[Artikel] Skidåkare på sociala medier: en värld av bedragare?

Fast det stämmer ju inte.
Jag kom med ett exempel att det jag gör är lönsamt, som också är ett faktabaserat sant exempel, till skillnad från dina exempel om att det jag gör ej fungerar, vilket är osant och ej faktabaserat exempel.

För övrigt så sponsrar Everest mig som skidåkare, men svenska marknadsföringslagen ser ut så att alla inlägg på sociala medier måste vara reklammärkta enligt lag om en atlet eller Influencer får betalt av företaget. (eller någon som mig, som faktiskt är skidåkare och Influencer). Något i princip alla företag skiter i.
Hur kan du veta att det beror på dig?
Jag frågade en norsk friåkare, han sa att det är svårt om man inte har en kampanjkod.

Jag vet. Jag hänvisar till mitt föregående inlägg om sannolikhet till köp, och kommer använda dig och Kajsa igen.

Sannolikheten till köp av Norröna på grund av Kajsa är högre än,
Sannolikheten till köp av Everest på grund av Malou.

Varför tror jag det? Norröna anses vara det bättre märket. Jackan(Tamok) framförallt en av marknadens snyggaste. Samt varumärkes "identitet" som STÄRKS av Kajsa Larsson. Några av dessa faktorer betyder mer i denna branschen än andra branscher.

För att influencerna ska fungera i denna bransch gäller tvärtom. Det vill säga mindre betydelse om märket och produkt. Störst betydelse av person.

Säg att vi byter ut Kajsa mot Malou. Den fakta man behöver är. På grund av Malou säljer vi 100 och på grund av Kajsa säljer vi 50. Ja då pratar vi betydelse av person. Men så länge vi inte kan veta eller mäta det. Ja då står jag fast vid att influencers inte ökar försäljningen i denna bransch.

Tror du ej på vad jag säger, vilket du uppenbarligen inte gör hehe, så kan du mejla Everest och fråga :) Men att sprida osanningar om mina sponsorer och mitt jobb är ganska trist att se när du uppenbarligen har noll koll på hur det ligger till :)
Jag förstår dig och din sits, jag lovar.

Men jag vet inte hur Everest ska svara på "hur vet ni att detta endast beror på Malou och inga andra faktorer".

Att vi sålde 100 förra och 200 i år svarar inte på frågan. Det kan bero på massa andra saker.

MJK

Ny medlem
Men jag vet inte hur Everest ska svara på "hur vet ni att detta endast beror på Malou och inga andra faktorer".
En del av att driva marknadsföring är att ha koll på vad man faktiskt når ut med, och detta kan man göra med alla möjliga olika metoder. Enklaste exemplet är när du beställer saker och får ett formulär "Hur hörde du talas om våran produkt...". Internetvanor visar vilka som drar en googling på "Tamok" efter att ha sett inspirerande puderåkning, etc.

Skidåkare är inte annorlunda än någon annan grupp människor och immuna mot marknadsföring (t.ex via. influencers).

• Gilla
Reactions: pd
En del av att driva marknadsföring är att ha koll på vad man faktiskt når ut med, och detta kan man göra med alla möjliga olika metoder. Enklaste exemplet är när du beställer saker och får ett formulär "Hur hörde du talas om våran produkt...". Internetvanor visar vilka som drar en googling på "Tamok" efter att ha sett inspirerande puderåkning, etc.

Skidåkare är inte annorlunda än någon annan grupp människor och immuna mot marknadsföring (t.ex via. influencers).
Vi har redan pratat om det. Nå ut och att genomföra ett köp är två olika moment.

Hörde talas om är inte den enda faktorn i ett beslut.

Jag kan bli inspirerad av massor, men det är fortfarande inget köp.

Nej vi är inte immuna mot marknadsföring. Det är inte det de handlar om. Det handlar om ifall marknadsföring genom influencer får oss i denna bransch att köpa eller inte.
LÄS vad som skrivs!

Ni måste komma med genomtänkta resonemang. Dessa tankar har jag redan betat av i min hjärna innan ni skrivit dem. Det är för enkelt att plocka isär det ni skriver. Desto fler inlägg som dessa, desto mindre trovärdigt blir det att ni har rätt i sak.

Heddious

Aktiv medlem
Ni måste komma med genomtänkta resonemang. Dessa tankar har jag redan betat av i min hjärna innan ni skrivit dem. Det är för enkelt att plocka isär det ni skriver. Desto fler inlägg som dessa, desto mindre trovärdigt blir det att ni har rätt i sak.
Ursäkta att jag lägger mig i, men nu tycker jag att du har en onödigt mästrande ton som gör allt annat än bjuder in till diskussion. Det är ingen här som "måste" någonting – det är ett forum om skidåkning som vi besöker för nöjes skull, och även om det självklart finns mer och mindre allvarliga ämnen att diskutera som ryms inom ramarna för snösport så är det ingen någonstans på internet som är skyldig att ge dig svar som du tycker är uttänkta nog att befatta dig med. Tycker du diskussionen är för urspårad/tråkig/inte tillräckligt intellektuell/whatever så står det dig fritt att lämna den, men att ryta "LÄS VAD SOM SKRIVS" får bara effekten att du framstår som en rabiat folkskollärare från en pilsnerfilm från fyrtiotalet. Och hur i helskotta (ursäkta) ska någon annan på förhand veta vilka tankar du redan har betat av i ditt huvud?

TL;DR – Chilla lite är du snäll. I grunden är det en intressant diskussion här men tonläget har ju fullständigt falerat.

Förövrigt så tycker jag det är snyggt av @MalouPeterson, som används som exempel i en text skriven av någon annan än henne själv, att oombedd gå in och bemöta frågor i tråden i den mån det är möjligt (non-disclosure agreements är en grej, folkens) – hoppas du inte blir fullständigt avskräckt av denna soppa till forumtråd.

(Moderator får gärna radera detta inlägg om ni tycker det är för OT etc etc.)

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Ursäkta att jag lägger mig i, men nu tycker jag att du har en onödigt mästrande ton som gör allt annat än bjuder in till diskussion. Det är ingen här som "måste" någonting – det är ett forum om skidåkning som vi besöker för nöjes skull, och även om det självklart finns mer och mindre allvarliga ämnen att diskutera som ryms inom ramarna för snösport så är det ingen någonstans på internet som är skyldig att ge dig svar som du tycker är uttänkta nog att befatta dig med. Tycker du diskussionen är för urspårad/tråkig/inte tillräckligt intellektuell/whatever så står det dig fritt att lämna den, men att ryta "LÄS VAD SOM SKRIVS" får bara effekten att du framstår som en rabiat folkskollärare från en pilsnerfilm från fyrtiotalet. Och hur i helskotta (ursäkta) ska någon annan på förhand veta vilka tankar du redan har betat av i ditt huvud?

TL;DR – Chilla lite är du snäll. I grunden är det en intressant diskussion här men tonläget har ju fullständigt falerat.

Förövrigt så tycker jag det är snyggt av @MalouPeterson, som används som exempel i en text skriven av någon annan än henne själv, att oombedd gå in och bemöta frågor i tråden i den mån det är möjligt (non-disclosure agreements är en grej, folkens) – hoppas du inte blir fullständigt avskräckt av denna soppa till forumtråd.

(Moderator får gärna radera detta inlägg om ni tycker det är för OT etc etc.)
Japp, det är dålig stil av mig. Men kan du säga att den är totalt obefogad?
Läsa vad som skrivs och reflektera är respekt. De inlägg som har skrivits visar tydligt att man inte gjort det. Jag ser de som ett tecken på respektlöshet.

Rent krasst sett så kan man inte säga att det är en intressant diskussion, tyvärr. Då den andra sidan varken motbevisar, kommer med rimliga ifrågasättande eller nya åsikter.

Men absolut jag tar på mig det. Nu i efterhand är det totalt fel av mig att involvera mig i diskussionen. Då vi uppenbarligen inte vill driva diskussionen framåt. Jag förväntade mig mer inlägg av nivån som på Alexander Ryden inlägg.

Så mitt förslag är väl att göra två trådar? En för de nyfikna som vill bredda sina tankar och göra djupare analyser. Den andra.

termons

Medlem
Detta med influencer,athlet, friend är helt nytt för mig. Har nu läst i tråden och kommit till att jag verkligen inte vet hur mycket diverse marknadsförare ökar försäljningen i skidbranchen. Troligtvis har producenterna någonsort koll på saken antar jag.

Skall jag gissa så tror jag att det varierar rejält mellan olika personer hur mycket köpbeslutet görs pga dylik marknadsföring. Antar ändå att de flesta inte medvetet låter influencern påverka köpbeslutet då det är fråga om skidutrustning. Mera att man tänker vad är bra åt mig till rätt pris. Man söker omdöme av de som testat utförligt mot motsvarande produkter. Testar.

Om två produkter är ungefär likadana i egenskaperna och pris så tar man säkert gärna den som influencern atleten frienden marknadsför. Dessa kan ju också göra att produkten känns bättre när man jämför/testar.

Tex Malous härliga video får inte mig att tänka att jag skall skaffa BC skidor. Mera att skidpeppet stiger och jag fundera att jag kanske måste skaffa ett par riktiga puderskidor. De köper jag begagnat billigt. Kan ju inte vara så stor skillnad bara de är tillräckligt breda passlig rocker och litet taper.

Den här tråden var ju för intressant för att inte ta del av så hoppar in här med lite tankar och erfarenheter. Jobbar inom marknadsföring så får väl ändå säga att man har rätt bra koll på hur man följer upp såna här aktiviteter och varför man gör dem.

Till att börja med så vill jag börja med att ge cred till Malou, både snyggt hanterat och jag litar även helt på det du säger just utifrån att det makes sense. Det content som levereras är topp notch och helt rätt i målgruppen för produkten.

Så, till dina resonemang Christopher. Tyvärr måste jag nog säga att du faller lite platt när du genomgående resonerar om att en aktivitet/person skulle få en person att genomföra ett köp. Det är få saker och allra helst få produktkategorier där endast en faktor påverkar en person till köp. Ett exempel på när detta faktiskt skulle kunna vara en faktor som påverkar är när du står i matbutiken och ska välja en förpackning pasta mellan varumärke A eller B. Om du sparar fem kronor på varumärke B i relation till varumärke A på grund av en kampanj, ja då kan vi kanske koppla försäljningen till en specifik aktivitet. Däremot är det värt att ha i åtanke att även här så kommer dina kopplingar till varumärket ha spelat in oavsett om du är medveten om det eller inte. Hade skillnaden bara varit 3 kronor så hade du kanske valt varumärke A trots att det var dyrare vara för att du har en högre uppfattning av kvaliteten för det varumärket. Vad jag försöker komma till här är att varumärket och dess uppfattning är A och O när man ska sälja saker, oavsett om det gäller pasta, jackor eller skidor. Ett varumärke byggs heller aldrig av en aktivitet utan är en blandning av flera olika

Du har varit inne på ovan om att flera faktorer, som varumärket, påverkar köpviljan men som tidigare nämnt så faller ditt resonemang när du uttrycker dig såhär: ”Men jag vet inte hur Everest ska svara på "hur vet ni att detta endast beror på Malou och inga andra faktorer".

Något som du även missar i ditt resonemang är hur man bygger en smart mediemix för att driva försäljning. Betonar mediemix just för att du behöver mer än bara en kanal/person/aktivitet för att på riktigt driva effektiv försäljning.

Om vi tar t.ex. Everest så har de en stor utmaning sett till deras marknadsföring. De behöver dels nå den stora massan för att driva de stora volymerna försäljning, tänk t.ex. barnfamiljer som firar sportlov. Samtidigt så behöver de även försöka kapitalisera på de som är Everest-användare sen tidigare, t.ex. tjejer som har varit på sportlovsresor sen barnsben men nu fastnat för skidåkning och ska iväg på säsong eller de som fortfarande åker några veckor per år men vill ha funktionella, snygga kläder. De behöver även försöka locka över nya kunder i målgruppen tjejer 18-30 genom att stärka deras varumärke och bygga preferens.

Att nå den breda massa
kan man göra relativt kostnadseffektivt och det viktiga där är att synas och vara tillgänglig så att när det ska köpas termobyxor till barnen ska det vara det första man tänker på. Att däremot nå målgruppen tjejer 18-30 som är intresserade av skidåkning och outdoor-lifestyle är betydligt mycket svårare. Dels för att de inte återfinns i samma kanaler som den breda massan samt att de är mer research fokuserade och vill göra ett ”bra” köp utifrån deras preferenser. Utöver detta så är det även en relativt begränsad målgrupp som många varumärken vill nå, både de inom samma bransch men även en hel del andra varumärken och branscher. Detta driver både upp kostnaden per kontakt i målgruppen samtidigt som konkurrensen från varumärken som Norröna eller Haglöfs ställer stora krav på att man behöver kunna skapa en trovärdig känsla av kvalitet.

Här kommer influencern in och det är även här det blir tydligt just vilken roll som hen spelar. Går vi tillbaka till Malou och Everest så passar det helt enkelt jättebra ihop. Malou kan driva trovärdighet och kvalitet för Everest genom grym åkning i miljöer som de flesta endast drömmer om. Vad detta innebär är att Everest lyckas börja bygga kopplingar mellan deras varumärke och det Malou gör och miljön som det görs i. Den här kopplingen kommer undermedvetet påverka målgruppens uppfattning av varumärket positivt, precis som Norröna och Haglöfs gjort under en längre tid.

Everest får även en organisk räckvidd i målgruppen som är mer kostnadseffektiv utifrån att den med största sannolikhet har en hög impact i målgruppen utifrån att mottagaren har valt att följa influencern. Hade de istället lagt samma summa på att köpa visningar på Instagram med generiska bildannonser hade de inte alls fått samma impact.

Ska man sammanfatta ovan så är vi återigen tillbaka till att ingen enskild faktor kommer driva försäljningen men att säga att en influncer som Malou inte driver försäljning är kategoriskt fel.

Sist men inte minst i den här uppsatsen (sorry, det var för kul för att sluta skriva :)) så skulle jag även vilja ställa frågan om huruvida skillnaden mellan den sponsrade åkaren och influencern är borta? Den sponsrade åkaren har alltid haft som uppgift att bygga trovärdighet och preferens för varumärket genom bra åkning och genom att synas i videos. Att bygga preferens är även influencerns syfte. Utifrån att både den sponsrade åkaren och influencern har samma syfte så kommer de allt mer behöva vara en och samma person, både vara grym på åkning och grym på att kommunicera det på ett bra sätt som skapar preferens för inblandade varumärken, som Malou! Vad tror ni?

Heddious

Aktiv medlem
Utifrån att både den sponsrade åkaren och influencern har samma syfte så kommer de allt mer behöva vara en och samma person, både vara grym på åkning och grym på att kommunicera det på ett bra sätt som skapar preferens för inblandade varumärken, som Malou! Vad tror ni?
Damn, det där var läsvärt och sakligt. Och gav mig en bra grund för att reda ut mina egna tankar kring saken.

Jag tror att du i stor utsträckning har rätt i att influencern och den sponsrade åkaren kommer smälta samman mer och mer, dock med vissa förbehåll – en skidinfluencer behöver kanske inte vara på tävlings-elitnivå när det kommer till åkningen, men åtminstone duktig nog att leverera vettigt material. Skidmodellsnivå (ursäkta åttiotalsuttryck) på åkningen alltså.

Samtidigt kommer det troligtvis alltid finnas åkare som är så satans bra på att åka (tävlande och icke-tävlande) att det inte spelar någon roll hur aktiva de är på sociala medier, de kommer få sponsring ändå. Sen i vilken utsträckning och på vilka villkor, det går aldrig att säga på förhand.

Och var går egentligen gränsen mellan influencer och sponsrad åkare?

Kategorin "friend" tycker jag är nästan enklast att bena ut – någon som har kontakter och är bra nog på att åka för att smila till sig lite gratis lagg/kläder/annat, hänga med som förgrundsobjekt på katalogplåtningar etc. men helt utan ekonomisk ersättning.

Influencer – då tänker jag på någon som inte har särskilt mycket med skidbubblan att göra som blir ivägskickad på bjudresa till [skidort] och då kanske passar på att lobba för kläder av [märke]. Typ Bianca Ingrosso åker på v.9-resa till valfri alport och dräller runt på afterski.

Sponsrad åkare – någon som får prylar och någon form av ekonomisk ersättning för att använda ett företags grejer. Motprestation – leverera på sin valda arena, modella för företaget, delta i produktutveckling, hänga på industrievents typ ISPO osv osv. Ett proffs om man så vill.

Om jag resonerar såhär lämnar det mig med känslan av att många av det här landets bättre skidåkare faller någonstans mellan dessa tre kategorier. Jag har svårt att tro (och nu spekulerar jag hejvilt) att det är många förutom landslagen och de som kör FWT eller filmar/fotar på absolut världsnivå som får särskilt mycket pengar för det de gör. Däremot är det hyfsat många som får prylar, åker på mer eller mindre betalda resor och så vidare, som dessutom är förbaskat duktiga på att åka om än inte "bäst i världen, pusha gränserna-bra". Denna kategorin tenderar, som jag upplever det, att vara mer aktiva på sociala medier än de som är allra högst upp i utvecklingspyramiden, för det är en chans för dem att synas och fortsätta klättringen uppåt.

Går det att nå toppen utan att vara kung på sociala medier? Ja.
Kan det hjälpa en på traven att ha en välbesökt och välinteragerad Instagram? Också ja.

Jag hade några tankar till som jag ville utveckla, men jag är megahungrig, så jag återkommer när jag har ätit något. Tror det blir bättre så. Hepp.

pd

Aktiv medlem
Bianca förekommer väldigt flitigt i den här tråden. Jag känner att det helt klart måste göras en googling för att reda ut hennes skidcred. Jag har då aldrig sett henne med någon goggelbränna. Och jo rå. Hon har stått på skidor, men framför allt käkat våfflor, i Sälen, på påsklovet, med hela familjen och modecreddigt märke på jackan som även syns flitigt på italienska alpina landslaget.

https://biancaingrosso.se/2015/04/page/8/

Året innan bloggade morsan från, jajamen, Sälen, och mycket riktigt i v.9. Då var det hotell, nöjesställe och massör som omnämndes.

https://pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/harligt-i-salen.html

Till att börja med så vill jag börja med att ge cred till Malou, både snyggt hanterat och jag litar även helt på det du säger just utifrån att det makes sense. Det content som levereras är topp notch och helt rätt i målgruppen för produkten.
Här behöver du utveckla mer. Makes sense räcker tyvärr inte för oss som har lite kritiskt tänkande.

Så, till dina resonemang Christopher. Tyvärr måste jag nog säga att du faller lite platt när du genomgående resonerar om att en aktivitet/person skulle få en person att genomföra ett köp. Det är få saker och allra helst få produktkategorier där endast en faktor påverkar en person till köp. Ett exempel på när detta faktiskt skulle kunna vara en faktor som påverkar är när du står i matbutiken och ska välja en förpackning pasta mellan varumärke A eller B. Om du sparar fem kronor på varumärke B i relation till varumärke A på grund av en kampanj, ja då kan vi kanske koppla försäljningen till en specifik aktivitet. Däremot är det värt att ha i åtanke att även här så kommer dina kopplingar till varumärket ha spelat in oavsett om du är medveten om det eller inte. Hade skillnaden bara varit 3 kronor så hade du kanske valt varumärke A trots att det var dyrare vara för att du har en högre uppfattning av kvaliteten för det varumärket. Vad jag försöker komma till här är att varumärket och dess uppfattning är A och O när man ska sälja saker, oavsett om det gäller pasta, jackor eller skidor. Ett varumärke byggs heller aldrig av en aktivitet utan är en blandning av flera olika
Nja då har du missat min poäng. För jag säger exakt samma sak. Det är FLERA faktorer som spelar in.

Det jag ifrågasätter är att influencerns enskilda faktor får folk att köpa.

Jag tycker jag har visat betydelsen av varumärke och image i flera exempel.

Du har varit inne på ovan om att flera faktorer, som varumärket, påverkar köpviljan men som tidigare nämnt så faller ditt resonemang när du uttrycker dig såhär: ”Men jag vet inte hur Everest ska svara på "hur vet ni att detta endast beror på Malou och inga andra faktorer".

Precis du upplyser ju sjävla problemet. Skillnaden från andra branscher är att man kan i vissa fall göra denna kopplingen. Vilket BEVISAR influencernas betydelse.
Jag menar ju att i denna bransch är det svårt att göra.

Något som du även missar i ditt resonemang är hur man bygger en smart mediemix för att driva försäljning. Betonar mediemix just för att du behöver mer än bara en kanal/person/aktivitet för att på riktigt driva effektiv försäljning.

Självklart är det på detta vis. Vet inte varför det missas i mina inlägg?

Om vi tar t.ex. Everest så har de en stor utmaning sett till deras marknadsföring. De behöver dels nå den stora massan för att driva de stora volymerna försäljning, tänk t.ex. barnfamiljer som firar sportlov. Samtidigt så behöver de även försöka kapitalisera på de som är Everest-användare sen tidigare, t.ex. tjejer som har varit på sportlovsresor sen barnsben men nu fastnat för skidåkning och ska iväg på säsong eller de som fortfarande åker några veckor per år men vill ha funktionella, snygga kläder. De behöver även försöka locka över nya kunder i målgruppen tjejer 18-30 genom att stärka deras varumärke och bygga preferens.

110%. Nu är vi inne på att skapa köpkraft och återigen vad som ligger till grund för ett köp. Då säger jag influencern här kan inte ÖKA försäljningen. Den kan öka sannolikheten. Men det kan flera andra faktorer också göra. Som pris, utbud och varumärket i sig, utan anknytning till någon influencer.

Att nå den breda massa
kan man göra relativt kostnadseffektivt och det viktiga där är att synas och vara tillgänglig så att när det ska köpas termobyxor till barnen ska det vara det första man tänker på. Att däremot nå målgruppen tjejer 18-30 som är intresserade av skidåkning och outdoor-lifestyle är betydligt mycket svårare. Dels för att de inte återfinns i samma kanaler som den breda massan samt att de är mer research fokuserade och vill göra ett ”bra” köp utifrån deras preferenser. Utöver detta så är det även en relativt begränsad målgrupp som många varumärken vill nå, både de inom samma bransch men även en hel del andra varumärken och branscher. Detta driver både upp kostnaden per kontakt i målgruppen samtidigt som konkurrensen från varumärken som Norröna eller Haglöfs ställer stora krav på att man behöver kunna skapa en trovärdig känsla av kvalitet.

Nu är vi mer inne på företagsstrategi och varumärke. "Hur ska vi som varumärke nå ut till". Jag har aldrig sagt emot influencers när det handlar om att nå ut. Jag syftar fortfarande på öka försäljning. Du kan nå ut till alla tjejer 18-30 men det betyder inte att de köper, eller hur.

Här kommer influencern in och det är även här det blir tydligt just vilken roll som hen spelar. Går vi tillbaka till Malou och Everest så passar det helt enkelt jättebra ihop. Malou kan driva trovärdighet och kvalitet för Everest genom grym åkning i miljöer som de flesta endast drömmer om. Vad detta innebär är att Everest lyckas börja bygga kopplingar mellan deras varumärke och det Malou gör och miljön som det görs i. Den här kopplingen kommer undermedvetet påverka målgruppens uppfattning av varumärket positivt, precis som Norröna och Haglöfs gjort under en längre tid.

Nu pratar vi om ett annat resultat. Är resultatet att nå ut, ABSOLUT. Men jag har sagt att jag pratar om influencers som ska sälja mer än.

Jag ifrågasätter att Malou och Everest passar jättebra. Genom att jämföra företag och ta en av deras atleter och sedan reflektera över vilket samarbete som känns mer självklart.
Exempel
Windstedt + Peak Performance
Regners + Head
Wessel + NOCCO
KAJ + Salomon
Reine + Norröna
InspireUs + Mother Tree

Alla dessa exempel är enligt mig mer självklara och som jag vill kalla det STÄRKER båda parter.

Influencern har inte denna kopplingen med företag. Vilket varken stärker varumärket eller influencern. I DENNA BRANSCH.

Everest får även en organisk räckvidd i målgruppen som är mer kostnadseffektiv utifrån att den med största sannolikhet har en hög impact i målgruppen utifrån att mottagaren har valt att följa influencern. Hade de istället lagt samma summa på att köpa visningar på Instagram med generiska bildannonser hade de inte alls fått samma impact.

Nej, det skiljer ju från konto till konto. Hur stor andel som följer av x orsak.
Att Malou har en stor andel följare, som anser att Everest är av intresse, är lägre än Kajsas följare som är intresserade av Norröna.

Se vad jag skrev ovan, jag tror att de hör ihop.

Ska man sammanfatta ovan så är vi återigen tillbaka till att ingen enskild faktor kommer driva försäljningen men att säga att en influncer som Malou inte driver försäljning är kategoriskt fel.

Det är fel och säga att hon inte driver, JA.
Men det gör den sponsrade åkaren också.
Men vilken driver mest?

MEN i inlägg 1 så skriver jag att Influencern inte ÖKAR försäljningen. Hela grejen med yrket är ju att de säger sig ÖKA försäljningen PGA fler antal följare.

Sist men inte minst i den här uppsatsen (sorry, det var för kul för att sluta skriva :)) så skulle jag även vilja ställa frågan om huruvida skillnaden mellan den sponsrade åkaren och influencern är borta? Den sponsrade åkaren har alltid haft som uppgift att bygga trovärdighet och preferens för varumärket genom bra åkning och genom att synas i videos. Att bygga preferens är även influencerns syfte. Utifrån att både den sponsrade åkaren och influencern har samma syfte så kommer de allt mer behöva vara en och samma person, både vara grym på åkning och grym på att kommunicera det på ett bra sätt som skapar preferens för inblandade varumärken, som Malou! Vad tror ni?
Det är exakt vad jag håller på och diskutera.
I mina exempel menar jag ju att Influencern inte kan ersätta sponsrade åkaren. Det har blivit en öppning för att influencers fungerar i andra yrken och att sponsor åkaren har slappat med sitt content.

Den säljande influencern*. Influencern för att nå ut till fler, absolut finns det plats. Men återigen, nå ut till fler betyder inte KÖP.

Jag säger igen, skillnaden är anknytningen till varumärket och branschen som sig.
Jag menar att du vill ha personer som stärker ditt varumärke, identitet som kunder köper. Det är det som folk blir tilltalade av. En influencer kommer aldrig att kunna erbjuda det jämfört med spons åkare.

Här behöver du utveckla mer. Makes sense räcker tyvärr inte för oss som har lite kritiskt tänkande.

Nja då har du missat min poäng. För jag säger exakt samma sak. Det är FLERA faktorer som spelar in.

Det jag ifrågasätter är att influencerns enskilda faktor får folk att köpa.

Jag tycker jag har visat betydelsen av varumärke och image i flera exempel.

Precis du upplyser ju sjävla problemet. Skillnaden från andra branscher är att man kan i vissa fall göra denna kopplingen. Vilket BEVISAR influencernas betydelse.
Jag menar ju att i denna bransch är det svårt att göra.

Självklart är det på detta vis. Vet inte varför det missas i mina inlägg?

110%. Nu är vi inne på att skapa köpkraft och återigen vad som ligger till grund för ett köp. Då säger jag influencern här kan inte ÖKA försäljningen. Den kan öka sannolikheten. Men det kan flera andra faktorer också göra. Som pris, utbud och varumärket i sig, utan anknytning till någon influencer.

Nu är vi mer inne på företagsstrategi och varumärke. "Hur ska vi som varumärke nå ut till". Jag har aldrig sagt emot influencers när det handlar om att nå ut. Jag syftar fortfarande på öka försäljning. Du kan nå ut till alla tjejer 18-30 men det betyder inte att de köper, eller hur.

Nu pratar vi om ett annat resultat. Är resultatet att nå ut, ABSOLUT. Men jag har sagt att jag pratar om influencers som ska sälja mer än.

Jag ifrågasätter att Malou och Everest passar jättebra. Genom att jämföra företag och ta en av deras atleter och sedan reflektera över vilket samarbete som känns mer självklart.
Exempel
Windstedt + Peak Performance
Regners + Head
Wessel + NOCCO
KAJ + Salomon
Reine + Norröna
InspireUs + Mother Tree

Alla dessa exempel är enligt mig mer självklara och som jag vill kalla det STÄRKER båda parter.

Influencern har inte denna kopplingen med företag. Vilket varken stärker varumärket eller influencern. I DENNA BRANSCH.

Nej, det skiljer ju från konto till konto. Hur stor andel som följer av x orsak.
Att Malou har en stor andel följare, som anser att Everest är av intresse, är lägre än Kajsas följare som är intresserade av Norröna.

Se vad jag skrev ovan, jag tror att de hör ihop.

Det är fel och säga att hon inte driver, JA.
Men det gör den sponsrade åkaren också.
Men vilken driver mest?

MEN i inlägg 1 så skriver jag att Influencern inte ÖKAR försäljningen. Hela grejen med yrket är ju att de säger sig ÖKA försäljningen PGA fler antal följare.

Det är exakt vad jag håller på och diskutera.
I mina exempel menar jag ju att Influencern inte kan ersätta sponsrade åkaren. Det har blivit en öppning för att influencers fungerar i andra yrken och att sponsor åkaren har slappat med sitt content.

Den säljande influencern*. Influencern för att nå ut till fler, absolut finns det plats. Men återigen, nå ut till fler betyder inte KÖP.

Jag säger igen, skillnaden är anknytningen till varumärket och branschen som sig.
Jag menar att du vill ha personer som stärker ditt varumärke, identitet som kunder köper. Det är det som folk blir tilltalade av. En influencer kommer aldrig att kunna erbjuda det jämfört med spons åkare.
“ att Malou har en stor andel följare, som anser att Everest är av intresse, är lägre än Kajsas följare som är intresserade av Norröna.”

Du har noll fakta på detta. Helt ärligt så är det jävligt olustigt när en person som har noll insikt, eller fakta, sitter och skriver direkta påhopp om mig och min skidåkning och jobb baserat på deras personliga åsikt om mig. Du får jättegärna sluta med det.

Förövrigt tycker jag alla dom du nämner gör skitbra jobb ock tycker det är extremt tröttsamt när du ställer Kajsa och mig emot varandra.

Båda vi är skitbra på det vi gör. Skidåkning och sociala medier. Ställa tjejer emot varandra är så otroligt stenålders så jag vet ej.

Lär ångra mig att jag ger mig in i den här diskussion, men men...

Om imagen förbättras och sannolikheten för ett köp ökar för ett märke hos tillräckligt många personer så kommer ju detta oundvikligen leda till fler faktiska köp!
Absolut inte hos alla som man når ut till, men en del av målgruppen lär stå och välja mellan flera olika märken, och är det jämt mellan märkena så kommer influencerns varumärkeshöjande effekt vara det som ger köparen den sista lilla knuffen att välja just det marknadsförda märket.
Når man ut till fler personer så kommer det leda till fler köp!

Sedan förstår jag inte heller exakt varför du tycker att just Malou och Everest inte passar ihop jättebra ur marknadsföringssyfte?
(Du får ursäkta mig om du har förklarat det tidigare, har läst tråden ganska snabbt och det är möjligt att jag har missat något)

Jag tycker snarare det blir en bättre kombo än om man t.ex. bytt ut Everest mot ditt tidigare exempel Norröna.
Norröna är ju ett märke som redan har hyfsat hög status, och man höjer inte ögonbrynen särskilt mycket av att se det märket på en framgångsrik person.
Everest å andra sidan, i egenskap av Stadiums eget märke, är ju mycket billigare och har lägre status vilket gör att den imagehöjande effekten blir mycket större när man plötsligt ser märket på en framgångsrik och attraktiv person istället för vanliga sportlovs-svenssons!

“ att Malou har en stor andel följare, som anser att Everest är av intresse, är lägre än Kajsas följare som är intresserade av Norröna.”

Du har noll fakta på detta. Helt ärligt så är det jävligt olustigt när en person som har noll insikt, eller fakta, sitter och skriver direkta påhopp om mig och min skidåkning och jobb baserat på deras personliga åsikt om mig. Du får jättegärna sluta med det.

Förövrigt tycker jag alla dom du nämner gör skitbra jobb ock tycker det är extremt tröttsamt när du ställer Kajsa och mig emot varandra.

Båda vi är skitbra på det vi gör. Skidåkning och sociala medier. Ställa tjejer emot varandra är så otroligt stenålders så jag vet ej.
Förlåt igen. Det är inget påhopp. Ber om ursäkt om du uppfattar det på det viset.
Jag ställer ingen mot varandra.

Det jag vill är att visa exempel som stärker min poäng.
Jag har redan nämnt vissa av orsakerna till varför jag drar slutsatsen att det troligtvis stämmer. Men jag kör igen.
1. Norröna anses vara fetare
2. Norröna har en starkare image i branschen
3. Norrönas produkter har högre standard
4. Norröna är mer förknippat med det content ni levererar
5. Personerna som syns i ert flöde bär,(Peak, Oakley, Armada, Sweet Protection) vilket är på samma nivå som Norröna.

Jag har svårt att se att ett "svagare" varumärke i detta sammanhang är lika intressant.
Vänder du på det, så du hade haft Norröna så hade jag sagt att du haft fler Norröna intresserade.
Varumärket betyder så pass mycket i denna bransch. Och kombinationen varumärke + image med personer, är starka samband som är lätt jämförbara.

Exempel 2.
Emil Stegfeldt vs Henrik Windstedt (Atomic)
Jag tror Emil har fler följare som är intresserade av Atomic än vad Henke har.
För att Henke inte har den anknytningen till Atomic. Men jämför du Emil mot Chris Benchetler så har Chris fler följare som är intresserade av Atomic.

Exempel 3.
Sverre(JL) vs Henke(Peak)
Så tror jag Henke har fler följare som är intresserade av Peak än vad Sverre har som gillar JL. Mest på grund av att Henke är mer förknippad med Peak än JL+Sverre

AlWing

Medlem
Jag kan förstå dig. Men utbudet är så mycket bredare nu och därför är att vara bäst inte längre det som betyder mest utan mer helheten.
Men är det inte exakt det som är grejen. Tar man inte lite glöden ur själva skidåkningen som sådan? Precis som JWester säger(och han om någon här vet väl vad han pratar om) så är det så många åkare idag som via sociala medier fått exponering av den anledningen och inte för att de är de vassaste åkarna. Förr va det ju tvärt om Go big or go home!
Jag tror att i en livsstils-sport som skidåkning ändå är tror jag att köpkraften i att koppla rätt personer till varumärkena har väldigt stor betydelse. Du kanske inte höjer ögonbrynen men ack så många andra gör det. Då tror jag och hoppas fortfarande att hur varumärken projiceras har extremt stort genomslag oavsett utbudets storlek. I det är det klart att det finns ett krav på en helhet men det måste ju vara de bästa åkarna som premieras och de måste ju ändå vara de bästa reklampelarna ett varumärke kan få.
Tror du inte själv att Everest (om vi nu ska prata om dem) hade fått ett ganska rejält uppsving om de fått på någon av FWT åkarna sina grejer? Då handlar det inte längre om pris utan om koppling till en åkare, precis som i Malous fall, samt vilken kvalitet och livsstil de kopplas till. Då blir deras kvalitet otroligt mycket viktigare än att de har många följare på sociala medier.

assr

Medlem
Det var otroligt länge sedan jag kommenterade något på FR. Men, förr fanns det tider då jag gjorde det. Men jag läser flitigt och ibland är det något som man fastnar för lite extra, som detta.

Jag tror att personer som argumenterar, skriver och har en ton som den Christopherlarsson använder riskerar att strypa det här forumet fullständigt. Det är, precis som Hedda skriver tidigare, en mästrande ton och ett försök att svara på alla frågor och kväsa alla upproriska åsikter (läs: andra åsikter än de egna).

Jag kommer lite osökt in på en forumkändis som för säkert 10 år sedan agerade allvetare och kastade mycket skit på bland annat andra skidmärken en det märke hen själv var agent för, boendes i ett alpland. Ni vet säkert vem.

Oavsett. Christopher: Tagga ned. Med din ton riskerar du att i slutändan inte ha några kvar att fäktas med, för de lämnar rummet. Och då har du inte vunnit, utan då har alla förlorat.

Mvh
Hans (inte Hasse)

[REDIGERAT; klipper pga wall of text]

Det var otroligt länge sedan jag kommenterade något på FR. Men, förr fanns det tider då jag gjorde det. Men jag läser flitigt och ibland är det något som man fastnar för lite extra, som detta.

Jag tror att personer som argumenterar, skriver och har en ton som den Christopherlarsson använder riskerar att strypa det här forumet fullständigt. Det är, precis som Hedda skriver tidigare, en mästrande ton och ett försök att svara på alla frågor och kväsa alla upproriska åsikter (läs: andra åsikter än de egna).

Jag kommer lite osökt in på en forumkändis som för säkert 10 år sedan agerade allvetare och kastade mycket skit på bland annat andra skidmärken en det märke hen själv var agent för, boendes i ett alpland. Ni vet säkert vem.

Oavsett. Christopher: Tagga ned. Med din ton riskerar du att i slutändan inte ha några kvar att fäktas med, för de lämnar rummet. Och då har du inte vunnit, utan då har alla förlorat.

Mvh
Hans (inte Hasse)
Hej,

Ditt första stycke visar att ditt intresse är inte tråden. Det är hur diskussionen först.

Ditt andra stycke är det endast jag som påpekas. Vilket gör att du egentligen inte bryr dig om hur man diskusterar utan pekar på mig. Hade du brytt dig om hur man diskuterar så hade du tydligt sett hur de andra framför sina resonemang.

Så Hans. Kan du inte vara objektiv och se hur "andra" sidan konstant brister i deras sätt att föra resonemang kontra mig. Då anser inte jag att man är rätt person att kommentera och hänga ut mig.

Jag bryr mig inte om att vinna. Jag är här för att få folk att reflektera några extra gånger, för att utmana folks tankesätt. Och förhoppningsvis få människor att skapa sina egna åsikter med argument och inte bara ta någon annans åsikt för den lät bra.

Att folk ska vara ärliga mot sig själva och kunna säga "jag tycker såhär för att x" och sedan kunna lyssna på andra när dem säger "jag tycker så här för att y". Det är en riktigt diskussion och något som får ämnet att utvecklas.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hej, alla ni som läser denna tråd!

Vill precis som vår moderator @Vattendroppe tidigare påpekat uppmana till god ton. Det gäller givetvis alla inblandade. Ni som har gått lite väl långt i denna tråd har också fått ett PM från någon av oss moderatorer.

Rent generellt vill vi helst inte radera/varna/stänga av medlemmar och inlägg på forumet, vi vill ha en levande diskussion med högt i tak. Men ovan finns exempel som tangerar personangrepp, vilket inte är en bra utveckling av diskussionsklimatet.

Är någon osäker på vilka regler som gäller här på vårt forum hittar ni de här: https://www.freeride.se/regler/

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp