[Artikel] SAS förenklar sina bagageregler

Redaktionen

Aktiv medlem
SAS

De senaste åren har SAS haft rent bedrövliga restriktioner för den som ska flyga med mer bagage än vad som är inkluderat i biljetten, något som många skidåkare svurit långa, ej publicerbara, ramsor över. Nu har SAS dock tagit sitt förnuft till

Läs hela artikeln:

Piglet55

Medlem
Inte en dag försent. Nu är det bara att hålla tummarna att SAS tolkar sina regler på samma sätt också.

Lofberg

Ny medlem
Hur ser det ut gällande dubbelfodral och större skidfodral? Ändras den biten också i och med detta?

PNyberg

Ny medlem

@lofberg
enligt artikeln så ska det INTE spela någon roll huruvida du har större skidfodral så länge det är 23kg eller lättare.

Bukdan

Ny medlem
Åker alltid Lufthansa. Sportutrustning ingår som extrakolli utöver incheckad väska. Så var det förr på SAS också. Dessa nya regler är en halvmesyr. Kanske bättre nästa år.. Kan inte förstå varför dom inte har samma regler som storebror LH.

Hawk100

Aktiv medlem
Helt klart ett steg i rätt riktning. Inte fullt lika generöst som Swiss och Lufthansa, men tillräckligt bra för att SAS åter ska bli ett möjligt val ner till Alperna. Rätt tänkt SAS!

ellet

Medlem
Flög med SAS idag, tydligen fungerar inte de nya reglerna särskilt bra. Skidfodralet fick bara väga 12 kg enligt han och man får bara ha ett par skidor i den. Han var snäll och lät mig packa ut ett par skidor i en plastpåse utan extra kostnad. Han ringde även sin chef men reglerna verkar inte ha nått fotfolket på Arlanda i alla fall.

Edebo

Aktiv medlem
pratade precis med SAS och enligt deras kundtjänst gäller fortfarande samma viktregler för skidbagage, alltså ett skidfodral på max 12 kg plus en pjäxbag som totalt får väga 23... samma som innan alltså, enda skillnaden är att man får räkna det som sin incheckade väska och inte betala extra för det!

grimschold

Medlem
Kan någon bekräfta vad som gäller egentligen? Är produktchefen Snorres budskap förankrat hos alla SAS medarbetare?

Heddious

Aktiv medlem
En uppdatering gällande detta, samt bagageregler gällande ett tjugotal andra flygbolag är på gång. Håll utkik på förstasidan, eventuella klargöranden kring denna texten kommer publiceras där också.
@grimschold m.fl.

grimschold

Medlem
Drog igång en chat via www.sas.se för att be dom kommentera artikeln:
Du chattar med Linus
- Hur kan jag hjälpa till?
Du skrev: tjena
Du skrev: jag skriver till dig med anledning av den här artikeln: http://www.freeride.se/sas-forenklar-sina-bagageregler/
Du skrev: vill bara dubbelkolla så att allt stämmer som Snorre säger.
Linus: Ok. jag ska kolla upp artikeln.
Linus: Snorre har rätt.
Du skrev: grymt.
Du skrev: så om jag packar ett snowboardfodral som väger 23 kg så kommer det inte vara några problem att flyga Ålesund - Trondheim om två veckor?
Linus: Stämmer.
Du skrev: fett. Ha en grym dag och tack för hjälpen!
Linus: Så lite så! Välkommen åter!

grimschold

Medlem
För att återapportera så sitter jag nu med ett stycke boardbag á 19 kg på Vaernes flygplats. Inga problem att flyga med multifodral alltså. Bra jobbat SAS!

peert

Ny medlem
Hmm, chattade just med SAS:

Jag: Så här skriver freeride: Inga restriktioner för mått på specialbagage/extra kollin så länge de inte överskrider 23 kilo och med förbehåll för att de ska passa i flygplanets lastutrymme. Strulet med stora skidfodral torde därför vara historia.
De har alltså fel?
http://www.freeride.se/sas-forenklar-sina-bagageregler/

SAS: Det som stämmer är det som står på sas.se:
Skidutrustning räknas som ett bagage och består av följande:
Ett skidfodral som innehåller ett par skidor och ett par stavar eller en snowboard.
Ett par pjäxor som kan packas i skidfodralet eller i en separat pjäxbag.
En hjälm.
Viktig info gällande skidor och utrustning
Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral".
Extra skydd. Köp gärna en plastpåse som skyddar dina skidor. Säljs på flygplatsen för 50 kr (gratis för SAS Plus, SAS Business och EuroBonus Guld- och Diamantmedlemmar).

Samma information står: https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp