[Artikel] Skidåkare på sociala medier: en värld av bedragare?

Redaktionen

Aktiv medlem


Kargt, hårt och fyllt av bedragare - dimman ligger tät på de sociala mediernas slagfält. Vi dyker ned en smula i "telefoniseringen av skidåkningen". 

Läs hela artikeln:
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Mycket bra ämne att ta upp för diskussion, som ju dessutom varit uppe på tapeten förr. Saknar däremot lite input i vad artikelförfattaren själv tycker om situationen?
 

Heddious

Aktiv medlem
Instämmer med ovanstående.
Och det är antagligen världens minsta och fånigaste protest, men jag lajkar av princip aldrig inlägg som är märkta som samarbeten eller med #ad. Men jag följer ytterst få personer som jag inte träffat/känner, och använder Instagram till ungefär 99% för att hålla koll på släkt och vänner, så jag är knappast målgruppen för sponsrat innehåll heller.
 
Jag tror inte på influencern vars uppgift är att sälja produkter fungerar i skidbranchen.
Det är bara en fas där marknadsföringsavdelningen är tvungna att följa andra branscher för det har visat sig fungera där. Låt det gå några säsonger till så kommer de inse, om de inte redan har gjort, att det gav ingen effekt. I skidbranschen kan inte influencerna sälja produkterna.

Jag skulle dela in det i två grupper. Sponsrad och influencer.

I dessa branscher handlar det framförallt istället om varumärkesidentitet med sponsrade åkare. Produkterna man säljer ska stärkas av personerna som sponsras. Influencern marknadsför produkten och det fungerar inte i branschen.

Det är därför Kajsa Larsson + Norröna fungerar och Malou + Everest inte funkar.

Ska bli kul och se hur branschen utvecklas.
 

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Jag tror inte på influencern vars uppgift är att sälja produkter fungerar i skidbranchen.
Det är bara en fas där marknadsföringsavdelningen är tvungna att följa andra branscher för det har visat sig fungera där. Låt det gå några säsonger till så kommer de inse, om de inte redan har gjort, att det gav ingen effekt. I skidbranschen kan inte influencerna sälja produkterna.
Nyfiken på om du har nån form av fakta bakom detta? Finns siffror?
 
Jag tror inte på influencern vars uppgift är att sälja produkter fungerar i skidbranchen.
Det är bara en fas där marknadsföringsavdelningen är tvungna att följa andra branscher för det har visat sig fungera där. Låt det gå några säsonger till så kommer de inse, om de inte redan har gjort, att det gav ingen effekt. I skidbranschen kan inte influencerna sälja produkterna.

Jag skulle dela in det i två grupper. Sponsrad och influencer.

I dessa branscher handlar det framförallt istället om varumärkesidentitet med sponsrade åkare. Produkterna man säljer ska stärkas av personerna som sponsras. Influencern marknadsför produkten och det fungerar inte i branschen.

Det är därför Kajsa Larsson + Norröna fungerar och Malou + Everest inte funkar.

Ska bli kul och se hur branschen utvecklas.
Fast kollar man på försäljningssiffror så stämmer inte det du säger, alls :) Då har jag sett konkreta siffror på hur mycket jag säljer, så till skillnad från dig vet jag vad jag pratar om.
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Fast kollar man på försäljningssiffror så stämmer inte det du säger, alls :) Då har jag sett konkreta siffror på hur mycket jag säljer, så till skillnad från dig vet jag vad jag pratar om.
Jag misstänker att det styrs av NDA:n, men måste fråga för att få veta! Hur mäts det rent konkret? Kan du dela med dig av nånting sådär mellan tummen och pekfingret gällande siffrorna?
 
Bra, då kan du ju visa detta? Jag menar, trovärdigheten hos dig ökar ju inte bara för att du säger att det är så.
Trovärdigheten gentemot dig troligtvis inte, vilket inte spelar så stor roll för mig då du inte är den målgrupp jag varken vill, eller når ut till. men med de företagen jag jobbar med så gör det definitivt det :) och de som köper det jag säljer, dvs tjejer i åldrarna 15-35.
 

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Tyvärr inte. Är det någon mening med att jag utvecklar resonemanget eller är det bara fakta och siffror som är av intresse? Diskussionen kommer ju dö om vi bara får inlägg som dessa... Nej, du får steppa och skriva din åsikt.
Ja, okej det var torrt. Men du lät så tvärsäker att jag trodde att det just fanns siffror eller dylikt där i bakgrunden.

Finns ju fler aspekter av detta ämne som jag kanske reagerar och blir mer nyfiken på än just frågan hur bra influncers driver försäljning.

Tänker exempelvis på att flera kända skidåkares siffror på hur de följer-slutar följa andra på Instagram ser tämligen märkliga ut (EKG-hoppande grafer på social Blade om man kikar på historiska data) och under samma period som (mest troligt) nån bot gör jobbet eller (mindre troligt) personen maniskt manuellt börjar följa massivs med nya personer för att dagen/veckan/månaden sluta följa, ja då kan den egna följarskaran öka extremt mkt...
Visst det är inte olagligt, man köper inte asiatiska följare, men tja, det känns väl kanske inte som det mest sportsliga sättet heller.
 
Ja, okej det var torrt. Men du lät så tvärsäker att jag trodde att det just fanns siffror eller dylikt där i bakgrunden.

Finns ju fler aspekter av detta ämne som jag kanske reagerar och blir mer nyfiken på än just frågan hur bra influncers driver försäljning.

Tänker exempelvis på att flera kända skidåkares siffror på hur de följer-slutar följa andra på Instagram ser tämligen märkliga ut (EKG-hoppande grafer på social Blade om man kikar på historiska data) och under samma period som (mest troligt) nån bot gör jobbet eller (mindre troligt) personen maniskt manuellt börjar följa massivs med nya personer för att dagen/veckan/månaden sluta följa, ja då kan den egna följarskaran öka extremt mkt...
Visst det är inte olagligt, man köper inte asiatiska följare, men tja, det känns väl kanske inte som det mest sportsliga sättet heller.
Nej men det finns massa resonemang bakom. Ett av dem är bristen på siffror från andra sidan.

Jag har läst hela tråden på FB av Alexander. Om du läser mitt första inlägg igen så svarar jag indirekt på ämnet. Men jag ska försöka ändå för trådens skull.

Ena sidan hävdar att antalet följare ger företaget en exponering och potentiella kunder. Den andra sidan kan inte erbjuda detta.

I dagens samhälle har det visat sig vara otroligt lönsamt med marknadsföring på sociala medier. Produkter säljer som smör och alla är glada.

Nu vill man göra samma sak i skidbranschen. Ja, varför inte.
Problemet är att det är en helt annan bransch med en helt annan mentalitet. Varför är det så? Jo för att produkterna kostar inte 499kr, ger ingen socialstatus osvosv.

Men marknadsföringsteamet menar fortfarande att det är av betydelse. Då har vi problemet. Det tvingar, som tur är, i detta fallet "idrottsmän", att ha ett hyfsat antal följare. Det är inte ett snyggt sätt att öka sina följare på. Men på ett sätt så är det den grupp som fått ta smällen hårdast. Det är snarare sorgligt att det har blivit på det viset.

Då kommer vi ju till min poäng igen. Är det verkligen antalet följare med säker kundgrupp som är försäljning inom skidbranschen? Eller är det att du har personer som förknippas med varumärket och produkterna? Eller något helt annat(diskutera)?

En hel yrkesgrupp säger ju det första. Men hittills har ingen kunnat bevisa att det är så. Därför kommer marknadsföringsteamen hos företagen inse detta så småningom.

Det är inget försvar för sponsrade åkare att sitta och göra ingenting. Men det är heller inte OK för influencers att förminska skidåkarna.
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@christopherlarsson Intressant resonemang - men går inte exakt samma resonemang att applicera på "traditionellt sponsrade" åkare också? Jag har då aldrig fått se några siffror på att de säljer bättre heller - varför ska vi börja ifrågasätta företagens förmåga att själva klara av att göra den analysen bakom stängda dörrar nu när det istället flyttat ut på sociala medier?

Sen vill jag bara kolla ifall jag förstått dig rätt. Är en rättvis sammanfattning av din grundpremiss ungefär "förr fick folk spons för att kunna åka skidor, nu får folk spons för att kunna sälja skidor"?
 
@christopherlarsson Intressant resonemang - men går inte exakt samma resonemang att applicera på "traditionellt sponsrade" åkare också? Jag har då aldrig fått se några siffror på att de säljer bättre heller - varför ska vi börja ifrågasätta företagens förmåga att själva klara av att göra den analysen bakom stängda dörrar nu när det istället flyttat ut på sociala medier?

Sen vill jag bara kolla ifall jag förstått dig rätt. Är en rättvis sammanfattning av din grundpremiss ungefär "förr fick folk spons för att kunna åka skidor, nu får folk spons för att kunna sälja skidor"?
Jo exakt. Men det har aldrig varit att de säljer bättre. De har varit att deras image passar varumärket så det är en winwin.

Bra poäng. Det är väl en kombination av massa saker. Jag skulle önska att jag hade ett direkt svar, men hur vi tänker när vi köper prylar i skidbranschen är annorlunda.

Lite så ja. Fast jag vill ju skilja på spons som atlet eller friend. Samt influencer som ska sälja.

Influenceryrket är där för att sälja. Atlet eller friend är stärka varumärket och på det viset sälja.
 
Influencern är inte förknippad tillräckligt med varumärket. I andra branscher behövs det inte men i denna bransch behövs det för att ett köp ska ske. Därför kan de inte ersätta sponsåkare.
 

kurono

Aktiv medlem
Nu har jag inga siffror att gå efter men det _känns_ som att generellt, inte bara i skidbranschen, att använda influencers som marknadsföring kan möjligtvis vara mycket billigare än att använda traditionell media. Då kanske bolagen sparar endel utgifter i sin marknadsföringsbudget och därmed mer över i kassan? (vinst?!)
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@christopherlarsson Jag tror inte jag hänger med på vad du försöker säga riktigt... Vad är skillnaden på atlet/friend/influencer? Jag tänkte först att du menade att en sponsrad åkare är till för att stärka varumärket, men en influencer mer är som en levande reklampelare - men det stämmer ju inte med att influencern inte skulle vara tillräckligt förknippat med varumärket... Ber om ursäkt ifall jag är lite korkad, men jag behöver nog en utförligare förklaring ^^'

På vilket sätt är prylköpandet annorlunda i skidbranschen? Annorlunda än vad?

Jag tror heller ingen sagt att influencers ska ersätta spons-åkare? Däremot känns det ju, från företagens sida, inte orimligt att deras traditionellt sponsrade åkare pushas till att producera mer innehåll likt influencers om de nu ser en effekt av att det fungerar.
 

steglund

Aktiv medlem
Problemet är att det är en helt annan bransch med en helt annan mentalitet. Varför är det så? Jo för att produkterna kostar inte 499kr, ger ingen socialstatus osvosv.
Är du säker på det? Jag tror att skidkläder, skidor m m i synnerligen stor utsträckning kan användas för att markera social status, på olika sätt. Högre priser spär bara på den saken, även om marknaden blir något mindre. Tror jag.
 

pd

Aktiv medlem
@christopherlarsson: Varför skulle influencers inte fungera i skidbranschen?
Skidbranschen är ju så mycket större än bara skidor - eller brädor för den delen. Kläder, mode och annat som konsumeras är en minst lika viktig del av tiden på berget och i byn för många och där finns det gott om produkter "för 499 kr som ger social status". Problemet som artikeln försöker lyfta fram är väl snarare just att det fungerar och att konkurrensen om markandsföringsbudgeten därför har ökat vilket har lett till hårdare krav på att leverera till en allt lägre ersättning och där allt ner till varenda klick och konvertering ständigt mäts idag.

@MalouPeterson: Välkommen till forumet! Hoppas att du inte har blivit helt avskräckt.
 

JWester

Medlem
Det tråkigaste med att "influencers" får feta paychecks för att reppa företag är IMO att ribban har sänkts så mycket. Har aldrig sett så många missade grabs, backslaps och fegåkta linjer som idag, och detta från folk som tjänar stora pengar. Slå på en bigmountain-part från valfri pro ca 2005 och jämför själva... vad hände? Diskutera i små grupper.
 
@christopherlarsson Jag tror inte jag hänger med på vad du försöker säga riktigt... Vad är skillnaden på atlet/friend/influencer? Jag tänkte först att du menade att en sponsrad åkare är till för att stärka varumärket, men en influencer mer är som en levande reklampelare - men det stämmer ju inte med att influencern inte skulle vara tillräckligt förknippat med varumärket... Ber om ursäkt ifall jag är lite korkad, men jag behöver nog en utförligare förklaring ^^'

På vilket sätt är prylköpandet annorlunda i skidbranschen? Annorlunda än vad?

Jag tror heller ingen sagt att influencers ska ersätta spons-åkare? Däremot känns det ju, från företagens sida, inte orimligt att deras traditionellt sponsrade åkare pushas till att producera mer innehåll likt influencers om de nu ser en effekt av att det fungerar.
Atleten är den person som är ansiktet utåt för företaget i sporten.
Friend är ofta inte lika etablerad och får därför mindre ersättning.
Influencern är bara en person som marknadsför ett varumärke/produkt mot betalning.

Då menar jag återigen att influencern saknar koppling i den grad att man inte förknippar influencern med märket.

Absolut jag kan inte garantera att det gäller i 100/100 fall. Men varför jag tror de är på det viset är bland annat. Mindre konsumtion, miljömedvetenhet vilket leder till mer genomtänkta köp. Alltså köper du inget bara för att du ser en reklam. Det är en mer en kombo av ett varumärke du gillar, en produkt du vill ha och imagen företaget har. Imagen företaget har beror i stor grad vilka personer som bär märket(dvs spons).

Absolut, sponsåkarna måste leverera bättre content för att minska influencernas möjlighet att konkurrera bort dem.

Men på ett sätt menar jag att influencern stora grej är att de kan säga ”jag har fler följare så jag kan sälja era produkter bättre”. Vilket i min skidvärld inte stämmer.
 
Är du säker på det? Jag tror att skidkläder, skidor m m i synnerligen stor utsträckning kan användas för att markera social status, på olika sätt. Högre priser spär bara på den saken, även om marknaden blir något mindre. Tror jag.
Absolut kan de det. Men det påverkar inte på samma sätt som det gör i en större grupp. Och med mindre påverkan betyder mindre influerande. Ärligt talat så höjer man knappt ögonbrynet på folks grejer.
 
@christopherlarsson: Varför skulle influencers inte fungera i skidbranschen?
Skidbranschen är ju så mycket större än bara skidor - eller brädor för den delen. Kläder, mode och annat som konsumeras är en minst lika viktig del av tiden på berget och i byn för många och där finns det gott om produkter "för 499 kr som ger social status". Problemet som artikeln försöker lyfta fram är väl snarare just att det fungerar och att konkurrensen om markandsföringsbudgeten därför har ökat vilket har lett till hårdare krav på att leverera till en allt lägre ersättning och där allt ner till varenda klick och konvertering ständigt mäts idag.

@MalouPeterson: Välkommen till forumet! Hoppas att du inte har blivit helt avskräckt.
Det gör de säkert. Jag säger bara att influencern som ska öka försäljningen med inlägg inte konkurrerar ut sponsåkaren. Vilket influencern försöker göra.

Klassiskt när man diskuterar på internet. Läs vad man skriver och svara. Det är inte jag som hela tiden ska förklara min poäng för att ni ska kunna tänka i andra banor. Va lite nyfikna själva istället.

Vem är det som säger att det fungerar? Hon kunde ju inte visa siffror ens. Bara för de lurat marknadsföringsteam och yrket fungerar i andra branscher så finns det INGET PRESENTERAT som säger att det fungerar i skidbranschen.

Sanningen är väl snarare att köpen är mer, det var bra pris, än x gjorde reklam för detta så jag köpte.
 
Det tråkigaste med att "influencers" får feta paychecks för att reppa företag är IMO att ribban har sänkts så mycket. Har aldrig sett så många missade grabs, backslaps och fegåkta linjer som idag, och detta från folk som tjänar stora pengar. Slå på en bigmountain-part från valfri pro ca 2005 och jämför själva... vad hände? Diskutera i små grupper.
Jag kan förstå dig. Men utbudet är så mycket bredare nu och därför är att vara bäst inte längre det som betyder mest utan mer helheten.
 

Goblin

Medlem
Hahah nu får ni lugna ner er! Riktigt triggered stämning här hahah. Hela grejen med att sponsra någon är ju för att marknadsföra sina produkter. Om det är hos en person som är bäst i världen på skidåkning eller en som inte är det spelar ingen roll. Enda är att personen i fråga ska nå ut till folk och vara en bra ambassadör för deras märke. Inte alls snällt att klanka ner på andra. Om du vill ha bevis på att det säljer ”siffor”, skriv då till företaget och fråga...
 
Så kan man också svara!
Detta är väl en jättechans att visa hur betydande ditt yrke är i skidbranschen.
Det gör de säkert. Jag säger bara att influencern som ska öka försäljningen med inlägg inte konkurrerar ut sponsåkaren. Vilket influencern försöker göra.

Klassiskt när man diskuterar på internet. Läs vad man skriver och svara. Det är inte jag som hela tiden ska förklara min poäng för att ni ska kunna tänka i andra banor. Va lite nyfikna själva istället.

Vem är det som säger att det fungerar? Hon kunde ju inte visa siffror ens. Bara för de lurat marknadsföringsteam och yrket fungerar i andra branscher så finns det INGET PRESENTERAT som säger att det fungerar i skidbranschen.

Sanningen är väl snarare att köpen är mer, det var bra pris, än x gjorde reklam för detta så jag köpte.
Jag hade gärna gett dig alla siffror, men kan självklart inte skriva ut dom här i ett forum när det är intern information i företag. Om du tror på mig eller ej spelar ingen roll för mig men när någon sitter och säger osanningar om mig som person kommer jag alltid säga ifrån :) ”lurar marknadsföringteamen” ”säljer inga produkter” ..... sen kan man vara bra på att åka skidor och sociala medier samtidigt. Det ena utesluter inte det andra.
 
Hahah nu får ni lugna ner er! Riktigt triggered stämning här hahah. Hela grejen med att sponsra någon är ju för att marknadsföra sina produkter. Om det är hos en person som är bäst i världen på skidåkning eller en som inte är det spelar ingen roll. Enda är att personen i fråga ska nå ut till folk och vara en bra ambassadör för deras märke. Inte alls snällt att klanka ner på andra. Om du vill ha bevis på att det säljer ”siffor”, skriv då till företaget och fråga...
Vem säger att det är så? Det finns ett företag som heter Red Bull. Vad jag ser så jobbar de i 99/100 fall med de duktigaste inom sitt område. De gör inte de för att marknadsföra sina produkter. De gör de för att varumärket ska ha de bästa, vara det bästa och förknippas med de allra bästa.

Det handlar inte om att nå ut till folk. Det handlar om nå ut till folk och få de att KÖPA.

Det är ingen som klankar ner på någon. Jag diskuterar hur det verkligen ligger till.
Varför ska jag göra det? Jag är övertygad om att det inte gör och det enda jag får som repsons är att "jo det fungerar visst".

Klart att jag vet att det fungerar i andra branscher. Se bara slutsålda collabs. Jag ser inget sådant i skidbranschen bara.
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Atleten är den person som är ansiktet utåt för företaget i sporten.
Friend är ofta inte lika etablerad och får därför mindre ersättning.
Influencern är bara en person som marknadsför ett varumärke/produkt mot betalning.

Då menar jag återigen att influencern saknar koppling i den grad att man inte förknippar influencern med märket.

Absolut jag kan inte garantera att det gäller i 100/100 fall. Men varför jag tror de är på det viset är bland annat. Mindre konsumtion, miljömedvetenhet vilket leder till mer genomtänkta köp. Alltså köper du inget bara för att du ser en reklam. Det är en mer en kombo av ett varumärke du gillar, en produkt du vill ha och imagen företaget har. Imagen företaget har beror i stor grad vilka personer som bär märket(dvs spons).
Men liksom... Jag förstår fortfarande inte helt. Utgår du bara från ditt eget intryck och tyckande nu? Jag kan inte påstå att jag känner igen mig i bilden. Vad gör att influencers förknippas mindre med varumärken än sponsrade åkare? Eller ingår det i definitionen? Jag känner mig rätt lost...

Och att mindre konsumption och mer miljömedvetenhet skulle vara unikt för skidbranschen tar jag väldigt gärna nån källa på!

Men på ett sätt menar jag att influencern stora grej är att de kan säga ”jag har fler följare så jag kan sälja era produkter bättre”. Vilket i min skidvärld inte stämmer.
Fast tror du verkligen företagen är SÅ naiva? Jag tycker svaren från @MalouPeterson ganska tydligt visar att så inte är fallet, publika siffror eller ej... Och nu är jag själv iofs inte i branschen, men har en del kontakter som är - och företag brukar vara obehagligt duktiga på att evaluera hur effektiva olika typer av marknadsföring är i olika tidsperspektiv och för olika målgrupper.

Vem säger att det är så? Det finns ett företag som heter Red Bull. Vad jag ser så jobbar de i 99/100 fall med de duktigaste inom sitt område. De gör inte de för att marknadsföra sina produkter. De gör de för att varumärket ska ha de bästa, vara det bästa och förknippas med de allra bästa.
Okej, ursäkta, men det här måste du _verkligen_ utveckla i mer detalj. De gör inte alla sponsgrejer, med sina loggor och produkter representerade överallt, för att marknadsföra sina produkter?
 
Jag hade gärna gett dig alla siffror, men kan självklart inte skriva ut dom här i ett forum när det är intern information i företag. Om du tror på mig eller ej spelar ingen roll för mig men när någon sitter och säger osanningar om mig som person kommer jag alltid säga ifrån :) ”lurar marknadsföringteamen” ”säljer inga produkter” ..... sen kan man vara bra på att åka skidor och sociala medier samtidigt. Det ena utesluter inte det andra.
Jag tror absolut du säljer. Men när det kommer till skidbranschen har jag extremt svårt att ens föreställa mig hur man ska presentera siffror. För vi pratar om x antal sålt utan dig och x antal sålt PÅ GRUND AV dig. Hur räknar man ens på grund av?

För att göra det konkret och intressant ställer jag följande frågor.
Hur många POC-hjälmar säljer du respektive Kajsa?
Hur många säljer Turdell?
Hur många säljer Wessel?

Absolut det är fel av mig om du känner dig uthängd. Ber om ursäkt för det. Egentligen tar jag bara dig för det är enklare för andra att förstå diskussionen.
 

Goblin

Medlem
Redbull sponsrar de duktigaste atleterna och har gjort det ett tag nu. Men redbull är en energi dricka och inte skidutrustning. För redbull fungerar det att sätta sin logga på extrem idrottare och det säljer. Men andra märken som tex klädmärket och skidmärken som har ett flertal produkter som inte alls behöver säljas till de extrema idrottarna. Skidmarknaden är troligtvis större hos ”vardagsåkaren”. Då kan någon som gör en trippelvolt ev ge fel signaler och det säljer inte lika bra då produkten kan kännas för ”bra”. Skidprylar finns i olika kategorier, alla märken är inte till för alla kategorier. Alla märken är inte ute efter att marknadsföra de fetaste volterna eller de brantaste bergen.
Klart allt handlar om att sälja så mycket produkter som möjligt, har man inte fattat det än borde gå tillbaka till skolan ev.
Som tex Malou nu som du säger inte är tillräckligt bra för att vara sponsrad av vad hon nu är sponsrad av. Om hon nu når ut till massa skidtjejer då är väl det bra. Nästan alla företag har marknadsavdelningar där de diskuterar vad som säljer och inte, speciellt större företag. Skulle inte tro det är så att ”de blir lurade”
 
Men liksom... Jag förstår fortfarande inte helt. Utgår du bara från ditt eget intryck och tyckande nu? Jag kan inte påstå att jag känner igen mig i bilden. Vad gör att influencers förknippas mindre med varumärken än sponsrade åkare? Eller ingår det i definitionen? Jag känner mig rätt lost...

Och att mindre konsumption och mer miljömedvetenhet skulle vara unikt för skidbranschen tar jag väldigt gärna nån källa på!


Fast tror du verkligen företagen är SÅ naiva? Jag tycker svaren från @MalouPeterson ganska tydligt visar att så inte är fallet, publika siffror eller ej... Och nu är jag själv iofs inte i branschen, men har en del kontakter som är - och företag brukar vara obehagligt duktiga på att evaluera hur effektiva olika typer av marknadsföring är i olika tidsperspektiv och för olika målgrupper.


Okej, ursäkta, men det här måste du _verkligen_ utveckla i mer detalj. De gör inte alla sponsgrejer, med sina loggor och produkter representerade överallt, för att marknadsföra sina produkter?
Återigen. Influencern har ett annat flöde med flera olika varumärken. Den sponsrade åkaren har endast de företag som betalar. Som sagt, jag vill inte vara oförskämd men om du inte har egen nyfikenhet själv och vill bilda dig en egen uppfattning utan bara går på vad folk säger och du tycker det låter bra i dina öron, så vette om detta är en diskussion för dig.

Offtopic: bli inte den utan egna åsikter. Det du läser vad någon annan tycker, och sen bara för du tycker det låter bra, betyder inte det att DU har en åsikt.

Det är inte unikt. Men du tar det ur kontext också. Desto mindre de konsumeras, desto mindre påverkad är du. De som alltid köper saker hela tiden för att hänga med påverkas ju av vad som anses vara inne. Det är väl rimligt?

Ja det tror jag. Är inte artikeln inne på lite samma spår eller? Om inte så läs gärna inlägget på Alexander Rydens FB.

Vill ett företag som Red Bull synas så syns dem. Det kan vi väl vara överens om?
Jag vet egentligen inte hur jag ska formulera mig annorlunda om du inte förstår inlägget.
När Red Bull väljer vem de vill sponsra. Väljer dem personen som kan marknadsföra Red Bull och sälja mest? Eller väljer dem den bästa för att varumärket ska förknippas med de bästa?
 
Redbull sponsrar de duktigaste atleterna och har gjort det ett tag nu. Men redbull är en energi dricka och inte skidutrustning. För redbull fungerar det att sätta sin logga på extrem idrottare och det säljer. Men andra märken som tex klädmärket och skidmärken som har ett flertal produkter som inte alls behöver säljas till de extrema idrottarna. Skidmarknaden är troligtvis större hos ”vardagsåkaren”. Då kan någon som gör en trippelvolt ev ge fel signaler och det säljer inte lika bra då produkten kan kännas för ”bra”. Skidprylar finns i olika kategorier, alla märken är inte till för alla kategorier. Alla märken är inte ute efter att marknadsföra de fetaste volterna eller de brantaste bergen.
Klart allt handlar om att sälja så mycket produkter som möjligt, har man inte fattat det än borde gå tillbaka till skolan ev.
Som tex Malou nu som du säger inte är tillräckligt bra för att vara sponsrad av vad hon nu är sponsrad av. Om hon nu når ut till massa skidtjejer då är väl det bra. Nästan alla företag har marknadsavdelningar där de diskuterar vad som säljer och inte, speciellt större företag. Skulle inte tro det är så att ”de blir lurade”
Helt ärligt, vad svarar du ens på?
Marknadsföring är så brett att det finns olika taktiker. Jag gav exempel på Red Bull. Då förutsätter jag att man förstår att det varierar från företag till företag och bransch.
Det är exakt det jag säger i mina första inlägg att marknadsföring är annorlunda i denna branschen.

Så nej kom inte här med någon översittarattityd, usch.

Om jag ändå svarar så kommenterar jag ditt inlägg med, "OK" men du har fortfarande inte förklarat influencernas betydelse.
 

Goblin

Medlem
Helt ärligt, vad svarar du ens på?
Marknadsföring är så brett att det finns olika taktiker. Jag gav exempel på Red Bull. Då förutsätter jag att man förstår att det varierar från företag till företag och bransch.
Det är exakt det jag säger i mina första inlägg att marknadsföring är annorlunda i denna branschen.

Så nej kom inte här med någon översittarattityd, usch.

Om jag ändå svarar så kommenterar jag ditt inlägg med, "OK" men du har fortfarande inte förklarat influencernas betydelse.
Ingen översittarattityd här.. försöker bara förklara för dig att företagen till 99% säkerhet har koll på vad de gör när de låter ”influensers” göra reklam för deras produkter. Instagram används av nästan alla personer mellan kanske 8-40år. Och är en av de största sociala nätverken. Det är klart det är bra marknadsföring. Influencers marknadsför produkterna till de som kanske inte är så insatta och kollar alla skidfilmer, följer de olika tävlingarna osv.
 

steglund

Aktiv medlem
Absolut kan de det. Men det påverkar inte på samma sätt som det gör i en större grupp. Och med mindre påverkan betyder mindre influerande. Ärligt talat så höjer man knappt ögonbrynet på folks grejer.
Ta det här med glimten i ögat, men vem är man? Man ska inte säga man för då vet man inte vem man menar. 😉 Är det din egen åsikt eller är det vad du tror är en allmän åsikt? Om du menar det senare, tror jag att du har helt fel. Prylgalenheten är nog minst lika stor i skidvärlden som i andra delar av samhället.
Icke desto mindre anser jag att det är en tråkig utveckling om pseudokändisar tar hem inkomsterna istället för duktiga åkare som kan använda produkterna på rätt sätt.
 

steglund

Aktiv medlem
Sorry för OT men skriver du exempelvis "en" istället för "man" i det här hörnet av internet så kommer La Grave och startar ordkrig kring svenska språkets uppbyggnad, så det kan vara en ren försiktighetsåtgärd. :D
"En ska inte säga en för då vet en inte vem en menar." fungerar nog lika bra i det här fallet! ;)
 
Ingen översittarattityd här.. försöker bara förklara för dig att företagen till 99% säkerhet har koll på vad de gör när de låter ”influensers” göra reklam för deras produkter. Instagram används av nästan alla personer mellan kanske 8-40år. Och är en av de största sociala nätverken. Det är klart det är bra marknadsföring. Influencers marknadsför produkterna till de som kanske inte är så insatta och kollar alla skidfilmer, följer de olika tävlingarna osv.
Jag ifrågasätter hur bra det verkligen fungerar i branschen. Jag upprepar återigen att jag vet att det fungerar i andra. Jag menar det är annat tänk när de kommer till konsumtion.

Återigen, det är skillnad på att marknadsföra och marknadsföra som leder till köp. Det är den sistnämnda hela debatten BÖR handla om.

För det är den sistnämnda som betyder nått för företagen. Och diskussionen som är högst intressant för hur skidvärlden mellan företag, åkare, konsumenter kommer se ut.
 
Ta det här med glimten i ögat, men vem är man? Man ska inte säga man för då vet man inte vem man menar. 😉 Är det din egen åsikt eller är det vad du tror är en allmän åsikt? Om du menar det senare, tror jag att du har helt fel. Prylgalenheten är nog minst lika stor i skidvärlden som i andra delar av samhället.
Icke desto mindre anser jag att det är en tråkig utveckling om pseudokändisar tar hem inkomsterna istället för duktiga åkare som kan använda produkterna på rätt sätt.
Vem har sagt att det är av betydelse? Samhället. Men vi i denna community kan ha ett annat synsätt. Det är vi själva som skapar t.ex prestige. Det kommer alltid finnas i skidvärlden, och den säger att dina prylar ger dig minimalt. Det är sen gammalt att utrustningen inte betyder nått hur duktig du är på skidor. Och om inte jag är fel ute är det fortfarande nivå på din åkning som man ”bedömer”.
 

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp