[Artikel] Skaderisken i slopestyle för hög för OS

Redaktionen

Aktiv medlem
Slopestyle på skidor och snowboard har precis genomlevt sitt första OS men grenen riskerar redan att kastas ut från det olympiska programmet, enligt en expert inom IOK som undersöker skadorna i olika OS-sporter.

Läs hela artikeln:

jeppenator

Aktiv medlem
haha shaun hoppade av på grund av skaderisken??.. njaa kanske vad han sa iallafall men är tveksam på att det är den verkliga anledningen. Tror han bara ville undvika att missa pallen pga nivån som man måste hålla i en OS slopestyle tävling!

För övrigt tycker jag detta låter sjukt, klart att det finns en skaderisk, men ingen av åkarna kör ju för att slå sig utan alla har extremt bra koll på vad dem gör och är proffs som lever på att ta välberäknade risker. Hoppas att dem förstår detta så vi inte slipper bli utkickade ur OS efter detta succse år som det endå varit för både skidor och snowboard!

Jarle

Aktiv medlem
Då borde även fälttävlan (Sveriges farligaste sport enligt statistik), störtlopp, skicross, hockey och boxning plockas bort då samtliga av dessa sporter haft dödsfall under tävling.

Inte för att jag bekymrar mig nämnvärt om slopestyle blir utkastat men någon slags logik får väl även IOK följa...

LawndartGustav

Aktiv medlem
Om de börjar bedöma att en grab ska twekas och inte bara vara en handpåläggning så är jag för detta!
Skulle jag i så fall innebära mer stil och mindre spin to win vilket jag tror skulle leda till mindre skador.
Annars, låt folk göra som de vill, finns många farliga sporter helt enkelt.

linder

Aktiv medlem
Ryktet gick väl att White visste att han inte kunde få pallplats i slopestyle och stog över för att inte riskera skada sig inför halfpipen, låter rimligt iaf.

Om man tycker sporten är osäker kan man väl bygga säkrare hopp?

OCH FRAMFÖRALLT mindre hopp till tjejerna så dom har någon chans att utvecklas

PNyberg

Aktiv medlem
Håller med Jarle här. Detta låter som ett tilltag för att IOK ska kunna utöva makt på vår sport i större grad än vad de gör idag. Jag ställer mig, precis som Jarle, i det lägret som faktiskt ger helt fan i huruvida slopestyle förblir en OS gren eller ej. Med detta sagt så hoppas jag att slopestyle blir sänt på svensk TV i större utsträckning...helst på söndagar...när kepsen är tung, hård och grå. Göran Zackrisson i all ära...men Jeppenator är speakern "hela dan"

Jibberisch

Aktiv medlem

@PNyberg
Åja, åja. Göran Zackrisson och fyradagars The open championship <3

Å andra sidan,
@jeppenator kommenterar British open och Göran Zackrisson kör nästa års JOI. Hm...

Heddious

Aktiv medlem

@Jibberisch jag röstar för att stig strand får kommentera JOI och att golf (som åskådarsport) får medicinsk klassning som sömnmedel. hehe.

jaeskoen

Ny medlem
Bygg lite mindre hopp bara istället för att göra dem större hela tiden. Klart det är coolare med större hopp men det är ju farligare också...

maxekholm

Medlem
Borde man inte titta på andra grenar då också? Syftar på ski- och boardercross, Störtlopp, och inte minst ishockeyn där huvudskador inte är särskilt ovanliga.

jojjelicous

Ny medlem
Och för att inte tala om läktarvåldet inom slopestylen.

Förbjud skiten säger jag! #NoSlope2018 #GODHATESSTYLE

AugustAhlnas

Ny medlem

@Heddious för att citera David Druid;
"Golf går inte att somna till eftersom kommentatorerna viskar och det därför känns som att de när som helst ska berätta en hemlighet" typ..

Jibberisch

Aktiv medlem

@Heddious
Aldrig! Golf är ett fantastiskt tidsfördriv. Som schack på gräs och man får ha tuffa solglasögon på sig, en King of Pop-handske och äta Snickers.

Freeride Golf open vore fan något.

jannes

Medlem
Hörde på radion att hittills har 1500 byggnadsarbetare dött i Quatar inför byggandet till VM i fotboll 2022. Förmodligen kommer siffran öka brutalt! Kommer fotbolls-VM ställas in då eller........ Skulle inte tro det va..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp