För att fylla på med skidor som är mer hybridskidor och lite lättare så gör Head Kore 99 och 105 ner till 156 respektive 163 cm. Elan Ripstick 96 går ner till 164. Vidare så gör Scott Scrapper-serien även i damvarianter. Något lite mjukare än Kore och Scrapper? Völkl Blaze 94 och 106 börjar på 165, Blaze 86 finns från 159. Notera alltså att alla de här är "herrvarianter" och att jag inte kikat på damvarianter, men kanske är det dags att vi ser dem som unisex? För helt ärligt, hur många herrar kommer köpa de här skidorna i 16X-längder?
Edit: Blev lite fel ovan och kikade alltså på Scrapper i damvarianter. Det stämmer att "herrvarianterna" är ganska långa i kortaste längd.
Att skidtillverkarna gör så här kan vi som konsumenter utnyttja för att fynda. "Herrvarianterna" i korta längder hamnar ofta på rea och detsamma gäller "damvarianterna" i längsta längderna. Som jag har förstått det skiljer det oftast ingenting annat än grafiken på skidan, och i min erfarenhet är båda varianterna ganska neutrala i färgsättningen.
Tror också att det är de svenska butikerna som slarvar eller av kommersiella anledningar inte tar in det som finns. Här är sport-conrads utbud av hybridpjäxor med minst 100 flex i storlekarna 22,5, 23 och 23,5. De har 17 matchande pjäxor i lager, och det finns alltså fler som de inte tagit in eller sålt slut på.
Sport-Conrad
För att fylla på om ryggsäcken så tycker jag faktiskt att 35L-varianten borde finnas i kortare rygglängd vilket kanske skulle ge 32L volym. Tror jag sett det hos andra tillverkare, och rygglängden på ryggsäcken handlar väl mest om vilket avstånd man har mellan höftbältet och axelremmarna?