[Artikel] Schweiz plan för corona-säker skidåkning

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Om man ser till den svenska modellen så har vi redan en imhemsk smittspridning. Det vill säga, det är redan för sent för att tro att ett inreseförbud eller dylikt kommer stoppa smittan. Därför blir heller inte en utlandssemester ett problem om man inte är sjuk när man åker.
De flesta länder har en inhemsk spridning...

jarnebring

Aktiv medlem
Om man ser till den svenska modellen så har vi redan en imhemsk smittspridning. Det vill säga, det är redan för sent för att tro att ett inreseförbud eller dylikt kommer stoppa smittan. Därför blir heller inte en utlandssemester ett problem om man inte är sjuk när man åker.

Generellt ökar risken att bli smittad desto fler människor du ”utsätts” för. Om man kör i egen bil till alperna är det väl att jämställa ned att köra till Åre. Hur stor risken är i Åre vs Badgastein etc. är ju varierande beroende på dagsläget och givetvis hur man (och andra) beter sig. Men svårare att ha kontroll när man är på resande fot jämfört med i sin hemmiljö.
Men ... sen handlar det även om att inte mixa människor från olika regioner för mycket eftersom det verkar vara klusterartat. Så gränsstängningar av länder mer politiska power moves än corona-bekämpning.
Tänk tidigare riktlinjer att hålla sig i sin hemmaregion (ca 2 timmar från där man lever).
Sedan kan nog bli knöligt med lokala utbrott och hattiga regler med stängningar från en vecka till en annan.
Jag håller mig hemma i vinter.

Davvvee

Medlem
Kan inte någon förklara för mig varför det är mindre risk att åka i en gondol i Sverige än i Österrike? Eller varför det är mindre risk att åka skidor i Åre än i St Anton?
Problemet med bl.a. St Anton är väl att hela liftsystemet är byggt för att man ska kunna knö på massa folk i gondolerna. Man kommer ju inte upp på berget utan dem. Även under en vanlig säsong, då man kör Galzigbahn och Rendlbahn smockfulla, är det ofta långa köer där. Så är det på de flesta österrikiska skidorterna. Knappt någon svensk anläggning har gondoler som main supplier.

jarnebring

Aktiv medlem
Absolut! Men frågan var ställd med anledning av att det låter på en del som att det skulle vara större risk att bli sjuk i alperna än i Svenska fjällen på individbasis. Men jag avslutar inlägget här innan det svävar ut för mycket.

Ok, nej det är det ju inte såvida inte en specifik ort har en mer utbredd spridning än en annan. Och det varierar ju hela tiden och det är dessutom sjukt svårt att ha koll på. Alla länder har ju inhemsk spriding som varierar från region till region väldigt lokalt. Men med all osäkerhet, hattiga regler och ur smittspridningshänsyn (risken att föra med smitta från en region till en annan) är det nog rätt bra att hålla sig lokalt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp