreservat (otänkbart i NP).

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Problemet är väl just att de låter renarna göra som de vill. Som hundägare som låter hunden springa lös och riva får, skita överallt och sen kallar folk som klagar intoleranta. De borde ju drivit ner renarna från kalfjället i höstas, så de kan äta upp skogen för skogsägarna som har noll inkomst från rennäringen. 👎🤷‍♂️
Klart heliskiföretagen har noll intresse av att ställa in sin business när renhållarna gjort noll för situationen ifråga. Sen kan jag hålla med om att det är miljösvineri med heliski.

Karlstad

Aktiv medlem
Kommentaren visar bara på din okunskap kring renskötsel: tror du samerna använder helikopter på ett sätt som stör kalvningen??

Ur miljöaspekten är dock helikopter förkastligt, oavsett om det är renskötsel eller skidåkning
Född och uppvuxen i Kiruna med en renägande farbror i släkten, så jag har sett ett och annat kring hur renskötsel går till när turisterna och miljömupparna inte ser...

Bobski

Aktiv medlem
"Samernas land" omfattar ca 50% av Sveriges yta, och samerna tar strid gentemot verksamheter som bedrivs på "deras" mark. Speciellt gentemot verksamheter som inte ger Samerna någon ekonomisk utdelning. Heliski är ett typexempel, men gruvor (Kallak) vind o vattenkraft, jakträttigheter samt allmän turism är i focus. Många svåra avvägningar i denna komplexa problematik. Sedan kan man ju tycka att Heliski inte är en helt nödvändig företelse, och kan vara onödigt störande, medan vanlig skidalpinism, vandring och mtb cykling knappast kan vara så störande som vissa samebyar vill göra gällande.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
DN skriver om frågan idag.
Kommer Sverige, i likhet med alla andra civiliserade länder, att förbjuda heliski..?

Hur menar du nu? Är ett land ociviliserat bara för att det tillåter heliskiing?:unsure:
Schweiz känns betydligt mer civiliserat än fransmännens återkommande kravaller.
Sen kan jag hålla med om att lite reglering nog inte skulle skada. Aldrig fattat att de får flyga hur som helst i nationalparker. Men det ska ju gälla samerna också då, de talar gärna tyst om trafiken de själva orsakar...
Schweiz har begränsat antal definierade ställen där det är tillåtet att landa för heliskiing.

havreboll

Aktiv medlem
Är väl relativt enkelt att lösa detta. Rennäringen omsätter 200 MSEK. Den får bidrag på 300 MSEK direkt och ytterligare 200 MSEK indirekt. Förbjud heliskiing, fiskeflyg mm. och dra samtidigt in bidragen. Då blir det troligen inget flygande i helikopter alls i fjällen och renarna vara i fred från snurrevingar året om och lär ha det bättre.

Att tälta bredvid en sameby är som att tälta bredvid Arlanda så allt folk i fjällen lär bli gladare också :)

KaitsuH

Aktiv medlem
Om man kan inte åka skidor eller fiska utan att flyga med nån helikopter, då är det ju bäst att inte fiska eller åka skidor alls! Nån helvetes helikopterskidåkning behör inte till nutiden. Och, jag tycker, om man kan inte ens fatta det, då är det också bäst att inte skida eller fiska alls.

Det kan inte vara så, att om man använder helikoptrar för skidåkning i nånstans Tsetsenien eller Ryssland eller något annat vulgärt land, då är det ok också här. Eller, om samerna använder helikoptrar, då måste också skidåkare kunna flyga som jävlar.

erik_lagg

Aktiv medlem
Att tälta bredvid en sameby är som att tälta bredvid Arlanda så allt folk i fjällen lär bli gladare också :)

Tältar du bredvid en sameby? "En sameby drivs som en ekonomisk och administrativ sammanslutning som organiserar renskötseln i ett visst geografiskt område ... En sameby är alltså inte en by där det bor samer"

Eller tältar du bredvid ett renhägn där renskiljning pågår eller bredvid en startplats för helikoptrar? Kanske inte bästa valet för tältning. :)

havreboll

Aktiv medlem
Tältar du bredvid en sameby? "En sameby drivs som en ekonomisk och administrativ sammanslutning som organiserar renskötseln i ett visst geografiskt område ... En sameby är alltså inte en by där det bor samer"

Eller tältar du bredvid ett renhägn där renskiljning pågår eller bredvid en startplats för helikoptrar? Kanske inte bästa valet för tältning. :)
Nu är vi lite inne på semantik känner jag. Det har varit platser där det bott samer i en form som man i vardagligt tal skulle kalla för en by. Sen om det skall kallas viste, by, hägn, stad, metropol eller något annat kan jag tycka är irrelevant för argumentationen.

Inga renar fanns i närheten och ingen speciell landningsplatta. Det har även körts fyrhjulingar och motorcross i stor utsträckning och helikopterna flög in och ut frekvent. På flera platser var markerna helt sönderkörda. Även under vandringarna flög samerna helikopter över oss nästan varje dag.

Självklart tältar vi på respektfullt avstånd. Jag har absolut inget emot samer eller samisk kultur. Det finns ett värde i bevarandet av kulturhistoriska arbetssätt. Dock kan man göra ett argument för att lastbilar, helikoptrar, fyrhjulingar, motocross, skoter, gore-texkläder osv. inte riktigt funnits historiskt. Men det är en annan argumentation än den vi har nu gällande konflikten kring helikopterflygandets vara eller inte vara.

erik_lagg

Aktiv medlem
tack för klargörandet @havreboll . Vidderna är ju vanligtvis stora så det kändes bara lite onödigt att trängas. Har själv en ’stuga’ på fjället ett par kilometer från en helikopterplats och rengärde. Skulle gissa att hälften av trafiken är för renskötsel och andra hälften för turism. Inget jag har stört mig på. Däremot skotrarna runt påsk…

Topp