[Artikel] Skidåkare på sociala medier: en värld av bedragare?

pd

Aktiv medlem
Jag ifrågasätter hur bra det verkligen fungerar i branschen. Jag upprepar återigen att jag vet att det fungerar i andra.
Om vi skall kunna hänga med i dina resonemang så måste du nog börja med att förklara hur du definierar "skidbranschen" för beroende på definition kan den omfatta väldigt få individer, i Sverige kanske några hundra eller på sin höjd tusen personer, eller så kan definitionen göras väldigt bred och omfatta alla som skulle kunna komma att ställa sig på något som glider på snö de kommande åren.
 
Om vi skall kunna hänga med i dina resonemang så måste du nog börja med att förklara hur du definierar "skidbranschen" för beroende på definition kan den omfatta väldigt få individer, i Sverige kanske några hundra eller på sin höjd tusen personer, eller så kan definitionen göras väldigt bred och omfatta alla som skulle kunna komma att ställa sig på något som glider på snö de kommande åren.
Jag kan väl säga såhär. Branschen innehåller produkter som riktas mot de som åker skidor. Sen frågar jag är det verkligen dessa diskussioner vi vill ha?
 

steglund

Medlem
Och om inte jag är fel ute är det fortfarande nivå på din åkning som man ”bedömer”.
Inte nödvändigtvis när det gäller marknadsföring, inte ens inom skidvärlden. Tyvärr (STORT tyvärr) tror jag att det kan bidra lika mycket till försäljningen om Blondin-Bella eller Bianca Ingrosso visar upp sig i Haglöfs-kläder och med Salomon-skidor, som om Henrik Harlaut gör det. Kanske inte på ett internationellt plan, men ni förstår nog poängen.
 

xQubeZ

Medlem
Jag tror absolut du säljer. Men när det kommer till skidbranschen har jag extremt svårt att ens föreställa mig hur man ska presentera siffror. För vi pratar om x antal sålt utan dig och x antal sålt PÅ GRUND AV dig. Hur räknar man ens på grund av?

För att göra det konkret och intressant ställer jag följande frågor.
Hur många POC-hjälmar säljer du respektive Kajsa?
Hur många säljer Turdell?
Hur många säljer Wessel?

Absolut det är fel av mig om du känner dig uthängd. Ber om ursäkt för det. Egentligen tar jag bara dig för det är enklare för andra att förstå diskussionen.
Är väl bara att jämföra mängden du sålde innan historiskt vs mängden du säljer efter du ”anställt”, eller vad man nu kallar det, en atlet eller influencer.

Marknadsföringsbranschen är ju enorm och det finns ju företag som endast jobbar med statistik inom marknadsföring för att komma fram till vad som fungerar bäst. Jag tror du måste försöka se helheten och inte bara din egen synvinkel. Jag tror många påverkas av vad de ser på tex instagram inför ett potentiellt köp av en produkt, även om nu inte DU gör det. Ta det inte fel men tror du skulle få en intressantare diskussion ifall du skulle backa upp med lite fakta och källor och generellt ha en lite rödare tråd igenom inläggen.
 
Inte nödvändigtvis när det gäller marknadsföring, inte ens inom skidvärlden. Tyvärr (STORT tyvärr) tror jag att det kan bidra lika mycket till försäljningen om Blondin-Bella eller Bianca Ingrosso visar upp sig i Haglöfs-kläder och med Salomon-skidor, som om Henrik Harlaut gör det. Kanske inte på ett internationellt plan, men ni förstår nog poängen.
Jag förstår dig och jag håller delvis med dig. Men du glömmer tänka hur rimligt det är. Hur rimligt är det att Bianca Ingrosso kan dra den mängden försäljning? Sätt in en valfri produkt. Ja sannolikheten att det säljer är högre om det är kläder. Men skulle hon kunna dra Elevenate? Skulle hon kunna sälja Mother Tree?

Min åsikt är att nej Elevenate funkar inte även fast det är BI. MT hade gått men tror inte det hade varit mer än 15% ökning och risk för en annan image.
 
Är väl bara att jämföra mängden du sålde innan historiskt vs mängden du säljer efter du ”anställt”, eller vad man nu kallar det, en atlet eller influencer.

Marknadsföringsbranschen är ju enorm och det finns ju företag som endast jobbar med statistik inom marknadsföring för att komma fram till vad som fungerar bäst. Jag tror du måste försöka se helheten och inte bara din egen synvinkel. Jag tror många påverkas av vad de ser på tex instagram inför ett potentiellt köp av en produkt, även om nu inte DU gör det. Ta det inte fel men tror du skulle få en intressantare diskussion ifall du skulle backa upp med lite fakta och källor och generellt ha en lite rödare tråd igenom inläggen.
Du förenklar enormt mycket och fungerar inte så. Hur vet du om det endast beror på atlet/influencer? Även fast man anställt hur vet du att all ökning av försäljning är pga det?

Det är folk som du som inte svarar på mitt första inlägg och sedan tar små detaljer och försöker göra en grej av de.

Men jag måste repetera mig gissar jag. Det handlar om en kombination av att influencerns image och företagsimage och produkt tilltalar kunden. För vissa är de mer influencern och sedan är företaget också tilltalande. För andra är det företaget och produkten och sen tilltalas kunderna av vilka personer som också bär dessa.
 
Det exempel jag har är Kajsa Larsson.

Det finns folk som gillar Norröna och deras produkter. Sen STÄRKS detta pga Kajsa, för hon bidrar med en image som tilltalar dessa kunder. Sen finns det folk som tycker om Kajsa. Som sedan ser på produkterna hon bär. Det varumärket tilltalar hennes följare tillräckligt mycket och de köper.

Tror ni på resonemanget att om Kajsa går till Everest så kommer hennes följare gå dit också?
 

xQubeZ

Medlem
Du förenklar enormt mycket och fungerar inte så. Hur vet du om det endast beror på atlet/influencer? Även fast man anställt hur vet du att all ökning av försäljning är pga det?

Det är folk som du som inte svarar på mitt första inlägg och sedan tar små detaljer och försöker göra en grej av de.

Men jag måste repetera mig gissar jag. Det handlar om en kombination av att influencerns image och företagsimage och produkt tilltalar kunden. För vissa är de mer influencern och sedan är företaget också tilltalande. För andra är det företaget och produkten och sen tilltalas kunderna av vilka personer som också bär dessa.
Ja, jag tog ett enkelt koncept för att mäta datan. Men all mer avancerad statistik bygger på de enklare varianterna. Underförstått så använder du en lite mer avancerad metod av mitt exempel för att få fram mer träffsäker data. Du kan säkerligen kombinera så sjukt mycket sälj-data som företagen sitter på för att plotta kurvor och diagram som ger dig en ganska tydlig bild av vad som påverkar försäljningen mest och effektivast.

Ditt orginella inlägg bygger på påstendet att en ”influencer” (odefinerat) inte gör en märkbar skillnad på försäljningen inom ”skidbranschen” (odefinerat i första inlägget) utan någon statistik eller fakta att förklara påståendet med. Vilket jag i mitt tidigare inlägg lägger fram att jag inte tror det gäller utan att de faktiskt säljer mer än du tror. Jag sitter tyvärr inte heller på någon statistik för att göra mitt påstående mer trovärdigt. Däremot kan man ju dra den rimliga slutsatsen att företag inte skulle lägga massa pengar på marknadsföring som inte fungerar. ”Influencer” är ju inte en helt ny grej utan de senaste 5 åren har ju platformar som instagram existerat och företag har lagt pengar på marknadsföring hos dem. Tror inte inte att de skulle fortsätta göra det i flera års tid om det inte gav resultat. Det är ju ändå personer som har det som en heltidstjänst och får betalt för att skapa effektiv marknadsföring. De borde ju ha lite koll på vad de gör iaf.

Bara mina tankar.
 

steglund

Medlem
Jag förstår dig och jag håller delvis med dig. Men du glömmer tänka hur rimligt det är. Hur rimligt är det att Bianca Ingrosso kan dra den mängden försäljning? Sätt in en valfri produkt. Ja sannolikheten att det säljer är högre om det är kläder. Men skulle hon kunna dra Elevenate? Skulle hon kunna sälja Mother Tree?

Min åsikt är att nej Elevenate funkar inte även fast det är BI. MT hade gått men tror inte det hade varit mer än 15% ökning och risk för en annan image.
Naturligtvis kan det skilja sig åt mellan olika varumärken. En influencer kan fungera för Haglöfs, men troligen inte lika bra för Klättermusen. Salomon-skidor går bra, men knappast Hendryx. Vilka har störst marknadsföringsbudget?
 

xQubeZ

Medlem
Det exempel jag har är Kajsa Larsson.

Det finns folk som gillar Norröna och deras produkter. Sen STÄRKS detta pga Kajsa, för hon bidrar med en image som tilltalar dessa kunder. Sen finns det folk som tycker om Kajsa. Som sedan ser på produkterna hon bär. Det varumärket tilltalar hennes följare tillräckligt mycket och de köper.

Tror ni på resonemanget att om Kajsa går till Everest så kommer hennes följare gå dit också?
Det har ju hänt i andra industrier så är ju knappast omöjligt att det skulle hända inom skidindustrin med. Skrevs ju väldigt mycket inom tech industrin när microsoft ”köpte” twitch’s största streamare till deras tjänst istället. Massvis med personer flyttade då till en, enligt vissa, sämre tjänst för att personen de följer flyttade dit. Då skidindustrin är klart mindre så är det inte alls lika troligt och knappast alla skulle byta. Men det är ju fortfarande ingen omöjlighet.
 
Naturligtvis kan det skilja sig åt mellan olika varumärken. En influencer kan fungera för Haglöfs, men troligen inte lika bra för Klättermusen. Salomon-skidor går bra, men knappast Hendryx. Vilka har störst marknadsföringsbudget?
Du säger ju det själv. Det måste vara en person som passar med företagimage. Men skillnaden är att influencern säger ju att den säljer mer. Det är ju hela poängen sen inlägg 1. Säljer inte influencern mer behöver de inte försöka ta företagens pengar som kunde gått till annat.
 
Det har ju hänt i andra industrier så är ju knappast omöjligt att det skulle hända inom skidindustrin med. Skrevs ju väldigt mycket inom tech industrin när microsoft ”köpte” twitch’s största streamare till deras tjänst istället. Massvis med personer flyttade då till en, enligt vissa, sämre tjänst för att personen de följer flyttade dit. Då skidindustrin är klart mindre så är det inte alls lika troligt och knappast alla skulle byta. Men det är ju fortfarande ingen omöjlighet.
Jag säger inte att det är omöjligt. Jag ifrågasätter och ger punkter på varför jag inte tror det fungerar.

Det enda jag hör från er är att det funkar i andra sammanhang. Men behöver jag ge fler exempel på skillnaden?
 

xQubeZ

Medlem
Jag säger inte att det är omöjligt. Jag ifrågasätter och ger punkter på varför jag inte tror det fungerar.

Det enda jag hör från er är att det funkar i andra sammanhang. Men behöver jag ge fler exempel på skillnaden?
Se det såhär då. Du är en vanlig åkare med rätt dålig koll på de olika skidtillverkarna och är inte ute efter något speciellt i ditt köp av skidor. Valfri skidprofil du följer är med ett visst skidmärke. Du ska köpa nya skidor och väljer att köpa ifrån det märket för du sett att hen åker på dem och verkar gilla hur de fungerar. Tidigare nämd profil byter plötsligt skidtillverkare, du tänker inte så mycket på det i stunden. Men ett år senare när du ska köpa nya skidor med samma minimala koll som tidigare är det nog stor risk att du väljer det ”nya” märket då du sett massa hypande om de skidorna istället de senaste året. Jag tror inte marknadsföringens huvudmålgrupp är nördarna med stenkoll. Deras målgrupp är nog snarare de som knappt ser skillnad på olika skidor och märken. ”Nördarna” vet ju var de är ute efter oftast, de som har noll koll köper vad de läst och hört mest om. Skulle du se detta som ett exempel på att det mycket väl skulle kunna fungera?
 
Det exempel jag har är Kajsa Larsson.

Det finns folk som gillar Norröna och deras produkter. Sen STÄRKS detta pga Kajsa, för hon bidrar med en image som tilltalar dessa kunder. Sen finns det folk som tycker om Kajsa. Som sedan ser på produkterna hon bär. Det varumärket tilltalar hennes följare tillräckligt mycket och de köper.

Tror ni på resonemanget att om Kajsa går till Everest så kommer hennes följare gå dit också?
Svaret är nej.

Skillnaden mellan andra branscher är att Bianca Ingrosso kan gå från företag X till företag Y och GARANTERA försäljning.

Det är egentligen hela poängen. Och därför "fungerar inte influencers i skidbranschen".

Sen har jag varit och rotat i de bakomliggande orsakerna varför det är på det viset. Det kanske jag inte skulle gjort nu i efterhand.
 

steglund

Medlem
Du säger ju det själv. Det måste vara en person som passar med företagimage. Men skillnaden är att influencern säger ju att den säljer mer. Det är ju hela poängen sen inlägg 1. Säljer inte influencern mer behöver de inte försöka ta företagens pengar som kunde gått till annat.
Njae, jag säger inte det du verkar hävda. När det gäller frågan kring influencers kontra elitåkare måste vi titta på hela marknaden och inte enskilda märken. För Salomon, Rossignol och Haglöfs kan en influencer fungera och då tar de pengar som hade kunnat gå till en elitåkare. Just det är väl kärnan i diskussionen?
 
Se det såhär då. Du är en vanlig åkare med rätt dålig koll på de olika skidtillverkarna och är inte ute efter något speciellt i ditt köp av skidor. Valfri skidprofil du följer är med ett visst skidmärke. Du ska köpa nya skidor och väljer att köpa ifrån det märket för du sett att hen åker på dem och verkar gilla hur de fungerar. Tidigare nämd profil byter plötsligt skidtillverkare, du tänker inte så mycket på det i stunden. Men ett år senare när du ska köpa nya skidor med samma minimala koll som tidigare är det nog stor risk att du väljer det ”nya” märket då du sett massa hypande om de skidorna istället de senaste året. Jag tror inte marknadsföringens huvudmålgrupp är nördarna med stenkoll. Deras målgrupp är nog snarare de som knappt ser skillnad på olika skidor och märken. ”Nördarna” vet ju var de är ute efter oftast, de som har noll koll köper vad de läst och hört mest om. Skulle du se detta som ett exempel på att det mycket väl skulle kunna fungera?
Det enda jag läser är scenario där anknytningen till företaget inte är av betydelse för köparen. Självklart fungerar det i ett sådant fall. Personen > företaget i ditt exempel.

Men som jag säger i senaste inlägget så kan jag visa på ett mer realistiskt exempel och som faktiskt har lite substans bakom.

Återigen spekulation. Missade du mitt Red Bull inlägg eller?
Hur vet du att de som har noll koll köper det som influencern gör reklam för?
 
Njae, jag säger inte det du verkar hävda. När det gäller frågan kring influencers kontra elitåkare måste vi titta på hela marknaden och inte enskilda märken. För Salomon, Rossignol och Haglöfs kan en influencer fungera och då tar de pengar som hade kunnat gå till en elitåkare. Just det är väl kärnan i diskussionen?
Absolut. Kör!

Ni får ha en tag framför er så jag vet. En del här inne är på "fungerar" tåget, andra "kan fungera".

Det fungerar och kan fungera, om siffror visar att just på grund av influencern ÖKAR försäljningen. Men ingen kan förklara hur. Medan jag ger exempel på varför det inte fungerar i tidigare inlägg.
 

steglund

Medlem
Det fungerar och kan fungera, om siffror visar att just på grund av influencern ÖKAR försäljningen. Men ingen kan förklara hur. Medan jag ger exempel på varför det inte fungerar i tidigare inlägg.
Jag kan inte se något annat än att du har gett enskilda exempel på att det inte fungerar, eftersom det inte passar just det varumärkets profil. Det går inte att dra generella slutsatser utifrån enskilda exempel. Jag hävdar att det fungerar för vissa varumärken - framför allt massmarknadsprodukter där de stora pengarna finns - och där tar influencers marknadsandelar från elitåkarna.
Hursomhelst är jag ingen expert på marknadsföring och pratar bara utifrån magkänsla. Jag vet inget säkert, är i själva verket ganska usel på att marknadsföra mig själv och kryper därför iväg och lägger mig under en gran nu.
Som avslutning kan sägas att jag som producent ALDRIG skulle anlita en löjlig pseudokändis med många följare för att marknadsföra mina produkter, men å andra sidan har jag heller inte blivit rik.
 
Jag kan inte se något annat än att du har gett enskilda exempel på att det inte fungerar, eftersom det inte passar just det varumärkets profil. Det går inte att dra generella slutsatser utifrån enskilda exempel. Jag hävdar att det fungerar för vissa varumärken - framför allt massmarknadsprodukter där de stora pengarna finns - och där tar influencers marknadsandelar från elitåkarna.
Hursomhelst är jag ingen expert på marknadsföring och pratar bara utifrån magkänsla. Jag vet inget säkert, är i själva verket ganska usel på att marknadsföra mig själv och kryper därför iväg och lägger mig under en gran nu.
Som avslutning kan sägas att jag som producent ALDRIG skulle anlita en löjlig pseudokändis med många följare för att marknadsföra mina produkter, men å andra sidan har jag heller inte blivit rik.
Och jag kan inte se något annat än småpotatisar som ni kommer med.

Varför måste jag komma med fler exempel? Själva definitionen av att det fungerar motbevisar jag med ett exempel. Och ingen har visat motsatsen. Byt ut Everest mot valfritt märke då. Det spelar ingen roll för du har inget som backar upp att det fungerar.

Du kan hävda vad du vill. Faktum är att ni gång på gång aldrig svarar med direkta svar på det jag skriver.

Sen börjar du med massmarknadsprodukter. Jag har redan sagt att det fungerar i andra branscher. Men här pratar vi om SKIDBRANCHEN.
 

steglund

Medlem
Varför måste jag komma med fler exempel? Själva definitionen av att det fungerar motbevisar jag med ett exempel. Och ingen har visat motsatsen. Byt ut Everest mot valfritt märke då. Det spelar ingen roll för du har inget som backar upp att det fungerar.

...

Sen börjar du med massmarknadsprodukter. Jag har redan sagt att det fungerar i andra branscher. Men här pratar vi om SKIDBRANCHEN.
Förvisso är det rätt skönt här under granen, men jag släpar mig ut en sista gång.
Nej, du motbevisar ingenting. Låt oss göra en liknelse:
Teori: Människan kan springa 100 meter på under 10 sekunder.
Exempel:
Nils Nilsson har sprungit på 13,4 sekunder.
Asta Karlsson har sprungit på 12,8 sekunder.
Shelly-Ann Fraser-Pryce har sprungit på 10,70 sekunder.
Har du motbevisat teorin? Nej, du kan komma med tusentals exempel, men har fortfarande inte motbevisat teorin. Däremot räcker det med ett enda exempel för att visa att teorin stämmer. Usain Bolt har sprungit på 9,58 sekunder. Samma sak med influencers och marknadsföring. Du kan ge hur många exempel som helst på nischade småföretag som inte anser sig ha någon nytta av influencers. De stora företagen som vänder sig till den breda massan av skidåkare kan ändå ha nytta av dem.
...och ja, jag betraktar skidbranschen som en stor marknad. Salomon, Atomic, Fischer, Rossignol, Hestra, Haglöfs m fl säljer massmarknadsprodukter. Hendryx, Fat-ypus och Klättermusen är varumärken som vänder sig till betydligt mer nischade målgrupper. Blondin-Bella kan kanske hjälpa till att marknadsföra massmarknadsprodukten Lindvallen, men knappast Abisko-Nuolja.
 
Förvisso är det rätt skönt här under granen, men jag släpar mig ut en sista gång.
Nej, du motbevisar ingenting. Låt oss göra en liknelse:
Teori: Människan kan springa 100 meter på under 10 sekunder.
Exempel:
Nils Nilsson har sprungit på 13,4 sekunder.
Asta Karlsson har sprungit på 12,8 sekunder.
Shelly-Ann Fraser-Pryce har sprungit på 10,70 sekunder.
Har du motbevisat teorin? Nej, du kan komma med tusentals exempel, men har fortfarande inte motbevisat teorin. Däremot räcker det med ett enda exempel för att visa att teorin stämmer. Usain Bolt har sprungit på 9,58 sekunder. Samma sak med influencers och marknadsföring. Du kan ge hur många exempel som helst på nischade småföretag som inte anser sig ha någon nytta av influencers. De stora företagen som vänder sig till den breda massan av skidåkare kan ändå ha nytta av dem.
...och ja, jag betraktar skidbranschen som en stor marknad. Salomon, Atomic, Fischer, Rossignol, Hestra, Haglöfs m fl säljer massmarknadsprodukter. Hendryx, Fat-ypus och Klättermusen är varumärken som vänder sig till betydligt mer nischade målgrupper. Blondin-Bella kan kanske hjälpa till att marknadsföra massmarknadsprodukten Lindvallen, men knappast Abisko-Nuolja.
Inbilla dig själv vad du än vill. Dessa liknelser visar NOLL substans i detta sammanhang. Så nej, du släpar inte ut dig en sista gång. Du försöker rädda ditt eget skin med dessa försök som är låååååångt borta. Ja, det är den tonen du får.

Du måste väl själv förstå med dina "kan kanske fungera" och ospecificerade exempel hur trovärdigheten är låg. För att vända din liknelse mot dig så visar Bolt i SAMMA SPORT att det är möjligt. VAR NÅGONSTANS HÄR visar du att det fungerar i skidbranschen.

Min poäng är "kan inte", MED EXEMPEL. Det enda jag hör från dig är "kan kanske", utan exempel. Nej "kan kanske fungera med Salomon" är inte ett exempel.

Så stanna under granen om du inte kan föra diskussionen vidare, tack.

Självklart erbjuder jag en trevlig ton men då får man fan ta och läsa igenom det som skrivits och sedan skriva något som går att ta i.
 

xQubeZ

Medlem
Inbilla dig själv vad du än vill. Dessa liknelser visar NOLL substans i detta sammanhang. Så nej, du släpar inte ut dig en sista gång. Du försöker rädda ditt eget skin med dessa försök som är låååååångt borta. Ja, det är den tonen du får.

Du måste väl själv förstå med dina "kan kanske fungera" och ospecificerade exempel hur trovärdigheten är låg. För att vända din liknelse mot dig så visar Bolt i SAMMA SPORT att det är möjligt. VAR NÅGONSTANS HÄR visar du att det fungerar i skidbranschen.

Min poäng är "kan inte", MED EXEMPEL. Det enda jag hör från dig är "kan kanske", utan exempel. Nej "kan kanske fungera med Salomon" är inte ett exempel.

Så stanna under granen om du inte kan föra diskussionen vidare, tack.

Självklart erbjuder jag en trevlig ton men då får man fan ta och läsa igenom det som skrivits och sedan skriva något som går att ta i.
Men dina egna exempel är ju inte heller verklighetsbaserade i skidbranschen utan också bara rena spekulationer? Ditt ”norröna till everest” exempel är ju också bara en gissning utifrån vad som du tror ska hända. Eller har du ett tydligt exempel (i skidindustrin då för i andra finns det massor med exempel om man letar) där någon faktiskt bytt och det inte alls funkade?
 

Goblin

Medlem
Orkar inte hålla på o diskutera massa för du vill tydligen inte ta in vad någon annan säger, men det kliar i hela kroppen. Snälla om du nu är så bekymrad över att företagen slänger iväg sina pengar på influensers men att de inte gynnar företagen något. Du som är så duktig och förstår dig på något som företagens marknadsteam med utbildad personal inte gör. Då kan väl du ta kontakt med företagen och hjälpa dem, för som det verkar på dig så har deras utbildningar och efterforskning inte gett något, de är helt ute och cyklar. Verkar tyvärr som i princip alla skidmärken gör fel med deras marknadsföring och sponsring enligt dig. Du kan nog tjäna en ordentlig peng om du har rätt. Men tyvärr håller jag inte med, men alla får ha sin egen åsikt och du har din. Lycka till 🙂
 
Men dina egna exempel är ju inte heller verklighetsbaserade i skidbranschen utan också bara rena spekulationer? Ditt ”norröna till everest” exempel är ju också bara en gissning utifrån vad som du tror ska hända. Eller har du ett tydligt exempel (i skidindustrin då för i andra finns det massor med exempel om man letar) där någon faktiskt bytt och det inte alls funkade?
Det är spekulationer med större sannolikhet än vad något av dina "helt något annat" exempel du presenterat. MEN ÄNDÅ så kommenteras det på mina. Självkritik tack.

Varför är det fortfarande jag som ska komma med exempel? Det är din uppgift att från ert perspektiv visa att det fungerar.

Jag tror inte på influencern vars uppgift är att sälja produkter fungerar i skidbranchen. Jag har gett exempel på varför det inte fungerar. Men fortfarande har INGEN presenterat ett exempel att det fungerar.
 
Orkar inte hålla på o diskutera massa för du vill tydligen inte ta in vad någon annan säger, men det kliar i hela kroppen. Snälla om du nu är så bekymrad över att företagen slänger iväg sina pengar på influensers men att de inte gynnar företagen något. Du som är så duktig och förstår dig på något som företagens marknadsteam med utbildad personal inte gör. Då kan väl du ta kontakt med företagen och hjälpa dem, för som det verkar på dig så har deras utbildningar och efterforskning inte gett något, de är helt ute och cyklar. Verkar tyvärr som i princip alla skidmärken gör fel med deras marknadsföring och sponsring enligt dig. Du kan nog tjäna en ordentlig peng om du har rätt. Men tyvärr håller jag inte med, men alla får ha sin egen åsikt och du har din. Lycka till 🙂
Lugnt för min del, du hade ändå inget att komma med. Du har en åsikt men inga argument. Men det är helt OK.
 

xQubeZ

Medlem
Det är spekulationer med större sannolikhet än vad något av dina "helt något annat" exempel du presenterat. MEN ÄNDÅ så kommenteras det på mina. Självkritik tack.

Varför är det fortfarande jag som ska komma med exempel? Det är din uppgift att från ert perspektiv visa att det fungerar.

Jag tror inte på influencern vars uppgift är att sälja produkter fungerar i skidbranchen. Jag har gett exempel på varför det inte fungerar. Men fortfarande har INGEN presenterat ett exempel att det fungerar.
Varför har dina påstående större sannolikhet?

Du kan ju inte heller kräva exempel på att det fungerar för att motbevisa dig ifall du inte kan visa på att det inte fungerar. Åtminstånde inte om du vill att folk ska hålla med dina teorier, världen funkar inte riktigt så.
 
Varför har dina påstående större sannolikhet?

Du kan ju inte heller kräva exempel på att det fungerar ifall du inte kan visa på att det inte fungerar. Åtminstånde inte om du vill att folk ska hålla med dina teorier, världen funkar inte riktigt så.
Läs dessa två inlägg igen och se om inte det svarar på din fråga. Det är så tröttsamt att föra en diskussion om ni inte läser. Återigen, det sänker er trovärdighet om ni inte svarar konkret på det jag skriver. Alla dessa smådetaljer visar ju bara på hur lite ni har och komma med.
Det exempel jag har är Kajsa Larsson.

Det finns folk som gillar Norröna och deras produkter. Sen STÄRKS detta pga Kajsa, för hon bidrar med en image som tilltalar dessa kunder. Sen finns det folk som tycker om Kajsa. Som sedan ser på produkterna hon bär. Det varumärket tilltalar hennes följare tillräckligt mycket och de köper.

Tror ni på resonemanget att om Kajsa går till Everest så kommer hennes följare gå dit också?
Svaret är nej.

Skillnaden mellan andra branscher är att Bianca Ingrosso kan gå från företag X till företag Y och GARANTERA försäljning.

Det är egentligen hela poängen. Och därför "fungerar inte influencers i skidbranschen".

Sen har jag varit och rotat i de bakomliggande orsakerna varför det är på det viset. Det kanske jag inte skulle gjort nu i efterhand.
 

pd

Aktiv medlem
Tror ni på resonemanget att om Kajsa går till Everest så kommer hennes följare gå dit också?
Nej, för jag tror inte att någon har en så stark relation till vare sig någon man följer eller något varumärke för att att man skall kunna använda uttryck som "går dit". Men jag är helt övertygad om att sannolikheten för att följarna kommer att köpa något från Everest skulle öka. Åtminstone så länge inte Everest gör bort sig med direkt dåliga produkter.

Skillnaden mellan andra branscher är att Bianca Ingrosso kan gå från företag X till företag Y och GARANTERA försäljning.
Nej, det kan hon inte. BI tycks förvisso ha en stark relation till sina följare men de följer henne inte blint. Skulle hon alliera sig med ett varumärke som har en direkt negativ image så skulle följarna bara tappa förtroende för henne. Och det samma kan förstås sägas om Kajsa. Väljer hon ett crappy varumärke så är hon inte lika cool längre.

It works the same!
 

steglund

Medlem
Självklart erbjuder jag en trevlig ton men då får man fan ta och läsa igenom det som skrivits och sedan skriva något som går att ta i.
Ja, jag erkänner i alla fall att jag spekulerar, men du verkar tro att du vet. Gör du det?
Jag har läst igenom varenda ord du har skrivit och inte hittat något annat än oklara antaganden och egna spekulationer. Inget mer konkret än någon annan har kommit med.
För övrigt kan jag hälsa att mitt skinn mår alldeles utmärkt. Hur mår ditt?
End of discussion för min del. Jag lovar.
 
Nej, för jag tror inte att någon har en så stark relation till vare sig någon man följer eller något varumärke för att att man skall kunna använda uttryck som "går dit". Men jag är helt övertygad om att sannolikheten för att följarna kommer att köpa något från Everest skulle öka. Åtminstone så länge inte Everest gör bort sig med direkt dåliga produkter.



Nej, det kan hon inte. BI tycks förvisso ha en stark relation till sina följare men de följer henne inte blint. Skulle hon alliera sig med ett varumärke som har en direkt negativ image så skulle följarna bara tappa förtroende för henne. Och det samma kan förstås sägas om Kajsa. Väljer hon ett crappy varumärke så är hon inte lika cool längre.

It works the same!
Absolut skulle sannolikheten öka. Men det handlar om att de påstår sig öka försäljningen.

Influencern går inte till ett företag och säger. "Jag kan öka sannolikheten att folk köper era produkter". De säger "jag har x antal följare och mina följare gör si och så och därför kommer jag kunna sälja era produkter BÄTTRE ÄN."

Då kommer vi återigen in på det vi tagit upp tidigare. Vad beror köp på? Influencern påstår ju att det är på grund av influencern.

Nej du behöver inte påpeka något uppenbart. Klart hon inte kan gå till vilket företag som helst. Men det hon kan däremot är med endast sitt namn öka försäljningen, det vill säga inte öka sannolikheten, utan ÖKA, hos många företag.

Visst, ni kan få rätt att desto fler influencers du har desto större sannolikhet till köp är det. Men det är fortfarande inte GARANTERAD ökad försäljning. Samt svårigheten att faktiskt koppla om köpen beror på influencern eller om det är något annat. Det är det hela min poäng från början har varit.
 
Ja, jag erkänner i alla fall att jag spekulerar, men du verkar tro att du vet. Gör du det?
Jag har läst igenom varenda ord du har skrivit och inte hittat något annat än oklara antaganden och egna spekulationer. Inget mer konkret än någon annan har kommit med.
För övrigt kan jag hälsa att mitt skinn mår alldeles utmärkt. Hur mår ditt?
End of discussion för min del. Jag lovar.
Nej jag vet inte. Men jag har argument som ifrågasätter och gör att man förhoppningsvis stannar upp och funderar, och sedan svarar på det.

Jag kan fortfarande inte förstå hur ingen av er kan komma med exempel där det fungerar med personer i denna branschen. Medan i andra branscher så hade jag bombats med diverse LÖNSAMMA samarbeten med olika varumärken och influencers.

Behöver ni hjälp på andra sidan diskussionen eller? Måste jag diskutera med mig själv för ni inte kan komma med nytt material eller?

Exempel: Om Malou Peterson hade gjort ett inlägg tillsammans med x så hade det ökat försäljningen på grund av y. Det är ett vanligt sätt att föra diskussionen framåt.
 
SIDOÄMNE, FÖR ER SOM KAN HÅLLA FLER SAKER I HUVUDET.

Douchebags. Vad beror ett DB köp av? Jon Olsson? Janni Deler? Instaflöde? Influencer? Varumärkes image?

Black Crows.
Köp pga Turdell? Svårt att veta
Köp pga Influencer? Svårt att veta. MEN DENNA PÅSTÅR SIG ÖKA FÖRSÄLJNINGEN.

Vi kan dra in "Öka sannolikheten" bara för att.

Ökar sannolikheten att köpa BC på grund av Turdell?
Ökar sannolikheten att köpa BC av influencern?

Båda ja, men du vet fortfarande inte vilken som ger mest köp. Influencern säger inte "sannolikhet till köp" i diskussion med företagen. Den säger "GER MER KÖP".

Min åsikt i denna bransch är att det är högre sannolikhet till köp när du har ett varumärke och produkter som STÄRKS av personer med anknytning till det företag och image.(Inlägg 1)

Influencern har inte den anknytningen till företaget.

EDIT: Slutsatsen är alltså "om sannolikheten är lägre i dessa fall" då är det ju högst tveksamt till att det ÖKA FÖRSÄLJNINGEN är sant.
 
Senast ändrad:
Nej jag vet inte. Men jag har argument som ifrågasätter och gör att man förhoppningsvis stannar upp och funderar, och sedan svarar på det.

Jag kan fortfarande inte förstå hur ingen av er kan komma med exempel där det fungerar med personer i denna branschen. Medan i andra branscher så hade jag bombats med diverse LÖNSAMMA samarbeten med olika varumärken och influencers.

Behöver ni hjälp på andra sidan diskussionen eller? Måste jag diskutera med mig själv för ni inte kan komma med nytt material eller?

Exempel: Om Malou Peterson hade gjort ett inlägg tillsammans med x så hade det ökat försäljningen på grund av y. Det är ett vanligt sätt att föra diskussionen framåt.
Fast det stämmer ju inte.
Jag kom med ett exempel att det jag gör är lönsamt, som också är ett faktabaserat sant exempel, till skillnad från dina exempel om att det jag gör ej fungerar, vilket är osant och ej faktabaserat exempel.

För övrigt så sponsrar Everest mig som skidåkare, men svenska marknadsföringslagen ser ut så att alla inlägg på sociala medier måste vara reklammärkta enligt lag om en atlet eller Influencer får betalt av företaget. (eller någon som mig, som faktiskt är skidåkare och Influencer). Något i princip alla företag skiter i.
 
Fast det stämmer ju inte.
Jag kom med ett exempel att det jag gör är lönsamt, som också är ett faktabaserat sant exempel, till skillnad från dina exempel om att det jag gör ej fungerar, vilket är osant och ej faktabaserat exempel.

För övrigt så sponsrar Everest mig som skidåkare, men svenska marknadsföringslagen ser ut så att alla inlägg på sociala medier måste vara reklammärkta enligt lag om en atlet eller Influencer får betalt av företaget. (eller någon som mig, som faktiskt är skidåkare och Influencer). Något i princip alla företag skiter i.
Tror du ej på vad jag säger, vilket du uppenbarligen inte gör hehe, så kan du mejla Everest och fråga :) Men att sprida osanningar om mina sponsorer och mitt jobb är ganska trist att se när du uppenbarligen har noll koll på hur det ligger till :)
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp