[Artikel] Skidmode genom tiderna – när var det som bäst?

Redaktionen

Aktiv medlem
9_1970-1000x738.jpg

Över hundra år av skidåkning har passerat och modet i skidbacken har skiftat nästan lika snabbt som vädret på Åreskutan. Men när var skidmodet som bäst egentligen?

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
En något mera animerad översikt med tidstypisk musik

Stiligast 1925 - 1955
Färggladast 1965 - 1985
Funktionellast 2005 -

fredw

Aktiv medlem
Exakt en sån hjälm (Jofa!) räddade mig när jag blev klämd mellan en skenande farbror Jalle och en fjällbjörk i Skeikampen på 1970-talet. Inte visste jag att den var så modern då.

1666794390928.png

Peter59

Ny medlem
Är det skidåkarna eller modeindustrin som styr skidmodet? Om du, liksom jag, föredrar t.ex. neonfärger finns det knappast en butik som säljer dylikt, och om du behöver nya byxor blir de troligtvis svarta, bruna eller grå. //Arper

StefanAaroe

Aktiv medlem
Satt och kollade på Nikolai Schimmer häromdagen då han gick igenom sin utrustning. Måste säga att det är rätt imponerande att en så genomsponsrad åkare sitter och nöter på t.ex. samma byxor tre säsonger i rad. I princip kan han väl gå och byta till nytt lite som han vill?
Kudos både till honom och Norröna som kör på en mer hållbar linje.
(Det kanske inte alls är såhär det funkar men låt mig då leva i den här villfarelsen!) :D

Med vänlig hälsning, pappan som försöker lära sina barn att det är vad man gör med prylarna som är viktigt och inte att de har årets grafik. ;)

clay

Medlem
80-talet är och förblir den bästa perioden. Paaaanband , klet i ansiktet och en överdos i färger. Lägg även till musiken och harmonin är uppnådd !

Tidigare perioder har sin charm där man var tvungen att vålda för att få till en sväng . Pjäxor mjuka som geléhallon där åkare utan problem tog sig ner och kanske drog en raggare. Hördes inget gnäll då…

Topp