[Artikel] Sixten och Siri vann påskens galna störtlopp i Åre

Redaktionen

Aktiv medlem
Homerun-2022-Are-2-1000x667.jpeg

På söndagskvällen avgjordes den smått galna påsktraditionen Red Bull Homerun. Ett störtlopp med masstart där 500 skid- och brädåkare startar samtidigt på Åreskutan.

Läs hela artikeln:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Man borde kanske testa att delta i det där innan man blir för gammal.
Någon här som deltagit? Verkar som att nyckeln i början är att kunna springa förbi snöhögen och sen ha skidorna på något strategiskt ställe så man lätt hittar dem. :)

pd

Aktiv medlem
För att svara på artikelns fråga så i Åre och oftast inte alls och aldrig över minuten. Däremot såg det ut att vara kö för att få plats på någon av uteserveringarna.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Men vad är det för fånerier att flytta ned starten till kabin berg?

Starten ska naturligtvis gå från toppen!

(Man kanske skulle starta en egen tävling med bansträckningen: start på toppen - sikta mot Gråvalstjärnen (litet stakparti) - ner mot Grundsviken. 1040 höjdmeter 🏆)

zerode

Aktiv medlem
Men vad är det för fånerier att flytta ned starten till kabin berg?

Starten ska naturligtvis gå från toppen!

(Man kanske skulle starta en egen tävling med bansträckningen: start på toppen - sikta mot Gråvalstjärnen (litet stakparti) - ner mot Grundsviken. 1040 höjdmeter 🏆)
Eller återuppta, Villan Grand Prix...

JakobL

Medlem
Någon här som deltagit? Verkar som att nyckeln i början är att kunna springa förbi snöhögen och sen ha skidorna på något strategiskt ställe så man lätt hittar dem. :)
Jag åkte även i år.
”Snubblade” i starten och fastnade i kön, då jag kom på en inner i u-svängen. Hittade skidorna snabbt men vid det laget kändes det som jag var sist.
Att komma iväg såpass sent gjorde att hela loppet gick ut på att undvika alla som vurpade precis överallt.
Banan var galet gropig, så redan under dagen beslutade jag mig för att ställa tillbaka störtloppsskidorna i förrådet och så valde jag att köra på ett par extrem fusion 105 istället.
I stjärnbacken ner mot mål så krävdes det benmuskler och pannben för att bara bomba på rakt ner i pucklarna. Jag tog det betydligt lugnare. Men sjukt impad av de som stod i äggställning hela vägen ner i mål. Det såg ut som en gårdsloppis längs hela banan och än värre i upploppet. Enligt traditionen så säger jag aldrig mer även efter årets lopp.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag åkte även i år.
”Snubblade” i starten och fastnade i kön, då jag kom på en inner i u-svängen. Hittade skidorna snabbt men vid det laget kändes det som jag var sist.
Att komma iväg såpass sent gjorde att hela loppet gick ut på att undvika alla som vurpade precis överallt.
Banan var galet gropig, så redan under dagen beslutade jag mig för att ställa tillbaka störtloppsskidorna i förrådet och så valde jag att köra på ett par extrem fusion 105 istället.
I stjärnbacken ner mot mål så krävdes det benmuskler och pannben för att bara bomba på rakt ner i pucklarna. Jag tog det betydligt lugnare. Men sjukt impad av de som stod i äggställning hela vägen ner i mål. Det såg ut som en gårdsloppis längs hela banan och än värre i upploppet. Enligt traditionen så säger jag aldrig mer även efter årets lopp.
Häftigt att du gjorde det hur som helst. :)
Har jag uppfattat det rätt att man åker 59an ner till Gondolen, sen transporten till Stjärntorget?

pd

Aktiv medlem
De pistar alltså inte något utan kör på i pucklarna som turisterna har lämnat efter dagens hasande? Jag körde igenom banan på eftermiddagen och det räckte för att säga aldrig i livet. Sjukt imponerad av er som körde och tog er i mål.

JakobL

Medlem
Jag åkte även i år.
”Snubblade” i starten och fastnade i kön, då jag kom på en inner i svängen. Hittade skidorna snabbt men vid det laget kändes det som jag var sist.
Häftigt att du gjorde det hur som helst. :)
Har jag uppfattat det rätt att man åker 59an ner till Gondolen, sen transporten till Stjärntorget?
Ner 81 en bit. Korsar 80. Därefter in på en led under kabinbanan. Korsar 59 och in på 60 en kort bit, sin 49 en liten bit och sen in på 60 igen ner i den första puckelpisten som går ner mellan 8ans bergstation och gondolens dalstation. Sen upp på 47 som är transporten bort till stjärnbacken 74. Där är det lite svängar innan det är fritt att hamra pucklarna ner till målet vid gubbhyllan så man hinner bromsa utan att riva alla skidställ utanför timmerstugan. Sen är det bara att svepa en redbull och börja festen.

Tälja

Medlem
Testa ”Infernorennen” gjorde jag 2012 världens längsta och älsta störtlopp går i Murren i Schweiz.Induvidiell start!!!!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp