[Artikel] Schweiz plan för corona-säker skidåkning

Redaktionen

Aktiv medlem

Nyligen beslutade branschorganisationen för Schweiz liftbolag hur vinterns skidåkning ska bli så säker och trivsam som möjligt. Här är vad som gäller i Schweiz skidorter nu i vinter utifrån vad vi vet idag.

Läs hela artikeln:

Anzom

Aktiv medlem
Vad är ett munskydd? En buff?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag må vara trög, har läst igenom texten och nu också länken. Plus tidigare information som kommit ut.
Ja kan du inte läsa och förstå deras sida så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mera. Står där vad det finns för masker och hur man använder dessa och vad de rekommenderar för några. :)

STE-77

Medlem
Vad är ett munskydd? En buff?
Har försökt hitta svaret på den frågan. Som jag tolkar nedanstående text är att vilket tygstycke som helts som täcker näsa och mun är lagligt som munskydd. Rekommendationen är dock minst en kirurgisk mask. Baserar mitt antagande på formuleringarna "...and are therefore not recommended" och "A scarf or cloth should not be used instead of a mask".

----------
Different types of mask
The following types of mask are available on the market:
  • Face mask/surgical mask: Such masks, when used correctly, primarily protect other people from infection. If you have symptoms of an acute respiratory disease, you should use a mask of this kind.
  • Industrially produced textile mask (community mask): When used correctly, this type of covering primarily protects other people from infection. The Swiss National COVID-19 Science Task Force has drawn up a recommendation which this type of textile mask must meet.
  • Filtering face piece (FFP) or FFP2/FFP3 mask: This type of mask protects the wearer from solid and liquid particles and aerosols. They are worn by medical staff in a work situation. Some of these masks have a vent outlet to make it easier to breathe out. Infected persons with or without symptoms of illness should not use masks with a vent outlet as they do not filter air that is breathed out and so could lead to the virus spreading. The use of FFP masks is not recommended for private use.
  • Other types of face covering (homemade textile face covering, DIY face covering): These types of covering do not provide any reliable protection, and are therefore not recommended.
Covering your face with a scarf of cloth does not protect you sufficiently from becoming infected and is of only limited use in protecting others. A scarf or cloth should not be used instead of a mask.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Har försökt hitta svaret på den frågan. Som jag tolkar nedanstående text är att vilket tygstycke som helts som täcker näsa och mun är lagligt som munskydd. Rekommendationen är dock minst en kirurgisk mask. Baserar mitt antagande på formuleringarna "...and are therefore not recommended" och "A scarf or cloth should not be used instead of a mask".

----------
Different types of mask
  • Face mask/surgical mask: Such masks, when used correctly, primarily protect other people from infection. If you have symptoms of an acute respiratory disease, you should use a mask of this kind.
  • Industrially produced textile mask (community mask): When used correctly, this type of covering primarily protects other people from infection. The Swiss National COVID-19 Science Task Force has drawn up a recommendation which this type of textile mask must meet.
  • Filtering face piece (FFP) or FFP2/FFP3 mask: This type of mask protects the wearer from solid and liquid particles and aerosols. They are worn by medical staff in a work situation. Some of these masks have a vent outlet to make it easier to breathe out. Infected persons with or without symptoms of illness should not use masks with a vent outlet as they do not filter air that is breathed out and so could lead to the virus spreading. The use of FFP masks is not recommended for private use.
  • Other types of face covering (homemade textile face covering, DIY face covering): These types of covering do not provide any reliable protection, and are therefore not recommended.
Covering your face with a scarf of cloth does not protect you sufficiently from becoming infected and is of only limited use in protecting others. A scarf or cloth should not be used instead of a mask.
Ja kläder och scarf skall inte användas som munskydd. Står klart där. Och där räknas buff in till så nej det är inte godkänt.

Men ett tyg munskydd kan användas men rekommenderas inte.

Anzom

Aktiv medlem

----------
Different types of mask
Tack för hjälpen! Här skriver Schweizarna en hel artikel om Coronarestriktioner för att få svenskar att välja just deras land, så lyckas man inte kommunicera ut det som skiljer våra länder åt. Bra kommunicerat.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! Här skriver Schweizarna en hel artikel om Coronarestriktioner för att få svenskar att välja just deras land, så lyckas man inte kommunicera ut det som skiljer våra länder åt. Bra kommunicerat.
Det där står ju i länken du inte förstod? :)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Kan enkelt oxå förklara skillnaden mellan en buff och ett tygmunskyddd.

En buff brukar du när du oxå åker skidor så den kan bli våt lätt. Ett munskydd använder du bara i liften så den skyddar bättre(absolut inte tillräckligt men bättre än en våtbuff) Det är därför man inte skall och bör återanvända pappersmunskydd.

STE-77

Medlem
"should not" betyder "bör inte" inte att det är förbjudet. Men som alltid att något uttryckligen inte är förbjudet betyder inte att det inte kan vara korkat.

Misstänker att anledningen till att Schweiz inte har lagkrav på filterklass på munskydd är för att det är näst intill omöjligt att kontrollera. Företaget Buff har tillexempel precis lanserat Filter Tube, en traditionell buff med inbyggt godkänt filter. Hur ska någon överhuvud taget kunna se skillnad på denna och en vanlig buff?

steglund

Aktiv medlem
Social distansering, god handhygien och begränsningar i eller helt utebliven after ski känns som bra åtgärder, men precis som Anders Tegnell är jag tveksam till munskyddens nytta. I värsta fall tror jag att de bara gör saken värre, om de hanteras på fel sätt. Var ska munskyddet ta vägen efter gondol- eller kabinfärden? Varje gång det hanteras, kommer händerna i kontakt med den eventuella smittan på munskyddet. Om munskyddet läggs ner i fickan och sedan återanvänds, kan hela munskyddet bli en stor smitthärd istället för ett skydd.
Hur saken istället ska lösas i gondoler och kabiner har jag inget svar på, annat än genom att begränsa antalet åkande i varje gondol/kabin och därmed kraftigt sänka kapaciteten.

MJK

Medlem
Är en länk i artikeln så vad var problemet?
Anzom menar sig ha läst igenom artikeln och en ospecificerad länk utan att hitta information om vad det är för mask. Denne frågar därför om hjälp med att hitta denna information, vilket alltså var problemet.

Som tur var kunde STE-77 plocka fram ett direkt citat från en av länkarna i artikeln som beskriver vad de ställer som krav på masker och bidrog på så vis till att förtydliga för oss andra, och därmed även hjälpa Anzom.

jarnebring

Aktiv medlem
Att man rekommenderar folk att ha mask istället för hålla sig hemma om man har symptom är ju tveksamt:

"Face mask/surgical mask: Such masks, when used correctly, primarily protect other people from infection. If you have symptoms of an acute respiratory disease, you should use a mask of this kind."

Senast ändrad:

Skida45

Medlem
Att man inte rekommenderar folk att ha mask istället för hålla sig hemma om man har symptom är ju tveksamt:

"Face mask/surgical mask: Such masks, when used correctly, primarily protect other people from infection. If you have symptoms of an acute respiratory disease, you should use a mask of this kind."
Det symboliserar ju hela problemet med "mask". Man invaggar folk i en falsk trygghet. Stanna hemma om du är sjuk - annars är du välkommen hade varit lite enklare :)

e-r-i-k

Ny medlem
Social distansering, god handhygien och begränsningar i eller helt utebliven after ski känns som bra åtgärder, men precis som Anders Tegnell är jag tveksam till munskyddens nytta. I värsta fall tror jag att de bara gör saken värre, om de hanteras på fel sätt. Var ska munskyddet ta vägen efter gondol- eller kabinfärden? Varje gång det hanteras, kommer händerna i kontakt med den eventuella smittan på munskyddet. Om munskyddet läggs ner i fickan och sedan återanvänds, kan hela munskyddet bli en stor smitthärd istället för ett skydd.
Hur saken istället ska lösas i gondoler och kabiner har jag inget svar på, annat än genom att begränsa antalet åkande i varje gondol/kabin och därmed kraftigt sänka kapaciteten.
För allmänheten är syftet med mask, oavsett sort, ffa för att skydda andra om du är smittad utan att veta om det el. före du får symptom. Absolut ett pontentiellt problem att du kan kleta virus på dig själv när du hanterar din mask men det är en risk för din hälsa, om du är smittsam utan mask i gondol/tåg/buss utsätter du alla där för risk. Precis som de andra åtgärderna du nämner är mask inte perfekt men ett steg av många för att minska spridningen här, ssk i de situationer där distansiering är knepigt.

Det symboliserar ju hela problemet med "mask". Man invaggar folk i en falsk trygghet. Stanna hemma om du är sjuk - annars är du välkommen hade varit lite enklare :)
Stanna hemma om du är sjuk är lagstadgat grundläge i Schweiz, men om du måste gå ut (finns fåtal giltiga skäl, exvis gå till läkare för att testas) ska du definitivt ha mask. Om du bryter mot detta kan du numera få böter på upp till 5k CHF vid oaktsamet och upp till 10k om du medvetet ignorerar det el struntar i att isolera dig.

steglund

Aktiv medlem
För allmänheten är syftet med mask, oavsett sort, ffa för att skydda andra om du är smittad utan att veta om det el. före du får symptom. Absolut ett pontentiellt problem att du kan kleta virus på dig själv när du hanterar din mask men det är en risk för din hälsa, om du är smittsam utan mask i gondol/tåg/buss utsätter du alla där för risk. Precis som de andra åtgärderna du nämner är mask inte perfekt men ett steg av många för att minska spridningen här, ssk i de situationer där distansiering är knepigt.
Jag är ändå starkt tveksam till att mask ger omgivningen något skydd, om den som bär den är smittad. Masken i sig blir en veritabel smitthärd och varje gång du rör den förs det över extra höga koncentrationer av virus till dina fingrar, som i sin tur för smittan vidare. Det går också att se att många i omgivningen inte hanterar masken på rätt sätt - fingrar tar på tänkbart kontaminerade ytor, den sitter inte som den ska (täcker t ex bara munnen och inte näsan) och den åker av och på titt som tätt.
Håll avstånd och god handhygien, nys och hosta i armveck och inte i händerna, vistas inte på ytor med trängsel och stanna hemma - i princip utan undantag - vid minsta symtom. Masken däremot gör lika stor skada som nytta. Det är vad jag tror.
Jag skulle undvika att åka i trånga gondoler eller kabinliftar. Inte så lätt alltid. Den begränsar oss, den här pandemin.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ursäkta mig, men hur långt tar det att förstå i Sverige, att det skall absolut inte bli nån Alpvinter i år? Absolut inte, allt är mycket snart stängt. Snälla, läs tidningar också utom Sverige. Nu är det dags att börja valla längdskidor!

Anzom

Aktiv medlem
Ursäkta mig, men hur långt tar det att förstå i Sverige, att det skall absolut inte bli nån Alpvinter i år? Absolut inte, allt är mycket snart stängt. Snälla, läs tidningar också utom Sverige. Nu är det dags att börja valla längdskidor!
Vi kommer till Levi!!

KaitsuH

Aktiv medlem
Vi kommer till Levi!!
Tackar och pockar. Men, tyvärr, ni kan inte skylla på mig för det här läget. Alla, absolut alla utom svenskar har förstått sedan länge, att det här går åt helvete, att nu skall det inte resas för skidåkning. Nej, ni skall inte till Alperna, och det är inte mitt fel!

Och, Vattendroppe, du kan absolut redigera också den här skrivelsen. Men, det hjälper inte i Korona läget, tyvärr.

fredw

Aktiv medlem
Tackar och pockar. Men, tyvärr, ni kan inte skylla på mig för det här läget. Alla, absolut alla utom svenskar har förstått sedan länge, att det här går åt helvete, att nu skall det inte resas för skidåkning. Nej, ni skall inte till Alperna, och det är inte mitt fel!

Och, Vattendroppe, du kan absolut redigera också den här skrivelsen. Men, det hjälper inte i Korona läget, tyvärr.
Österrikarna och schweizarna verkar tro att vi kommer dit av annonseringen här att döma. Men jag tror du har rätt. Iofs synd, för jag tror att det går att bete sig mycket ”smittfritt” på en skidort och under en resa dit. Svårt dock komma runt problemet med kabiner och äggliftar.

steglund

Aktiv medlem
Alla, absolut alla utom svenskar har förstått sedan länge, att det här går åt helvete, att nu skall det inte resas för skidåkning. Nej, ni skall inte till Alperna, och det är inte mitt fel!
Ja, jag stannar hemma i Sverige! Jag lovar!
Korkskallar som inte förstår allvaret finns i alla länder, inte minst USA. Ingen vidare idé att valkampanja genom stormöten med ett par tusen besökare. 🙄

Karlstad

Medlem
Farsan tog dubbla medborgarskap i somras så han blir inte stoppad vid gränsen även om morsan också är med. Undrar om min familj också kan glida över i hans sällskap? Missade förra påsken i Ylläs m.m.

Skida45

Medlem
Kan inte någon förklara för mig varför det är mindre risk att åka i en gondol i Sverige än i Österrike? Eller varför det är mindre risk att åka skidor i Åre än i St Anton?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Kan inte någon förklara för mig varför det är mindre risk att åka i en gondol i Sverige än i Österrike? Eller varför det är mindre risk att åka skidor i Åre än i St Anton?
Ja det skulle vara intressant att veta. Har oxå funderat på det.

Kungpulan

Medlem
Risken att få Corona i alperna kontra Sverige är väl ungefär densamma? Men ponera att man är frisk när kommer dit, men insjuknar under tiden så kan det bli knepigt att ta sig hem om man ska flyga. Även om du inte har fått corona så likställs en vanlig förkylning= corona symtom. De flesta tar väl ändå flyget till alperna. Kan bli en kostsamt historia om man också insjuknar såpass att man inte orkar/kan resa + eventuell karantän osv. Många aspekter att tänka på.

Skida45

Medlem
Risken att få Corona i alperna kontra Sverige är väl ungefär densamma? Men ponera att man är frisk när kommer dit, men insjuknar under tiden så kan det bli knepigt att ta sig hem om man ska flyga. Även om du inte har fått corona så likställs en vanlig förkylning= corona symtom. De flesta tar väl ändå flyget till alperna. Kan bli en kostsamt historia om man också insjuknar såpass att man inte orkar/kan resa + eventuell karantän osv. Många aspekter att tänka på.
Det såklart. Det blir ju upp till var och en att tänka på. Var mest inne på att vi hela tiden tror att det är värre "någon annanstans". Tror nog att de orter i alperna som lever på turismen försöker göra det så säkert som möjligt. Vore ju en smärre katastrof för deras verksamhet om de får ett "Ischgl-utbrott" i december.

petli294

Medlem
Tank även pa att Schweiz har en lista pa riskzoner, om man befunnit sig i en av dem gäller i dagsläget 10 dagars hemkarantän efter inresa med dryga böter om man bryter dem. Sverige är inte med pa listan just nu, men listan baserar sig pa ECDC statistik, och i dagsläget ligger Sverige över gränsvärdet = det finns stor risk att Sverige kommer vara med vid nästa uppdatering.

Även om man uppvisar symptom eller har varit i närkontakt med nagon smittad sa gäller hemkarantän. Om det visar sig att man chansat/medvetet bryter mot karantänen har vi sett flera exempel pa böter pa motsvarande 50 000 SEK

Sen gäller i maskplikt i stort sett i alla offentliga utrymmen inomhus och även utomhus vid situationer där social distansering inte är möjlig (busshallplatser, tagstationer etc etc).

Syftet här är inte att skydda den enskilda individen utan att fa ner spridningstakten där BAG (typ FHM) anser sig ha goda belägg för att ett utbrett maskanvändande klart reducerar det antal individer en smittad person kan vidaresmitta

Skida45

Medlem
Alltså - tbx till ursprungsfrågan. Jag tolkar det som att det kommer att vara säkrare att åka skidor i alpina än i Åre :)

jarnebring

Aktiv medlem
Alltså - tbx till ursprungsfrågan. Jag tolkar det som att det kommer att vara säkrare att åka skidor i alpina än i Åre :)
Det ena är nog inte säkrare än det andra om du pratar skidåkning (beror på, kan ju ändras lokalt hela tiden). Men det är bättre ur smittspridningssynpunkt om folk inte reser omkring. Åk skidor lokalt. Sedan är kanske inte en gondol eller kabin särskilt klokt såvida inte antalet personer i den är så få att man kan hålla avstånd. Som en hiss.

Skida45

Medlem
Det ena är nog inte säkrare än det andra om du pratar skidåkning (beror på, kan ju ändras lokalt hela tiden). Men det är bättre ur smittspridningssynpunkt om folk inte reser omkring. Åk skidor lokalt. Sedan är kanske inte en gondol eller kabin särskilt klokt såvida inte antalet personer i den är så få att man kan hålla avstånd. Som en hiss.
Absolut! Men frågan var ställd med anledning av att det låter på en del som att det skulle vara större risk att bli sjuk i alperna än i Svenska fjällen på individbasis. Men jag avslutar inlägget här innan det svävar ut för mycket.

HDTV

Ny medlem
Fast en del av det du skriver gäller väl också för Sverige, t ex om du åker till Åre från södra delarna av landet. Kostnaden blir inte det samma om man tänker på sjukvården, men flyget/tåget ska du inte ta hem om du har symptom, utan blir tvungen att hitta ett boende tills du är symptomfri, tar du bilen och blir så dålig att du inte kan resa gäller nog det samma.

Sedan behöver man nog också tänka på inkubationstiden. Du ska bli smitta innan eller i början av din resa för att ha oturen att visa symptom under din vistelse och därmed ha svårigheter att komma hem. Själv blev jag smittad i vintras under min resa till Val Thoren, men fick inte symptom förrän veckan efter vi kom hem.

Tror man ska vara med orolig för de nyckfulla beslut med lockdowns hit och dit som diverse länder håller på och att man kan bli fast pga det än av smittan.

Anzom

Aktiv medlem
Om man ser till den svenska modellen så har vi redan en imhemsk smittspridning. Det vill säga, det är redan för sent för att tro att ett inreseförbud eller dylikt kommer stoppa smittan. Därför blir heller inte en utlandssemester ett problem om man inte är sjuk när man åker.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp